2 februari 2015

Column Annemarie van Gaal

Als je me laaiend wilt zien dan moet je me in een situatie zetten zonder keuzes, zonder garanties maar wel met de verplichting om alle kosten en risico’s te dragen.

Kleurenprinter

Jaren geleden – toen die dingen nog een fortuin kostten – schafte ik een kleurenprinter aan met twee jaar garantie. De printer viel om de haverklap uit en de monteur liet dagen op zich wachten. En uiteraard viel iedere reparatie buiten de zogenaamde garantie. Daarnaast bleek er alleen op speciaal papier geprint te kunnen worden dat alleen besteld kon worden bij de leverancier van de printer. Na afloop van de garantieperiode waren de klachten niet verholpen, maar er kwam ook geen monteur meer langs als ik niet eerst een nieuw servicecontract ondertekende. De kosten van een nieuw servicecontract waren maar liefst 3.000 euro per jaar.

Rechtszaak

Ik heb me nog nooit zo bekocht gevoeld. Tot in de rechtszaal heb ik deze leverancier bestreden, maar de rechter voelde de onredelijkheid niet. Ik heb uiteindelijk betaald en de printer en leverancier de deur uit gedaan.  Wat me het meest dwarszat was dat ik in een situatie zat waarin ik met handen en voeten overgeleverd was aan een leverancier die me handenvol geld kostte, die geen garanties bood en waar ik niet vanaf kon. Als ondernemer geen baas in eigen bedrijf zijn is een nachtmerrie.

Pensioenen

Pensioenen zijn vergelijkbaar met de kleurenprinter. Je waadt door een doolhof van onbegrijpelijke offertes. Je kiest omdat het moet en vervolgens zit je er – ingekaderd door wet en akkoord – jarenlang vast. Je hebt geen enkele invloed op de mankementen maar draagt wel het risico.
Ik dan ook kan bewonderend kijken naar landen zoals Chili waar ze een pensioenstelsel hebben met vrijheid voor werknemers en werkgevers. Een stelsel dat door iedereen te begrijpen is. Ik verwelkom daarom nieuwe initiatieven op pensioengebied, zoals BrightPensioen, met open armen, omdat zij ook het ‘Chileens stelsel’ promoten en nastreven.