• Hoe vraag ik een “verklaring niet-afgetrokken premies” aan?

    Deze verklaring vraag je aan bij de Belastingdienst Breda. De volgende documenten dien je daarnaast aan de Belastingdienst op te sturen:

    • een kopie van de BrightPensioen Aanvullende Voorwaarden Pensioenrekening;
    • een specificatie van de per jaar betaalde, afgetrokken en niet-afgetrokken premies of stortingen.

    Houd rekening met een verwerkingstermijn van zo’n acht weken.

    Bewaar deze verklaringen goed in je administratie tot het moment is aangebroken dat je een uitkering gaat aankopen met jouw pensioenpot. Met een “verklaring niet-afgetrokken premies” (of “saldoverklaring”) kan je de verzekeraar, bank of beheerder van een beleggingsinstelling waarbij je je uitkering gaat aankopen, laten weten hoe hoog het bedrag is van de door jou niet-afgetrokken premies of bedragen. Bij het inhouden van de loonbelasting wordt dan de zogenoemde saldomethode toegepast.