Inleggen & opnemen

  • Kan ik als werkgever direct op de rekening van mijn werknemers inleggen?

    Het is mogelijk om als werkgever direct op de rekening van werknemers in te leggen. Omdat we maar van één rekeningnummer kunnen incasseren, is het (als de werkgever de inleg doet) voor de werknemer niet mogelijk om de inleg aan te passen of om vanaf zijn eigen rekening bedragen te laten incasseren.

  • Op welke datum moet ik mijn inleg storten om op tijd te zijn voor de eerstvolgende beleggingsronde?

    Alle belangrijke data met betrekking tot incasseren en beleggen vind je hier.

  • Hoe kan ik een automatische overboeking naar BrightPensioen instellen?

    Bij je aanmelding machtig je BrightPensioen om de inleg van het door jou opgegeven rekeningnummer af te schrijven. De door jou gewenste inleg kan je zelf instellen in je eigen online omgeving.

  • Kan ik mijn inleg bij BrightPensioen tussentijds wijzigen?

    Als deelnemer van Bright beschik je over een eigen online omgeving. Hier kun je jouw inleg wijzigen wanneer je wilt.

  • Als ik inleg zonder belasting af te trekken, is mijn uitkering dan belast?

    Ja, je betaalt altijd inkomstenbelasting zodra je jouw vermogen laat uitkeren. Hoe jouw uitkering belast wordt staat los van de belastingteruggave die je vooraf hebt gehad.

  • Tot wanneer kan ik nog inleggen dit jaar?

    Gedurende het jaar kun je inleggen door jouw inleg in te geven in jouw persoonlijke BrightPensioen omgeving.

    Wanneer je per maand ten laatste je inleg kunt ingeven of wijzigen kun je hier zien (‘Uiterste wijzigingsdatum incasso inleg’)

    Uitzondering in december.

    Alleen in de maand december is het mogelijk ook nog na de uiterste wijzigingsdatum een bedrag over te maken. De instructies hiervoor kun je hier teruglezen.

  • Hoe bepaal ik op welke jaren van de jaar- en reserveringsruimte mijn inleg van toepassing is? Hoe en aan wie specificeer ik dit?

    De inleg die je doet op je pensioenrekening dient binnen de jaar- en reserveringsruimte te vallen, anders kun je geen gebruik maken van alle fiscale voordelen.

    De jaarruimte kun je inleggen gedurende het jaar of ineens aan het eind van het jaar. Let hierbij op het voordeel van gespreid inleggen. Zodra je de inleg hebt gedaan geef je dit aan bij de aangifte inkomstenbelasting voor dat betreffende kalenderjaar. De inleg in het kalenderjaar 2018 geef je dus aan bij de aangifte inkomstenbelasting 2018 die je in het voorjaar van 2019 doet (of via een voorlopige teruggave). In deze FAQ geven we daar tips voor.

    Bij de aangifte dien je per jaar aan te geven hoeveel jaarruimte (of reserveringsruimte) je wilt gebruiken. Hiervoor kun je het best eerst de oudste reserveringsruimte gebruiken, omdat deze vervalt na 7 jaar. Via onze jaarruimtetool kun je berekenen hoeveel jaar- en reserveringsruimte je hebt.

  • Hoe kan ik de niet gebruikte inleg voor SharePeople gebruiken voor mijn pensioen?

    Als je gebruikt maakt van SharePeople leg je maandelijks een bedrag in op een speciale bankrekening bij Bunq. Voor een uitkering van € 2.000 kan er nooit meer dan € 120 worden gebruikt voor giften en voor een uitkering van € 3.000 nooit meer dan € 180. Naar alle waarschijnlijkheid wordt maar een klein deel van dit bedrag gebruikt voor donaties. Wat niet gebruikt wordt, hoeft niet op de rekening te blijven staan. Hoeveel je ook stort op die rekening: er van nooit meer vanaf gehaald worden dan € 120 of € 180.

    Je kunt het deel dat niet gebruikt wordt laten beleggen bij Bright. Je kunt maandelijks je Bunqrekening ‘afromen’ en naar een pensioen – of beleggingsrekening bij Bright over laten boeken. Dit doe je door de Bunq rekening ook te gebruiken als tegenrekening voor BrightPensioen. Je kunt  maandelijks een hoger bedrag inleggen op je Bunq bankrekening, zodat je een groter bedrag kunt inleggen voor je pensioen. Stel dat je 300 per maand wilt inleggen voor je pensioen, kun je bijvoorbeeld 350 storten op de Bunq rekening.

    Geef de speciale Bunq bankrekening op als tegenrekening waarvan BrightPensioen jouw inleg incasseert. Op deze rekening zul je maandelijks een bedrag moeten zetten van jouw inleg bij Bright plus het deel dat benodigd is voor giften. Dit kan per maand fluctueren tussen de € 0 en € 120 / € 180. Het is dus wel zaak om in de gaten te houden  hoeveel er op de Bunq-bankrekening staat. Zorg ervoor dat je aan het begin van het jaar 210 extra op deze rekening zet voor het lidmaatschap van Bright.

  • Kan ik ook zelf een bedrag overmaken naar mijn BrightPensioen rekening?

    BrightPensioen werkt met automatische incasso. Volgens een vast schema incasseren we maandelijks de inleg van onze deelnemers. Hierdoor kunnen we de kosten laag houden. Het ‘handmatig’ overmaken van bedragen is niet mogelijk.

    Er is wel een work-around om een vergelijkbare werkwijze mogelijk te maken. Door een aparte bankrekening – bijvoorbeeld een gratis Bunq bankrekening – te gebruiken als ‘tussenrekening’. Je kunt op een door jou gewenst moment een bedrag overmaken op deze ‘tussenrekening’ en deze rekening gebruiken als incassorekening voor BrightPensioen.

    Wil je maandelijks een zelfde bedrag inleggen, dan kun je dit bedrag éénmalig ingeven op de BrightPensioen portal bij maandelijkse inleg.

    Wil je elke maand een wisselend bedrag inleggen, dan geef je elke maand op de portal bij eenmalige inleg het bedrag in dat je die maand wil laten incasseren.

    Bij de eerstvolgende incasso wordt het bedrag geïncasseerd. Als je ervoor zorgt dat je die rekening uitsluitend gebruikt als tegenrekening voor de incasso van BrightPensioen, zorg je dat er nooit teveel op die rekening staat en altijd exact het benodigde bedrag.

  • Hoe kan ik een bedrag van mijn beleggingsrekening naar mijn pensioenrekening overhevelen/ overboeken?

    Dit doe je door vanuit je persoonlijke online omgeving een contactformulier in te vullen door rechts bovenin het scherm op ‘Contact’ te klikken. Hier geef je aan welke waarde je van jouw beleggingsrekening wilt doorstorten naar jouw pensioenrekening.
    Vervolgens regelen wij het verder voor je! NB: er zijn geen kosten aan verbonden.

  • Kan ik ook mijn stamrecht overboeken/ overhevelen naar BrightPensioen?

    Jazeker. Heb je ooit een ontslagvergoeding ontvangen en staat dit geld binnen een Stamrecht BV of op een Stamrecht-rekening? (bij een bank of verzekeraar). Dan kunt je een speciale stamrecht rekening openen bij BrightPensioen en het geld hiernaar overmaken.

    Ben je al klant bij Bright? Dan is dat helemaal aantrekkelijk: je betaalt namelijk niets extra voor een tweede (stamrecht)rekening.

    Lees hier hoe je een bestaande rekening eenvoudig overhevelt.

  • Gaat BrightPensioen ook de uitkeringsfase verzorgen?

    Ja, dat is wel onze ambitie. Op dit moment hebben we nog geen deelnemers die (bijna) met pensioen gaan, maar dat gaat vanzelf veranderen. We verwachten dit rond 2020 te kunnen faciliteren.

  • Hoe kan ik mijn geld opnemen van mijn beleggingsrekening?

    Hiervoor kun je via de deelnemersomgeving een opnameverzoek doen. In dat geval verkopen we op de eerstvolgende standaard handelsdag (een deel van) jouw beleggingen en binnen 10 werkdagen daarna staat de opbrengst op jouw bankrekening. Hierbij geldt een transactievergoeding van 0.05% (oftewel: € 0,50 per € 1.000).

    Let op: als je minder dan 56 dagen geleden (de wettelijke storneringstermijn) hebt ingelegd, dan kun je dat deel nog niet opnemen. Immers: het zou dan mogelijk zijn je beleggingen te verkopen en vervolgens je inleg te storneren.

  • Hoe kan ik een eenmalige storting doen?

    Een eenmalige storting is eenvoudig in te voeren op je online BrightPensioen omgeving. Dit kan gedaan worden bij ‘mijn inleg wijzigen’. Mocht dit niet lukken neem dan even contact met ons op.

  • Waar en wanneer kan ik mijn inleg terugvinden in de portal?

    Op de vijfde werkdag van de maand zijn stortingen, incasso’s en inkomende waardeoverdrachten die we in de voorgaande maand ontvangen hebben zichtbaar in de online deelnemersomgeving of portal. Je kunt jouw inleg terugvinden door op jouw pensioenuitkering te klikken. Aan de rechterkant vind je ‘mijn transacties’.

    Alle belangrijke data zijn hier terug te vinden.

     

  • Als ik stop met inleggen, moet ik dan het lidmaatschap betalen?

    Wanneer je een periode* niet meer wilt of kunt inleggen, kun je een inlegpauze inlassen. Op dat moment is het lidmaatschap gratis. Voorwaarde is dat je minimaal één jaar het lidmaatschap hebt betaald en dat er minder dan € 50.000 in je pensioenpot zit.

    Hoe werkt het?

    1. Login op jouw BrightPensioen omgeving 
    2. Via het contactformulier kun je aangeven dat je (voorlopig) wilt stoppen met inleggen.
    3. Wij sturen je een bevestiging
    4. Je betaalt vanaf dat moment niet meer voor het lidmaatschap.
    5. Je kun je inleg niet meer aanpassen en er wordt geen risico afgebouwd via de lifecycle.
    6. Wanneer je de pauze wilt opheffen doe je dat opnieuw via een contactformulier.
    7. Je ontvangt een bevestiging met de datum waarop jouw rekening weer actief geworden is en op dat moment kun je je inleg weer aanpassen.
    8. Je begint weer met betalen voor het lidmaatschap.

    *) Minimaal één kalenderjaar

     

  • Hoeveel legt een deelnemer gemiddeld in bij BrightPensioen?

    Op dit moment legt de gemiddelde deelnemer bij BrightPensioen ongeveer € 350 per maand in. Dit varieert echter van € 100 per maand tot € 1000 per maand. De meeste deelnemers geven aan hun gehele jaarruimte te gebruiken. Veel mensen bouwen eerst een Fiscale Oudedag Reserve (FOR) op, welke ze vervolgens (geheel of gedeeltelijk) overboeken naar hun pensioenrekening bij BrightPensioen.

  • Kan ik een overbruggingslijfrente overhevelen/ overboeken?

    Een overbruggingslijfrente kun je – net als andere lijfrentes – overhevelen naar BrightPensioen. De bijbehorende rechten blijven bestaan.

    Als je een lijfrentepolis hebt die vóór 1 januari 2006 is gesloten, kun je de tot 1 januari 2006 opgebouwde waarde gebruiken als overbruggingslijfrente. Met deze overbruggingslijfrente kun je een uitkering ontvangen tot je pensioendatum. Indien voor de betreffende lijfrentepolis na 1 januari 2006 geen premie meer is voldaan, mag de volledige waarde van deze polis voor een overbruggingslijfrente worden aangewend*. De einddatum van deze lijfrente is uiterlijk het kalenderjaar waarin je:  of 65 jaar wordt, of de AOW gerechtigde leeftijd hebt bereikt of jouw pensioenregeling tot uitkering komt. De hoogte van de uitkering is gebonden aan een wettelijk maximum per jaar.

    *Eventueel in 2006 betaalde en in de aangifte over 2005 opgenomen premie is hierbij buiten beschouwing gelaten.

  • Wat als ik meer dan de jaar-en reserveringsruimte heb ingelegd?

    Als je méér dan de voor jou geldende jaar- en reserveringsruimte inlegt in een bepaald jaar, dan kun je het teveel ingelegde deel niet aftrekken van je inkomstenbelasting. Mocht dit het geval zijn, neem dan contact op met de klantenservice van BrightPensioen voor 1 april.

    De Belastingdienst staat echter een extra inleg van maximaal € 2.269 aan niet-afgetrokken lijfrentepremies of -stortingen per jaar toe, waarover in de uitkeringsfase niet nogmaals inkomstenbelasting dient te worden betaald. Dit maximum bedrag van € 2.269 extra geldt voor alle lijfrenteverzekeringen en bancaire lijfrenten (lijfrentespaarrekeningen of lijfrentebeleggingsrechten) samen. Om hiervan gebruik te maken moet je een Verklaring niet-afgetrokken premies’ (ook wel ‘Saldoverklaring’ genoemd) aanvragen bij de Belastingdienst. Lees hier hoe je zo’n verklaring aanvraagt.

    Let op: Leg je nóg meer in dan je jaar- en reserveringsruimte plus deze € 2.269 in een jaar, dan betaal je over het deel daarboven inkomstenbelasting over zowel de ingelegde premie als de aangekochte uitkering. Hierdoor benadeel je jezelf dus.

  • Kan ik de eenmaal gekozen pensioen-/einddatum nog wijzigen?

    Ja, die datum kun je op ieder moment nog wijzigen.

  • Wanneer en hoe vaak moet ik inleggen?

    Je bepaalt zelf hoeveel en hoe vaak je inlegt. Wel is het zo dat maandelijks inleggen tot een gelijkmatigere ontwikkeling van jouw vermogen leidt dan per jaar inleggen. Je stapt immers maandelijks in bij verschillende beurskoersen. Als je één keer per jaar inlegt heb je geluk als de beurzen laag staan en pech als ze hoog staan. Uit oogpunt van risicospreiding is maandelijks inleggen het verstandigst.

    Maar je kunt ook een combinatie van maandelijks en per jaar of kwartaal kiezen. Je kunt bijvoorbeeld maandelijks een bedrag storten waarvan je zeker weet dat je dit kunt missen en aan het einde van het jaar, als je weet wat je inkomen geweest is, je jaar- en reserveringsruimte ‘afstorten’.

    Je bent dus volledig flexibel bij BrightPensioen.

  • Kan ik van mijn zakelijke rekening inleggen, of moet het een privé-rekening zijn?

    Pensioen opbouwen via de derde pijler betreft lijfrente en een lijfrente is altijd gekoppeld aan een natuurlijk persoon. Een storting is daarom altijd een privé-storting. Het mag zowel een zakelijke als een privé-rekening zijn en BrightPensioen gebruikt de bankrekening ter identificatie. Als je de eerste storting van een zakelijke rekening doet, hebben we ter identificatie additioneel een uittreksel KvK nodig. En als het een ‘en/of rekening’ betreft, moet de naamgeving van deze rekening overeenkomen met de persoon die de BrightPensioen rekening geopend heeft.

  • Kan ik voor mijzelf en mijn partner inleggen?

    Een lijfrente is altijd gekoppeld aan één natuurlijk persoon. Jouw partner zal dus een eigen pensioenrekening bij BrightPensioen moeten openen.
    Wel is het zo dat als je gaat scheiden, je pensioen verevend kan worden met je ex.
    En als je komt te overlijden dat je erfgenamen met jouw opgebouwde pensioenpotje een nabestaandenuitkering mogen aankopen.

  • Wat als ik voor mijn pensioendatum overlijd?

    De waarde van jouw opgebouwde kapitaal komt, mocht je komen te overlijden, toe aan jouw wettelijke erfgenamen. Het is echter geen partnerpensioen.

    Als alternatief voor een partnerpensioen kun je een overlijdensrisicoverzekering afsluiten. BrightPensioen biedt zelf geen verzekeringen, maar heeft sinds juli 2016 een strategische samenwerking met Allianz. Allianz biedt een ORV, welke online af te sluiten is.

    Voor de afhandeling van het pensioen van een overleden deelnemer bij Bright, zie deze pagina.

  • Wanneer moet ik beginnen met geld opzij te zetten voor pensioen?

    Dat bepaal je zelf. Wel is het zo dat hoe vroeger je begint, hoe lager het bedrag is dat je maandelijks opzij moet zetten voor een zelfde pensioen. Daarom loont het de moeite zo vroeg mogelijk te beginnen. Als je 1000 euro op je 25e opzij zet is dit vermoedelijk zo’n 12 keer meer waard geworden op pensioendatum. Als je dat op je 35e doet, zal dit zo’n 7 keer meer waard worden en als je tot je 45e wacht, wellicht nog zo’n 4 keer. Onze pensioenindicator laat zien wat een enorm verschil vroeg beginnen maakt. Natuurlijk kun je wel eens een poosje stoppen of wat minder inleggen als het  niet uitkomt. Gelukkig mag je maximaal zeven jaar uit het verleden goedmaken via je beschikbare jaar- en reserveringsruimte. Maar als je pensioen opbouwen langer dan vijf jaar uitstelt, wordt het een stuk moeilijker om je pensioengat opgevuld te krijgen binnen de fiscale regelingen zoals we die nu kennen in Nederland.

  • Kan ik geld uit mijn (Fiscale) Oudedagreserve (FOR) overhevelen/ overboeken?

    Ja dat kan! In dat geval neemt je FOR af met het bedrag dat je inlegt voor je lijfrente bij BrightPensioen. Dit bedrag wordt bij je winst opgeteld, maar daar staat een even grote aftrek in Box 1 tegenover. Je betaalt per saldo dus niet meer belasting.

     

  • Kan ik pensioen dat ik heb opgebouwd bij eerdere werkgevers overhevelen/ overboeken?

    Pensioen overhevelen

    Het is wettelijk helaas niet mogelijk om pensioen dat je bij een werkgever hebt opgebouwd (tweede pijler) over te hevelen naar een individuele derde pijler pensioenrekening zoals bij BrightPensioen. Het zou mooi zou zijn als dit in de toekomst wettelijk mogelijk gemaakt wordt en BrightPensioen wil zich daar hard voor maken.

    Lijfrente of bankspaarsaldo overhevelen

    Het is wel mogelijk om een opgebouwde lijfrente of bankspaarsaldo over te hevelen naar BrightPensioen. Dit geldt ook voor lijfrente dat is opgebouwd via de werkgever.  Volg deze 5 stappen om het te regelen.

  • Kan ik bestaande lijfrentes of geld van bankspaarrekeningen overhevelen/ overboeken?

    Lijfrente of bankspaarsaldo overhevelen

    Pensioen dat je hebt opgebouwd in de derde pijler, bijvoorbeeld via een lijfrentepolis of op een bankspaarrekening, kun je overhevelen naar BrightPensioen. Voor bestaande BrightPensioen deelnemers is dit zelfs zeer verstandig, omdat Bright alleen verdient aan het jaarlijks lidmaatschap en het beleggen tegen kostprijs uitvoert.

    In 5 stappen geregeld

    Om dit proces in gang te zetten vind je hier een stappenplan en het aanvraagformulier.

    Let wel: indien je een lijfrente hebt dat onder het ‘oude regime’ valt, vervalt dit oude regime. BrightPensioen valt namelijk onder het ‘nieuwe lijfrente regime’. Meer info over de verschillen tussen het oude en nieuwe regime kun je hier terugvinden.

  • Wat als ik met deeltijd op pensioen wil gaan?

    Wanneer met pensioen

    Bij zelf opgebouwd pensioen mag je zelf bepalen wanneer je je pensioenuitkering wil laten beginnen. Hierbij ben je wel aan regels gebonden. Koop je een tijdelijke uitkering aan, dan geldt een maximum uitkering van € 20.953 per jaar (2015). Als je een levenslange uitkering aankoopt, geldt er geen maximum. Dit geldt ook voor een uitkering die tot minimaal 20 jaar na de AOW leeftijd loopt.

  • Kan ik mijn pensioengeld ook eerder opnemen?

    Lijfrente is bedoeld voor je pensioen en het is \niet de bedoeling dit eerder op te nemen.

    Als je het opzij gezette geld toch wilt laten uitkeren – je lijfrente afkopen – betaal je – naast de inkomstenbelasting die over de uitkering geheven zal worden – nog een extra percentage van maximaal 20 procent, de zogeheten revisierente. Je kunt de hoogte van de verschuldigde revisierente bij voortijdige afkoop berekenen op de site van de Belastingdienst. Het geld is immers bedoeld voor je pensioen en de overheid wil op deze manier voorkomen dat dit voortijdig geconsumeerd wordt. De uitzondering op deze regel is wanneer je langdurig arbeidsongeschikt wordt. In dat geval kun je de revisierente voorkomen.

    Wel kun je al eerder dan op pensioenleeftijd een uitkering aankopen, bijvoorbeeld op je 60ste al. Deze dient dan wel tot minimaal 20 jaar na AOW datum te lopen.

Vragen per onderwerp

Begin vandaag met je pensioen Gratis lid tot € 3.000