Belangrijke data voor inleggen en opnemen

Je kunt bij Bright per maand, kwartaal, halfjaar of jaar inleggen. Hieronder het overzicht van belangrijke data, zodat je op tijd wijzigingen kunt doorgeven.

Image

Save the date!
Dit zijn belangrijke data voor je inleg en opname.

Je bent de baas over je eigen pensioen. Dus je kunt zelf kiezen wanneer je in wilt leggen: per maand, per kwartaal, per halfjaar of per jaar. Maar… Wij geven als tip om het per maand te doen. Omdat je hiermee het risico beter spreidt.

De bedragen die je voor de uiterste wijzigingsdatum opgeeft (zowel bij eenmalige inleg als periodieke inleg), worden op de eerstvolgende incassodatum geïncasseerd.

Onderstaande data zijn indicatief. Er kunnen zich dus omstandigheden voordoen waardoor er van deze data afgeweken wordt.

Indicatieve data 2022

 

Belangrijke data (indicatief) incasso BrightPensioen 2022

Wat betekenen die data?

  • Uiterste wijzigingsdatum incasso inleg
    De laatste dag waarop je je inleg kunt wijzigen.
  • Incassodatum
    Op deze dag incasseren we jouw inleg. Ongeveer een week voor deze datum ontvang je een e-mail met het bedrag dat we gaan incasseren.
  • Uiterste wijzigingsdatum opname verzoek
    Je kunt een opnameverzoek doen tot één werkdag voor de standaard handelsdag.
  • Standaard handelsdag
    De laatste dag van de maand. Op basis van de slotkoers van deze dag wordt de intrinsieke waarde van de participaties (‘Net Asset Value’, of NAV) bepaald.
  • In portal zichtbaar
    Ongeveer de vierde werkdag van de maand, kun je jouw transacties terugvinden in je klantomgeving.

Veel gestelde vragen over beleggingsdata

  • Wanneer is de uiterste wijzigingsdatum voor de incasso van mijn inleg?

    Je kunt je inleg tot vier werkdagen voor de incassodatum wijzigen. Op deze incassodatum – drie werkdagen voor de standaard handelsdag – incasseren we jouw inleg. Ongeveer één week voor de uiterste wijzigingsdatum ontvang je van ons een e-mail. Daarin staat het bedrag dat we gaan incasseren zodat je nog voldoende tijd hebt dit te wijzigen.

  • Wanneer is de uiterste wijzigingsdatum voor een opname verzoek?

    Je kunt jouw opnameverzoek tot één werkdag voor de standaard handelsdag wijzigen of opgeven. De standaard handelsdag is de laatste dag van de maand. Op basis van de slotkoers van de laatste dag van de maand bepaalt KAS BANK de intrinsieke waarde van de participaties (‘Net Asset Value’, of NAV).

  • Wat is de standaard handelsdag?

    Op de standaard handelsdag wordt de waarde van de beleggingen van het Bright Lifecycle Fonds bepaald. Op basis van de slotkoers van de laatste dag van de maand bepaalt Caceis (voorheen KAS BANK) de intrinsieke waarde van de participaties. Dat wordt ook wel ‘Net Asset Value’, of NAV genoemd.

  • Waar en wanneer kan ik mijn inleg terugvinden in de portal?

    Op de vijfde werkdag van de maand. Dan zijn alle stortingen, incasso’s en inkomende waardeoverdrachten die we de maand daarvoor hebben ontvangen, zichtbaar in de portal: de online deelnemersomgeving. Je kunt jouw inleg terugvinden door op je pensioenrekening of beleggingsrekening te klikken. Op de pagina van jouw pensioenrekening of beleggingsrekening vind je alle transacties.

  • Hoe kan ik een automatische overboeking naar BrightPensioen instellen?

    Bij je aanmelding machtig je ons om je inleg af te schrijven van het door jou opgegeven rekeningnummer. Je kunt de hoogte van je inleg instellen in de portal; jouw eigen online omgeving.

  • Kan ik mijn inleg bij BrightPensioen tussentijds wijzigen?

    Als deelnemer van Bright krijg je jouw eigen online omgeving. Hier kun je jouw inleg wijzigen wanneer je wilt.

  • Tot wanneer kan ik nog inleggen dit jaar?

    Je kunt het hele jaar inleggen. Dat doe je door je inleg op te geven in de portal; jouw persoonlijke online omgeving. Eéns per maand beleggen we de inleg. Hier vind je alle belangrijke data, waaronder de wijzigingsdatum per maand. Heb je in december de deadline gemist, dan is er tussen de laatste wijzigingsdatum en 31 nog een mogelijkheid om een betaalde handmatige storting te doen. De instructies daarvoor zie je bij het inloggen in de portal.

  • Hoeveel legt een deelnemer gemiddeld in bij BrightPensioen?

    De gemiddelde deelnemer bij Bright legt ongeveer € 350 per maand in. De bedragen variëren van € 100 per maand tot € 1.000 per maand. De meeste deelnemers geven aan hun hele jaarruimte te gebruiken.