1 augustus 2021

Cora werd ziek, maar kon gelukkig rekenen op financiële hulp van andere Bright-leden

Ondernemer Cora van den Burg werd ziek, maar gelukkig had ze iets geregeld via de SharePeople en BrightPensioen cirkel

Het is mei 2020. Cora van den Burg (links op de foto) meldt zich ziek via de website van SharePeople. Ze moet een zware operatie ondergaan en verwacht dat haar herstel een half jaar gaat duren.

“Dat was natuurlijk een naar moment”, vertelt ze. “Want welke ondernemer wordt er nu ziek? Je laat je bedrijf toch niet in de steek? Maar ik moest wel. Ik ben zo dankbaar dat ik een paar jaar geleden besloot SharePeople deelnemer te worden.”

Openhartig vertelt ze hoe het is, als je ziek wordt als ondernemer. Cora van den Burg is lid van BrightPensioen. Ze is ook lid bij SharePeople, het platform waar ondernemers het risico op arbeidsongeschiktheid met elkaar delen. Ondernemers die hun pensioen opbouwen bij Bright en SharePeople als vangnet voor arbeidsongeschiktheid hebben, vormen een eigen aparte groep van Bright-leden bij SharePeople. Cora is een van de leden in de groep. Ze ontvangt donaties van andere Bright-leden sinds ze ziek is.

“Dat is heel apart, om van zoveel onbekende mensen geld te krijgen”, vertelt Cora. “Het is elke maand een bombardement aan positiviteit. De donateurs kunnen een persoonlijk boodschap bij hun donatie doen. Zo zijn de donaties niet anoniem, maar komen ze van andere ondernemers. En dat helpt om de moed erin te houden.”

Vertrouwen in het collectief

Cora van den Burg heeft al 22 jaar een beautysalon en een groothandel in cosmeticaproducten. Ze heeft vijf mensen in dienst en haar bedrijf draait goed.

“Ik had al wel eens een AOV afgesloten, maar er waren ook periodes zonder verzekering. Het was mij gewoon te duur. En toen kwam ik op Facebook SharePeople tegen. Het sprak mij aan dat niemand profiteert van je inleg en dat je voor elkaar zorgt. Ik heb mij meteen ingeschreven. Ik geloof in dat collectieve. Bij SharePeople hoef ik niet bang te zijn voor profiteurs. We zijn allemaal ondernemer. Iedereen die ziek is wil zo snel mogelijk weer aan het werk.”

Duurzaam herstel met casemanager

Na haar ziekmelding, vond eerst een check plaats. Of het bedrag waarvoor Cora zich had ingeschreven, overeenkwam met wat ze verdiende.

“Dat verliep snel en netjes. Vanwege corona werd er naar een langere periode gekeken en dat was fijn. Want ook mijn bedrijf is door corona weken dicht geweest.”

Vervolgens had ze contact met Capability, de externe arbodienstverlener van SharePeople.

“Ik kon en kan daar mijn verhaal doen en voel mij gehoord. Ik heb veel steun aan mijn casemanager, nog steeds. Natuurlijk is hij kritisch en daagt hij mij uit door “kan het ook zo?” te vragen. Maar hij is ook gericht op duurzaam herstel. Het is goed dat er iemand meedenkt die mij als ondernemer aanspreekt en in oplossingen denkt. En die tegelijk zegt: “je gaat te snel Cora, pas op!” Want dat doe je als ondernemer. Je wilt te veel, te snel.”

Werkcoach helpt mentaal

Haar herstel viel tegen, nu een jaar later is Cora voor 50% aan het werk.

“Die 50% heb ik te danken aan SharePeople en de casemanager van Capability. Mijn fysieke herstel bleef op een bepaald moment hangen. De casemanager, die als ‘taakgedelegeerde’ dagelijks in contact staat met de verantwoordelijke bedrijfsarts, stelde toen voor om met een werkcoach aan de slag te gaan. Om ook mentaal stappen te zetten. Ik heb nu vier sessies gehad en zie resultaat; ik ga weer vooruit.”

Het taboe van ziek zijn

Cora: “Ziek zijn is best een taboe onder ondernemers. Je laat je bedrijf niet in de steek. Dat levert een interne strijd op. Ik moest leren los te laten en mij te richten op mijzelf en mijn herstel. Tegelijkertijd moest ik er wel voor zorgen dat mijn bedrijf overeind blijft. Het heeft mij geleerd dat er meer is in het leven. Dat je ook als ondernemer af en toe voor jezelf mag kiezen. Je bent echt niet continu nodig; er af en toe even niet zijn, is goed voor je. De noodzaak van een arbeidsongeschiktheidsvoorziening is mij wel duidelijk. Je kunt gewoon ziek worden. Regel daar dus iets voor.”

Wij zijn blij dat Cora haar verhaal wilde doen. Een mooi voorbeeld van de kracht van de Bright community (en natuurlijk ook de samenwerking met SharePeople). Inmiddels helpen meer dan duizend (!) Bright-leden elkaar op deze manier. Wij hopen natuurlijk dat niemand overkomt wat Cora is overkomen. Maar als het wel gebeurt, is het fijn om te weten dat andere Bright-leden voor je klaarstaan om je financieel te steunen.