Wat als...

  • Wat als ik ga verhuizen naar het buitenland?

    Een beleggingrekening bij BrightPensioen kan altijd. Wat betreft de pensioenrekening krijg je alleen fiscaal voordeel als je ook inkomstenbelasting betaald. Bij uitkering is een Europees rekeningnummer nodig.

  • Wat gebeurt er met mijn pensioen als ik uit dienst treed?

    Jouw pensioen bij Bright blijft altijd van jou. Als je uit dienst treed, dan heb je de volgende mogelijkheden:

    1. Je kunt stoppen met inleggen en een inlegpauze inlassen. Je betaalt dan geen lidmaatschap meer, maar jouw pensioenvermogen blijft wel belegd en rendeert door.
    2. Je kunt blijven inleggen. In dat geval betaal jijzelf of jouw nieuwe werkgever het jaarlijkse lidmaatschap (210 euro).
  • Wat als er een werknemer uit dienst gaat?

    De BrightPensioen rekening staat altijd op naam van een persoon. Deze pensioenrekening blijft gewoon bestaan en gekoppeld aan hem of haar, ook in een volgende baan. Indien je als werkgever niet meer het jaarlijkse lidmaatschap wil betalen, geef dit dan door aan BrightPensioen. Een werknemer kan altijd kiezen wat hij/zij wil doen met de bestaande rekening.

  • Als ik stop met inleggen, moet ik dan het lidmaatschap betalen?

    Wanneer je een periode* niet meer wilt of kunt inleggen, kun je een inlegpauze inlassen. Op dat moment is het lidmaatschap gratis. Voorwaarde is dat je minimaal één jaar het lidmaatschap hebt betaald en dat er minder dan € 50.000 in je pensioenpot zit.

    Hoe werkt het?

    1. Login op jouw BrightPensioen omgeving 
    2. Via het contactformulier kun je aangeven dat je (voorlopig) wilt stoppen met inleggen.
    3. Wij sturen je een bevestiging
    4. Je betaalt vanaf dat moment niet meer voor het lidmaatschap.
    5. Je kun je inleg niet meer aanpassen en er wordt geen risico afgebouwd via de lifecycle.
    6. Wanneer je de pauze wilt opheffen doe je dat opnieuw via een contactformulier.
    7. Je ontvangt een bevestiging met de datum waarop jouw rekening weer actief geworden is en op dat moment kun je je inleg weer aanpassen.
    8. Je begint weer met betalen voor het lidmaatschap.

    *) Minimaal één kalenderjaar

     

  • Wat als ik meer dan de jaar-en reserveringsruimte heb ingelegd?

    Als je méér dan de voor jou geldende jaar- en reserveringsruimte inlegt in een bepaald jaar, dan kun je het teveel ingelegde deel niet aftrekken van je inkomstenbelasting. Mocht dit het geval zijn, neem dan contact op met de klantenservice van BrightPensioen voor 1 april.

    De Belastingdienst staat echter een extra inleg van maximaal € 2.269 aan niet-afgetrokken lijfrentepremies of -stortingen per jaar toe, waarover in de uitkeringsfase niet nogmaals inkomstenbelasting dient te worden betaald. Dit maximum bedrag van € 2.269 extra geldt voor alle lijfrenteverzekeringen en bancaire lijfrenten (lijfrentespaarrekeningen of lijfrentebeleggingsrechten) samen. Om hiervan gebruik te maken moet je een Verklaring niet-afgetrokken premies’ (ook wel ‘Saldoverklaring’ genoemd) aanvragen bij de Belastingdienst. Lees hier hoe je zo’n verklaring aanvraagt.

    Let op: Leg je nóg meer in dan je jaar- en reserveringsruimte plus deze € 2.269 in een jaar, dan betaal je over het deel daarboven inkomstenbelasting over zowel de ingelegde premie als de aangekochte uitkering. Hierdoor benadeel je jezelf dus.

  • Wat als ik voor mijn pensioendatum overlijd?

    De waarde van jouw opgebouwde kapitaal komt, mocht je komen te overlijden, toe aan jouw wettelijke erfgenamen. Het is echter geen partnerpensioen.

    Als alternatief voor een partnerpensioen kun je een overlijdensrisicoverzekering afsluiten. BrightPensioen biedt zelf geen verzekeringen, maar heeft sinds juli 2016 een strategische samenwerking met Allianz. Allianz biedt een ORV, welke online af te sluiten is.

    Voor de afhandeling van het pensioen van een overleden deelnemer bij Bright, zie deze pagina.

  • Staat mijn pensioen veilig, mocht ik in de bijstand belanden?

    Bijstand en pensioen

    Sinds 1 januari 2016 is de wet gewijzigd en is je derdepijler pensioenpotje ook veilig voor de bijstandstoets. Oftewel: je hoeft niet meer je pensioenpot ‘op te eten’ voordat je recht hebt op bijstand.

  • Kan ik bij mijn pensioenpot als ik arbeidsongeschikt word?

    Sinds 1 januari 2016 is het mogelijk om opgebouwd derde pijler pensioenvermogen op te nemen in geval van langdurige arbeidsongeschiktheid. Hiervoor heb je een verklaring nodig van een arts.

    De maximale hoogte van wat je uit je opgebouwde potje mag laten uitkeren, hangt af van wat je de afgelopen twee jaar verdiend hebt. De uitkering mag nooit hoger zijn dan € 40.000,- per jaar.

    Let op: dit is geen alternatief voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering.

  • Wat als ik met deeltijd op pensioen wil gaan?

    Wanneer met pensioen

    Bij zelf opgebouwd pensioen mag je zelf bepalen wanneer je je pensioenuitkering wil laten beginnen. Hierbij ben je wel aan regels gebonden. Koop je een tijdelijke uitkering aan, dan geldt een maximum uitkering van € 20.953 per jaar (2015). Als je een levenslange uitkering aankoopt, geldt er geen maximum. Dit geldt ook voor een uitkering die tot minimaal 20 jaar na de AOW leeftijd loopt.

  • Mijn tijdelijke wachtwoord werkt niet, wat nu?

    Het kan zijn dat er een tijdslot van toepassing is op je tijdelijke wachtwoord. Hierdoor kan het zijn dat je tijdelijke wachtwoord pas ná het verlopen van een tijdsperiode pas bruikbaar wordt. Dit staat vermeld in de email met je tijdelijke wachtwoord indien dit van toepassing is.

    Zo niet, controleer dan of je bij het invoeren van het wachtwoord een extra spatie hebt meegenomen aan het begin of einde. Het systeem ziet deze als een extra karakter. Voer het tijdelijke wachtwoord nogmaals in.

    Na 3 keer foutief inloggen, dien je weer een nieuw tijdelijk wachtwoord aan te vragen.

  • Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?

    Wachtwoord voor de deelnemersportal vergeten ? Doorloop de volgende stappen:

    • Ga naar het inlogscherm
    • Klik op ‘Nieuw wachtwoord opvragen”,
    • Voer je klantnummer in
    • Kies “Wachtwoord opvragen”.

    Je ontvangt een email met een tijdelijk wachtwoord. Log vervolgens in met je klantnummer en het zojuist verkregen wachtwoord. Hierna word je gevraagd een nieuw wachtwoord te kiezen.

    Dit wachtwoord moet bestaan uit minimaal 8 karakters, waarvan tenminste één hoofdletter (A-Z), tenminste één cijfer (0-9) en tenminste één speciaal karakter (!@#+, etc.).

Vragen per onderwerp

Begin vandaag met je pensioen Gratis lid tot € 3.000