• Hoe vraag ik de inkomstenbelasting terug over mijn inleg bij BrightPensioen?

    Je legt bij BrightPensioen een bedrag in vanuit je inkomen of vanuit de winst uit onderneming. De belasting die je over dit bedrag betaald hebt, kun je terugvragen via de aangifte inkomstenbelasting. Standaard is dat eens per jaar.

    Stappen tijdens het doen van je aangifte inkomstenbelasting:

    • Ga naar de site van de Belastingdienst, ga naar Inloggen en vervolgens naar Mijn Belastingdienst en log in met je DigID.
    • Ga naar Inkomstenbelasting en selecteer het jaar waarin de inleg bij BrightPensioen heeft plaatsgevonden.
    • Open de aangifte inkomstenbelasting (of het verzoek voorlopige aanslag inkomstenbelasting).
    • De inleg voor BrightPensioen vul je in onder Uitgaven. Vink het vakje Uitgaven voor lijfrente. Alleen bij een pensioentekort aan.
    • Vul hier vervolgens jouw rekeningnummer en inleg bij BrightPensioen in. In principe moeten deze al ingevuld zijn door de Belastingdienst. Maar de ervaring leert dat dit niet bij iedereen het geval is…

    Nadat je de gegevens hebt ingegeven, wordt de sectie Jaarruimte en niet-gebruikte jaarruimte vorige jaren geopend. Hier wordt gecontroleerd of de hierboven opgegeven inleg past binnen de jaar- en reserveringsruimte.

    Het is ook mogelijk de belastingteruggave maandelijks aan te vragen.

    Let op: de vraag “Hebt u in 20XX pensioen opgebouwd” of “Pensioenaangroei in 20XX” heeft geen betrekking op BrightPensioen. Deze vraag heeft betrekking op pensioen dat eventueel bij een werkgever is opgebouwd via de tweede pijler. Als dit het geval is, heb je voor dat jaar een Uniform Pensioenoverzicht ontvangen en daarop staat een factor A.

    Op deze pagina lees je meer over hoe je de belastingaangifte invult met betrekking op jouw pensioeninleg.