Dank voor de aanvullende informatie!
Wij laten het je weten als de wijziging is verwerkt

Wij zijn blij dat je samen met ons bouwt aan een eerlijke, transparante en duurzame toekomst.

Image

Veelgestelde vragen

  • Wanneer en hoe vaak moet ik inleggen?

    Jij bepaalt zelf hoeveel en hoe vaak je inlegt. Wel is het zo dat maandelijks inleggen tot een gelijkmatigere ontwikkeling van jouw vermogen leidt, dan eenmalig per jaar inleggen. Je stapt dan maandelijks in bij verschillende beurskoersen. Als je één keer per jaar inlegt, heb je geluk als de beurzen laag staan en pech als ze hoog staan. Uit oogpunt van risicospreiding is maandelijks inleggen het verstandigst.

    Je kunt ook een combinatie van maandelijks en jaarlijks of per kwartaal kiezen. Je kunt bijvoorbeeld maandelijks een bedrag inleggen, waarvan je zeker weet dat je dit kunt missen. En aan het einde van het jaar, als je weet wat je inkomen geweest is, eventueel nog een beetje bijstorten (dit is een eenmalige inleg). Mits dit binnen jouw jaar- en reserveringsruimte past. Je kunt ook je beleggingsrekening bij Bright gebruiken om in te leggen, maar dan zonder het geld gelijk vast te zetten. Je kunt op een later moment besluiten om wel of niet geld door te schuiven naar je pensioenrekening.

    Je bent dus volledig flexibel bij BrightPensioen.

  • Als ik later in het jaar begin - als deelnemer - moet ik dan voor het hele jaar lidmaatschap betalen?

    Bij BrightPensioen betaal je pas lidmaatschap vanaf € 5.000 aan opgebouwd vermogen, of als je één jaar Bright-lid bent. Op dat moment betaal je pas, vanaf die maand tot het einde van het kalenderjaar (€ 17,50 per maand).

    In het begin van het volgende kalenderjaar, ontvang je een factuur voor het lidmaatschap van het hele jaar.

     

  • Hoe kan ik mijn inleg bij BrightPensioen wijzigen?

    Ieder Bright-lid krijgt z’n eigen online omgeving. Hier kun je op ieder moment jouw inleg wijzigen.

    Inleg wijzigen pensioenrekening

    Als je een pensioenrekening hebt, zie je deze staan op de startpagina (de roze rekening). Als je erop klikt kom je op een pagina met alle informatie over je pensioenrekening.

    Zo kom je bij je pensioenrekening en inleg aanpassen pensioenrekening - BrightPensioen online portal 2022

     

    In dit vierde blok kun je jouw inleg wijzigen. Je kunt zowel een periodieke als een eenmalige inleg instellen. Vergeet niet om op “opslaan” te klikken!

    Afbeelding voor FAQ - Wijzig inleg pensioenrekening BrightPensioen

    Op onze website vind je het overzicht van de incassodata.

    Inleg wijzigen beleggingsrekening

    Als je een beleggingsrekening hebt, zie je een blauwe rekening op de startpagina. Als je hierop klikt, kom je op je beleggingsrekening pagina.

    Zo kom je bij je beleggingsrekening en inleg aanpassen beleggingsrekening - BrightPensioen online portal 2022

    In dit vierde blok kun je jouw inleg op je beleggingsrekening wijzigen. Klik op “wijzig hier jouw inleg”. Vergeet niet om op “opslaan” te klikken!

    Afbeelding voor FAQ - Wijzig inleg beleggingsrekening BrightPensioen

    Op onze website vind je het overzicht van de incassodata.

  • Kan ik ook zelf een bedrag overmaken naar mijn BrightPensioen rekening?

    Wij werken met automatische incasso’s. Volgens een vast schema incasseren wij periodiek of eenmalig de inleg van onze deelnemers. Iedere maand, ieder kwartaal, ieder halfjaar of ieder jaar. Deelnemers geven dit zelf door via de online portal. Hierdoor kunnen we de kosten laag houden. Het ‘handmatig’ overmaken van bedragen is niet mogelijk.

    Wil je periodiek een vast bedrag inleggen? Dan geef je dit bedrag eenmalig door via de online portal bij “wijzig hier jouw inleg”. Vergeet niet om op “opslaan” te klikken!

    Wil je eenmalig een bedrag inleggen? Of elke maand een ander bedrag? Dan geef je dit zelf (eventueel iedere maand) door als eenmalige inleg bij “wijzig hier jouw inleg”. Vergeet niet om op “opslaan” te klikken!

    Bij de eerstvolgende incasso wordt het bedrag geïncasseerd.

  • Valt BrightPensioen onder het depositogarantiestelsel?

    Het depositogarantiestelsel zorgt ervoor dat wanneer een bank failliet gaat, jouw spaargeld tot € 100.000 door de overheid gegarandeerd wordt. Het garantiestelsel is er alleen voor banken, omdat jouw spaargeld bij een bank juridisch eigendom is van de bank.

    BrightPensioen is géén bank, maar een beleggingsinstelling. Wij worden dan ook niet juridisch eigenaar van jouw vermogen. Het vermogen van onze deelnemers is juridisch eigendom van Stichting Bright LifeCycle Fonds. Daarom is het depositogarantiestelsel niet nodig.

    Mocht BrightPensioen ooit failliet gaan, gaat het vermogen van de deelnemers niet mee in dit faillissement. Mocht dit ooit gebeuren, dan zal ons ‘bewaarbedrijf’ CACEIS in samenspraak met het bestuur van de deelnemerscoöperatie, een vervangende beheerder voor het Bright LifeCycle Fonds aanstellen. Wat er ook met BrightPensioen gebeurt: jouw geld blijft van jou.

  • Op welke datum moet ik mijn inleg ingesteld hebben om op tijd te zijn voor de eerstvolgende incassodatum?

    Alle belangrijke data met betrekking tot incasseren en beleggen vind je hier.

  • Tot wanneer kan ik nog inleggen dit jaar?

    Je kunt het hele jaar inleggen. Dat doe je door je inleg op te geven in de portal; jouw persoonlijke online omgeving. Eéns per maand beleggen we de inleg. Hier vind je alle belangrijke data, waaronder de wijzigingsdatum per maand. Heb je in december de deadline gemist, dan is er tussen de laatste wijzigingsdatum en 31 nog een mogelijkheid om een betaalde handmatige storting te doen. De instructies daarvoor zie je bij het inloggen in de portal.