Vragen over Lidmaatschap & kosten

Terug naar alle vragen DGA Werkgever Werknemer Zzp'er

  • Wat zijn de kosten voor de werknemer als de werkgever faciliteert?

    Als jouw werkgever pensioen faciliteert via BrightPensioen worden de lidmaatschapskosten en de inschrijfvergoeding voor jou betaald. Het enige waar je zelf voor betaalt zijn de beleggingskosten. Geen zorgen, want we beleggen tegen kostprijs! Jaarlijks worden er lopende fondskosten in rekening gebracht van ongeveer 0,24% op jaarbasis en per inleg betaal je 0,07% transactiekosten. Zoals gezegd is dit de kostprijs dus BrightPensioen verdient hier niets aan.

    Neem je ontslag bij jouw werkgever? Dan stopt jouw werkgever natuurlijk met het betalen van jouw lidmaatschap. Je hebt dan twee opties.

    • Je kunt blijven inleggen. In dat geval betaal jijzelf of jouw nieuwe werkgever het jaarlijkse lidmaatschap (210 euro).
    • Je kunt stoppen met inleggen en een inleg pauze inlassen. In dit geval worden de lidmaatschapskosten niet in rekening gebracht. Je opgebouwde vermogen blijft dan gewoon belegd en rendeert door.
  • Kan ik BrightPensioen ook aanbieden aan zzp'ers die voor mij werken?
    Goed idee! En ja, dat kan. Het is slim om fijne zzp’ers te vriend te houden. Zo kun je ervoor kiezen om het pensioen aan te bieden en dat jij, als opdrachtgever, het inschrijfgeld en het jaarlijkse lidmaatschap betaalt. De freelancers kunnen dan helemaal zelf bepalen hoeveel ze inleggen.
  • Wat zijn de kosten voor het faciliteren van pensioen voor mijn medewerkers?

    Als je pensioen wilt faciliteren betaal je voor de medewerkers die meedoen de inschrijfkosten (éénmalig € 100) en de vergoeding voor het lidmaatschap (jaarlijks € 180). Bij meer dan 20 medewerkers gelden lagere lidmaatschapstarieven.

  • Als ik later in het jaar bij BrightPensioen begin, moet ik dan voor het hele jaar betalen?

    Bij BrightPensioen betaal je pas lidmaatschap vanaf €3000 aan opgebouwd vermogen, of als je twee jaar deelnemer bent. Je betaalt enkel voor de maanden waarin aan één of beide van deze voorwaarden is voldaan (€17,50 per maand).

  • Moeten alle werknemers verplicht meedoen?

    Nee. Dat is zo mooi aan de flexibiliteit van Bright. Werknemers mogen zelf bepalen of ze een rekening openen voor hun pensioenopbouw. Als werkgever kun je dit natuurlijk wel aanbieden en stimuleren waardoor het voor je werknemers extra interessant wordt om mee te doen. Maar… de vrijheid staat voorop: het is en blijft een individuele pensioenopbouw. Je werknemers bepalen dus helemaal zelf hoeveel ze inleggen.

  • Betaal ik als werkgever ook voor de werknemers die geen rekening openen bij BrightPensioen?

    Daar kunnen we kort over zijn: nee. Je betaalt alleen voor de werknemers die meedoen met Bright. Op je factuur kun je altijd zien wie dat zijn.

  • Wat zijn de kosten voor het lidmaatschap?

    Bij BrightPensioen kun je laagdrempelig beginnen. Zolang jouw (pensioen)vermogen in de eerste twee jaar nog geen €3.000 bedraagt, betaal je geen lidmaatschapsvergoeding. Daarna betaal je €210 per jaar. Indien je – al dan niet tijdelijk – wilt stoppen met inleggen en er minder dan €50.000 in jouw pot zit, kun je een inlegpauze inlassen. In dat geval betaal je geen lidmaatschap, maar kun je gedurende deze periode ook niet inleggen. Een inlegpauze loopt normaal gesproken per kalenderjaar.

  • Wat zijn de kosten van een beleggingsrekening bij BrightPensioen?

    De kosten zijn hetzelfde als voor de pensioenrekening en zijn hier terug te vinden. Heb je reeds een rekening bij BrightPensioen? Dan betaal je niets extra: je krijgt een tweede rekening voor hetzelfde lidmaatschap. Een extra rekening openen kan hier.

  • Wat krijg ik voor het jaarlijks lidmaatschap?

    Uit het lidmaatschap wordt de volledige bedrijfsvoering van BrightPensioen betaald. Dit zijn onder andere de kosten voor het vermogensbeheer, het voeren van de pensioenadministratie, de IT systemen, de personeelskosten, de huur van onze kantoorruimte, onze vergunning, etc. De enige kosten die niet uit de € 210,- betaald worden zijn de variabele beleggingskosten.

    Relevante pagina's:

  • Zijn de lidmaatschapskosten ook aftrekbaar?

    Nee, de vaste vergoeding voor het jaarlijks lidmaatschap is niet fiscaal aftrekbaar. Dit zijn dus netto kosten. Het voordeel van een vaste vergoeding is dat er hierdoor meer jaarruimte overblijft voor je pensioen.

    Je inleg is wel fiscaal aftrekbaar, zolang deze binnen je jaar- en reserveringsruimte valt.

  • Als ik stop met inleggen, moet ik dan het lidmaatschap betalen?

    Wanneer je een periode* niet meer wilt of kunt inleggen, kun je een inlegpauze inlassen. Op dat moment is het lidmaatschap gratis. Voorwaarde is dat je minimaal één jaar het lidmaatschap hebt betaald en dat er minder dan € 50.000 in je pensioenpot zit.

    Hoe werkt het?

    1. Login op jouw BrightPensioen omgeving 
    2. Via het contactformulier kun je aangeven dat je (voorlopig) wilt stoppen met inleggen.
    3. Wij sturen je een bevestiging
    4. Je betaalt vanaf dat moment niet meer voor het lidmaatschap.
    5. Je kun je inleg niet meer aanpassen en er wordt geen risico afgebouwd via de lifecycle.
    6. Wanneer je de pauze wilt opheffen doe je dat opnieuw via een contactformulier.
    7. Je ontvangt een bevestiging met de datum waarop jouw rekening weer actief geworden is en op dat moment kun je je inleg weer aanpassen.
    8. Je begint weer met betalen voor het lidmaatschap.

    *) Minimaal één kalenderjaar

  • Wat houdt "aandeelhouder worden" precies in?

    Bij BrightPensioen krijg je voor het inschrijfgeld van € 100 certificaten van aandelen BrightPensioen*. Via een coöperatie word je mede-eigenaar van BrightPensioen. Je hebt daarmee een stem in hoe zaken bij BrightPensioen geregeld worden.
    Er is een coöperatiebestuur en een jaarlijkse Algemene Leden Vergadering (ALV). Daar kan iedere deelnemer zaken ter tafel brengen die het bestuur vervolgens – als aandeelhouder van BrightPensioen – kan inbrengen op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) van BrightPensioen.
    Naarmate het aantal deelnemers groeit, groeit het aandelenbelang – en daarmee de zeggenschap – van de deelnemerscoöperatie. Het doel is dat de deelnemerscoöperatie in de toekomst de meerderheid van de aandelen heeft.
    Als er in de toekomst winst gemaakt wordt, dan deel je als deelnemer mee in die winst. De eerste deelnemers (2015) kregen 500 (certificaten van) aandelen voor € 100. Vanaf juli 2016 was dat nog 400 aandelen. Sinds 1 januari 2018 stellen we het aantal aandelen jaarlijks op 1 januari bij. In 2019 naar 250 aandelen en in 2020 naar 200 aandelen. Naarmate BrightPensioen groeit, stijgt de waarde van de certificaten. Dus hoe eerder je erbij bent, hoe meer je hiervan profiteert.

    *) De certificaten worden toegekend nadat je de € 3.000 aan beheerd vermogen hebt bereikt en Bright langs de notaris is geweest om de onderliggende aandelen uit te geven aan de deelnemerscoöperatie. Bright spant zich in om eenmaal per jaar de nieuwe certificaten toe te kennen.

  • Gaat BrightPensioen de kosten ooit verhogen?

    Onze missie is pensioenopbouw bieden tegen kostprijs, en deze kostprijs zo laag mogelijk zien te krijgen. Het is dan ook zeker niet de bedoeling de kosten die we in rekening brengen te verhogen maar in de toekomst juist te verlagen.
    Jouw kosten worden bepaald door de jaarlijkse fondskosten en de jaarlijkse vaste vergoeding voor onze dienstverlening.

    In het eerste jaar (2015) bedroegen de jaarlijkse fondskosten ongeveer 0,21 procent van het beheerd vermogen. Een randvoorwaarde voor het Bright LifeCycle fonds is dat deze nooit hoger mogen worden dan 0,30 procent. Naarmate het belegd vermogen in het Bright LifeCycle Fonds groeit, krijgt het fonds toegang tot goedkopere indextrackers waardoor deze prijs verder kan zakken. We verwachten in 2020 nog maximaal 0,15 procent aan kosten te hoeven betalen en in de verdere toekomst hopelijk nog minder. En daarmee zakken jouw kosten ook, want wij zullen dit altijd tegen kostprijs doorberekenen. Dus hoe meer deelnemers, hoe lager deze kosten worden.
    De vaste vergoeding die je ons betaalt voor onze dienstverlening is € 210,- per jaar. In al onze plannen is rekening gehouden met een gelijkblijvend bedrag. Omdat de mogelijkheid bestaat dat de inflatie ooit weer fors toeneemt, is in onze Aanvullende Voorwaarden opgenomen dat de prijs aangepast kan worden aan de CPI-prijsindex. Het is echter de bedoeling dat we in de toekomst ook deze kosten naar beneden brengen. Dat is mogelijk als er voldoende deelnemers zijn om alle operationele en financieringskosten te dekken.

    Relevante pagina's: