Belangrijke data voor inleggen en opnemen

Je kunt bij Bright per maand, kwartaal, halfjaar of jaar inleggen. Hieronder het overzicht van belangrijke data, zodat je op tijd wijzigingen kunt doorgeven.

Image
Image

Save the date!
Belangrijke data voor inleg en opname

Je bent de baas over je eigen pensioen. Dus je kunt zelf kiezen wanneer je in wilt leggen: per maand, per kwartaal, per halfjaar of per jaar. Maar… Wij geven als tip om het per maand te doen. Omdat je hiermee het risico beter spreidt.

De bedragen die je voor de uiterste wijzigingsdatum opgeeft (zowel bij eenmalige inleg als periodieke inleg), worden op de eerstvolgende incassodatum geïncasseerd.

Onderstaande data zijn indicatief. Er kunnen zich dus omstandigheden voordoen waardoor er van deze data afgeweken wordt.

Indicatieve data 2024

Image

Je kunt deze incasso- en inlegdata ook in je agenda importeren. Gebruik deze link voor Google Calendar. Voor iCal of Outlook kun je deze download gebruiken.

Dit betekent het:

  • Uiterste wijzigingsdatum incasso inleg
    De laatste dag waarop je je inleg kunt wijzigen.
  • Incassodatum
    Op deze dag incasseren we jouw inleg. Ongeveer een week voor deze datum ontvang je een e-mail met het bedrag dat we gaan incasseren.
  • Uiterste wijzigingsdatum opname verzoek
    Je kunt een opnameverzoek doen tot één werkdag voor de standaard handelsdag.
  • Standaard handelsdag
    De laatste dag van de maand. Op basis van de slotkoers van deze dag wordt de intrinsieke waarde van de participaties (‘Net Asset Value’, of NAV) bepaald.
  • In portal zichtbaar
    Ongeveer de vierde werkdag van de maand, kun je jouw transacties terugvinden in je klantomgeving.

Veelgestelde vragen over beleggingsdata

  • Wanneer is de uiterste wijzigingsdatum voor de incasso van mijn inleg?

    Je kunt je inleg tot vier werkdagen voor de incassodatum wijzigen. Op deze incassodatum – drie werkdagen voor de standaard handelsdag – incasseren we jouw inleg. Ongeveer één week voor de uiterste wijzigingsdatum ontvang je van ons een e-mail. Daarin staat het bedrag dat we gaan incasseren zodat je nog voldoende tijd hebt dit te wijzigen.

  • Wanneer is de uiterste wijzigingsdatum voor een opname verzoek?

    Je kunt jouw opnameverzoek tot één werkdag voor de standaard handelsdag wijzigen of opgeven. De standaard handelsdag is de laatste dag van de maand. Op basis van de slotkoers van de laatste dag van de maand bepaalt CASEIS (voorheen KAS BANK) de intrinsieke waarde van de participaties (‘Net Asset Value’, of NAV). In principe staat de opname uiterlijk tien werkdagen na de standaard handelsdag op jouw rekening.

    NB: in verband met de storneringstermijn is het niet mogelijk om een opnameverzoek te doen van bedragen die je minder dan 56 dagen geleden hebt ingelegd.

  • Wat is de standaard handelsdag?

    Op de standaard handelsdag wordt de waarde van de beleggingen van het Bright Lifecycle Fonds bepaald. Op basis van de slotkoers van de laatste dag van de maand bepaalt Caceis (voorheen KAS BANK) de intrinsieke waarde van de participaties. Dat wordt ook wel ‘Net Asset Value’, of NAV genoemd.

  • Waar en wanneer kan ik mijn inleg terugvinden in de portal?

    Op of rond de vijfde werkdag van de maand zijn alle stortingen, incasso’s en inkomende waardeoverdrachten zichtbaar in de portal: de online deelnemersomgeving.

    Je kunt al eerder de status van jouw inleg terugvinden door op je pensioen- of beleggingsrekening te klikken en de transacties te bekijken:

    Image

    De reden dat er een aantal dagen overheen gaat, is allereerst omdat wij incasseren. Het duurt ongeveer vijf werkdagen voordat alle incasso’s binnen zijn. Immers: als de incasso niet gelukt is, omdat er niet genoeg geld op jouw rekening staat, probeert de bank het nog een paar keer (NB: dit verschilt per bank).

    Daarom zitten er minstens vijf werkdagen tussen de incassodatum en de dag dat wij de intrinsieke waarde van de participaties (‘Net Asset Value’, of NAV) ontvangen van CACEIS, onze bewaarder. Deze peildatum is de zogenoemde “standaard handelsdag”. Op basis van deze NAV wordt er per deelnemer bepaald hoeveel participaties hij of zij krijgt voor zijn of haar inleg.

    De NAV ontvangen wij normaliter de derde werkdag van de maand. Als deze correct is, gaan we alles controleren en verwerken. Als alles klopt, lezen wij deze gegevens in, in de portal en zie jij een dag later – dus ongeveer de vierde werkdag van de maand – de nieuwe waarde van jouw vermogen terug in je klantomgeving.

  • Hoe kan ik een automatische overboeking naar BrightPensioen instellen?

    Bij je aanmelding machtig je ons om je inleg af te schrijven van het door jou opgegeven rekeningnummer. Je kunt de hoogte van je inleg instellen in de portal; jouw eigen online omgeving.

  • Hoe kan ik mijn inleg bij BrightPensioen wijzigen?

    Ieder Bright-lid krijgt z’n eigen online omgeving. Hier kun je op ieder moment jouw inleg wijzigen.

    Inleg wijzigen pensioenrekening

    Als je een pensioenrekening hebt, zie je deze staan op de startpagina (de roze rekening). Als je erop klikt kom je op een pagina met alle informatie over je pensioenrekening.

    Zo kom je bij je pensioenrekening en inleg aanpassen pensioenrekening - BrightPensioen online portal 2022

     

    In dit vierde blok kun je jouw inleg wijzigen. Je kunt zowel een periodieke als een eenmalige inleg instellen. Vergeet niet om op “opslaan” te klikken!

    Afbeelding voor FAQ - Wijzig inleg pensioenrekening BrightPensioen

    Op onze website vind je het overzicht van de incassodata.

    Inleg wijzigen beleggingsrekening

    Als je een beleggingsrekening hebt, zie je een blauwe rekening op de startpagina. Als je hierop klikt, kom je op je beleggingsrekening pagina.

    Zo kom je bij je beleggingsrekening en inleg aanpassen beleggingsrekening - BrightPensioen online portal 2022

    In dit vierde blok kun je jouw inleg op je beleggingsrekening wijzigen. Klik op “wijzig hier jouw inleg”. Vergeet niet om op “opslaan” te klikken!

    Afbeelding voor FAQ - Wijzig inleg beleggingsrekening BrightPensioen

    Op onze website vind je het overzicht van de incassodata.

  • Tot wanneer kan ik nog inleggen dit jaar?

    Je kunt het hele jaar inleggen. Dat doe je door je inleg op te geven in de portal; jouw persoonlijke online omgeving. Eéns per maand beleggen we de inleg. Hier vind je alle belangrijke data, waaronder de wijzigingsdatum per maand. Heb je in december de deadline gemist, dan is er tussen de laatste wijzigingsdatum en 31 nog een mogelijkheid om een betaalde handmatige storting te doen. De instructies daarvoor zie je bij het inloggen in de portal.

  • Hoeveel legt een deelnemer gemiddeld in bij BrightPensioen?

    De gemiddelde deelnemer bij Bright legt ongeveer € 350 per maand in. De bedragen variëren van € 100 per maand tot € 1.000 per maand. De meeste deelnemers geven aan hun hele jaarruimte te gebruiken.