Vragen over Online deelnemersomgeving

Terug naar alle vragen DGA Werkgever Werknemer Zzp'er

  • Hoe kan ik inloggen als werkgever?

    Op de portal log je in met het e-mailadres waarmee jij je bij Bright bekend bent. Ofwel: het e-mailadres waarop je elke maand onze nieuwsbrief (incasso notificatie) ontvangt.

    De eerste keer in de portal, moet je een wachtwoord aanmaken om in te kunnen loggen. Hieronder een stappenplan.


    1. Surf naar de portal en klik op “nieuw wachtwoord opvragen”.

    Image

    2. Vul op het volgende scherm jouw e-mailadres in, waarmee je bij ons geregistreerd staat, en kies voor “verstuur verificatie code”.

    Image

    3. In jouw mailbox vind je een e-mail met de verificatiecode. Niet gevonden? Controleer je spam! (Ook daar niet? Lees dan deze FAQ.)

    Vul de verificatiecode in en klik op “code verifiëren”.

    Image

     

    4. Om jouw account goed te kunnen beveiligen, vragen wij je om jezelf ook te verifiëren met een telefoonnummer. Dit nummer wordt onthouden voor een volgende keer. Gebruik dus je eigen nummer!

    Vul je telefoonnummer in en klik op “Code verzenden”.

    Image

     

    5. Vul vervolgens de verificatiecode in die je via sms/telefoon ontvangt.

    Image

     

    6. Nu kun je een wachtwoord instellen. Het wachtwoord moet tussen 8 en 64 tekens lang zijn en moet minstens drie ‘gekke’ tekens bevatten (zoals een hoofdletter, getal of symbool). Toegestaan zijn: a – z, A – Z, 0 – 9 en de speciale tekens @ # $ % ^ & * – _ ! + = [ ] { } | : ‘ , . ? / ` ~ ” ( ) ;

    Image

    7. Klik daarna op “doorgaan”.

    That’s it! Je nieuwe wachtwoord is ingesteld. Vergeet ‘m niet op te slaan, want dit is je wachtwoord voor de volgende keren.

  • Het lukt mij niet om in te loggen in de portal?

    Stuur een mail naar klantenservice@brightpensioen.nl met daarbij een screenshot van de melding die je krijgt en zoveel mogelijk aanvullende informatie. Zo krijgen we een volledig beeld krijgen van de situatie. Wij helpen je graag om weer in te loggen.

  • Ik ontvang geen e-mail met verificatiecode

    Ontvang je geen e-mail met verificatiecode van de Bright portal? Dit kan twee oorzaken hebben:

    1. Je probeert het met een ander e-mailadres dan het mailadres waarmee je bij BrightPensioen bekend bent. Oplossing: gebruik het goede e-mailadres. Gebruik je dit niet meer en wil je het emailadres wijzigen? Neem contact met ons op.
    2. Persoonlijke e-mailadressen/domeinen (zoals info@eigenbedrijf.nl) die via een hosting partij lopen, verwerken de mail met verificatiecode niet altijd goed. Bijvoorbeeld omdat de afzender (Microsoft) wordt gezien als spam. Je kunt dit oplossen door in te loggen bij jouw hosting provider en de afzender (msonlineservicesteam@microsoftonline.com) als veilig te markeren. Lukt dat niet? Dan kun je als workaround een ander e-mailadres gebruiken. Neem daarvoor contact op met onze klantenservice. Wij hebben in dit geval een kopie van je ID nodig en na het beantwoorden van enkele controle vragen, kunnen wij jouw e-mailadres veranderen.
  • Kan ik de Bright portal op mijn mobiel gebruiken?

    Dat kan! De portal is mobile friendly. Je kunt ‘m natuurlijk elke keer opzoeken in je browser, maar je zou de online Bright omgeving ook kunnen opslaan als ’tegel’ of icoon op je telefoon. Zo heb je ‘m altijd bij de hand.

    Stap voor stap

    • Surf in de webbrowser op je telefoon naar de portal.
    • Klik in de onderbalk op het blokje met het pijltje (Apple) / Klik op instellingen (vaak: het icoontje met drie puntjes boven elkaar) (Android)
    • Klik op voeg toe aan beginscherm of toevoegen aan startscherm.
    • Verander eventueel de naam en voeg toe.
    • Je vindt nu de sneltoets als icoon terug op je telefoon.
  • Hoe log ik als individu in op de portal?

    Om in te loggen op het Bright portal, klik je rechtsboven op “inloggen“.

    Op de portal log je in met het e-mailadres waarmee jij je bij Bright bekend bent. Ofwel: het e-mailadres waarop je elke maand onze nieuwsbrief (incasso notificatie) ontvangt.

    Kom je voor het eerst in onze portal? Of ben je je wachtwoord vergeten?

    Volg dan het onderstaande stappenplan.


    1. Surf naar de portal en klik op “nieuw wachtwoord opvragen”.

    De url van de portal verandert in het inlogscherm naar een alternatieve url (brightprd.b2clogin.com/bright…) Dit is de juiste, beveiligde url.

    Image

    2. Vul op het volgende scherm jouw e-mailadres in, waarmee je bij ons geregistreerd staat, en kies voor “Doorgaan”.

    Image

     

    3. In jouw mailbox vind je een e-mail met de verificatiecode. Niet gevonden? Controleer je spam! (Ook daar niet? Lees dan deze FAQ.)

    Vul de verificatiecode in en klik op “Code verifiëren”.

    Image

     

    4. Je krijgt automatisch een sms op het telefoonnummer dat bekend is bij ons. Krijg je geen sms? Klik op ‘vraag ‘m opnieuw aan’. Code ontvangen? Vul de code in en klik op ‘Code verzenden’.

    Image

    5. Nu kun je een wachtwoord instellen. Het wachtwoord moet tussen 8 en 64 tekens lang zijn en moet minstens drie ‘gekke’ tekens bevatten (zoals een hoofdletter, getal of symbool). Toegestaan zijn: a – z, A – Z, 0 – 9 en de speciale tekens @ # $ % ^ & * – _ ! + = [ ] { } | \ : ‘ , . ? / ` ~ ” ( ) ; Klik na het invullen van je nieuwe wachtwoord op ‘Doorgaan’.

    Image

    That’s it! Je nieuwe wachtwoord is ingesteld. Vergeet ‘m niet op te slaan, want dit is je wachtwoord voor de volgende keren.

  • Kan ik een polis van BrightPensioen ontvangen voor de aanvraag van een hypotheek of bij een verzoek van de belastingdienst?

    Bij het aanvragen van een hypotheek wil een bank weten wat jouw inkomsten zijn. Voor nu maar ook als jij met pensioen gaat. Dan moet je immers ook je hypotheek kunnen blijven betalen. De bank baseert de hoogte van jouw pensioeninkomen op het overzicht in mijnpensoenoverzicht.nl. Hierbij wordt alleen je tweede pijler pensioen meegenomen. Ook lijfrenteverzekeringen kunnen soms meegenomen worden in het toetsinkomen. Bijvoorbeeld als er een gegarandeerd bedrag verzekerd is. 

    Jouw pensioenrekening bij Bright is een beleggingslijfrente. En geen verzekering. Bij een beleggingslijfrente kunnen er geen harde toezeggingen over de uitkering gegeven worden. De hoogte van jouw uiteindelijke vermogen en de duur van de uitkering staan namelijk niet vast. Jij kunt immers op elk moment stoppen met inleggen, waardoor het te verwachten vermogen lastig te voorspellen valt. Het verschilt daarom per verstrekker in welke mate ze jouw pensioen bij Bright willen meenemen. Sommige geldverstrekkers doen dit wel, op basis van je huidige waarde en een te verwachte rendement.

    Als hierom gevraagd wordt, stuur dan de algemene voorwaarden en aanvullende voorwaarden van de pensioenrekening op (te vinden in ons documentencentrum), Stuur daarnaast het meest recente jaaroverzicht (deze vind je in de online portal) en een screenshot van de huidige waarde in jouw portal. Daarnaast kun je een screenshot van jouw te verwachten pensioen bij Bright vanuit de portal meesturen. 

    Ook vraagt de Belastingdienst soms om een ‘polis’ te sturen als ‘bewijs’ dat het lijfrente betreft. In dat geval kun je de algemene voorwaarden en aanvullende voorwaarden van de pensioenrekening sturen.

  • Hoe werkt jullie portal/online deelnemersomgeving?

    In deze blog lees je uitgebreid hoe onze online portal werkt.

  • Waar vind ik het certificaat van mijn aandelen?

    Tot 1 januari 2021 betaalde elk nieuwe lid € 100 inschrijfgeld, waarvoor deelnemers certificaten van aandelen kregen. Deze werden maximaal eens per jaar, meestal in maart, definitief toegekend aan de leden die inmiddels betalend lid waren.

    Ben je deelnemer geworden voor 1 januari 2021? Dan kun je deze certificaten terugvinden in de online portal.

    Ben je na 1 januari 2021 lid geworden? Dan betaalde je € 50 inschrijfgeld, waardoor er minder geld overbleef voor certificaten van aandelen (zoals hier uitgelegd). Bright mocht vanaf dat moment ook geen extra certificaten van aandelen meer uitgeven en zou deze moeten inkopen van andere aandeelhouders. Zo lang de verliezen uit het verleden nog niet zijn goedgemaakt, is inkopen van eigen aandelen alleen niet toegestaan.

    Daarom moeten wij op een alternatieve manier Bright-leden die na 1 januari 2021 lid zijn geworden, deelnemerscertificaten toekennen. Binnenkort zullen we hier meer over vertellen.

    Meer achtergrondinformatie vind je op deze pagina.

  • Hoe kan ik een andere tegenrekening of IBAN opgeven?

    Je kunt zelf een andere tegenrekening of IBAN doorgeven via de online portal. Log in en klik rechts bovenin het scherm op het poppetje. Klik vervolgens op “bankgegevens”, scroll naar onder en klik op “nieuwe IBAN”. Volg de stappen om een nieuwe tegenrekening of IBAN toe te voegen.

  • Waar en vanaf wanneer kan ik mijn financieel jaaroverzicht bekijken?

    De financiële jaaroverzichten zijn in februari zichtbaar in de portal. Deze gegevens kun je gebruiken voor je belastingaangifte. Je vindt de financiële jaaroverzichten op de startpagina van de online portal onder “Documenten”.

    Het overzicht eerder nodig?

    Wil je jouw boekhouder al eerder laten weten hoeveel je het afgelopen jaar aan lijfrente hebt gestort? Dat kan door een overzicht van je transacties (inleg) van vorig jaar te sturen.

    • Log in
    • Klik op de rekening waarvan je het overzicht nodig hebt
    • Klik op “zie transactieoverzicht”
    • Maak een screenshot of foto van de transacties 
    • Stuur deze op naar je boekhouder
  • Waarom vind ik BrightPensioen niet terug in mijnpensioenoverzicht.nl?

    Op mijnpensioenoverzicht.nl staat alleen het pensioen dat je opbouwt in de eerste pijler (AOW) en tweede pijler (pensioenfonds/pensioenverzekeraar via werkgever). Individueel opgebouwd pensioen – zoals BrightPensioen – valt in de derde pijler en is helaas (nog) niet zichtbaar op mijnpensioenoverzicht.nl. Dit wordt vanuit de overheid geregeld. Hopelijk komt hier in de toekomst verandering in.

    Goed om te weten: het is wel mogelijk om een totaaloverzicht te krijgen in jouw online Bright portal. Hier kun je de gegevens van mijnpensioenoverzicht.nl uploaden. Dan zie je in één blik wat je bij Bright hebt opgebouwd en jouw andere pensioenpotjes (en het totaal hiervan).

  • Waar en wanneer kan ik mijn inleg terugvinden in de portal?

    Op of rond de vijfde werkdag van de maand zijn alle stortingen, incasso’s en inkomende waardeoverdrachten zichtbaar in de portal: de online deelnemersomgeving.

    Je kunt al eerder de status van jouw inleg terugvinden door op je pensioen- of beleggingsrekening te klikken en de transacties te bekijken:

    Image

    De reden dat er een aantal dagen overheen gaat, is allereerst omdat wij incasseren. Het duurt ongeveer vijf werkdagen voordat alle incasso’s binnen zijn. Immers: als de incasso niet gelukt is, omdat er niet genoeg geld op jouw rekening staat, probeert de bank het nog een paar keer (NB: dit verschilt per bank).

    Daarom zitten er minstens vijf werkdagen tussen de incassodatum en de dag dat wij de intrinsieke waarde van de participaties (‘Net Asset Value’, of NAV) ontvangen van CACEIS, onze bewaarder. Deze peildatum is de zogenoemde “standaard handelsdag”. Op basis van deze NAV wordt er per deelnemer bepaald hoeveel participaties hij of zij krijgt voor zijn of haar inleg.

    De NAV ontvangen wij normaliter de derde werkdag van de maand. Als deze correct is, gaan we alles controleren en verwerken. Als alles klopt, lezen wij deze gegevens in, in de portal en zie jij een dag later – dus ongeveer de vierde werkdag van de maand – de nieuwe waarde van jouw vermogen terug in je klantomgeving.

  • Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?

    Wachtwoord voor de online portal vergeten? Doorloop de volgende stappen.

    Surf naar de portal en klik op “nieuw wachtwoord opvragen”.

    Stappenplan (nieuw) wachtwoord aanmaken online portal BrightPensioen - stap 1

    Vul op het volgende scherm jouw e-mailadres in, waarmee je bij ons geregistreerd staat, en kies voor “stuur verificatiecode”.

    Stappenplan (nieuw) wachtwoord aanmaken online portal BrightPensioen - stap 2

    In jouw mailbox vind je nu een e-mail met de verificatiecode. Controleer ook je spam! Deze vul je in en vervolgens klik je op “code verifiëren”.

    Stappenplan (nieuw) wachtwoord aanmaken online portal BrightPensioen - stap 3

    Klik in het volgende scherm op “Verder met wachtwoord wijzigen”.

    Stappenplan (nieuw) wachtwoord aanmaken online portal BrightPensioen - stap 4

    Nu kun je een wachtwoord instellen. Het wachtwoord moet tussen 8 en 64 tekens lang zijn en moet minstens drie ‘gekke’ tekens bevatten (zoals een hoofdletter, getal of symbool).

    Stappenplan (nieuw) wachtwoord aanmaken online portal BrightPensioen - stap 5

    Klik daarna op “volgende”.

    That’s it! Je nieuwe wachtwoord is ingesteld. Vergeet ‘m niet op te slaan, want dit is je wachtwoord voor de volgende keren.

    Je wordt meteen automatisch ingelogd in de portal.