De jaarruimte tool voor 2023 is beschikbaar, download ‘m nu

Vragen over Lidmaatschap & kosten

Terug naar alle vragen DGA Werkgever Werknemer Zzp'er

  • Hoe herken ik de incasso's van Bright?

    Je herkent de incasso’s van BrightPensioen aan het zogenoemde Incassant-ID.

    • Jouw periodieke inleg wordt geïncasseerd door Stichting Bright LifeCycle Fund – Incassant-ID: NL84ZZZ617172900000. Deze gaan naar bankrekeningnummer *****9140.
    • Het jaarlijks lidmaatschap wordt geïncasseerd door Bright Pensions N.V. – Incassant-ID: NL76ZZZ572532690000. Deze gaan naar bankrekeningnummer *****4592.
  • Waarom zijn jullie overgestapt naar een nieuwe bank?

    Sinds de start van BrightPensioen was onze bewaarbank KAS Bank. Via KAS Bank incasseerden we de maandelijkse inleg bij onze deelnemers. Hiernaast treedt KAS Bank op als bewaarbank (ook wel “custodian bank” genoemd) en de bewaarder (ook wel “depositary” genoemd) van het fonds. Deze bewaart en beschermt de aandelen en obligaties van het fonds, houdt de fondsadministratie bij en rapporteert onder andere de maandelijkse intrinsieke waarde van de participaties in het fonds.

    In 2019 is KAS Bank overgenomen door CACEIS. Na deze overname is een integratietraject gestart. Als onderdeel hiervan is begin 2021 de verhuizing gestart van alle klanten van KAS Bank naar het banksysteem van CACEIS. Dit banksysteem biedt echter (nog) geen incassomogelijkheid. Daarom moesten we op zoek naar andere mogelijkheden om de fonds inleg te kunnen incasseren.

    Vanwege de hoge bedragen die wij incasseren, moest dit een zakenbank zijn die ook mogelijkheden biedt om in de toekomst eventueel het fonds (deels) onder te brengen. Daarom vielen consumentenbanken zoals Triodos of ASN af en is de keuze op ABN AMRO gevallen. Het hielp enorm dat er al langer een klantrelatie bestond met deze bank. Bovendien heeft deze bank ook veel bankkoppelingsmogelijkheden die ons in de toekomst meer mogelijkheden bieden.

    Klanten hoeven in principe niets te doen, omdat de incassant-ID’s hetzelfde zijn gebleven. Zo herken je de incasso’s van BrightPensioen.

  • Kan ik BrightPensioen ook aanbieden aan zzp'ers die voor mij werken?
    Dat kan zeker. Goed idee! Slim om waardevolle zzp’ers tevreden te houden. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om pensioen aan te bieden en dat jij, als opdrachtgever, het inschrijfgeld en het jaarlijkse lidmaatschap betaalt. De freelancers kunnen verder zelf bepalen hoeveel ze inleggen.
  • Wat zijn de kosten voor het faciliteren van pensioen voor mijn medewerkers?

    Als je pensioen wilt faciliteren, betaal je alléén voor de medewerkers die meedoen.

    Jij betaalt als werkgever de inschrijfkosten (eenmalig € 50 per medewerker) en de vergoeding voor het lidmaatschap (jaarlijks € 180 per medewerker). Bij meer dan twintig medewerkers gelden lagere lidmaatschapstarieven.

  • Moeten alle medewerkers verplicht meedoen?

    Nee. Dat is het mooie aan de flexibiliteit van BrightPensioen. Medewerkers kiezen in principe zelf of ze een rekening willen openen voor hun pensioenopbouw. Als werkgever kun je dit natuurlijk wel aanbieden en stimuleren, waardoor het voor je werknemers (extra) interessant wordt om mee te doen. Maar vrijheid staat voorop: het is en blijft een individuele pensioenopbouw. Medewerkers bepalen zelf of ze meedoen en hoeveel ze inleggen.

  • Betaal ik als werkgever ook voor de werknemers die geen rekening openen bij BrightPensioen?

    Daar kunnen wij kort over zijn: nee. Je betaalt alléén voor werknemers die meedoen. In de werkgever notificatiemail of op je factuur kun je zien wie dat zijn.