Werkgever

Hoe geef ik wijzigingen door voor mijn werknemers?

Bij indiensttreding van nieuwe medewerkers kun je ons mailen met het mailadres van deze persoon. Wij zorgen dan voor een goede onboarding, waarna de medewerker zelf de keuze heeft om deel te nemen.

Bij indiensttreding zullen wij contact opnemen met deze medewerker en zorgen voor een juist offboarding.

Bij wijzigingen in de inleg van medewerkers (mits dit via de werkgever loopt), dan kun je ons direct mailen.

Alle mutaties kunnen doorgegeven worden via mutaties@brightpensioen.nl

Op welke manier kan ik als werkgever pensioen faciliteren?

Je kunt als werkgever pensioen faciliteren en de inschrijf- en lidmaatschapskosten betalen voor jouw werknemers. Daarnaast kun je ook bijdragen in de opbouw in de vorm van extra bruto salaris (onder de noemer “bijdrage oudedag” bijv). Hierdoor stimuleer je dat medewerkers starten met pensioenopbouw. De werknemer betaalt hier initieel inkomstenbelasting over en dient deze zelf terug te vragen.

De inschrijfvergoeding valt onder de werkkostenregeling. De lidmaatschapskosten kunnen worden geboekt als bedrijfskosten.

Onze ervaring (van 150+ werkgevers) is dat zo’n 44% van de werknemers pensioen opbouwt indien deze pensioen faciliteert tegen 5% van de werknemers indien een werkgever niets doet. Zodra een werkgever ook (voorwaardelijk) bijdraagt aan pensioenopbouw, dan stijgt dit percentage verder naar bijna 80%. Voor meer informatie kun je deze pagina bekijken of direct contact opnemen met ons via werkgever@brightpensioen.nl

Bieden jullie ook een nabestaandenpensioen voor de medewerkers?

BrightPensioen biedt alleen ‘een potje voor later’ en geen nabestaandenpensioen. Wat een aantrekkelijk (en voordelig) alternatief kan zijn voor een nabestaandenpensioen, is een collectieve overlijdensrisicoverzekering voor je personeel. Hierbij kun je afspreken dat de nabestaanden bijvoorbeeld 3 of 5 jaarsalarissen krijgt mocht een van je medewerkers komt te overlijden.

BrightPensioen biedt zelf geen verzekeringen, maar heeft sinds juli 2016 een strategische samenwerking met Allianz. Allianz biedt een aantrekkelijke collectieve overlijdensrisicoverzekering. Hiermee zorg je dat de nabestaanden van jouw medewerkers niet onverzorgd achterblijven, in het geval dat een medewerker komt te overlijden.

Informatie Collectieve ORV Allianz

Wat gebeurt er met mijn pensioen als ik uit dienst treed?

Jouw pensioen bij Bright blijft altijd van jou. Als je uit dienst treed, dan heb je de volgende mogelijkheden:

  1. Je kunt stoppen met inleggen en een inlegpauze inlassen. Je betaalt dan geen lidmaatschap meer, maar jouw pensioenvermogen blijft wel belegd en rendeert door.
  2. Je kunt blijven inleggen. In dat geval betaal jijzelf of jouw nieuwe werkgever het jaarlijkse lidmaatschap (210 euro).

Wat zijn de verschillen tussen de oplossing van BrightPensioen en een traditionele collectieve pensioenregeling?

De verschillen tussen deze vormen van pensioen aanbieden zijn er veelvuldig. We hebben speciaal een whitepaper geschreven om deze verschillen goed uit te leggen. Hierin leggen we de verschillen uit, waarvan flexibiliteit en duurzaamheid misschien wel de belangrijkste verschillen zijn.

Moeten alle werknemers verplicht meedoen?

Nee, werknemers mogen zelf bepalen of zij een rekening openen bij BrightPensioen om te starten met pensioenopbouw. Een werkgever kan dit wel faciliteren of stimuleren, waardoor het voor de werknemer nog interessanter wordt om mee te doen. Het betreft echter een individuele pensioenopbouw waarbij een werknemer zelf bepaalt hoeveel hij/zij inlegt.

Wat gebeurt er wanneer een werknemer uit dienst gaat?

De BrightPensioen rekening staat altijd op naam van een persoon. Deze pensioenrekening blijft gewoon bestaan en gekoppeld aan hem of haar, ook in een volgende baan. Indien je als werkgever niet meer het jaarlijkse lidmaatschap wil betalen, geef dit dan door aan BrightPensioen. Een werknemer kan altijd kiezen wat hij/zij wil doen met de bestaande rekening.

Betaal ik als werkgever ook voor de werknemers die geen rekening openen bij BrightPensioen?

Uiteraard betaal je alleen voor jouw werknemers die daadwerkelijk een rekening openen bij BrightPensioen. Wij zullen op de factuur altijd specificeren voor wie je betaalt.

Vragen per onderwerp

Begin vandaag met je pensioen Gratis lid tot € 3.000