Vragen over Lidmaatschap & kosten

Terug naar alle vragen DGA Werkgever Werknemer Zzp'er

  • Wat is het verschil tussen "certificaten van aandelen" en "aandelen"?

    Bij BrightPensioen krijg je voor het inschrijfgeld van € 100 certificaten van aandelen BrightPensioen*.

    Een certificaat van aandelen is een waardepapier dat verbonden is aan een aandeel. Het aandeel zelf wordt beheerd door (het bestuur van) de deelnemerscoöperatie. Iedereen met certificaten van aandelen, heeft recht op een eventueel economisch voordeel (winstuitkering) en mag meepraten en stemmen tijdens de Algemene Ledenvergadering (ALV) van de deelnemerscoöperatie. Leden kunnen daar punten inbrengen voor de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA). Op deze AVA worden de Bright-leden vertegenwoordigd door het bestuur van de deelnemerscoöperatie.

    Bij BrightPensioen zijn de aandelen gecertificeerd, omdat we op die manier de kracht van deelnemers kunnen bundelen in de coöperatie. Je hebt samen een veel grotere stem, dan dat je zou hebben als individuele aandeelhouder. Ook tijd- en kostentechnisch is het een efficiënte(re) optie.

    *) De certificaten worden toegekend nadat je de € 3.000 aan vermogen hebt bereikt en Bright langs de notaris is geweest om de onderliggende aandelen uit te geven aan de deelnemerscoöperatie. Wij spannen ons in om eenmaal per jaar de nieuwe certificaten toe te kennen.

  • Wat zijn de kosten voor de werknemer als de werkgever faciliteert?

    Als jouw werkgever pensioen faciliteert via BrightPensioen worden de lidmaatschapskosten en de inschrijfvergoeding voor jou betaald. Het enige waar je zelf voor betaalt zijn de beleggingskosten. Geen zorgen, want we beleggen tegen kostprijs! Jaarlijks worden er lopende fondskosten in rekening gebracht van ongeveer 0,24% op jaarbasis en per inleg betaal je 0,07% transactiekosten. Zoals gezegd is dit de kostprijs dus BrightPensioen verdient hier niets aan.

    Neem je ontslag bij jouw werkgever? Dan stopt jouw werkgever natuurlijk met het betalen van jouw lidmaatschap. Je hebt dan twee opties.

    • Je kunt blijven inleggen. In dat geval betaal jijzelf of jouw nieuwe werkgever het jaarlijkse lidmaatschap (210 euro).
    • Je kunt stoppen met inleggen en een inleg pauze inlassen. In dit geval worden de lidmaatschapskosten niet in rekening gebracht. Je opgebouwde vermogen blijft dan gewoon belegd en rendeert door.
  • Kan ik BrightPensioen ook aanbieden aan zzp'ers die voor mij werken?
    Goed idee! Dat kan zeker Het is slim om waardevolle zzp’ers te vriend te houden. Zo kun je ervoor kiezen om pensioen aan te bieden en dat jij, als opdrachtgever, het inschrijfgeld en het jaarlijkse lidmaatschap betaalt. De freelancers kunnen verder zelf bepalen hoeveel ze inleggen.
  • Wat zijn de kosten voor het faciliteren van pensioen voor mijn medewerkers?

    Als je pensioen wilt faciliteren betaal je voor de medewerkers die meedoen de inschrijfkosten (éénmalig € 100) en de vergoeding voor het lidmaatschap (jaarlijks € 180). Bij meer dan 20 medewerkers gelden lagere lidmaatschapstarieven.

  • Als ik later in het jaar bij BrightPensioen begin, moet ik dan voor het hele jaar betalen?

    Bij BrightPensioen betaal je pas lidmaatschap vanaf €3000 aan opgebouwd vermogen, of als je twee jaar deelnemer bent. Je betaalt enkel voor de maanden waarin aan één of beide van deze voorwaarden is voldaan (€17,50 per maand).

  • Moeten alle medewerkers verplicht meedoen?

    Nee. Dat is het mooie aan de flexibiliteit van BrightPensioen. Medewerkers kiezen in principe zelf of ze een rekening willen openen voor hun pensioenopbouw. Als werkgever kun je dit natuurlijk wel aanbieden en stimuleren, waardoor het voor je werknemers (extra) interessant wordt om mee te doen. Maar, vrijheid staat voorop: het is en blijft een individuele pensioenopbouw. Medewerkers bepalen zelf of ze meedoen en hoeveel ze inleggen.

  • Betaal ik als werkgever ook voor de werknemers die geen rekening openen bij BrightPensioen?

    Daar kunnen we kort over zijn: nee. Je betaalt alleen voor de werknemers die meedoen met Bright. Op je factuur kun je altijd zien wie dat zijn.

  • Wat zijn de kosten voor het lidmaatschap?

    Bij BrightPensioen kun je laagdrempelig beginnen. Zolang jouw (pensioen)vermogen in de eerste twee jaar nog geen €3.000 bedraagt, betaal je geen lidmaatschapsvergoeding. Daarna betaal je €210 per jaar. Indien je – al dan niet tijdelijk – wilt stoppen met inleggen en er minder dan €50.000 in jouw pot zit, kun je een inlegpauze inlassen. In dat geval betaal je geen lidmaatschap, maar kun je gedurende deze periode ook niet inleggen. Een inlegpauze loopt normaal gesproken per kalenderjaar.

  • Wat zijn de kosten van een beleggingsrekening bij BrightPensioen?

    De kosten zijn hetzelfde als voor de pensioenrekening en zijn hier terug te vinden. Heb je reeds een rekening bij BrightPensioen? Dan betaal je niets extra: je krijgt een tweede rekening voor hetzelfde lidmaatschap. Een extra rekening openen kan hier.

  • Wat krijg ik voor het jaarlijks lidmaatschap?

    Uit het lidmaatschap wordt de volledige bedrijfsvoering van BrightPensioen betaald. Dit zijn onder andere de kosten voor het vermogensbeheer, het voeren van de pensioenadministratie, de IT systemen, de personeelskosten, de huur van onze kantoorruimte, onze vergunning, etc. De enige kosten die niet uit de € 210,- betaald worden zijn de variabele beleggingskosten.

    Relevante pagina's:

  • Zijn de lidmaatschapskosten ook aftrekbaar?

    Nee, de vaste vergoeding voor het jaarlijks lidmaatschap is niet fiscaal aftrekbaar. Dit zijn dus netto kosten. Het voordeel van een vaste vergoeding is dat er hierdoor meer jaarruimte overblijft voor je pensioen.

    Je inleg is wel fiscaal aftrekbaar, zolang deze binnen je jaar- en reserveringsruimte valt.

  • Als ik stop met inleggen, moet ik dan het lidmaatschap betalen?

    Wanneer je een periode* niet meer wilt of kunt inleggen, kun je een inlegpauze inlassen. Op dat moment is het lidmaatschap gratis. Voorwaarde is dat je minimaal één jaar het lidmaatschap hebt betaald en dat er minder dan € 50.000 in je pensioenpot zit.

    Gedurende de inlegpauze:

    • blijft je geld belegd;
    • betaal je geen lidmaatschap;
    • kun je niet meer inleggen;
    • kun je geen inkomende waardeoverdracht aanvragen;
    • wordt je het risico niet afgebouwd richting je pensioenleeftijd;
    • gelden er aangepaste regels rondom de bijstandsbescherming.

    Voorwaarden voor een inlegpauze

    • Je hebt minimaal één jaar het lidmaatschap betaald (€ 210).
    • De inlegpauze las je in vóór het begin van een nieuw kalenderjaar.
    • Je hebt geen beleggingsrekening, of je hebt jouw vermogen van je beleggingsrekening overgeboekt naar je pensioenrekening. Er staat dus geen vermogen op de beleggingsrekening.
    • Je hebt minder dan € 50.000 aan vermogen opgebouwd en je pensioenpot blijft onder de € 50.000. Mocht je pot door rendementsgroei groter worden dan € 50.000, dan zijn we genoodzaakt het jaarlijks lidmaatschap weer in rekening te brengen.
    • Een inlegpauze mag zo lang duren als nodig, maar kan maximaal één keer in de vijf jaar worden ingelast. Mocht het toch voorkomen dat je een tweede keer een inlegpauze wil inlassen, neem dan even telefonisch contact met ons op. Dan zoeken we samen naar een oplossing.

    Hoe las je een inlegpauze in?

    1. Log in via jouw BrightPensioen omgeving.
    2. Geef via het contactformulier aan dat je (voorlopig) wilt stoppen met inleggen.
    3. Wij sturen je een bevestiging.
    4. Vanaf volgend kalenderjaar betaal je geen lidmaatschapskosten meer (tot we weer van je horen).

    Inlegpauze opheffen

    Wanneer je weer wil beginnen met inleggen, geef je dat ook door via het contactformulier. Je ontvangt een bevestiging met de datum waarop jouw rekening weer actief wordt. Vanaf dat moment kun je inleggen en betaal je de lidmaatschapskosten van het betreffende kalenderjaar.

    *) Minimaal één kalenderjaar

  • Wat houdt "aandeelhouder worden" precies in?

    Bij BrightPensioen krijg je voor het inschrijfgeld van € 100 certificaten van aandelen BrightPensioen*. Via een coöperatie word je mede-eigenaar van BrightPensioen. Je hebt daarmee een stem in hoe zaken bij BrightPensioen geregeld worden.

    Er is een coöperatiebestuur en een jaarlijkse Algemene Leden Vergadering (ALV). Daar kan iedere deelnemer zaken ter tafel brengen. Het bestuur kan deze punten – als aandeelhouder van BrightPensioen – inbrengen op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) van BrightPensioen.

    Naarmate het aantal deelnemers groeit, groeit het aandelenbelang – en daarmee de zeggenschap – van de deelnemerscoöperatie.

    Als er in de toekomst winst kan worden gedeeld, dan delen de leden hierin mee. De allereerste deelnemers (2015) kregen 500 (certificaten van) aandelen voor € 100. Vanaf juli 2016 was dat nog 400 aandelen. Sinds 1 januari 2018 stellen we het aantal aandelen jaarlijks op 1 januari bij. In 2019 naar 250 aandelen en in 2020 naar 200 aandelen. Dus hoe eerder je erbij bent, hoe meer je hiervan profiteert.

    *) De certificaten worden toegekend nadat je de € 3.000 aan beheerd vermogen hebt bereikt en Bright langs de notaris is geweest om de onderliggende aandelen uit te geven aan de deelnemerscoöperatie. Bright spant zich in om eenmaal per jaar de nieuwe certificaten toe te kennen.

  • Gaat BrightPensioen de kosten ooit verhogen?

    Onze missie is pensioenopbouw bieden tegen kostprijs, en deze kostprijs zo laag mogelijk zien te krijgen. Het is dan ook zeker niet de bedoeling de kosten die we in rekening brengen te verhogen maar in de toekomst juist te verlagen.
    Jouw kosten worden bepaald door de jaarlijkse fondskosten en de jaarlijkse vaste vergoeding voor onze dienstverlening.

    In het eerste jaar (2015) bedroegen de jaarlijkse fondskosten ongeveer 0,21 procent van het beheerd vermogen. Een randvoorwaarde voor het Bright LifeCycle fonds is dat deze nooit hoger mogen worden dan 0,30 procent. Naarmate het belegd vermogen in het Bright LifeCycle Fonds groeit, krijgt het fonds toegang tot goedkopere indextrackers waardoor deze prijs verder kan zakken. We verwachten in 2020 nog maximaal 0,15 procent aan kosten te hoeven betalen en in de verdere toekomst hopelijk nog minder. En daarmee zakken jouw kosten ook, want wij zullen dit altijd tegen kostprijs doorberekenen. Dus hoe meer deelnemers, hoe lager deze kosten worden.
    De vaste vergoeding die je ons betaalt voor onze dienstverlening is € 210,- per jaar. In al onze plannen is rekening gehouden met een gelijkblijvend bedrag. Omdat de mogelijkheid bestaat dat de inflatie ooit weer fors toeneemt, is in onze Aanvullende Voorwaarden opgenomen dat de prijs aangepast kan worden aan de CPI-prijsindex. Het is echter de bedoeling dat we in de toekomst ook deze kosten naar beneden brengen. Dat is mogelijk als er voldoende deelnemers zijn om alle operationele en financieringskosten te dekken.

    Relevante pagina's: