Luister onze podcast Take a Break. 🎙️ Dé serie over een break nemen (van werk) om een tijdje iets heel anders te doen.

Vragen over Wat als...

Terug naar alle vragen DGA Werkgever Werknemer Zzp'er

  • Wat gebeurt er met mijn (Bright) pensioen als ik ga scheiden?

    Individueel aanvullend pensioen in de derde pijler wordt ook wel lijfrente genoemd. Het is persoonsgebonden. Wat er bij scheiding gebeurt, is afhankelijk van wat er tijdens het aangaan van de samenlevingsvorm is afgesproken. Bijvoorbeeld: ben je getrouwd in gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden? Dan stel je samen met je partner een echtscheidingsconvenant op waarin staat wat er gebeurt met de lijfrente.

    Komen jullie overeen dat de lijfrente gedeeld moet worden? Dan kan BrightPensioen de lijfrente splitsen en een deel van het kapitaal op een tweede lijfrenterekening op naam van de partner zetten. De partner kan ervoor kiezen zelf op de rekening in te gaan leggen (en zal dan zelf het lidmaatschap betalen) of er kan gekozen worden voor een inlegpauze. Het bedrag kan ook worden afgekocht. Dit heeft wel fiscale gevolgen. Verstandig is om dan even een belafspraak met ons maken, zodat we de opties kunnen bespreken.

    Mocht je gaan scheiden, breng dan het opgebouwde pensioenvermogen bij Bright ter sprake. Wanneer je het verzwijgt en dit wordt later ontdekt, kan het zijn dat je een veel groter deel dan de helft aan je partner verliest.

  • What if I move abroad?

    If you’re moving abroad, you must notify us of any changes to your tax residence. Otherwise it may be that double taxation is levied (in the Netherlands and in the country to which you move), which you then have to (try to) reclaim. So inform all financial institutions where you purchase services in time.

    From a fiscal point of view, the following happens with regards to your box 1 annuity account:

    • The tax authorities impose a so-called “Conserverende aanslag” on the amount of the reversionary interest due. You don’t have to pay this assessment as long as you still adhere to the conditions set for the annuity as imposed by Dutch law. This assessment will expire after you have lived abroad for 10 years (and therefore have not been a tax resident of the Netherlands during all that time). Please note: you must submit a written request for remission of your Conserverende aanslag. It’s smart to do this before you possibly use your accrued annuity capital.
    • If you reach your desired retirement age in those 10 years and you want to start your benefit, you must purchase an annuity benefit that meets the conditions in Dutch law.
    • If you reach the state pension age plus 5 years in that period, you must purchase an annuity payment that meets the conditions in Dutch legislation.

    What happens after the protective assessment has expired?

    From that moment on, you no longer have to adhere to the payment rules that are set for annuities. If desired, you can have current benefits paid out in one go or adjust the term to a shorter period if desired (longer is of course also possible, but this was already one of your options when the restrictions on annuity payments still applied). You can also use it, for example, for an “interim pension / sabbatical”.

  • Wat gebeurt er als een medewerker uit dienst gaat?

    Een BrightPensioen rekening staat altijd op naam het individu (in dit geval: de werknemer). Deze pensioenrekening blijft gewoon bestaan dus en is gekoppeld aan de persoon. Ook als hij of zij (bijvoorbeeld) verandert van baan.

    Gaat een medewerker uit dienst? Geef dit aan ons door. Wij benaderen de medewerker om te overleggen wat hij of zij wilt doen met de pensioenrekening.

  • Wat gebeurt er als BrightPensioen failliet gaat?

    Mocht BrightPensioen failliet gaan, dan heeft dit géén gevolgen voor het (pensioen)vermogen van de deelnemers. BrightPensioen is een beleggingsinstelling met een ICBE vergunning. Het vermogen van onze deelnemers staat gescheiden van Bright bij een bewaarbank. In ons geval is dat CACEIS (voorheen KAS BANK). Maar ook als CACEIS failliet zou gaan, heeft dit géén impact op het vermogen van de deelnemers.

    Het juridisch eigendom van dit vermogen (aandelen en obligaties) ligt bij de Stichting Bright Lifecycle Fonds. Anders dan bij spaargeld bij een bank of verzekeringspolissen bij een verzekeraar, gaan de aandelen en obligaties van klanten niet mee bij een eventueel faillissement. Daarom bestaat er ook geen depositogarantiestelsel voor dit pensioen)vermogen. Dat is simpelweg niet nodig.

    Mocht BrightPensioen ooit failliet gaan zal er – in samenspraak met het bestuur van de deelnemerscoöperatie en tevens het bestuur van de Stichting Bright Lifecycle Fonds – een vervangende beheerder voor het Bright LifeCycle Fonds aangesteld worden. Sowieso kan een deelnemer op ieder gewenst moment het vermogen naar een andere aanbieder overhevelen.

    Dus wat er ook met BrightPensioen of met CACEIS gebeurt, jouw vermogen staat veilig. Nog veiliger dan bij een bank of verzekeraar…