2 mei 2019

Je hebt ze misschien voorbij zien komen, de TV commercials van onze reclamecampagne: ‘De toekomst is Bright’. Deze campagne hebben we te danken aan het reclamebureau The Odd Shop. Recent heeft The Odd Shop in opdracht van de Rijksoverheid een campagne gelanceerd over de Brexit. Zonder mediabudget hebben ze met slechts één tweet de campagne wereldwijd viraal laten gaan. “De meest succesvolle tweet van de Nederlandse overheid ooit.”

Persuasive creativity

“Gebaseerd op het principe van Persuasive Creativity combineren we gedragswetenschap met creativiteit om zo campagnes te ontwikkelen die gedrag veranderen”, legt Managing Director Oscar Hamming uit. “Juist de combinatie van beide zorgt voor resultaat. Ons vertrekpunt is het Persuasive Creativity Canvas. Dit is een document waarin we twee dingen samenbrengen. Enerzijds maken we een analyse van de organisatie en de markt om inzichtelijk te krijgen met wie en in welk speelveld we bewegen. Anderzijds zoomen we vanuit de gedragswetenschap in op de doelgroep(en). We kijken naar het huidige gedrag en bekijken welke gedragsbepalers we kunnen inzetten om tot een gewenst gedrag te komen. Hierdoor krijgen we een scherp beeld van waar mogelijkheden liggen om de doelgroepen zo effectief mogelijk te bereiken én tot gewenst gedrag aan te zetten.”

Een succesvol gefaald experiment

Ondanks dat je het woord ‘odd’ wellicht associeert met de term ‘gek’, staat The Odd Shop juist voor merkwaardig, onderscheidend en opvallend. Een mooi voorbeeld is het concept wat ze in opdracht van FNV Horeca hebben ontwikkeld. “De horecasector had al jaren geen cao meer. Dit leidde tot een grote uitstroom van personeel”, vertelt Oscar. “Om de leden in beweging te brengen en de werkgeversbond weer aan tafel te krijgen, hebben we inzichtelijk gemaakt wat slechte arbeidsvoorwaarden veroorzaken. We introduceerde Foodsy, een restaurant zonder personeel. Alles was aanwezig; voedsel, drank, menu’s en pinapparaten zodat de gasten konden betalen. Er was alleen geen personeel. Dit zorgde voor een gigantische puinhoop waardoor we het restaurant na enkele dagen alweer hebben gesloten. Gelukkig maar. Dit sociale experiment bewees hoe hard horecapersoneel nodig is. Een succesvol gefaald experiment dus.”

Laat de Brexit niet in de weg staan

Recent heeft The Odd Shop in opdracht van de Rijksoverheid een campagne over de Brexit gelanceerd. “Brexit is iets wat ons allemaal in de weg zit, maar waar we nou eenmaal mee aan de slag moeten. Zo hebben we Brexit dus ook neergezet; geen kwade geest, maar een onhandig blauw monster die onze dagelijkse gang van zaken hindert. Juist door dat te abstraheren en tastbaar te maken haal je de angel uit de gevoeligheid.” In de video hieronder is te zien hoe The Odd Shop het Brexit monster met één tweet wereldwijd viraal heeft laten gaan in slechts 24 uur.

De bijzondere manier waarop The Odd Shop naar problematiek kijkt, in combinatie met het gebruik van gedragswetenschappelijke onderbouwing, passen goed bij de merknaam. The Odd Shop is “een winkel waar je opvallende en bijzondere communicatie inkoopt die zich daadwerkelijk onderscheidt van andere reclame,” zoals Oscar dit mooi verwoordde. Ben je benieuwd naar wat Persuasieve Creativiteit voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact op met The Odd Shop om een Persuasive Creativity Canvas® sessie in te plannen.

Boekentip

“Wil je meer weten over gedragswetenschap en hoe die ingezet kan worden om gedrag te veranderen, lees dan eens iets van Cialdini, de autoriteit op dit vlak. Maar pas op dat je niet beïnvloed raakt”, aldus Oscar.
Ben je lid van Bright en zou jij ook graag jouw verhaal willen delen met de rest van de leden? Of ken je iemand met een interessant verhaal? Dan stellen we je graag voor! Stuur je idee op naar denice@brightpensioen.nl, dan neem ik contact met je op.