14 december 2018

De campagne die de overheid niet voert

Amsterdam 10 december 2018 – BrightPensioen start vandaag met een campagne waarvan het vindt dat het eigenlijk een campagne had moeten zijn van de overheid. Doel is om zzp’ers die nog niets doen aan hun pensioen een stevig zetje te geven om daar in deze laatste maand van 2018 mee te beginnen. Veel zzp’ers weten niet dat het bedrag dat ze in hun pensioenpotje stoppen een belastingvoordeel oplevert. BrightPensioen wijst ze daar met radiospotjes en een online campagne op en heeft berekend dat er in totaal 1,2 miljard euro belastingteruggave voor de zzp’ers klaarligt.

Uit een onderzoek van Motivaction dat vorige week is gepubliceerd, blijkt dat een groot deel van de zzp’ers niet fiscaal vriendelijk vermogen opbouwt voor hun oudedag. De helft van de zelfstandigen die iets opbouwen, doet dit in box III. De meerderheid van de zzp’ers is niet bekend met de mogelijkheid van fiscaal vriendelijk opbouwen. En daarmee lopen ze een flink fiscaal voordeel mis.

Sjaak Zonneveld, directeur BrightPensioen: “Dat zzp’ers zo weinig doen aan hun pensioen wordt gezien als groot probleem. Ook in politiek Den Haag. Voor zzp’ers die al wel gestart zijn met de opbouw van een eigen pensioenpotje, is het belastingvoordeel dé trigger. Maar we weten dat de meest zzp’ers geen idee hebben dat ze een belastingvoordeel mislopen. Een campagne door de overheid, die de fiscale voordelen van pensioensparen onder de aandacht brengt, zou effectief zijn om dit probleem aan te pakken. Onbegrijpelijk dat ze dat niet doen.
Ik roep de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Wouter Koolmees op
om volgend jaar zo’n campagne te voeren. Wij doen het dit jaar nog even voor hem.”

Onderbouwing 1.2 miljard

We hebben berekeningen gemaakt op basis van zowel het gemiddeld inkomen, als het mediaan inkomen van de zzp’ er. Het gemiddelde van die beide berekeningen komt uit op 1,2 miljard (zie onderbouwing). De 1,2 miljard zit binnen de marges uit onze berekeningen. Het kan in werkelijkheid iets hoger en iets lager zijn.

Twee van de drie zzp’ers weet niet wat fiscale jaarruimte is

BrightPensioen liet vorig jaar door onderzoeksbureau GfK onderzoeken wat zzp’ers weten over jaarruimte. Bijna twee derde (63%) van de zzp’ers weet niet wat fiscale jaarruimte is. En van degenen die wél wisten wat het is, schatte meer dan 90 procent dit voordeel te laag in.

Tot eind van het jaar

Zzp’ers hebben tot het einde van het jaar om belastingvoordeel te behalen. Met onze handige tool kun je zelf berekenen wat je mag inleggen en wat jouw voordeel is.

Pak dat belastingvoordeel