Aanmelden & opzeggen

  • Als ik later in het jaar bij BrightPensioen begin, moet ik dan voor het hele jaar betalen?

    Bij BrightPensioen betaal je pas lidmaatschap vanaf €3000 aan opgebouwd vermogen, of als je twee jaar deelnemer bent. Je betaalt enkel voor de maanden waarin aan één of beide van deze voorwaarden is voldaan (€17,50 per maand).

  • Hoe of waar geef ik als werkgever aan dat ik pensioen wil faciliteren voor mijn werknemers?

    Als je als werkgever pensioen wil faciliteren voor jouw werknemers, dan kan je op deze pagina jouw eigen gegevens invullen. Wij nemen vervolgens contact met je op.

    Indien je al pensioen faciliteert voor jouw werknemers maar je wil een nieuwe werknemer aanmelden, kan dat via deze pagina.

  • Ik kom uit het buitenland, kan ik bij BrightPensioen pensioen opbouwen?

    Voor het openen van een lijfrenterekening is het vereist dat je inkomstenbelasting betaalt in Nederland. Als je dit niet doet, kun je vermogen opbouwen middels onze beleggingsrekening.

  • Hoe kan ik opzeggen?

    Als je wilt opzeggen kun ons je dit telefonisch of via een bericht in de portal laten weten. Je hebt twee mogelijkheden.

      • Je stopt met inleggen, maar laat jouw vermogen bij Bright staan. Wanneer er nog geen € 50.000 op jouw rekening staat, betaal je geen lidmaatschapskosten. Jouw pot blijft neutraal belegd en kan door-renderen.
      • Je kunt overstappen naar een andere aanbieder. In dat geval kun je een waardeoverdracht aanvragen via deze procedure.

    Tenslotte – maar dat is minder verstandig – kun je je lijfrente afkopen. Dat wil de overheid liever niet. Afhankelijk van hoeveel vermogen je hebt opgebouwd krijg je een boete van de fiscus.

    Wil je de voor- en nadelen raden eerst met iemand van Bright bespreken? Bel even op 020 – 7070540.

  • Hoe word ik deelnemer van BrightPensioen?

    Om deelnemer te worden van BrightPensioen, kun je je aanmelden via deze link.

  • Waarom vraagt BrightPensioen om een SEPA machtiging?

    BrightPensioen heeft de meeste van haar processen volledig geautomatiseerd. Dit voorkomt menselijke fouten en zo houden we de kosten laag. Zo incasseren we de (door jou opgegeven) periodieke en de eventuele eenmalige inleg, maar ook het jaarlijkse lidmaatschap. In de online deelnemersomgeving kan je jouw (periodieke en/of eenmalige) inleg zelf wijzigen en desgewenst naar 0 zetten. Belangrijke data voor de inleg verwerking zijn hier terug te vinden.

    Het voordeel van een incasso is dat je deze nog altijd binnen 8 weken nadat de incasso heeft plaatsgevonden zelf kan terugdraaien als je het er niet mee eens bent.

    Let wel op: als je dit doet met de inleg incasso nadat de gelden belegd zijn, dan kunnen er extra kosten aan verbonden zijn. Neem in dat geval eerst contact op met onze klantenservice, zodat we je kunnen helpen eventuele kosten te vermijden.

     

  • Waarom heeft BrightPensioen mijn BSN en fiscaal inwonerschap nodig?

    Als financiële instelling zijn wij verplicht, om bij het afsluiten van een nieuwe rekening, om het fiscale inwonerschap van de deelnemer vast te stellen. Ook dienen wij de belastingdienst jaarlijks te melden hoeveel jij hebt ingelegd op je (box 1) (lijfrente)pensioenrekening. Ook dienen wij de belastingdienst te melden hoeveel (box 3) vermogen jij op je beleggingsrekening bij Bright hebt staan.

    Om dit te kunnen doen, hebben wij jouw BSN nodig en/of het Tax Identification Number (“TIN”) van eventue(e)l(e) andere land(en) waarin je fiscaal inwoner bent.

    De belastingdienst kan vervolgens deze gegevens vooringevuld in jouw jaarlijkse inkomstenbelastingaangifte opnemen, of -indien je (ook) fiscaal inwoner bent in een ander land dan Nederland- deze doorsturen naar dit andere land.

     

  • Hoe kan ik een beleggingsrekening openen bij BrightPensioen?

    Meer informatie over een beleggingsrekening vind je hier. Mocht je reeds een pensioenrekening hebben en daarnaast een beleggingsrekening openen zonder extra kosten, dan kun je dit ook via het online deelnemersportaal aangeven.

  • Mijn tijdelijke wachtwoord werkt niet, wat nu?

    Het kan zijn dat er een tijdslot van toepassing is op je tijdelijke wachtwoord. Hierdoor kan het zijn dat je tijdelijke wachtwoord pas ná het verlopen van een tijdsperiode pas bruikbaar wordt. Dit staat vermeld in de email met je tijdelijke wachtwoord indien dit van toepassing is.

    Zo niet, controleer dan of je bij het invoeren van het wachtwoord een extra spatie hebt meegenomen aan het begin of einde. Het systeem ziet deze als een extra karakter. Voer het tijdelijke wachtwoord nogmaals in.

    Na 3 keer foutief inloggen, dien je weer een nieuw tijdelijk wachtwoord aan te vragen.

  • Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?

    Wachtwoord voor de deelnemersportal vergeten ? Doorloop de volgende stappen:

    • Ga naar het inlogscherm
    • Klik op ‘Nieuw wachtwoord opvragen”,
    • Voer je klantnummer in
    • Kies “Wachtwoord opvragen”.

    Je ontvangt een email met een tijdelijk wachtwoord. Log vervolgens in met je klantnummer en het zojuist verkregen wachtwoord. Hierna word je gevraagd een nieuw wachtwoord te kiezen.

    Dit wachtwoord moet bestaan uit minimaal 8 karakters, waarvan tenminste één hoofdletter (A-Z), tenminste één cijfer (0-9) en tenminste één speciaal karakter (!@#+, etc.).

Vragen per onderwerp

Begin vandaag met je pensioen Gratis lid tot € 3.000