Vragen over Wijzigingen

Terug naar alle vragen DGA Werkgever Werknemer Zzp'er

  • Ik ben ingelogd in de portal van mijn bedrijf, maar ik kan de inleg voor mijn werknemers niet wijzigen?

    Klik op de overzichtspagina op “werknemers bekijken en bewerken” om naar de werknemersgegevens te gaan. Deze kun je hier bekijken, bewerken en downloaden als CSV.

    Druk op de knop  “bewerken” om onder andere de inleg vanuit de werkgever aan te passen. Let op! Het kan zijn dat niet alle gegevens op het scherm ‘passen’. Er verschijnt dan automatisch een scrollbar.

    Hier vind je de volledige handleiding.

    Heb je deze optie niet en zie je alleen de werknemers die een rekening hebben bij BrightPensioen? Dan geldt voor jouw bedrijf dat we de inleg uitsluitend bij de werknemer zelf incasseren. Het is inmiddels ook mogelijk het werkgeversdeel apart bij de werkgever te incasseren. Ben je hierin geïnteresseerd? Neem dan contact met ons op via deze pagina.

  • Ik wil dat mijn collega ook kan inloggen om gegevens te wijzigen, kan dat?

    Als je bent ingelogd als beheerder kun je bij “werknemers bekijken en bewerken” één of meerdere collega’s “editor” maken. Deze kunnen dan inloggen in hun eigen portal en via het symbool rechtsboven switchen naar de werkgeversportal.

    Heeft jouw collega zelf geen account bij BrightPensioen, maar wil je wel dat hij/zij in de werkgeversportal wijziging kan doorvoeren? Geef dit dan door via dit formulier. Wij zullen het verder in orde maken.

  • Ik heb een verkeerd bedrag ingesteld en het bedrag dat geïncasseerd is voor (één van) mijn werknemer(s) klopt niet. Hoe corrigeer ik dit?

    Het kan gebeuren dat je een ander bedrag hebt ingesteld dan dat er wordt ingehouden bij de werknemer. Dit kun je corrigeren door dit bedrag te verrekenen met de inleg voor de komende maand(en):

    • Bereken eerst wat het verschil is tussen wat er ingelegd had moeten worden en wat er daadwerkelijk is ingelegd. Als het over meerdere maanden gaat, tel je deze bij elkaar op.
    • Is er te veel ingelegd? Neem het bedrag wat er vanaf de eerstvolgende handelsdag geïncasseerd moet worden en haal hier het teveel ingelegde bedrag van af. Nadat de incasso gedaan is, stel je de maandelijkse inleg weer in op het juiste bedrag.
    • Is er te weinig ingelegd? Naast een periodieke inleg kun je ook een eenmalige inleg instellen voor de werknemer. Stel daar het bedrag in wat te weinig is geïncasseerd. Bij de eerstvolgende incasso zal zowel de periodieke inleg als de eenmalige inleg worden geïncasseerd. 

    Hulp nodig? Neem dan contact met ons op. Wij zullen je hierbij helpen.

  • Wat gebeurt er met mijn (Bright) pensioen als ik ga scheiden?

    Individueel aanvullend pensioen in de derde pijler wordt ook wel lijfrente genoemd. Het is persoonsgebonden. Wat er bij scheiding gebeurt, is afhankelijk van wat er tijdens het aangaan van de samenlevingsvorm is afgesproken. Bijvoorbeeld: ben je getrouwd in gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden? Dan stel je samen met je partner een echtscheidingsconvenant op waarin staat wat er gebeurt met de lijfrente.

    Komen jullie overeen dat de lijfrente gedeeld moet worden? Dan kan BrightPensioen de lijfrente splitsen en een deel van het kapitaal op een tweede lijfrenterekening op naam van de partner zetten. De partner kan ervoor kiezen zelf op de rekening in te gaan leggen (en zal dan zelf het lidmaatschap betalen) of er kan gekozen worden voor een inlegpauze. Het bedrag kan ook worden afgekocht. Dit heeft wel fiscale gevolgen. Verstandig is om dan even een belafspraak met ons maken, zodat we de opties kunnen bespreken.

    Mocht je gaan scheiden, breng dan het opgebouwde pensioenvermogen bij Bright ter sprake. Wanneer je het verzwijgt en dit wordt later ontdekt, kan het zijn dat je een veel groter deel dan de helft aan je partner verliest.

  • Hoe kan ik een nieuwe werknemer toevoegen, als ik al pensioen faciliteer voor mijn werknemers?
    Als je pensioen faciliteert via BrightPensioen voor jouw werknemers en je wilt een nieuwe werknemer toevoegen, dan kan dat via de werkgeversportal regelen.
  • Hoe kan ik een andere tegenrekening of IBAN opgeven?

    Je kunt zelf een andere tegenrekening of IBAN doorgeven via de online portal. Log in en klik rechts bovenin het scherm op het poppetje. Klik vervolgens op “bankgegevens”, scroll naar onder en klik op “nieuwe IBAN”. Volg de stappen om een nieuwe tegenrekening of IBAN toe te voegen.

  • Hoe kan ik een automatische overboeking naar BrightPensioen instellen?

    Bij je aanmelding machtig je ons om je inleg af te schrijven van het door jou opgegeven rekeningnummer. Je kunt de hoogte van je inleg instellen in de portal; jouw eigen online omgeving.

  • Hoe kan ik mijn inleg bij BrightPensioen wijzigen?

    Ieder Bright-lid krijgt z’n eigen online omgeving. Hier kun je op ieder moment jouw inleg wijzigen.

    Inleg wijzigen pensioenrekening

    Als je een pensioenrekening hebt, zie je deze staan op de startpagina (de roze rekening). Als je erop klikt kom je op een pagina met alle informatie over je pensioenrekening.

    Zo kom je bij je pensioenrekening en inleg aanpassen pensioenrekening - BrightPensioen online portal 2022

     

    In dit vierde blok kun je jouw inleg wijzigen. Je kunt zowel een periodieke als een eenmalige inleg instellen. Vergeet niet om op “opslaan” te klikken!

    Afbeelding voor FAQ - Wijzig inleg pensioenrekening BrightPensioen

    Op onze website vind je het overzicht van de incassodata.

    Inleg wijzigen beleggingsrekening

    Als je een beleggingsrekening hebt, zie je een blauwe rekening op de startpagina. Als je hierop klikt, kom je op je beleggingsrekening pagina.

    Zo kom je bij je beleggingsrekening en inleg aanpassen beleggingsrekening - BrightPensioen online portal 2022

    In dit vierde blok kun je jouw inleg op je beleggingsrekening wijzigen. Klik op “wijzig hier jouw inleg”. Vergeet niet om op “opslaan” te klikken!

    Afbeelding voor FAQ - Wijzig inleg beleggingsrekening BrightPensioen

    Op onze website vind je het overzicht van de incassodata.

  • Hoe geef ik wijzigingen door voor mijn werknemers?

    Via de werkgeversportal kun je alle mutaties doorgeven. Denk aan: indiensttreding, uitdiensttreding en mutaties met betrekking tot inleg (indien dit via de werkgever gaat).

  • Wat gebeurt er als een medewerker uit dienst gaat?

    Een BrightPensioen rekening staat altijd op naam het individu (in dit geval: de werknemer). Deze pensioenrekening blijft gewoon bestaan dus en is gekoppeld aan de persoon. Ook als hij of zij (bijvoorbeeld) verandert van baan.

    Gaat een medewerker uit dienst? Geef dit aan ons door. Wij benaderen de medewerker om te overleggen wat hij of zij wilt doen met de pensioenrekening.

  • Kan ik mijn pensioendatum of einddatum wijzigen?

    Het is (nog) niet mogelijk om de looptijd van je rekeningen zelf aan te passen. Hierdoor kun je de beleggingsmix (neutraal en defensief) beïnvloeden. Een wijziging van de beleggingsmix kan grote gevolgen hebben voor het rendement. Aan het begin van de coronacrisis zagen wij dat sommige leden op deze manier het risicoprofiel aan begonnen te passen. En zo een verlies creëerden. Wij willen niet dat iemand zichzelf onbedoeld in de vingers kan snijden. Wil je op dit moment aanpassingen doen in de lifecycle? Neem even contact met ons op.