WhatsApp

Historie BrightPensioen

Een korte beschrijving van de geschiedenis van BrightPensioen

Image
Image

2013

In 2013 vond de officiële oprichting plaats van Bright. Onder de naam BrightNL werden we op 2 mei 2013 ingeschreven bij de Kamer van Koophandel

Image

2014

Maart 2014 lanceerden we onze crowdfunding campagne. Via Symbid werd € 300.000 opgehaald onder 224 crowdfunders. Dit was het hoogste bedrag dat tot dat moment via Symbid opgehaald was. Hiermee konden we de opstartfase financieren, zoals de vergunningsaanvraag en het op maat laten maken van een pensioenadministratiesysteem en klantportaal.

Op 14 december 2014 kregen we de AFM vergunning voor een beleggingsinstelling (ICBE). Het IT systeem was inmiddels opgeleverd en we konden de eerste deelnemers registreren.

 

Image

2015

Op  12 februari 2015 werd BrightPensioen officieel gelanceerd en waren we live. Dat jaar werd gebruikt om het product te valideren en de markt. We lanceerden als eerste aanbieder een lijfrente product dat toegespitst was op werkgevers, dat we steeds meer vraag kregen van werkgevers naar onze oplossing.

We eindigden dat jaar met 229 deelnemers en een eerste bescheiden omzet van € 36.820.

Image

2016

We startten dit jaar een tweede investeringsronde. We hadden berekend dat we het met een investering van € 1.500.000 zouden redden totdat we winstgevend waren.

In juni 2016 konden we melden dat Allianz als strategische investeerder was ingestapt, wat liet zien dat de markt ons serieus nam.

We lanceerden dat jaar ook een Box3 beleggingsproduct. We namen onze eerste vaste medewerker aan om zich op de werkgeversmarkt te richten.

We eindigden dat jaar op een omzet van € 68.144

Image

2017

Dit jaar rondden we de tweede investeringsronde af. Enkele informal investors, een nieuwe crowdfunding op Symbid en een crowdfundingronde onder bestaande klanten leverde het gewenste bedrag van € 1.500.000 op

Met de nieuwe investering kon Bright wat meer serieuze bedragen aan marketing en reclame uitgeven. Een succesvolle TV campagne ‘De Toekomst is Bright’ (winnaar van een SAN award) zorgde ervoor dat we in 1 jaar tijd bijna verviervoudigden in aantal leden.

Wat ook hielp was dat Bright dat jaar de hoogste waardering van Moneyview kreeg, dat dat jaar voor het eerst lijfrenteproducten vergeleek.

De omzet dat jaar was € 157.137.

Image

2018

In 2018 groeiden we we goed door. Een samenwerking met SharePeople, een schenkkring voor arbeidsongeschiktheid, leverde (wederzijds) veel nieuwe klanten op.

De omzet verdrievoudigde en kwam in 2018 uit op € 478.673.

Image

2019

In 2019 lieten we een geheel nieuwe website, huisstijl en tone of voice ontwikkelen. Een unieke, opvallende en onderscheidende huisstijl met deels geanimeerde personen, allen medewerkers of leden van Bright.

De omzet verdubbelde ruim en kwam dat jaar uit op € 890.245. Nog altijd verlieslatend, maar het verlies werd voor het eerst flink kleiner.

Image

2020

In 2020 bereikten we een belangrijke mijlpaal. We schreven zwarte cijfers!

Daardoor startten we dit jaar met de ontwikkeling van een heel nieuw pensioensysteem en nieuwe portal. De bestaande was niet ons IP, maar een aangepast standaard systeem dat ook door pensioenfondsen werd gebruikt. We lieten een nieuw systeem bouwen dat wel ons intellectuele eigendom werd.

De omzet in 2020 was € 1.439.030. En omdat de kosten uitkwamen op € 1.399.040 bleef er een (bescheiden) winst over van € 39.990!

Image

2021

Dit jaar werd het nieuwe IT systeem succesvol opgeleverd. Een veel beter, gebruiksvriendelijker en schaalbaar systeem. Wat bovendien nu wél tot ons intellectuele eigendom hoorde.

Daarnaast lanceerden we dit jaar een nieuw product, de Bright nabestaandenverzekering, in samenwerking met Dazure en Allianz

De omzet kwam op € 2.256.858. en de winst kwam uit op € 393.514.

Nabestaandenverzekering

2022

Dit jaar lieten we ook een werkgeversportal ontwikkelen. Steeds meer van de Bright groei komt via werkgevers. Met een werkgeversportal wordt de oplossing van Bright steeds meer concurrerend met de tweede pijler.

De omzet kwam op € 2.916.844. en de winst kwam uit op € 416.842.

Image

2023

Dit jaar werd een start gemaakt met het opzetten van een leadership team. Bright had dat jaar gemiddeld ruim 25 FTE, dus het werd wenselijk dat er een laag tussen Karin en Sjaak en de medewerkers kwam. Sales, Marketing, Klantenservice, Finance en Operations waren vanaf dat moment de afdelingen.

De omzet van 2024 kwam op € 3.825.817. en de winst kwam uit op € 405.547.

Groepfoto BrightPensioen collega's zomer 2022 - foto voor vacature pagina

2024

Dit jaar stond in het teken van de herstructurering. Deze was nodig om een aantal uitdagingen op te kunnen lossen. De twee coöperaties werden hierbij weg gefuseerd in één nieuwe coöperatie, waarbij de vergunninghoudende NV onder de coöperatie komt te hangen. Deze herstructurering maakte tevens de weg vrij voor een notering op een MTF platform

De omzet van 2024 kwam uit op € 4.632.347 en de winst kwam uit op € 284.710. De tijdelijke daling van de winst was het gevolg van het opzetten van een leadership team, waarbij de kosten voor de baten uitgaan.

Image

2025

2025 staat in het teken van de MTF notering. Als platform is voor NPEX gekozen en alle certificaathouders zijn uitgenodigd om een rekening te openen.

De omzetverwachting voor 2025 is ongeveer € 5.3 miljoen met een verwachte winst van ongeveer 650K.

De NPEX lancering staat gepland voor begin 2026. De openingskoers wordt € 0,60 en is gebaseerd op een waardering van ongeveer 17 miljoen. Lees hier meer over de waardering.

Image

2026 en verder

De focus voor de komende jaren ligt op een versnelde groei. Voor wat betreft de huidige waardering is nog geen rekening gehouden met een snellere groei, maar met een ‘going concern’ groei.