Vragen over Werkgever & werknemer

Terug naar alle vragen DGA Werkgever Werknemer Zzp'er

  • Het verschil tussen inleg via de werkgever of via de werknemer

    Als je pensioen fasciliteert zijn er zijn twee manieren om de inleg te doen. Via de werkgever of via de werknemer. In alle gevallen werkt het via automatische incasso.

    1. Incasseren bij de werkgever. Hiervoor kies je als je 100% controle wilt hebben over hoeveel er ingelegd wordt. In dat geval incasseren we de inleg via de bankrekening van de werkgever.
      De medewerker moet hiervoor een ‘volmacht tot inhouding lijfrente’ tekenen. Omdat er een inhouding op het netto loon plaatsvindt. Een voorbeeld daarvan is hier te downloaden. In dat geval zorgen we ervoor dat de medewerker niet zelf de inleg kan aanpassen.
    2. Incasseren bij de medewerker. In dit geval incasseren we de inleg van de bankrekening van de medewerker. De medewerker kan zelf zijn inleg aanpassen en heeft meer flexibiliteit.

    Als je voor optie twee kiest, maar je wilt wel weten of we ingelegd wordt kun je je medewerkers vragen het jaarlijks financieel overzicht te laten zien. Of een kopie bankafschrift waarop de maandelijkse incasso van BrightPensioen te zien is.

  • Als ik een bijdrage doe voor mijn werknemers, hoe zet ik dit dan op de salarisstrook?

    De inleg bij BrightPensioen is altijd netto. Ook als je als werkgever een bijdrage op de pensioenrekening van de werknemer wilt doen. Hoe je dit kunt verwerken op de salarisstrook zie je hier:

    Zonder pensioenBij 100 euro werkgeversbijdrage
    Bruto maandloon€ 2.500€ 2.500
    Bijdrage oudedag€ 100
    Bruto maandloon na bijdrage€ 2.500€ 2.600
    Loonheffing€ -479€ -521
    Netto salaris€ 2.021€ 2.079
    Pensioenafdracht€ -100
    Netto salaris voor belastingteruggave€ 1.979
     € 42
    Netto salaris€ 2.021€ 2.021 (€ -0)
    Opbouw pensioen€ 0€ 100

     


    Relevante link:

  • Kan ik BrightPensioen ook aanbieden aan zzp'ers die voor mij werken?
    Goed idee! En ja, dat kan. Het is slim om fijne zzp’ers te vriend te houden. Zo kun je ervoor kiezen om het pensioen aan te bieden en dat jij, als opdrachtgever, het inschrijfgeld en het jaarlijkse lidmaatschap betaalt. De freelancers kunnen dan helemaal zelf bepalen hoeveel ze inleggen.
  • Wat zijn de kosten voor het faciliteren van pensioen voor mijn medewerkers?

    Als je pensioen wilt faciliteren betaal je voor de medewerkers die meedoen de inschrijfkosten (éénmalig € 100) en de vergoeding voor het lidmaatschap (jaarlijks € 180). Bij meer dan 20 medewerkers gelden lagere lidmaatschapstarieven.

  • Kan er iemand langskomen om mij en mijn werknemers uitleg te geven over pensioen?

    We helpen je graag! Afhankelijk van de grootte van je bedrijf kunnen we een webinar of workshop organiseren. Bij een workshop komt een van onze pensioenexperts langs om haarfijn uit te leggen hoe (Bright)pensioen werkt. Voor een live webinar kun je online een afspraak maken. Interesse? Of wil je meer weten? Neem dan even contact met ons op.

  • Hoe kan ik een nieuwe werknemer toevoegen als ik al pensioen faciliteer voor mijn werknemers?
    Als je al pensioen faciliteert voor jouw werknemers maar je wil een nieuwe werknemer toevoegen, dan kan je via deze pagina zijn/ haar gegevens invullen.
  • Hoe of waar geef ik als werkgever aan dat ik pensioen wil faciliteren voor mijn werknemers?

    Als je als werkgever pensioen wil faciliteren voor jouw werknemers, dan kan je op deze pagina jouw eigen gegevens invullen. Wij nemen vervolgens contact met je op.
    Indien je al pensioen faciliteert voor jouw werknemers maar je wil een nieuwe werknemer aanmelden, kan dat via deze pagina.

  • Kan ik als werkgever direct op de rekening van mijn werknemers inleggen?

    Het is mogelijk om als werkgever direct op de rekening van werknemers in te leggen. Omdat we maar van één rekeningnummer kunnen incasseren, is het (als de werkgever de inleg doet) voor de werknemer niet mogelijk om de inleg aan te passen of om vanaf zijn eigen rekening bedragen te laten incasseren.

  • Hoe kan ik als werkgever controleren of mijn medewerkers inleggen?

    Als je pensioen faciliteert voor je medewerker wil je wellicht wel verifiëren of de medewerker hiervan ook gebruik maakt. De pensioenpot van de medewerker is echter een individuele rekening (lijfrente) van de medewerker zelf. Als werkgever heb je hier geen toegang toe. Om er zeker van te zijn dat er wel ingelegd wordt heb je de volgende mogelijkheden:

    1. We incasseren de inleg bij de werkgever. In dat geval weet je zeker hoeveel er ingelegd wordt. De medewerker moet hiervoor een ‘volmacht tot inhouding lijfrente’ tekenen omdat er een inhouding op het netto loon plaatsvindt. Een voorbeeld daarvan is hier te downloaden. In dat geval zorgen we ervoor dat de medewerker niet zelf de inleg kan aanpassen.
    2. Als we de inleg bij de medewerker incasseren kun je de medewerker vragen het jaarlijkse financieel overzicht te laten zien. Of een kopie bankafschrift waarop de maandelijkse incasso van BrightPensioen te zien is.
  • Hoe geef ik wijzigingen door voor mijn werknemers?

    Via de servicepagina voor werkgevers kun je alle mutaties doorgeven: indiensttredingen, uitdiensttredingen en mutaties in de inleg (indien dit via de werkgever wordt geïncasseerd).

  • Op welke manier kan ik als werkgever pensioen faciliteren voor mijn werknemers?

    Je kunt als werkgever pensioen faciliteren en de inschrijf- en lidmaatschapskosten betalen voor jouw werknemers. Daarnaast kun je ook bijdragen in de opbouw in de vorm van extra bruto salaris (onder de noemer “bijdrage oudedag” bijv). Hierdoor stimuleer je dat medewerkers starten met pensioenopbouw. De werknemer betaalt hier initieel inkomstenbelasting over en dient deze zelf terug te vragen.

    De inschrijfvergoeding valt onder de werkkostenregeling. De lidmaatschapskosten kunnen worden geboekt als bedrijfskosten. Onze ervaring (van 150+ werkgevers) is dat zo’n 44% van de werknemers pensioen opbouwt indien de werkgever pensioen faciliteert. Van de werkgevers die geen pensioen faciliteren, bouwt 5% van de werknemers pensioen op. Zodra een werkgever ook (voorwaardelijk) bijdraagt aan pensioenopbouw, stijgt dit percentage verder naar bijna 80%.

    Relevante pagina's:

  • Biedt BrightPensioen een nabestaandenpensioen?

    BrightPensioen biedt alleen ‘een potje voor later’ en geen nabestaandenpensioen. Wat een (voordelig) alternatief kan zijn voor een nabestaandenpensioen, is een overlijdensrisicoverzekering.
    BrightPensioen biedt zelf geen verzekeringen, maar heeft sinds juli 2016 een samenwerking met Allianz. Allianz biedt een overlijdensrisicoverzekering.

  • Als mijn werkgever geen pensioen faciliteert, kan ik dan lid worden van BrightPensioen?

    Iedereen kan een rekening openen bij BrightPensioen. Jouw werkgever kan het lidmaatschap betalen en daarmee pensioen faciliteren. Dit brengt een aantal (fiscale) voordelen met zich mee, maar dit hoeft niet natuurlijk. Je kunt ook zelf starten bij BrightPensioen en zelf de lidmaatschapsvergoeding betalen.

  • Wat gebeurt er met mijn pensioen als ik uit dienst treed / ontslag neem bij mijn werkgever?

    Jouw pensioen bij Bright blijft altijd van jou. Als je uit dienst treed, dan heb je de volgende mogelijkheden:

    1. Je kunt stoppen met inleggen en een inlegpauze inlassen. Je betaalt dan geen lidmaatschap meer, maar jouw pensioenvermogen blijft wel belegd en rendeert door.
    2. Je kunt blijven inleggen. In dat geval betaal jijzelf of jouw nieuwe werkgever het jaarlijkse lidmaatschap (210 euro).

    Relevante pagina's:

  • Welke belasting kan ik terugvragen als ik bij BrightPensioen inleg?

    Je kunt de inkomstenbelasting terugvragen over het totale bedrag dat je bij BrightPensioen op jouw pensioenrekening hebt ingelegd. Mocht jouw werkgever ook bijdragen aan jouw pensioenopbouw, dan kan je zowel het werknemersdeel als het werkgeversdeel gebruiken als aftrekpost in jouw aangifte inkomstenbelasting. Hoeveel je terugkrijgt is afhankelijk van hoeveel inkomstenbelasting je betaalt.

  • Moeten alle werknemers verplicht meedoen?

    Nee. Dat is zo mooi aan de flexibiliteit van Bright. Werknemers mogen zelf bepalen of ze een rekening openen voor hun pensioenopbouw. Als werkgever kun je dit natuurlijk wel aanbieden en stimuleren waardoor het voor je werknemers extra interessant wordt om mee te doen. Maar… de vrijheid staat voorop: het is en blijft een individuele pensioenopbouw. Je werknemers bepalen dus helemaal zelf hoeveel ze inleggen.

  • Wat als er een werknemer uit dienst gaat?

    De BrightPensioen rekening staat altijd op naam van een persoon. Deze pensioenrekening blijft gewoon bestaan en gekoppeld aan hem of haar, ook in een volgende baan. Indien je als werkgever niet meer het jaarlijkse lidmaatschap wil betalen, geef dit dan door aan BrightPensioen. Een werknemer kan altijd kiezen wat hij/zij wil doen met de bestaande rekening.

  • Betaal ik als werkgever ook voor de werknemers die geen rekening openen bij BrightPensioen?

    Daar kunnen we kort over zijn: nee. Je betaalt alleen voor de werknemers die meedoen met Bright. Op je factuur kun je altijd zien wie dat zijn.

  • Kan ik pensioen dat ik heb opgebouwd bij eerdere werkgevers overhevelen/ overboeken?

    Het is wettelijk helaas niet mogelijk om pensioen dat je bij een werkgever hebt opgebouwd (tweede pijler) over te hevelen naar een lijfrente (derde pijler) zoals bij BrightPensioen. Het zou mooi zou zijn als dit in de toekomst wettelijk mogelijk gemaakt wordt en BrightPensioen wil zich daar hard voor maken.

    Het is wel mogelijk om een opgebouwde lijfrente of bankspaarsaldo over te hevelen naar BrightPensioen. Dit geldt ook voor lijfrente dat is opgebouwd via de werkgever. Volg deze 5 stappen om het te regelen.