-
Waarom heeft BrightPensioen mijn BSN en fiscaal inwonerschap nodig?
Als financiële instelling zijn wij verplicht, om bij het afsluiten van een nieuwe rekening, om het fiscale inwonerschap van de deelnemer vast te stellen. En we hebben van elke deelnemer het BSN (burgerservicenummer) nodig.
Wij moeten de Belastingdienst immers jaarlijks melden hoeveel jij hebt ingelegd op je (lijfrente)pensioenrekening (box 1). Daarnaast moeten wij de Belastingdienst te melden hoeveel vermogen jij op je beleggingsrekening (box 3) bij Bright hebt staan.
Om dit te kunnen doen, hebben wij jouw BSN nodig en/of het Tax Identification Number (“TIN”) van eventuele andere landen waarin je fiscaal inwoner bent.
De Belastingdienst kan deze gegevens vervolgens vooringevuld in jouw jaarlijkse inkomstenbelastingaangifte opnemen. Of – indien je ook fiscaal inwoner bent in een ander land dan Nederland – deze doorsturen naar dit andere land.