23 januari 2019

Heb je ooit onze klantenservice aan de telefoon gehad? Dan is de kans groot dat je Lars hebt gesproken. Als een van de eerste sales en servicemedewerkers bij BrightPensioen heeft Lars van het begin af aan meegemaakt hoe Bright van startup is uitgegroeid tot een ware scale-up.

Anderhalf jaar geleden is Lars tijdens zijn studie bedrijfskunde aan de Vrije Universiteit van Amsterdam gevraagd om parttime bij Bright te komen werken. Inmiddels is hij afgestudeerd en geniet hij van een tussenjaar voordat hij aan een Master Entrepreneurship zal gaan beginnen. Maar stilzitten doet hij niet. Naast het hockeyen regelt hij de acquisitie bij een marketing startup en is hij actief bij twee studentenverenigingen. Bij de eerste vereniging helpt hij buitenlandse studenten die in Nederland studeren. Bij de tweede studentenvereniging is Lars eens per week met een biertje in zijn hand te vinden terwijl hij samen met zijn vrienden de reisplannen uitwerkt. En alsof dat nog niet genoeg is, werkt hij nog altijd 2 tot 3 dagen bij BrightPensioen.

“Bij het onderwerp pensioen zou je misschien niet direct aan studenten denken, en toch hebben we een jong en dynamisch team met veel leeftijdsgenoten”, zegt Lars. “Ik vind het vooral mooi om te zien dat Bright op een hele nieuwe manier naar een probleem kijkt dat eigenlijk al zo’n 30 jaar bestaat in Nederland. Dat sluit best wel aan bij de manier hoe wij als studenten denken. We kijken eerst naar waar het fout gaat en kijken vervolgens hoe we dit kunnen verbeteren, en ik denk dat Bright daar een hele grote stap in aan het zetten is. Ondanks dat ik nog student ben en dat pensioen voor mij niet het meest intrigerende onderwerp is, vind ik de manier waarop we met dit onderwerp aan de gang gaan wel heel interessant.”

Eerste indruk

Als echte businessman is Lars altijd al ondernemend geweest. Als 12-jarige jongen liep hij al door de stad om sponsering te regelen voor zijn hockeyteam. Toen hem gevraagd werd om bij BrightPensioen aan de bak te gaan wist hij nog niks van pensioenen, maar een uitdaging gaat Lars niet graag uit de weg. En dat ging niet meteen van een leien dakje: “Mijn eerste indruk toen ik bij Bright kwam werken was: Wat moet je in vredesnaam allemaal weten om je pensioen te regelen? Het enige wat ik toen nog wist was dat mensen een percentage van hun salaris afstonden voor hun pensioen. Maar ja, dat is niet meer van deze tijd. Hier doen we het heel anders.” Lars zijn eerste maand bestond daarom vooral uit vragen stellen. “Ik moest het uiteraard eerst zelf allemaal onder de knie krijgen voordat ik anderen kon gaan helpen met hun pensioen. Ondanks dat dit wel lastig was voelde ik mij direct ‘part of the team’. Het team is gewoon heel gezellig en redelijk informeel in die zin. Je hebt je eigen taken, maar we overleggen met z’n allen. Toen ik hier kwam werken was het dus niet zo dat ik een taak toegewezen kreeg en dat ik die taak eerst een jaar moest gaan uitvoeren voordat ik met iemand bovenin de organisatie mocht gaan praten. In tegendeel zelf, iedereen was daar vanaf het begin heel open in.”

Van startup naar scale-up

Toen Lars bij BrightPensioen begon, zag hij dit nog echt als een bijbaan met vooral administratieve en supportwerkzaamheden. Hij merkte al snel dat hij het veel leuker vond om in contact te zijn met mensen, en Lars is niet de enige die een ontwikkeling doormaakte. “Ik ben hier komen werken toen we nog heel klein waren: een echte startup. Ik heb daarom van het begin af aan alles meegemaakt en dit was ook goed voor mijn eigen ontwikkeling”, vertelt Lars. “We waren echt nog zoekende naar de beste manier om dingen te doen. Tussendoor ben ik een half jaartje naar het buitenland geweest, of zoals Sjaak het noemt: met tussenpensioen. Toen ik terugkwam was Bright de startup fase ontgroeid en meer een scale-up geworden. Nu hebben we echt een systeem dat goed werkt. Het klantenservice team wordt nu ook vaak om onze mening gevraagd omdat wij natuurlijk degene zijn die de klanten spreken. We hebben nu gewoon iets meer invloed op de manier van werken en we kunnen dus net iets meer dingen zelf invullen.”

Inmiddels anderhalf jaar later is Lars een volleerd pensioenexpert die bijna elke vraag die binnenkomt bij de klantenservice kan beantwoorden. Zijn werk heeft twee kanten vertelt hij: “Aan de klantenservice kant ben ik vooral bezig met het telefonisch welkom heten van nieuwe klanten. Ik vraag ze dan ook meteen of alles duidelijk is en of ze nog vragen hebben. Aan de andere kant, wat mij persoonlijk beter ligt, is de sales kant. Mensen die bij ons iets op de website downloaden of op een andere manier interesse tonen laten hun gegevens achter. Ik bel ze dan op om te kijken hoe ver ze zijn met het regelen van hun pensioen en of ik hier iets in kan betekenen. Dit vind ik zelf leuker om te doen omdat deze gesprekken meer variëren. Het leukste van dit allemaal vind ik als je iemand eerst aan de sales kant spreekt, ze lid worden en je dan vervolgens tijdens het welkom heten hoort hoe tevreden ze zijn. Dat is natuurlijk hartstikke leuk.”

Op de vraag of er nog iets anders is waar Lars graag over wilde vertellen was zijn antwoord: “Oef, wat is er nou nog relevant om over mij te lezen? Zal ik ze gewoon allemaal uitnodigen voor de lunch? Naast dat we geweldige lunch hebben, lunchen we elke dag met het hele team, dus iedereen is altijd welkom voor een kop koffie of een lunch!”