Naar blog overzicht
06 jul 2021

Hoe werkt de NPS?

Afbeelding van Sjaak Zonneveld Geschreven door Sjaak Zonneveld
Image

De NPS (Net Promoter Score) is de bekendste indicator voor klanttevredenheid en/of -loyaliteit. Deze is in 2003 ontwikkeld door Bain & Company in samenwerking met Satmetrix. Hij is populair geworden door de eenvoud ervan.

Er wordt één belangrijke vraag gesteld:

“Hoe waarschijnlijk is het dat je <bedrijf X> zou aanraden aan een vriend of collega?”

Het antwoord hierop is een getal van 0 t/m 10. Hierbij geldt:

  • De mensen die een score 9 of 10 geven zijn promoters (ambassadeurs).
  • De mensen die een score 7 of 8 geven worden passives (inactieven) genoemd.
  • De mensen die een score 0 t/m 6 geven worden detractors (of criticasters) genoemd.

De Net Promoter Score (NPS) is het percentage promoters minus het percentage detractors. Dat getal ligt dus tussen de -100 en de 100.

Voorbeeld: als 30% van de respondenten een 9 of 10 geeft en 10% geeft een 6 of lager, dan is de NPS score (30 – 10 =) 20.

Sinds 2018 doet BrightPensioen jaarlijks een NPS-meting. Deze wordt gecommuniceerd via de leden nieuwsbrief.

Zie hier de uitkomst van de meest recente NPS meting van BrightPensioen.