Vragen over Lidmaatschap & kosten

Terug naar alle vragen DGA Werkgever Werknemer Zzp'er

  • Hoe herken ik de incasso's van Bright?

    Je herkent de incasso’s van BrightPensioen aan het zogenoemde Incassant-ID.

    • Jouw periodieke inleg wordt geïncasseerd door Stichting Bright LifeCycle Fund – Incassant-ID: NL84ZZZ617172900000. Deze gaan naar bankrekeningnummer *****9140.
    • Het jaarlijks lidmaatschap wordt geïncasseerd door Bright Pensions N.V. – Incassant-ID: NL76ZZZ572532690000. Deze gaan naar bankrekeningnummer *****4592.
  • Waarom zijn jullie overgestapt naar een nieuwe bank?

    Sinds de start van BrightPensioen was onze bewaarbank KAS Bank. Via KAS Bank incasseerden we de maandelijkse inleg bij onze deelnemers. Hiernaast treedt KAS Bank op als bewaarbank (ook wel “custodian bank” genoemd) en de bewaarder (ook wel “depositary” genoemd) van het fonds. Deze bewaart en beschermt de aandelen en obligaties van het fonds, houdt de fondsadministratie bij en rapporteert onder andere de maandelijkse intrinsieke waarde van de participaties in het fonds.

    In 2019 is KAS Bank overgenomen door CACEIS. Na deze overname is een integratietraject gestart. Als onderdeel hiervan is begin 2021 de verhuizing gestart van alle klanten van KAS Bank naar het banksysteem van CACEIS. Dit banksysteem biedt echter (nog) geen incassomogelijkheid. Daarom moesten we op zoek naar andere mogelijkheden om de fonds inleg te kunnen incasseren.

    Vanwege de hoge bedragen die wij incasseren, moest dit een zakenbank zijn die ook mogelijkheden biedt om in de toekomst eventueel het fonds (deels) onder te brengen. Daarom vielen consumentenbanken zoals Triodos of ASN af en is de keuze op ABN AMRO gevallen. Het hielp enorm dat er al langer een klantrelatie bestond met deze bank. Bovendien heeft deze bank ook veel bankkoppelingsmogelijkheden die ons in de toekomst meer mogelijkheden bieden.

    Klanten hoeven in principe niets te doen, omdat de incassant-ID’s hetzelfde zijn gebleven. Zo herken je de incasso’s van BrightPensioen.

  • Wat zijn de kosten voor de werknemer als de werkgever faciliteert?

    Als jouw werkgever pensioen faciliteert via BrightPensioen, worden de lidmaatschapskosten en de inschrijfvergoeding voor jou betaald. Het enige waar je zelf voor betaalt  zijn de beleggingskosten. Geen zorgen, wij beleggen tegen kostprijs en houden deze zo laag mogelijk. BrightPensioen verdient hier niets aan. Jaarlijks worden er lopende fondskosten in rekening gebracht en per inleg betaal je transactiekosten. De actuele beleggingskosten vind je op onze prijs pagina.

    Neem je ontslag bij jouw werkgever? Dan stopt jouw werkgever met het betalen van jouw lidmaatschap. Je hebt twee opties.

    • Je kunt blijven inleggen. In dat geval betaal je zelf of jouw nieuwe werkgever het jaarlijkse lidmaatschap.
    • Je kunt stoppen met inleggen en een inlegpauze inlassen. Lees de voorwaarden. In dit geval worden de lidmaatschapskosten niet in rekening gebracht. Je opgebouwde vermogen blijft gewoon belegd en rendeert door, maar je kunt niet meer inleggen.
  • Als ik later in het jaar bij BrightPensioen begin, moet ik dan voor het hele jaar betalen?

    Bij BrightPensioen betaal je pas lidmaatschap vanaf € 5.000 aan opgebouwd vermogen, of als je één jaar Bright-lid bent. Op dat moment betaal je pas, vanaf die maand tot het einde van het kalenderjaar (€ 17,50 per maand).

    In het begin van het volgende kalenderjaar, ontvang je een factuur voor het lidmaatschap van het hele jaar.

     

  • Wat krijg ik voor het jaarlijks lidmaatschap?

    Uit het lidmaatschap wordt de volledige bedrijfsvoering van BrightPensioen betaald. Dit zijn onder andere de kosten voor het vermogensbeheer, het voeren van de pensioenadministratie, de IT systemen, de personeelskosten, de huur van onze kantoorruimte, onze vergunning, etc. De enige kosten die niet uit de € 210,- betaald worden zijn de variabele beleggingskosten.

    Relevante pagina's:

  • Zijn de lidmaatschapskosten ook aftrekbaar?

    Nee, de vaste vergoeding voor het jaarlijks lidmaatschap is niet fiscaal aftrekbaar. Dit zijn dus nettokosten. Het voordeel van een vaste vergoeding is dat er hierdoor meer jaarruimte overblijft voor je pensioen.

    Je inleg is wel fiscaal aftrekbaar, zolang deze binnen je jaar- en reserveringsruimte valt.

  • Wat houdt "aandeelhouder worden" precies in?

    Bij BrightPensioen krijg je voor het inschrijfgeld certificaten van aandelen BrightPensioen*. Via een coöperatie word je mede-eigenaar van BrightPensioen. Je hebt daarmee een stem in hoe zaken bij BrightPensioen geregeld worden.

    Er is een coöperatiebestuur en een jaarlijkse Algemene Leden Vergadering (ALV). Daar kan iedere deelnemer zaken ter tafel brengen. Het bestuur kan deze punten – als aandeelhouder van BrightPensioen – inbrengen op de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) van BrightPensioen.

    Naarmate het aantal deelnemers groeit, groeit het aandelenbelang – en daarmee de zeggenschap – van de deelnemerscoöperatie.

    Als er in de toekomst winst kan worden gedeeld, dan delen de leden hierin mee. De allereerste deelnemers (2015) kregen vijfhonderd certificaten van aandelen. Vanaf juli 2016 was dat nog vierhonderd. Sinds 1 januari 2018 stellen we het aantal aandelen jaarlijks op 1 januari bij.

    *) De certificaten worden toegekend nadat je betalend lid bent geworden. Bright spant zich in om eenmaal per jaar de nieuwe certificaten toe te kennen.

  • Gaat BrightPensioen de kosten ooit verhogen?

    Onze missie is pensioenopbouw bieden tegen kostprijs, en deze kostprijs zo laag mogelijk zien te krijgen. Het is dan ook de bedoeling de kosten in de toekomst te verlagen. Jouw kosten worden bepaald door de jaarlijkse fondskosten en de jaarlijkse vaste vergoeding voor onze dienstverlening.

    De jaarlijkse fondskosten lagen de afgelopen jaren tussen de 0,20% en 0,25% voor het neutrale fonds, en tussen de 0,15% en 0,20% voor het defensieve fonds. Naarmate het belegd vermogen in het Bright LifeCycle Fonds groeit, verwachten we dat deze prijzen lager worden. De trend is dat de prijzen van ETF’s steeds lager worden. En daarmee zakken jouw kosten ook, want wij zullen dit altijd tegen kostprijs doorberekenen.

    De lidmaatschapsvergoeding die je ons betaalt is € 210 per jaar. Sinds de start is dit hetzelfde gebleven, maar zijn er wel diensten aan toegevoegd. Zoals een extra beleggingsrekening en een eigen schenkkring op SharePeople.

    De eenmalige inschrijfkosten zijn in 2021 verlaagd, van € 100 naar € 50. Ieder nieuw lid krijgt certificaten van aandelen. Zo word je een stukje mede-eigenaar en deel je mee in de winst.

    Omdat de mogelijkheid bestaat dat de inflatie ooit fors toeneemt, is in onze Aanvullende Voorwaarden opgenomen dat de prijs aangepast kan worden aan de CPI-prijsindex. Maar we hopen natuurlijk in de toekomst onze kosten alleen naar beneden bij te moeten stellen.

    Relevante pagina's: