Vragen over Lidmaatschap & kosten

Terug naar alle vragen DGA Werkgever Werknemer Zzp'er

  • Mag ik de lidmaatschapskosten ook aftrekken als ik alleen een beleggingsrekening heb?

    Heb je alleen een beleggingsrekening bij ons, dan zijn je lidmaatschapskosten niet fiscaal aftrekbaar. Je legt immers niet in om pensioen op te bouwen.

    Wil je toch van dit voordeel gebruik kunnen maken? Open dan zonder extra kosten een pensioenrekening en leg in. Vanwege de verhoogde jaar- en reserveringsruimte is dit voor bijna iedereen mogelijk. Zo kun je toch gebruik maken van dit voordeel en bouw je gelijk extra pensioen op.

  • Wat als ik te weinig jaarruimte of reserveringsruimte heb om mijn lidmaatschapskosten fiscaal aftrekbaar te maken?

    In dat geval verandert er voor jou weinig. De lidmaatschapskosten waren netto € 210 en deze blijven € 210.

    Maar grote kans dat je toch iets profijt hebt, omdat de jaar- en reserveringsruimte per 2023 flink vergroot is (van 13,3% naar 30%).

  • Ik heb geen inleg gedaan. Moet ik toch belastingaangifte doen?

    Ja, als je belastingvoordeel wilt hebben over je lidmaatschapskosten, wel. Ook wanneer je geen inleg hebt gedaan voor je pensioen. Wij incasseren de lidmaatschapskosten namelijk als inleg (zo vind je ‘m ook terug op je jaaroverzicht). Het lidmaatschap is daardoor aftrekbaar, maar je moet dit wel zelf doorgeven tijdens de belastingaangifte (samen met je eventueel ingelegde jaar- en reserveringsruimte).

  • Verdient Bright aan mijn vermogen, als de lidmaatschapskosten als inleg worden geïncasseerd?

    Bright verdient nog steeds niet aan jouw vermogen. Wij incasseren het vaste lidmaatschapsbedrag náást je standaard inleg. Het gaat dus niet ten koste van die inleg. En we komen verder niet aan je pensioenpot.

  • Hoe werkt het belastingvoordeel op de lidmaatschapskosten?

    Onze lidmaatschapskosten worden vanaf 2024 gezien als inleg. Deze mag je daarom aftrekken bij het doen van je aangifte inkomstenbelasting. Jouw voordeel kan hierdoor oplopen tot 49,5%. In dat geval betaal je dus netto geen € 210, maar ongeveer € 105 voor je lidmaatschap.

  • Krijg ik nog een factuur voor mijn lidmaatschapskosten?

    Wij incasseren jouw jaarlijkse lidmaatschapskosten vanaf 2024 als (losse) inleg. Daarom krijg je géén factuur meer. Jouw betaalde lidmaatschapskosten vind je terug als inleg op je jaaroverzicht.

  • Waarom werken jullie met een lidmaatschap?

    Bij Bright geloven we dat jouw pensioen van jou is.

    Daarom hebben wij een lidmaatschap in het leven geroepen. Nooit onduidelijkheid over kosten. Altijd een vast bedrag van € 210,- per jaar.

    Alle andere pensioen partijen nemen een percentage uit jouw pensioenpot. Dat is hun verdienmodel. Dit lijkt misschien niet veel als het om bijv. 0.5% gaat. Maar als jij tienduizenden euro’s in je pensioenpot hebt zitten wordt dit als snel een aanzienlijk bedrag. En hoe meer jij in je pot hebt zitten, hoe meer zij daaraan verdienen.

  • Waarin verschilt BrightPensioen van andere aanbieders?

    Wij zijn op een aantal punten heel verschillend dan onze collega’s.

    De belangrijkste verschillen zijn:

    • Wij werken zonder winstoogmerk en zijn een social enterprise.
    • Wij werken met een lidmaatschap. We halen dus geen percentage uit jouw pensioenpot.
    • Wij zijn een coöperatie en onze leden hebben daarmee zeggenschap.
    • Wij beleggen enkel duurzaam. In Green Bonds bijvoorbeeld. En in duurzame ETF’s.
  • Hoe herken ik de incasso's van Bright?

    Je herkent de incasso’s van BrightPensioen aan het zogenoemde Incassant-ID.

    • Jouw periodieke inleg wordt geïncasseerd door Stichting Bright LifeCycle Fund – Incassant-ID: NL84ZZZ617172900000. Deze gaan naar bankrekeningnummer *****9140.
    • Het jaarlijks lidmaatschap wordt geïncasseerd door Bright Pensions N.V. – Incassant-ID: NL76ZZZ572532690000. Deze gaan naar bankrekeningnummer *****4592.
  • Waarom zijn jullie overgestapt naar de ABN AMRO (en bijvoorbeeld niet naar Triodos of ASN)?

    Sinds de start van BrightPensioen was onze bewaarbank KAS Bank. Via KAS Bank incasseerden we de maandelijkse inleg bij onze deelnemers. Hiernaast treedt KAS Bank op als bewaarbank (ook wel “custodian bank” genoemd) en de bewaarder (ook wel “depositary” genoemd) van het fonds. Deze bewaart en beschermt de aandelen en obligaties van het fonds, houdt de fondsadministratie bij en rapporteert onder andere de maandelijkse intrinsieke waarde van de participaties in het fonds.

    In 2019 is KAS Bank overgenomen door CACEIS. Na deze overname is een integratietraject gestart. Als onderdeel hiervan is begin 2021 de verhuizing gestart van alle klanten van KAS Bank naar het banksysteem van CACEIS. Dit banksysteem biedt echter (nog) geen incassomogelijkheid. Daarom moesten we op zoek naar andere mogelijkheden om de fonds inleg te kunnen incasseren.

    Vanwege de hoge bedragen die wij incasseren, moest dit een zakenbank zijn die ook mogelijkheden biedt om in de toekomst eventueel het fonds (deels) onder te brengen. Daarom vielen consumentenbanken zoals Triodos of ASN af en is de keuze op ABN AMRO gevallen. Het hielp enorm dat er al langer een klantrelatie bestond met deze bank. Bovendien heeft deze bank ook veel bankkoppelingsmogelijkheden die ons in de toekomst meer mogelijkheden bieden.

    Klanten hoeven in principe niets te doen, omdat de incassant-ID’s hetzelfde zijn gebleven. Zo herken je de incasso’s van BrightPensioen.

  • Moet ik gelijk na mijn aanmelding het lidmaatschap betalen?

    Bij BrightPensioen kun je laagdrempelig beginnen. Nieuwe leden betalen het eerste jaar na aanmelding geen lidmaatschap, zolang hun vermogen onder de € 5.000 blijft. Wel betaalt ieder nieuw lid eenmalig de inschrijfvergoeding. Na het eerste jaar (of eerder, als het vermogen binnen dat jaar de € 5.000 aantikt) betalen zij, net als ieder ander lid, jaarlijks het lidmaatschap.

    Sinds januari 2021 is onze korting voor het eerste jaar na aanmelding aangepast. Voor de deelnemers die vóór 2021 lid zijn geworden, geldt dat ze maximaal de eerste twee jaar, tot € 3.000 vermogen, geen lidmaatschap betalen.

    Voor nieuwe klanten die vanaf 1 januari 2021 lid zijn geworden geldt dat ze maximaal één jaar, tot € 5.000 vermogen, geen lidmaatschap betalen.

  • Als ik later in het jaar begin - als deelnemer - moet ik dan voor het hele jaar lidmaatschap betalen?

    Bij BrightPensioen betaal je pas lidmaatschap vanaf € 5.000 aan opgebouwd vermogen, of als je één jaar Bright-lid bent. Op dat moment betaal je pas, vanaf die maand tot het einde van het kalenderjaar (€ 17,50 per maand).

    In het begin van het volgende kalenderjaar, ontvang je een factuur voor het lidmaatschap van het hele jaar.

     

  • Wat zijn de kosten voor het lidmaatschap?

    Bij BrightPensioen kun je laagdrempelig beginnen. Het eerste jaar (of een deel daarvan) betaal je nog geen lidmaatschap, zolang je vermogen onder de € 5.000 blijft. Daarna betaal je een vast bedrag van € 210 per jaar. Ieder nieuw lid betaalt eenmalig de inschrijfvergoeding. Wij beleggen daarnaast tegen kostprijs. Op onze prijs pagina vind je de meest actuele bedragen.

    Indien je – al dan niet tijdelijk – wilt stoppen met inleggen en er minder dan € 50.000 in jouw pot zit, kun je een inlegpauze inlassen. Lees de voorwaarden. In dat geval betaal je geen lidmaatschap, maar kun je gedurende deze periode ook niet inleggen. Een inlegpauze loopt per kalenderjaar, dus je aanvraag hiervoor moet je voor het begin van het kalenderjaar doen.

  • Wat zijn de kosten van een beleggingsrekening bij BrightPensioen?

    De kosten zijn hetzelfde als voor de pensioenrekening en zijn hier terug te vinden. Heb je al een rekening bij BrightPensioen? Dan betaal je niets extra: je krijgt een tweede rekening voor hetzelfde lidmaatschap.

  • Wat krijg ik voor het jaarlijks lidmaatschap?

    Uit het lidmaatschap wordt de volledige bedrijfsvoering van BrightPensioen betaald. Dit zijn onder andere de kosten voor het vermogensbeheer, het voeren van de pensioenadministratie, de IT systemen, de personeelskosten, de huur van onze kantoorruimte, onze vergunning, etc. De enige kosten die niet uit de € 210,- betaald worden zijn de variabele beleggingskosten.

  • Zijn de lidmaatschapskosten aftrekbaar?

    Per 2024 zijn onze lidmaatschapskosten fiscaal aftrekbaar. Dit komt doordat Bright de kosten hiervoor via het Bright LifeCycle Fonds middels een extra bedrag (de lidmaatschapskosten) als inleg incasseert. Hierdoor wordt deze fiscaal aftrekbaar.

    Omdat we het lidmaatschap principieel niet uit jouw pensioenpot willen halen, doen we dit – zoals altijd – via een aparte incasso, naast je normale inleg. Het bedrag aan lidmaatschap wordt vervolgens doorgestort naar Bright Pensions NV. Je legt hierdoor aan het begin van elk kalenderjaar een hoger bedrag in dan je ‘normale’ maandelijkse inleg voor je pensioen. 

    Je betaalt op jaarbasis hetzelfde als voorheen, alleen ben je goedkoper uit doordat je ook het lidmaatschap mee kunt nemen bij het doen van je belastingaangifte. Deze kwalificeert vanaf 2024 als inleg voor lijfrente. En is daardoor aftrekbaar.

    Waardoor nu wél?

    Wij kregen in het verleden wel vaker de vraag waarom we het lidmaatschap niet fiscaal vriendelijk via de inleg verrekenden. Dat was omdat je in dat geval € 210 per jaar minder aan pensioen zou kunnen opbouwen. Het lidmaatschap zou immers ten koste gaan van je – toch al beperkte – jaarruimte van 13,3%. En dat zou op pensioendatum fors minder pensioen opleveren. Uit onderzoek bleek ook dat veel van onze deelnemers hun fiscale jaarruimte maximaal benutten.

    Dit jaar werd de jaarruimte voor lijfrente (eindelijk) flink vergroot. Door de grotere jaarruimte wordt het aantrekkelijk om het jaarlijks lidmaatschap via de inleg te verrekenen. Nu de jaarruimte van 13,3% naar 30% is gegaan zal (vrijwel) niemand deze ruimte elk jaar maximaal benutten. En dus is het nu wél interessant om het lidmaatschap via de inleg te verrekenen, zodat deze ook fiscaal vriendelijk is.

    Vanaf komend jaar kost het lidmaatschap jou daardoor netto tot wel 49,5% minder. Uiteraard afhankelijk van in welke belastingschaal jouw inkomen valt.

    Soms kan het niet

    Heb je alleen een beleggingsrekening bij ons? Dan zijn je lidmaatschapskosten niet fiscaal aftrekbaar. Wil je toch van dit voordeel gebruik kunnen maken? Open dan zonder extra kosten een pensioenrekening en leg in. Vanwege de verhoogde jaar- en reserveringsruimte is dit voor bijna iedereen mogelijk. Zo kun je toch gebruik maken van dit voordeel en bouw je gelijk extra pensioen op.

  • Als ik stop met inleggen, moet ik dan het lidmaatschap betalen?

    Wanneer je een periode* niet meer wilt of kunt inleggen, kun je een inlegpauze inlassen. Op dat moment is het lidmaatschap gratis. Voorwaarde is dat je minimaal één jaar het lidmaatschap hebt betaald en dat er minder dan € 50.000 in je pensioenpot zit.

    Gedurende de inlegpauze:

    • blijft je geld belegd;
    • betaal je geen lidmaatschap;
    • kun je niet meer inleggen of opnemen (geen transacties doen);
    • kun je geen inkomende waardeoverdracht aanvragen;
    • wordt je het risico niet afgebouwd richting je pensioenleeftijd;
    • gelden er aangepaste regels rondom de bijstandsbescherming.

    Voorwaarden voor een inlegpauze

    • Je hebt minimaal één jaar het lidmaatschap betaald (€ 210).
    • De inlegpauze las je in vóór het begin van een nieuw kalenderjaar.
    • Je hebt geen beleggingsrekening, of je hebt jouw vermogen van je beleggingsrekening opgenomen of overgeboekt naar je pensioenrekening. Er staat dus geen vermogen op de beleggingsrekening.
    • Je hebt minder dan € 50.000 aan vermogen opgebouwd en je pensioenpot blijft onder de € 50.000. Mocht je pot door rendementsgroei groter worden dan € 50.000, dan zijn we genoodzaakt het jaarlijks lidmaatschap weer in rekening te brengen.
    • Een inlegpauze mag zo lang duren als nodig, maar kan maximaal één keer in de vijf jaar worden ingelast. Mocht het toch voorkomen dat je een tweede keer een inlegpauze wil inlassen, neem dan even telefonisch contact met ons op. Dan zoeken we samen naar een oplossing.

    Hoe las je een inlegpauze in?

    1. Neem contact met ons op om door te geven dat je een inlegpauze wilt.
    2. Wij sturen je een bevestiging.
    3. Vanaf volgend kalenderjaar betaal je geen lidmaatschapskosten meer (tot we weer van je horen).

    Inlegpauze opheffen

    Wanneer je weer wilt beginnen met inleggen, geef je dat via de mail of telefoon aan ons door. Je ontvangt een bevestiging met de datum waarop jouw rekening weer actief wordt. Vanaf dat moment kun je inleggen en betaal je de lidmaatschapskosten van het betreffende kalenderjaar.

    Vragen? Bel ons! 020 – 70 70 540

    *) Minimaal één kalenderjaar

  • Wat houdt "aandeelhouder worden" precies in?

    Bij BrightPensioen wordt iedere klant ook lid van onze deelnemerscoöperatie en via deze coöperatie word je mede-eigenaar van BrightPensioen. De coöperatie is namelijk één van de aandeelhouders van BrightPensioen. 

    Er is een coöperatiebestuur en een jaarlijkse Algemene Ledenvergadering (ALV). Daar kan iedere deelnemer zaken ter tafel brengen. Het bestuur kan deze punten – als aandeelhouder van BrightPensioen – inbrengen op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) van BrightPensioen.

    Naarmate het aantal deelnemers groeit, groeit het aandelenbelang – en daarmee de zeggenschap – van de deelnemerscoöperatie. Als er in de toekomst winst kan worden gedeeld, dan delen de leden hierin mee.

  • Gaat BrightPensioen haar (lidmaatschap)kosten ooit verhogen?

    Onze missie is pensioenopbouw bieden tegen kostprijs, en deze kostprijs zo laag mogelijk zien te krijgen en houden. Jouw kosten worden bepaald door de jaarlijkse fondskosten en de jaarlijkse vaste vergoeding voor onze dienstverlening.

    De jaarlijkse fondskosten lagen de afgelopen jaren tussen de 0,20% en 0,25% voor het neutrale fonds, en tussen de 0,15% en 0,20% voor het defensieve fonds. Naarmate het belegd vermogen in het Bright LifeCycle Fonds groeit, verwachten we dat deze prijzen lager worden. De trend is dat de prijzen van ETF’s steeds lager worden. En daarmee zakken jouw kosten ook, want wij zullen dit altijd tegen kostprijs doorberekenen.

    De lidmaatschapsvergoeding die je ons betaalt is € 210 per jaar. Sinds de start is dit hetzelfde gebleven, maar zijn er wel diensten aan toegevoegd. Zoals een extra beleggingsrekening en een eigen schenkkring op SharePeople (waar je met korting lid van kan worden).

    De eenmalige inschrijfkosten zijn in 2021 verlaagd, van € 100 naar € 50. Ieder nieuw lid krijgt certificaten van aandelen. Zo word je een stukje mede-eigenaar en deel je mee in de winst.

    Omdat de mogelijkheid bestaat dat de inflatie ooit fors toeneemt, is in onze Aanvullende Voorwaarden opgenomen dat de prijs aangepast KAN worden aan de CPI-prijsindex. Maar onze ambitie voor de toekomst is vooral onze kosten naar beneden bij te moeten stellen.