Geef (eenmalig) je inleg door

Om het makkelijk te maken kun je de eerste keer je inleg hier aan Bright doorgeven

Image

Geef hier jouw inleg door.

Je inleg ingeven – of wijzigen – doe je normaliter door in te loggen in jouw Bright klantomgeving. Alleen de eerste keer kan de inleg ook hier doorgegeven worden.

Je ontvangt van ons een bevestiging zodra we jouw inleg doorgevoerd hebben. Hierna kun je deze zelf wijzigen door in te loggen in jouw klantomgeving

Enkele belangrijke vragen

  • Hoe kan ik inloggen in de portal? / How can I login in the portal

    For English, scroll down.

    • Ga naar BrightPensioen.nl en ga naar ‘Voor Bright leden’ en dan naar “Log in bij je Bright omgeving” Of ga met deze link direct naar de pagina.
    • Klik op ‘Nieuw wachtwoord opvragen’.
    • Voer je Bright rekeningnummer in.
    • Klik op ‘Wachtwoord opvragen’. We mailen je dan een tijdelijk wachtwoord.
    • Klik op ‘Ga terug’ en log in met je Brightnummer en wachtwoord dat we hebben gemaild.
    • Kies een #W4chtw00rd dat bestaat uit minimaal 8 karakters. Met minstens één hoofdletter, één cijfer en één speciaal karakter, zoals: ! # + @.
    • Klik op ‘Inleg wijzigen’ en geef daar je periodieke en/of eenmalige inleg in.
      Herhaal bovenstaande stappen als je twee rekeningen hebt.

    English:

    • Go to BrightPensioen.nl and click ‘Voor Bright leden’ (top-right corner) and then “Log in bij je Bright omgeving”. Alternatively: click this link.
    • Click ‘Nieuw wachtwoord opvragen’.
    • Enter your Bright account number.
    • Click ‘Wachtwoord opvragen’. You will receive a temporary password.
    • Click ‘Ga terug’ and login with your Bright account number and password you just received by e-mail.
    • Choose a password of at least 8 characters containing at least one capital, one number and one special character (like ! # + @)
    • Click ‘Inleg wijzigen’ and enter a ‘periodieke inleg’ and/or ‘eenmalige inleg’. The ‘periodieke inleg’ will be collected every period you selected (e.g. monthly) and the ‘eenmalige inleg’ will only be collected the next collection date.
      Repeat these steps if you have more than one account
  • Wat is het verschil tussen een beleggingsrekening en een pensioenrekening?

    De pensioenrekening is bedoeld voor je pensioen. Daar krijg je belastingvoordeel op omdat je het geld voor lange tijd vastzet. In officiële fiscale termen noemen we dat een BOX1-pensioenrekening.

    Geld wat je inlegt in voor je pensioen is aftrekbaar van jouw inkomen in box 1. Een tweede fiscaal voordeel is dat je over je pensioengeld geen vermogensrendementsheffing betaalt.

    Op de beleggingsrekeing

    Op een beleggingsrekening staat je geld niet voor een langere tijd vast. Je kunt gewoon bij je geld. De keerzijde hiervan is dat je hier geen belastingvoordeel over ontvangt (met uitzondering van de FOR). En je betaalt vermogensrendementsheffing over je geld. Zo’n rekening heet officieel een BOX3-beleggingsrekening.

  • Waarom moet ik apart inloggen voor elke rekening?

    Je kunt bij BrightPensioen twee rekeningen openen voor één lidmaatschap. Je moet (helaas…) voor beide rekeningen apart inloggen op de portal. Het zou natuurlijk handiger zijn als je één gebruikersnaam zou hebben met meerdere rekeningen.

    Waarom is dit zo? Dit komt doordat ons IT systeem – Fincircle – gemaakt is voor pensioenfondsen. Bij een pensioenfonds heeft iedere klant één identificatienummer, het klantnummer. BrightPensioen heeft dit systeem in 2014 laten aanpassen voor BrightPensioen. Op dat moment kon een klant bij Bright ook slechts één (pensioen)rekening hebben. Iedere klant had één klantnummer.

    Toen we van klanten de vraag kregen of ze niet ook in Box3 konden beleggen hebben we de mogelijkheid geboden een extra rekening te openen. Hierdoor heb je eigenlijk een tweede klantnummer. Vanaf dat moment hebben we het klantnummer rekeningnummer genoemd. Daardoor moet je voor elke rekening apart inloggen. Niet handig, maar nu snap je de oorzaak.

    In 2020 zijn de eerste stappen gezet naar een nieuwe portal, waarin dit opgelost zal worden. Dus nog even geduld, er komt een eind aan deze onhandigheid.

  • Hoe vraag ik de inkomstenbelasting terug over mijn inleg bij BrightPensioen?

    Je legt bij BrightPensioen een bedrag in vanuit je inkomen of vanuit de winst uit onderneming. De belasting die je over dit bedrag betaald hebt kun je terugvragen middels de aangifte inkomstenbelasting. Standaard is dat eens per jaar.

    Stappen tijdens het doen van je aangifte inkomsten belasting:

    • Ga hiervoor naar de site van de Belastingdienst, ga naar Inloggen en vervolgens naar Mijn Belastingdienst en log in met je DigID.
    • Ga naar Inkomstenbelasting en selecteer het jaar waarin de inleg bij BrightPensioen heeft plaatsgevonden.
    • Open de aangifte inkomstenbelasting (of het verzoek voorlopige aanslag inkomstenbelasting).
    • De inleg voor BrightPensioen vul je in onder Uitgaven. Vink het vakje Uitgaven voor lijfrente. Alleen bij een pensioentekort aan.
    • Vul hier vervolgens jouw rekeningnummer en inleg bij BrightPensioen in. In principe moeten deze al ingevuld zijn door de belastingdienst. Maar de ervaring leert dat dit niet bij iedereen het geval is…

    Nadat je de gegevens hebt ingegeven wordt de sectie ‘Jaarruimte en niet-gebruikte jaarruimte vorige jaren’ geopend. Hier wordt gecontroleerd of de hierboven opgegeven inleg past binnen de jaar- en reserveringsruimte.

    Het is ook mogelijk de belastingteruggave maandelijks aan te vragen.

    Let op: de vraag ‘Hebt u in 20XX pensioen opgebouwd’ of Pensioenaangroei in 20XX heeft geen betrekking op BrightPensioen. Deze vraag heeft betrekking op pensioen dat eventueel bij een werkgever is opgebouwd via de tweede pijler. Als dit het geval is heb je voor dat jaar een Uniform Pensioenoverzicht ontvangen en daarop staat een factor A.