Vragen over Lidmaatschap & kosten

Terug naar alle vragen DGA Werkgever Werknemer Zzp'er

  • Hoe herken ik de incasso's van Bright?

    Je herkent de incasso’s van BrightPensioen aan het zogenoemde Incassant-ID.

    • Jouw periodieke inleg wordt geïncasseerd door Stichting Bright LifeCycle Fund – Incassant-ID: NL84ZZZ617172900000. Deze gaan naar bankrekeningnummer *****9140.
    • Het jaarlijks lidmaatschap wordt geïncasseerd door Bright Pensions N.V. – Incassant-ID: NL76ZZZ572532690000. Deze gaan naar bankrekeningnummer *****4592.
  • Waarom zijn jullie overgestapt naar een nieuwe bank?

    Sinds de start van BrightPensioen was onze bewaarbank KAS Bank. Via KAS Bank incasseerden we de maandelijkse inleg bij onze deelnemers. Hiernaast treedt KAS Bank op als bewaarbank (ook wel “custodian bank” genoemd) en de bewaarder (ook wel “depositary” genoemd) van het fonds. Deze bewaart en beschermt de aandelen en obligaties van het fonds, houdt de fondsadministratie bij en rapporteert onder andere de maandelijkse intrinsieke waarde van de participaties in het fonds.

    In 2019 is KAS Bank overgenomen door CACEIS. Na deze overname is een integratietraject gestart. Als onderdeel hiervan is begin 2021 de verhuizing gestart van alle klanten van KAS Bank naar het banksysteem van CACEIS. Dit banksysteem biedt echter (nog) geen incassomogelijkheid. Daarom moesten we op zoek naar andere mogelijkheden om de fonds inleg te kunnen incasseren.

    Vanwege de hoge bedragen die wij incasseren, moest dit een zakenbank zijn die ook mogelijkheden biedt om in de toekomst eventueel het fonds (deels) onder te brengen. Daarom vielen consumentenbanken zoals Triodos of ASN af en is de keuze op ABN AMRO gevallen. Het hielp enorm dat er al langer een klantrelatie bestond met deze bank. Bovendien heeft deze bank ook veel bankkoppelingsmogelijkheden die ons in de toekomst meer mogelijkheden bieden.

    Klanten hoeven in principe niets te doen, omdat de incassant-ID’s hetzelfde zijn gebleven. Zo herken je de incasso’s van BrightPensioen.

  • Moet ik gelijk na mijn aanmelding het lidmaatschap betalen?

    Bij BrightPensioen kun je laagdrempelig beginnen. Nieuwe leden betalen het eerste jaar na aanmelding geen lidmaatschap, zolang hun vermogen onder de € 5.000 blijft. Wel betaalt ieder nieuw lid eenmalig de inschrijfvergoeding. Hiervoor krijgen zij certificaten van aandelen. Na het eerste jaar (of eerder, als het vermogen binnen dat jaar de € 5.000 aantikt) betalen zij, net als ieder ander lid, jaarlijks het lidmaatschap.

    Sinds januari 2021 is onze korting voor het eerste jaar na aanmelding aangepast. Voor de deelnemers die vóór 2021 lid zijn geworden, geldt de oude korting. Zij betalen max. de eerste twee jaar, tot € 3.000 vermogen, geen lidmaatschap.

  • Als ik later in het jaar bij BrightPensioen begin, moet ik dan voor het hele jaar betalen?

    Bij BrightPensioen betaal je pas lidmaatschap vanaf € 5.000 aan opgebouwd vermogen, of als je één jaar Bright-lid bent. Op dat moment betaal je pas, vanaf die maand tot het einde van het kalenderjaar (€ 17,50 per maand).

    In het begin van het volgende kalenderjaar, ontvang je een factuur voor het lidmaatschap van het hele jaar.

     

  • Wat zijn de kosten voor het lidmaatschap?

    Bij BrightPensioen kun je laagdrempelig beginnen. Het eerste jaar (of een deel daarvan) betaal je nog geen lidmaatschap, zolang je vermogen onder de € 5.000 blijft. Daarna betaal je € 210 per jaar. Ieder nieuw lid betaalt eenmalig de inschrijfvergoeding. Wij beleggen tegen kostprijs. Op onze prijs pagina vind je alle bedragen.

    Indien je – al dan niet tijdelijk – wilt stoppen met inleggen en er minder dan € 50.000 in jouw pot zit, kun je een inlegpauze inlassen. Lees de voorwaarden. In dat geval betaal je geen lidmaatschap, maar kun je gedurende deze periode ook niet inleggen. Een inlegpauze loopt per kalenderjaar, dus je aanvraag hiervoor moet je voor het begin van het kalenderjaar doen.

  • Wat zijn de kosten van een beleggingsrekening bij BrightPensioen?

    De kosten zijn hetzelfde als voor de pensioenrekening en zijn hier terug te vinden. Heb je al een rekening bij BrightPensioen? Dan betaal je niets extra: je krijgt een tweede rekening voor hetzelfde lidmaatschap.

  • Wat krijg ik voor het jaarlijks lidmaatschap?

    Uit het lidmaatschap wordt de volledige bedrijfsvoering van BrightPensioen betaald. Dit zijn onder andere de kosten voor het vermogensbeheer, het voeren van de pensioenadministratie, de IT systemen, de personeelskosten, de huur van onze kantoorruimte, onze vergunning, etc. De enige kosten die niet uit de € 210,- betaald worden zijn de variabele beleggingskosten.

    Relevante pagina's:

  • Zijn de lidmaatschapskosten ook aftrekbaar?

    Nee, de vaste vergoeding voor het jaarlijks lidmaatschap is niet fiscaal aftrekbaar. Dit zijn dus nettokosten. Het voordeel van een vaste vergoeding is dat er hierdoor meer jaarruimte overblijft voor je pensioen.

    Je inleg is wel fiscaal aftrekbaar, zolang deze binnen je jaar- en reserveringsruimte valt.

  • Als ik stop met inleggen, moet ik dan het lidmaatschap betalen?

    Wanneer je een periode* niet meer wilt of kunt inleggen, kun je een inlegpauze inlassen. Op dat moment is het lidmaatschap gratis. Voorwaarde is dat je minimaal één jaar het lidmaatschap hebt betaald en dat er minder dan € 50.000 in je pensioenpot zit.

    Gedurende de inlegpauze:

    • blijft je geld belegd;
    • betaal je geen lidmaatschap;
    • kun je niet meer inleggen of opnemen (geen transacties doen);
    • kun je geen inkomende waardeoverdracht aanvragen;
    • wordt je het risico niet afgebouwd richting je pensioenleeftijd;
    • gelden er aangepaste regels rondom de bijstandsbescherming.

    Voorwaarden voor een inlegpauze

    • Je hebt minimaal één jaar het lidmaatschap betaald (€ 210).
    • De inlegpauze las je in vóór het begin van een nieuw kalenderjaar.
    • Je hebt geen beleggingsrekening, of je hebt jouw vermogen van je beleggingsrekening opgenomen of overgeboekt naar je pensioenrekening. Er staat dus geen vermogen op de beleggingsrekening.
    • Je hebt minder dan € 50.000 aan vermogen opgebouwd en je pensioenpot blijft onder de € 50.000. Mocht je pot door rendementsgroei groter worden dan € 50.000, dan zijn we genoodzaakt het jaarlijks lidmaatschap weer in rekening te brengen.
    • Een inlegpauze mag zo lang duren als nodig, maar kan maximaal één keer in de vijf jaar worden ingelast. Mocht het toch voorkomen dat je een tweede keer een inlegpauze wil inlassen, neem dan even telefonisch contact met ons op. Dan zoeken we samen naar een oplossing.

    Hoe las je een inlegpauze in?

    1. Neem contact met ons op om door te geven dat je een inlegpauze wilt.
    2. Wij sturen je een bevestiging.
    3. Vanaf volgend kalenderjaar betaal je geen lidmaatschapskosten meer (tot we weer van je horen).

    Inlegpauze opheffen

    Wanneer je weer wilt beginnen met inleggen, geef je dat via de mail of telefoon aan ons door. Je ontvangt een bevestiging met de datum waarop jouw rekening weer actief wordt. Vanaf dat moment kun je inleggen en betaal je de lidmaatschapskosten van het betreffende kalenderjaar.

    Vragen? Bel ons! 020 – 70 70 540

    *) Minimaal één kalenderjaar

  • Wat houdt "aandeelhouder worden" precies in?

    Bij BrightPensioen krijg je voor het inschrijfgeld certificaten van aandelen BrightPensioen*). Je wordt lid van onze deelnemerscoöperatie en via deze coöperatie word je mede-eigenaar van BrightPensioen. De coöperatie is nl. één van de aandeelhouders van BrightPensioen. 

    Er is een coöperatiebestuur en een jaarlijkse Algemene Leden Vergadering (ALV). Daar kan iedere deelnemer zaken ter tafel brengen. Het bestuur kan deze punten – als aandeelhouder van BrightPensioen – inbrengen op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) van BrightPensioen.

    Naarmate het aantal deelnemers groeit, groeit het aandelenbelang – en daarmee de zeggenschap – van de deelnemerscoöperatie. Als er in de toekomst winst kan worden gedeeld, dan delen de leden hierin mee. 

    *) De certificaten worden toegekend nadat je betalend lid bent geworden. Als nieuw lid zou je immers BrightPensioen alweer kunnen verlaten, voordat je ook maar een keer lidmaatschap hebt betaald. En op die manier zou je anders, door je meermaals in te schrijven, certificaten BrightPensioen kunnen ‘verzamelen’. Vandaar dat deze pas definitief toegewezen worden nadat je betalend lid bent geworden. Bright spant zich in om eenmaal per jaar de nieuwe certificaten toe te kennen.

  • Gaat BrightPensioen de kosten ooit verhogen?

    Onze missie is pensioenopbouw bieden tegen kostprijs, en deze kostprijs zo laag mogelijk zien te krijgen. Het is dan ook de bedoeling de kosten in de toekomst te verlagen. Jouw kosten worden bepaald door de jaarlijkse fondskosten en de jaarlijkse vaste vergoeding voor onze dienstverlening.

    De jaarlijkse fondskosten lagen de afgelopen jaren tussen de 0,20% en 0,25% voor het neutrale fonds, en tussen de 0,15% en 0,20% voor het defensieve fonds. Naarmate het belegd vermogen in het Bright LifeCycle Fonds groeit, verwachten we dat deze prijzen lager worden. De trend is dat de prijzen van ETF’s steeds lager worden. En daarmee zakken jouw kosten ook, want wij zullen dit altijd tegen kostprijs doorberekenen.

    De lidmaatschapsvergoeding die je ons betaalt is € 210 per jaar. Sinds de start is dit hetzelfde gebleven, maar zijn er wel diensten aan toegevoegd. Zoals een extra beleggingsrekening en een eigen schenkkring op SharePeople.

    De eenmalige inschrijfkosten zijn in 2021 verlaagd, van € 100 naar € 50. Ieder nieuw lid krijgt certificaten van aandelen. Zo word je een stukje mede-eigenaar en deel je mee in de winst.

    Omdat de mogelijkheid bestaat dat de inflatie ooit fors toeneemt, is in onze Aanvullende Voorwaarden opgenomen dat de prijs aangepast kan worden aan de CPI-prijsindex. Maar we hopen natuurlijk in de toekomst onze kosten alleen naar beneden bij te moeten stellen.

    Relevante pagina's: