Overstappen van een andere zzp pensioen aanbieder naar BrightPensioen? Dat kan hier.

Vragen over Wijzigingen

Terug naar alle vragen DGA Werkgever Werknemer Zzp'er

  • Wat gebeurt er met mijn (Bright) pensioen als ik ga scheiden?

    Individueel aanvullend pensioen in de derde pijler wordt ook wel lijfrente genoemd. Het is persoonsgebonden. Wat er bij scheiding gebeurt, is afhankelijk van wat er tijdens het aangaan van de samenlevingsvorm is afgesproken. Bijvoorbeeld: ben je getrouwd in gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden? Dan stel je samen met je partner een echtscheidingsconvenant op waarin staat wat er gebeurt met de lijfrente.

    Komen jullie overeen dat de lijfrente gedeeld moet worden? Dan kan BrightPensioen de lijfrente splitsen en een deel van het kapitaal op een tweede lijfrenterekening op naam van de partner zetten. De partner kan ervoor kiezen zelf op de rekening in te gaan leggen (en zal dan zelf het lidmaatschap betalen) of er kan gekozen worden voor een inlegpauze. Het bedrag kan ook worden afgekocht. Dit heeft wel fiscale gevolgen. Verstandig is om dan even een belafspraak met ons maken, zodat we de opties kunnen bespreken.

    Mocht je gaan scheiden, breng dan het opgebouwde pensioenvermogen bij Bright ter sprake. Wanneer je het verzwijgt en dit wordt later ontdekt, kan het zijn dat je een veel groter deel dan de helft aan je partner verliest.

  • Hoe kan ik een andere tegenrekening of IBAN opgeven?

    Je kunt zelf een andere tegenrekening of IBAN doorgeven via de online portal. Log in en klik rechts bovenin het scherm op het poppetje. Klik vervolgens op “bankgegevens”, scroll naar onder en klik op “nieuwe IBAN”. Volg de stappen om een nieuwe tegenrekening of IBAN toe te voegen.

  • Hoe kan ik een automatische overboeking naar BrightPensioen instellen?

    Bij je aanmelding machtig je ons om je inleg af te schrijven van het door jou opgegeven rekeningnummer. Je kunt de hoogte van je inleg instellen in de portal; jouw eigen online omgeving.

  • Hoe kan ik mijn inleg bij BrightPensioen wijzigen?

    Ieder Bright-lid krijgt z’n eigen online omgeving. Hier kun je op ieder moment jouw inleg wijzigen.

    Inleg wijzigen pensioenrekening

    Als je een pensioenrekening hebt, zie je deze staan op de startpagina (de roze rekening). Als je erop klikt kom je op een pagina met alle informatie over je pensioenrekening.

    Zo kom je bij je pensioenrekening en inleg aanpassen pensioenrekening - BrightPensioen online portal 2022

     

    In dit vierde blok kun je jouw inleg wijzigen. Je kunt zowel een periodieke als een eenmalige inleg instellen. Vergeet niet om op “opslaan” te klikken!

    Afbeelding voor FAQ - Wijzig inleg pensioenrekening BrightPensioen

    Op onze website vind je het overzicht van de incassodata.

    Inleg wijzigen beleggingsrekening

    Als je een beleggingsrekening hebt, zie je een blauwe rekening op de startpagina. Als je hierop klikt, kom je op je beleggingsrekening pagina.

    Zo kom je bij je beleggingsrekening en inleg aanpassen beleggingsrekening - BrightPensioen online portal 2022

    In dit vierde blok kun je jouw inleg op je beleggingsrekening wijzigen. Klik op “wijzig hier jouw inleg”. Vergeet niet om op “opslaan” te klikken!

    Afbeelding voor FAQ - Wijzig inleg beleggingsrekening BrightPensioen

    Op onze website vind je het overzicht van de incassodata.

  • Kan ik mijn pensioendatum of einddatum wijzigen?

    Het is (nog) niet mogelijk om de looptijd van je rekeningen zelf aan te passen. Hierdoor kun je de beleggingsmix (neutraal en defensief) beïnvloeden. Een wijziging van de beleggingsmix kan grote gevolgen hebben voor het rendement. Aan het begin van de coronacrisis zagen wij dat sommige leden op deze manier het risicoprofiel aan begonnen te passen. En zo een verlies creëerden. Wij willen niet dat iemand zichzelf onbedoeld in de vingers kan snijden. Wil je op dit moment aanpassingen doen in de lifecycle? Neem even contact met ons op.