Een pannenkoek is geen koek en eetbaar papier geen wafel. Ja en?

Pensioenfondsen maken forse juridische kosten om bedrijven te dwingen klant te worden. Drie treurige voorbeelden die aantonen dat het de hoogste tijd wordt dat klanten zelf kunnen gaan bepalen waar ze pensioen opbouwen.

1. Een pannenkoek is geen koek

Dat weet zelfs een klein kind. Maar nee: Pensioenfonds zoetwaren meende – wellicht verblind door het woord ‘koek’ – dat een pannenkoek een koek is. Het sleepte een poffertjes- en pannenkoekenproducent voor de rechter. Die pannenkoekenbakker had al een pensioenregeling, maar werd door dit pensioenfonds gedwongen flinke kosten te maken om klant te mogen blijven bij de pensioenuitvoerder die hij zelf gekozen had. Het pensioenfonds verloor de zaak.

Artikel Telegraaf, 8 augustus 2019

2. Twee honden vechten om een been

VLEP, het pensioenfonds voor de vleeswarenindustrie, meent dat Food Connect, tevreden klant bij pensioenfonds Horeca, bij hen klant zou moeten zijn. De rechter gaf het fonds al ongelijk, maar het pensioenfonds vecht door tot de Hoge Raad. En zo heeft het pensioenfonds nog acht zaken lopen. Dit kost vele tienduizenden euro’s. Niemand wordt hier beter van, behalve advocaten.

Artikel PensioenPro, 1 juli 2019 (achter betaalmuur)

 

3. Eetbaar papier is geen wafel

Het bedrijf Primus maakt al 100 jaar eetbaar papier en heeft een pensioenregeling. Pensioenfonds Zoetwaren (wederom) meent dat dit bedrijf klant bij haar moet worden. Rechters moesten er aan te pas komen om te beslissen of eetbaar papier nu wel of niet een wafel is(!). Laat dit even tot je doordringen. Er zijn bakken met geld gespendeerd aan gesteggel over papier dat onder een koekje zit. Waar gaat het over?!

Telegraaf, 11 januari 2019

 

Op naar een klantgericht pensioenstelsel

Voor je klanten vechten is prima. Maar via de rechter klanten dwingen van pensioenuitvoerder te wisselen kost alleen maar tijd en geld. Geld dat uiteindelijk door de deelnemers wordt betaald.

Nu we naar een nieuw stelsel overgaan, moet ook de zogenoemde grote verplichtstelling ter discussie gesteld moeten worden. Deze gedwongen winkelnering zorgt ervoor dat veel bedrijven niet zelf kunnen kiezen wie wie hun pensioenuitvoerder wordt. En dat er veel onnodige kosten gemaakt worden te bepalen bij wie een een bedrijf klant moet worden.

Als klanten zelf kunnen kiezen, worden pensioenuitvoerders gedwongen klantgericht te worden. En daar wordt iedereen beter van. Behalve advocaten natuurlijk…

Begin vandaag met je pensioen Gratis lid tot € 3.000