23 mei 2017


BrightPensioen doet alles samen met haar deelnemers. De grafisch ontwerper, online marketeers, websitebouwers en andere experts zijn allemaal deelnemer van Bright. Zelf help ik Bright onder andere bij het opbouwen van de online community. En ik ben dus ook deelnemer. De belangrijkste reden waarom ik voor Bright heb gekozen is het feit dat zij het écht anders doen. Een eenvoudig product, duidelijke kosten, duurzaam beleggen en mijn pensioen blijft altijd van mij. Sterker nog: als deelnemer ben ik mede-eigenaar van BrightPensioen en mag ik meepraten over alles wat mijn pensioen aangaat.

Geen standaard ALV

Dat was ook precies de bedoeling van het allereerste ledenevent ‘Bright Future’. Samen met zo’n 60 mede-Brighters verzamelden we ons in het prachtige Hotel Arena in Amsterdam. Geen standaard informatieve Algemene Ledenvergadering, maar een boeiend programma waarbij onder leiding van moderator Rene de Monchy – bekend van BNR Nieuwsradio – alle deelnemers actief betrokken werden bij het reilen en zeilen van het bedrijf.

Bright en de deeleconomie

Gastspreker Ananda Groag van ShareNL trapte af met haar verhaal over de deeleconomie. Een andere manier van organiseren, verdienen en kijken naar eigenaarschap die past in de nieuwe economie. “Bij Bright deel je geen spullen, auto of huis, maar deel je mee in het bedrijf,” aldus commercieel directeur Sjaak Zonneveld.

Jullie inbreng is goud waard

Hij nam ons mee in wat Bright de afgelopen jaren heeft gedaan. De successen, lessen en plannen voor de toekomst. En hij lichtte – onder embargo en dus exclusief voor de aanwezigen – een tipje van de sluier op over de nieuwe producten die komend jaar gelanceerd worden. Financieel directeur Karin Jakobsen presenteerde de key financials* waarna Federica Foroni lo Faro een toelichting gaf op de marketingplannen: “Jullie inbreng, jullie suggestie is echt goud waard.”

Betrokken deelnemers

Het enthousiasme en de betrokkenheid van de deelnemers werd duidelijk in de discussie die hierop volgde. Tips, ideeën en vragen over marketingacties, te benaderen doelgroepen, bestaande en nieuw te lanceren producten werden rijkelijk gedeeld door alle aanwezigen. Erg bijzonder volgens Rene de Monchy: “Ik heb heel veel ALV’s meegemaakt, maar dit is wel heel bijzonder. Dat je een organisatie hebt waarbij je mee kunt praten over de marketing. En waar je dus ook gewoon voordeel van hebt. Dat is echt een democratisch principe en ik raad iedereen aan om mee te praten.”

Verplicht pensioen?

De paneldiscussie met Martijn Pennekamp, Sjaak Zonneveld, Jerry Helmers en Anouschka Scholten bood interessante visies op een onderwerp dat sterk leeft onder ZZP’ers en in de politiek: “Pensioen wel of niet verplichten voor ZZP’ers?”. Samen met de deelnemers kwamen zij tot suggesties uiteenlopend van verplichten vanaf zeven jaar ondernemerschap, een opt-out mogelijkheid bij de belastingaangifte, tot een Postbus 51 spotje. Genoeg stof tot nadenken dus.

Brighters helpen Brighters

Voordat we ons begaven naar de hapjes en drankjes die op ons stonden te wachten, nog een laatste, maar zeker niet onbelangrijk topic: hoe kunnen we niet alleen Bright, maar ook elkaar helpen? Het Bright lidmaatschap is meer dan alleen pensioen. Je maakt deel uit van een groeiend netwerk van professionals uit allerlei vakgebieden die veel voor en met elkaar kunnen doen. Ben je op zoek naar connecties, heb je meedenkkracht nodig of wil je graag tips over een bepaald onderwerp? Er is vast iemand binnen de Bright community die je kan helpen.

Share your Bright ideas

We kijken terug op een gezellige en enerverende dag met betrokken en enthousiaste deelnemers. Met de inbreng die wij gekregen hebben, bouwen we, samen met alle Brighters, verder aan een Bright Future. Natuurlijk kun je ook buiten het event je vragen, tips en ideeën delen in de besloten Bright community op Linkedin. We zien je daar graag!
Aanmelden Bright community

Tamara Heskes
*Wie meer wil weten over de financiën en bedrijfsactiviteiten, kan dit nalezen in de jaarverslagen en overige documenten.
Meer foto’s