Verschillen tussen tweede en derde pijler pensioen

Pensioen is een belangrijke arbeidsvoorwaarde voor het behouden en aantrekken goede medewerkers. Maar hoe kies je wat het beste bij jouw bedrijf past? We hebben de verschillen tussen de twee pijlers van ons pensioenstelsel op een rijtje gezet.

Image

Tweede pijler versus derde pijler pensioen

De meeste werknemers in Nederland bouwen pensioen op bij hun werkgever, via de zogenoemde tweede pijler van ons pensioenstelsel. Een groeiende groep werkgevers kiest voor een alternatieve oplossing via de derde pijler. Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen beide pijlers?

De belangrijkste verschillen op een rij

  • Collectief vs. individueel
    • In de tweede pijler gaat het om een collectieve pensioenregeling voor alle medewerkers.
    • In de derde pijler hebben medewerkers een individuele pensioenrekening (lijfrente).
  • Pensioenwet vs. WFT
    • De tweede pijler valt onder de Nederlandse Pensioenwet. Voor een werkgever gelden regels op het gebied van contracten, deelname, uitvoerders, premies en informatieplicht.
    • Op derde pijler pensioen – oftewel lijfrente – is de pensioenwet niet van toepassing. Dit valt onder de Wet op het Financieel Toezicht (WFT).
  • Deelname
    • In een tweede pijler regeling zijn werknemers in principe verplicht om mee te doen, tenzij iemand jaarlijks een afstandsverklaring tekent.
    • In de derde pijler is het een vrije keuze voor de werkgever en werknemers. Per werknemer kunnen individuele afspraken gemaakt worden over deelname of inleg.
  • Contract met werkgever
    • Een tweede pijler pensioenregeling is een overeenkomst tussen  werkgever, werknemer en een pensioenuitvoerder. Aan de pensioenovereenkomst met de werknemer zit de werkgever blijvend vast.
    • In de derde pijler opent een werknemer zelf een rekening. De werkgever maakt onderling afspraken met de werknemer over betaling van kosten en inleg. De werknemer kan elk moment opzeggen en desgewenst zijn of haar kapitaal laten overdragen naar een andere (lijfrente) aanbieder.
  • Hoogte inleg
    • Bij de tweede pijler wordt is de hoogte van de inleg ‘gestaffeld’. Naarmate de medewerker ouder wordt mag er een hoger percentage worden ingelegd.
    • In de derde pijler is het percentage wat kan worden ingelegd (de jaarruimte) voor alle leeftijden gelijk.
  • Belastingvoordeel
    • Binnen de tweede pijler legt de werkgever direct een bruto bedrag in waarover geen belasting wordt betaald.
    • Binnen de derde pijler wordt de inleg gedaan vanuit het netto-loon en ontvangt de medewerker het fiscale voordeel achteraf terug van de belastingdienst.
  • Pensioenpot bij overlijden
    • Binnen de tweede pijler komt het vermogen bij overlijden toe aan de pensioenuitvoerder, tenzij er een verzekering voor een nabestaandenpensioen is afgesloten.
    • In de derde pijler komt het opgebouwde vermogen bij overlijden ten goede aan de wettelijke erfgenamen.
  • Verzekeringen
    • In de tweede pijler zijn verzekeringen, zoals voor nabestaanden of arbeidsongeschiktheid, vaak opgenomen.
    • In de derde pijler kies je als werkgever of je de werknemers iets wilt bieden voor het overlijdensrisico en/of aanvullende dekking bij arbeidsongeschiktheid.
  • Start uitkering
    • Binnen de tweede pijler ligt de start van de uitkering in principe vast. Meestal is in het arbeidscontract opgenomen dat dit contract bij het bereiken van de AOW leeftijd afloopt en dat de uitkeringsperiode dan begint.
    • In de derde pijler kiest de werknemer zelf wanneer de uitkering moet ingaan. Dit kan voor of na de AOW leeftijd (maximaal 5 jaar) zijn. De werknemer kiest zelf een instantie (bank, verzekeraar) die de uitkering gaat verzorgen.
  • Duur uitkering
    • In de tweede pijler is de uitkering altijd levenslang. Ook al weet je dat je niet heel oud gaat worden. Wel is het mogelijk de eerste 5 tot 10 jaar een hogere uitkering te krijgen door een zogenoemde ‘hoog-laag’ constructie.
    • In de derde pijler  kies je zelf hoe lang de uitkering moet duren (5, 10, 20, levenslang). Indien je de uitkering vóór de AOW datum wilt laten ingaan, ben je verplicht deze tot minimaal 20 jaar ná de voor jou geldende AOW leeftijd te laten lopen.
  • Bijdrage van de werkgever
    • In de tweede pijler ligt de premie vast als percentage van het loonsom van de werknemer. De werkgever is verplicht deze premie te betalen. Soms is het voor medewerkers mogelijk extra te storten.
    • Bij derde pijler pensioen geldt geen verplichting tot storten. Een werkgever is flexibel of en hoeveel hij wil bijdragen en hoe vaak.
  • Afsluiten
    • Het afsluiten van een tweede pijler regeling bij een verzekeraar of PPI  wordt over het algemeen gedaan voor een adviseur of tussenpersoon.
    • In de derde pijler sluit elke werknemer zelf een rekening af.

BrightPensioen is een individuele
pensioenvoorziening in de derde pijler

Image

Meestegestelde vragen

  • Kan er iemand langskomen om mij en mijn werknemers uitleg te geven over pensioen?
    We helpen je graag! Afhankelijk van de grootte van je bedrijf kunnen we een webinar of workshop organiseren. Bij een workshop komt een van onze pensioenexperts langs om haarfijn uit te leggen hoe pensioen, en hoe Bright werkt. Voor een live webinar kun je online een afspraak maken. Interesse? Of wil je meer weten? Neem dan even contact met ons op.
  • Op welke manier kan ik als werkgever pensioen faciliteren voor mijn werknemers?
    Je kunt als werkgever pensioen faciliteren en de inschrijf- en lidmaatschapskosten betalen voor jouw werknemers. Daarnaast kun je ook bijdragen in de opbouw in de vorm van extra bruto salaris (onder de noemer “bijdrage oudedag” bijv). Hierdoor stimuleer je dat medewerkers starten met pensioenopbouw. De werknemer betaalt hier initieel inkomstenbelasting over en dient deze zelf terug te vragen. De inschrijfvergoeding valt onder de werkkostenregeling. De lidmaatschapskosten kunnen worden geboekt als bedrijfskosten. Onze ervaring (van 150+ werkgevers) is dat zo’n 44% van de werknemers pensioen opbouwt indien deze pensioen faciliteert tegen 5% van de werknemers indien een werkgever niets doet. Zodra een werkgever ook (voorwaardelijk) bijdraagt aan pensioenopbouw, dan stijgt dit percentage verder naar bijna 80%. Voor meer informatie kun je deze pagina bekijken of direct contact opnemen met ons via werkgever@brightpensioen.nl
  • Als mijn werkgever geen pensioen faciliteert, kan ik dan lid worden van BrightPensioen?
    Iedereen kan een rekening openen bij BrightPensioen. Jouw werkgever kan het lidmaatschap betalen en daarmee pensioen faciliteren. Dit brengt een aantal (fiscale) voordelen met zich mee, maar dit hoeft niet natuurlijk. Je kunt ook zelf starten bij BrightPensioen en zelf de lidmaatschapsvergoeding betalen.
  • Wat gebeurt er met mijn pensioen als ik uit dienst treed?
    Jouw pensioen bij Bright blijft altijd van jou. Als je uit dienst treed, dan heb je de volgende mogelijkheden:
    1. Je kunt stoppen met inleggen en een inlegpauze inlassen. Je betaalt dan geen lidmaatschap meer, maar jouw pensioenvermogen blijft wel belegd en rendeert door.
    2. Je kunt blijven inleggen. In dat geval betaal jijzelf of jouw nieuwe werkgever het jaarlijkse lidmaatschap (210 euro).
  • Wat als er een werknemer uit dienst gaat?
    De BrightPensioen rekening staat altijd op naam van een persoon. Deze pensioenrekening blijft gewoon bestaan en gekoppeld aan hem of haar, ook in een volgende baan. Indien je als werkgever niet meer het jaarlijkse lidmaatschap wil betalen, geef dit dan door aan BrightPensioen. Een werknemer kan altijd kiezen wat hij/zij wil doen met de bestaande rekening.
  • Betaal ik als werkgever ook voor de werknemers die geen rekening openen bij BrightPensioen?
    Daar kunnen we kort over zijn: nee. Je betaalt alleen voor de werknemers die meedoen met Bright. Op je factuur kun je altijd zien wie dat zijn.
  • Kan ik BrightPensioen ook aanbieden aan zzp'ers die voor mij werken?
    Goed idee! En ja, dat kan. Het is slim om fijne zzp’ers te vriend te houden. Zo kun je ervoor kiezen om het pensioen aan te bieden en dat jij, als opdrachtgever, het inschrijfgeld en het jaarlijkse lidmaatschap betaalt. De freelancers kunnen dan helemaal zelf bepalen hoeveel ze inleggen.
  • Hoe of waar geef ik als werkgever aan dat ik pensioen wil faciliteren voor mijn werknemers?
    Als je als werkgever pensioen wil faciliteren voor jouw werknemers, dan kan je op deze pagina jouw eigen gegevens invullen. Wij nemen vervolgens contact met je op. Indien je al pensioen faciliteert voor jouw werknemers maar je wil een nieuwe werknemer aanmelden, kan dat via deze pagina.

Onze oplossing voor jou