Vragen over Online deelnemersomgeving

Terug naar alle vragen DGA Werkgever Werknemer Zzp'er

  • Ik ontvang geen e-mail met verificatiecode

    Ontvang je geen e-mail met verificatiecode van de Bright portal? Dit kan twee oorzaken hebben:

    1. Je probeert het met een ander e-mailadres dan het mailadres waarmee je bij BrightPensioen bekend bent. Oplossing: gebruik het goede e-mailadres. Gebruik je dit niet meer en wil je het emailadres wijzigen? Neem contact met ons op.
    2. Persoonlijke e-mailadressen/domeinen (zoals info@eigenbedrijf.nl) die via een hosting partij lopen, verwerken de mail met verificatiecode niet altijd goed. Bijvoorbeeld omdat de afzender (Microsoft) wordt gezien als spam. Je kunt dit oplossen door in te loggen bij jouw hosting provider en de afzender (msonlineservicesteam@microsoftonline.com) als veilig te markeren. Lukt dat niet? Dan kun je als workaround een ander e-mailadres gebruiken. Neem daarvoor contact op met onze klantenservice. Wij hebben in dit geval een kopie van je ID nodig en na het beantwoorden van enkele controle vragen, kunnen wij jouw e-mailadres veranderen.
  • Kan ik de Bright portal op mijn mobiel gebruiken?

    Dat kan! De portal is mobile friendly. Je kunt ‘m natuurlijk elke keer opzoeken in je browser, maar je zou de online Bright omgeving ook kunnen opslaan als ‘tegel’ of icoon op je telefoon. Zo heb je ‘m altijd bij de hand.

    Stap voor stap

    • Surf in de webbrowser op je telefoon naar de portal.
    • Klik in de onderbalk op het blokje met het pijltje (Apple) / Klik op instellingen (vaak: het icoontje met drie puntjes boven elkaar) (Android)
    • Klik op voeg toe aan beginscherm of toevoegen aan startscherm.
    • Verander eventueel de naam en voeg toe.
    • Je vindt nu de sneltoets als icoon terug op je telefoon.
  • Hoe log ik in op de nieuwe portal?

    Op de nieuwe portal log je in met het e-mailadres waarmee jij je bij Bright bekend bent. Het e-mailadres waarop je elke maand onze nieuwsbrief (incasso notificatie) ontvangt.

    De eerste keer in de nieuwe portal, moet je een nieuw wachtwoord aanmaken om in te kunnen loggen. Hieronder een stappenplan.


    1. Surf naar de nieuwe portal en klik op “nieuw wachtwoord opvragen”.

    NB: De url van de portal verandert in het inlogscherm naar brightprd.b2clogin.com/brightprd….. Dit is de juiste url, maar deze wordt in de toekomst aangepast, zodat hij beter herkenbaar is als url van Bright.

    Stappenplan (nieuw) wachtwoord aanmaken online portal BrightPensioen - stap 1

    2. Vul op het volgende scherm jouw e-mailadres in, waarmee je bij ons geregistreerd staat, en kies voor “stuur verificatiecode”.

    Stappenplan (nieuw) wachtwoord aanmaken online portal BrightPensioen - stap 2

    3. In jouw mailbox vind je nu een e-mail met de verificatiecode. Controleer je spam als je hem daar niet vindt. Ook daar niet? Lees dan deze FAQ.
    Vul de verificatiecode in en vervolgens klik je op “code verifiëren”.

    Stappenplan (nieuw) wachtwoord aanmaken online portal BrightPensioen - stap 3

    4. Klik in het volgende scherm op “Verder met wachtwoord wijzigen”.

    Stappenplan (nieuw) wachtwoord aanmaken online portal BrightPensioen - stap 4

    5. Om jouw account goed te kunnen beveiligen, vragen wij je om jezelf ook te verifiëren met een telefoonnummer. Dit nummer wordt onthouden voor een volgende keer. Gebruik dus je eigen nummer!

    Vul je telefoonnummer in en klik op “stuur een sms” of “bel mij”.

    Stappenplan (nieuw) wachtwoord aanmaken online portal BrightPensioen - stap 4.1

    6. Vul vervolgens de verificatiecode in die je via sms/telefoon ontvangt.

    Stappenplan (nieuw) wachtwoord aanmaken online portal BrightPensioen - stap 4.2

    7. Nu kun je een wachtwoord instellen. Het wachtwoord moet tussen 8 en 64 tekens lang zijn en moet minstens drie ‘gekke’ tekens bevatten (zoals een hoofdletter, getal of symbool). Toegestaan zijn: a – z, A – Z, 0 – 9 en de speciale tekens @ # $ % ^ & * – _ ! + = [ ] { } | \ : ‘ , . ? / ` ~ ” ( ) ;

    Stappenplan (nieuw) wachtwoord aanmaken online portal BrightPensioen - stap 5

    8. Klik daarna op “volgende”.

    That’s it! Je nieuwe wachtwoord is ingesteld. Vergeet ‘m niet op te slaan, want dit is je wachtwoord voor de volgende keren.

    Je wordt meteen automatisch ingelogd in de portal.

  • Kan ik een polis van BrightPensioen ontvangen voor de aanvraag van een hypotheek?

    Bij het aanvragen van een hypotheek wil een bank in kaart brengen wat jouw inkomsten zijn. Ook als jij met pensioen gaat. Je moet als pensionado natuurlijk ook gewoon je hypotheek kunnen blijven betalen. De bank baseert de hoogte van jouw pensioeninkomen op het overzicht in mijnpensoenoverzicht.nl. Hierbij wordt alleen je tweede pijler pensioen meegenomen. Ook lijfrenteverzekeringen kunnen soms meegenomen worden in het toetsinkomen. Bijvoorbeeld als er een gegarandeerd bedrag verzekerd is. 

    Jouw pensioenrekening bij Bright is een beleggingslijfrente. Bij een beleggingslijfrente kunnen er geen harde toezeggingen over de uitkering gegeven worden. De hoogte van jouw uiteindelijke vermogen en de duur van de uitkering staan namelijk niet vast. Jij kunt bijvoorbeeld op elk moment stoppen met inleggen, waardoor het te verwachten vermogen lastig te voorspellen valt. Het verschilt daarom per verstrekker of jouw pensioenvermogen bij Bright kan worden meegenomen. Sommige geldverstrekkers doen dit wel, op basis van je huidige waarde en een te verwachte rendement.

    In dat geval stuur je de algemene voorwaarden en aanvullende voorwaarden van de pensioenrekening op (te vinden in ons documentencentrum), samen met het meest recente jaaroverzicht (deze vind je in de online portal) en een screenshot van de huidige waarde in jouw portal.

  • Hoe werkt jullie portal/online deelnemersomgeving?

    In deze blog lees je uitgebreid hoe onze online portal werkt.

  • Waar vind ik het certificaat van mijn aandelen?

    De certificaten worden eenmaal per jaar geüpload in de portal. Dat gebeurt meestal in maart. Alle leden die voor maart dit jaar lid zijn geworden, kunnen het certificaat vinden op de startpagina van de portal, onderaan. Iedereen die na maart lid is geworden, zal het certificaat in het voorjaar van het volgend jaar ontvangen.

  • Hoe kan ik een nieuwe werknemer toevoegen, als ik al pensioen faciliteer voor mijn werknemers?
    Als je pensioen faciliteert via BrightPensioen voor jouw werknemers en je wilt een nieuwe werknemer toevoegen, dan kan dat via de speciale servicepagina voor werkgevers.
  • Hoe kan ik een andere tegenrekening of IBAN opgeven?

    Je kunt zelf een andere tegenrekening of IBAN doorgeven via de online portal. Log in en klik rechts bovenin het scherm op het poppetje. Klik vervolgens op “bankgegevens”, scroll naar onder en klik op “nieuwe IBAN”. Volg de stappen om een nieuwe tegenrekening of IBAN toe te voegen.

  • Waar en vanaf wanneer kan ik mijn financieel jaaroverzicht bekijken?

    De financiële jaaroverzichten zijn in februari zichtbaar in de portal. Deze gegevens kun je gebruiken voor je belastingaangifte. Je vindt de financiële jaaroverzichten op de startpagina van de online portal onder “downloads”.

    Het overzicht eerder nodig?

    Wil je jouw boekhouder al eerder laten weten hoeveel je het afgelopen jaar aan lijfrente hebt gestort? Dat kan door een overzicht van je transacties (inleg) van vorig jaar te sturen.

    • Log in
    • Klik op de rekening waarvan je het overzicht nodig hebt
    • Klik op “zie transactieoverzicht”
    • Maak een screenshot of foto van de transacties 
    • Stuur deze op naar je boekhouder
  • Waarom vind ik BrightPensioen niet terug in mijnpensioenoverzicht.nl?

    Op www.mijnpensioenoverzicht.nl staat alleen het pensioen opgebouwd in de eerste (AOW) en tweede pijler (pensioenfonds/pensioenverzekeraar via werkgever). Individueel opgebouwd pensioen zoals BrightPensioen valt in de derde pijler en is helaas (nog) niet zichtbaar op mijnpensioenoverzicht.nl. Dit wordt geregeld vanuit de overheid. Hopelijk komt hier in de toekomst een oplossing voor. Ondertussen kijken wij (ook) naar een alternatief, via onze eigen online portal. Zodra wij hier meer over kunnen delen, lees je het in onze nieuwsbrief.

  • Waar en wanneer kan ik mijn inleg terugvinden in de portal?

    Op de vijfde werkdag van de maand. Dan zijn alle stortingen, incasso’s en inkomende waardeoverdrachten die we de maand daarvoor hebben ontvangen, zichtbaar in de portal: de online deelnemersomgeving. Je kunt jouw inleg terugvinden door op je pensioenrekening of beleggingsrekening te klikken. Op de pagina van jouw pensioenrekening of beleggingsrekening vind je alle transacties.

  • Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?

    Wachtwoord voor de online portal vergeten? Doorloop de volgende stappen.

    Surf naar de portal en klik op “nieuw wachtwoord opvragen”.

    Stappenplan (nieuw) wachtwoord aanmaken online portal BrightPensioen - stap 1

    Vul op het volgende scherm jouw e-mailadres in, waarmee je bij ons geregistreerd staat, en kies voor “stuur verificatiecode”.

    Stappenplan (nieuw) wachtwoord aanmaken online portal BrightPensioen - stap 2

    In jouw mailbox vind je nu een e-mail met de verificatiecode. Controleer ook je spam! Deze vul je in en vervolgens klik je op “code verifiëren”.

    Stappenplan (nieuw) wachtwoord aanmaken online portal BrightPensioen - stap 3

    Klik in het volgende scherm op “Verder met wachtwoord wijzigen”.

    Stappenplan (nieuw) wachtwoord aanmaken online portal BrightPensioen - stap 4

    Nu kun je een wachtwoord instellen. Het wachtwoord moet tussen 8 en 64 tekens lang zijn en moet minstens drie ‘gekke’ tekens bevatten (zoals een hoofdletter, getal of symbool).

    Stappenplan (nieuw) wachtwoord aanmaken online portal BrightPensioen - stap 5

    Klik daarna op “volgende”.

    That’s it! Je nieuwe wachtwoord is ingesteld. Vergeet ‘m niet op te slaan, want dit is je wachtwoord voor de volgende keren.

    Je wordt meteen automatisch ingelogd in de portal.