Werkgever & werknemer

  • Kan ik BrightPensioen ook aanbieden aan zzp’ers die voor mij werken?

    Jazeker. Ook als je zzp’ers in dienst hebt kun je pensioen faciliteren en dus het inschrijfgeld en het jaarlijkse lidmaatschap betalen. Zij kunnen vervolgens zelf kijken hoeveel pensioen zij op willen bouwen. Op deze manier kun je zzp’ers aan je binden als organisatie.
    Inschrijven kan hier. Faciliteer je al pensioen, dan kan je hier nieuwe werknemer/ zzp’er doorgeven. Zijn er wijzigingen of gaat er iemand uit dienst? Dan kun je dat ook online doorgeven.
  • Kan er iemand langskomen om mij en mijn werknemers uitleg te geven over pensioen?

    Afhankelijk van het aantal medewerkers kan een van onze collega’s langskomen of kan er een afspraak gemaakt worden voor een live webinar. Voor afspraken of overige informatie kun je contact met ons opnemen.

  • Hoe kan ik een nieuwe werknemer toevoegen als ik al pensioen faciliteer voor mijn werknemers?

    Als je al pensioen faciliteert voor jouw werknemers maar je wil een nieuwe werknemer toevoegen, dan kan je via deze pagina zijn/ haar gegevens invullen.

  • Hoe of waar geef ik als werkgever aan dat ik pensioen wil faciliteren voor mijn werknemers?

    Als je als werkgever pensioen wil faciliteren voor jouw werknemers, dan kan je op deze pagina jouw eigen gegevens invullen. Wij nemen vervolgens contact met je op.

    Indien je al pensioen faciliteert voor jouw werknemers maar je wil een nieuwe werknemer aanmelden, kan dat via deze pagina.

  • Kan ik als werkgever direct op de rekening van mijn werknemers inleggen?

    Het is mogelijk om als werkgever direct op de rekening van werknemers in te leggen. Omdat we maar van één rekeningnummer kunnen incasseren, is het (als de werkgever de inleg doet) voor de werknemer niet mogelijk om de inleg aan te passen of om vanaf zijn eigen rekening bedragen te laten incasseren.

  • Hoe geef ik wijzigingen door voor mijn werknemers?

    Bij indiensttreding van nieuwe medewerkers kun je ons mailen met het mailadres van deze persoon. Wij zorgen dan voor een goede onboarding, waarna de medewerker zelf de keuze heeft om deel te nemen.

    Bij indiensttreding zullen wij contact opnemen met deze medewerker en zorgen voor een juist offboarding.

    Bij wijzigingen in de inleg van medewerkers (mits dit via de werkgever loopt), dan kun je ons direct mailen.

    Alle mutaties kunnen doorgegeven worden via mutaties@brightpensioen.nl

  • Op welke manier kan ik als werkgever pensioen faciliteren voor mijn werknemers?

    Je kunt als werkgever pensioen faciliteren en de inschrijf- en lidmaatschapskosten betalen voor jouw werknemers. Daarnaast kun je ook bijdragen in de opbouw in de vorm van extra bruto salaris (onder de noemer “bijdrage oudedag” bijv). Hierdoor stimuleer je dat medewerkers starten met pensioenopbouw. De werknemer betaalt hier initieel inkomstenbelasting over en dient deze zelf terug te vragen.

    De inschrijfvergoeding valt onder de werkkostenregeling. De lidmaatschapskosten kunnen worden geboekt als bedrijfskosten.

    Onze ervaring (van 150+ werkgevers) is dat zo’n 44% van de werknemers pensioen opbouwt indien deze pensioen faciliteert tegen 5% van de werknemers indien een werkgever niets doet. Zodra een werkgever ook (voorwaardelijk) bijdraagt aan pensioenopbouw, dan stijgt dit percentage verder naar bijna 80%. Voor meer informatie kun je deze pagina bekijken of direct contact opnemen met ons via werkgever@brightpensioen.nl

  • Biedt BrightPensioen een nabestaandenpensioen voor medewerkers?

    BrightPensioen biedt alleen ‘een potje voor later’ en geen nabestaandenpensioen. Wat een aantrekkelijk (en voordelig) alternatief kan zijn voor een nabestaandenpensioen, is een collectieve overlijdensrisicoverzekering voor je personeel. Hierbij kun je afspreken dat de nabestaanden bijvoorbeeld 3 of 5 jaarsalarissen krijgt mocht een van je medewerkers komt te overlijden.

    BrightPensioen biedt zelf geen verzekeringen, maar heeft sinds juli 2016 een strategische samenwerking met Allianz. Allianz biedt een aantrekkelijke collectieve overlijdensrisicoverzekering. Hiermee zorg je dat de nabestaanden van jouw medewerkers niet onverzorgd achterblijven, in het geval dat een medewerker komt te overlijden.

    Informatie Collectieve ORV Allianz

  • Als mijn werkgever geen pensioen faciliteert, kan ik dan lid worden van BrightPensioen?

    Iedereen kan een rekening openen bij BrightPensioen. Jouw werkgever kan het lidmaatschap betalen en daarmee pensioen faciliteren. Dit brengt een aantal (fiscale) voordelen met zich mee, maar dit hoeft niet natuurlijk. Je kunt ook zelf starten bij BrightPensioen en zelf de lidmaatschapsvergoeding betalen.

  • Hoe werkt het belastingvoordeel als ik in loondienst ben/ voor mij als werknemer?

    De inleg bij BrightPensioen doe je van je netto salaris. De belasting die je hierover betaald hebt krijg je weer terug bij de aangifte inkomstenbelasting. Hier vertellen we daar meer over.

  • Wat gebeurt er met mijn pensioen als ik uit dienst treed?

    Jouw pensioen bij Bright blijft altijd van jou. Als je uit dienst treed, dan heb je de volgende mogelijkheden:

    1. Je kunt stoppen met inleggen en een inlegpauze inlassen. Je betaalt dan geen lidmaatschap meer, maar jouw pensioenvermogen blijft wel belegd en rendeert door.
    2. Je kunt blijven inleggen. In dat geval betaal jijzelf of jouw nieuwe werkgever het jaarlijkse lidmaatschap (210 euro).
  • Welke belasting kan ik terugvragen als ik bij BrightPensioen inleg?

    Je kunt de inkomstenbelasting terugvragen over het totale bedrag dat je bij BrightPensioen op jouw pensioenrekening stort. Mocht jouw werkgever ook bijdragen aan jouw pensioenopbouw, dan kan je zowel het werknemersdeel als het werkgeversdeel gebruiken als aftrekpost in jouw aangifte inkomstenbelasting. Hoeveel je terug krijgt is afhankelijk van hoeveel inkomstenbelasting je betaalt.

    Lees hier hoe je belastingvoordeel terug vraagt.

  • Moeten alle werknemers verplicht meedoen?

    Nee, werknemers mogen zelf bepalen of zij een rekening openen bij BrightPensioen om te starten met pensioenopbouw. Een werkgever kan dit wel faciliteren of stimuleren, waardoor het voor de werknemer nog interessanter wordt om mee te doen. Het betreft echter een individuele pensioenopbouw waarbij een werknemer zelf bepaalt hoeveel hij/zij inlegt.

  • Wat als er een werknemer uit dienst gaat?

    De BrightPensioen rekening staat altijd op naam van een persoon. Deze pensioenrekening blijft gewoon bestaan en gekoppeld aan hem of haar, ook in een volgende baan. Indien je als werkgever niet meer het jaarlijkse lidmaatschap wil betalen, geef dit dan door aan BrightPensioen. Een werknemer kan altijd kiezen wat hij/zij wil doen met de bestaande rekening.

  • Betaal ik als werkgever ook voor de werknemers die geen rekening openen bij BrightPensioen?

    Je betaalt alleen voor jouw werknemers die daadwerkelijk een rekening openen bij BrightPensioen. Wij zullen op de factuur altijd specificeren voor wie je betaalt.

  • Kan ik pensioen dat ik heb opgebouwd bij eerdere werkgevers overhevelen/ overboeken?

    Pensioen overhevelen

    Het is wettelijk helaas niet mogelijk om pensioen dat je bij een werkgever hebt opgebouwd (tweede pijler) over te hevelen naar een individuele derde pijler pensioenrekening zoals bij BrightPensioen. Het zou mooi zou zijn als dit in de toekomst wettelijk mogelijk gemaakt wordt en BrightPensioen wil zich daar hard voor maken.

    Lijfrente of bankspaarsaldo overhevelen

    Het is wel mogelijk om een opgebouwde lijfrente of bankspaarsaldo over te hevelen naar BrightPensioen. Dit geldt ook voor lijfrente dat is opgebouwd via de werkgever.  Volg deze 5 stappen om het te regelen.

Vragen per onderwerp

Begin vandaag met je pensioen Gratis lid tot € 3.000