Vragen over Werkgever & werknemer

Terug naar alle vragen DGA Werkgever Werknemer Zzp'er

  • Ik ben ingelogd in de portal van mijn bedrijf, maar ik kan de inleg voor mijn werknemers niet wijzigen?

    Klik op de overzichtspagina op “werknemers bekijken en bewerken” om naar de werknemersgegevens te gaan. Deze kun je hier bekijken, bewerken en downloaden als CSV.

    Druk op de knop  “bewerken” om onder andere de inleg vanuit de werkgever aan te passen. Let op! Het kan zijn dat niet alle gegevens op het scherm ‘passen’. Er verschijnt dan automatisch een scrollbar.

    Hier vind je de volledige handleiding.

    Heb je deze optie niet en zie je alleen de werknemers die een rekening hebben bij BrightPensioen? Dan geldt voor jouw bedrijf dat we de inleg uitsluitend bij de werknemer zelf incasseren. Het is inmiddels ook mogelijk het werkgeversdeel apart bij de werkgever te incasseren. Ben je hierin geïnteresseerd? Neem dan contact met ons op via deze pagina.

  • Kan ik een extern bedrijf (zoals mijn salarisadministratiekantoor) toegang geven tot de werkgeversportal?

    Wordt de salarisadministratie of boekhouding van jouw bedrijf geregeld door een extern bedrijf en wil je dat zij ook wijzigingen kunnen doorvoeren in de portal van Bright? 

    Geef het via dit formulier aan ons door, dan zullen wij het verder in orde maken.

  • Ik wil dat mijn collega ook kan inloggen om gegevens te wijzigen, kan dat?

    Als je bent ingelogd als beheerder kun je bij “werknemers bekijken en bewerken” één of meerdere collega’s “editor” maken. Deze kunnen dan inloggen in hun eigen portal en via het symbool rechtsboven switchen naar de werkgeversportal.

    Heeft jouw collega zelf geen account bij BrightPensioen, maar wil je wel dat hij/zij in de werkgeversportal wijziging kan doorvoeren? Geef dit dan door via dit formulier. Wij zullen het verder in orde maken.

  • Het lukt mij niet om in te loggen in de werkgeversportal. Wat moet ik doen?

    We hebben voor alle werkgevers de contactpersoon gekoppeld als beheerder van de werkgeversportal. We hebben het e-mailadres waarnaar wij de notificatiemails sturen ingesteld als gebruikersnaam. 

    Bij de eerste keer inloggen volg je deze instructie om een wachtwoord in te stellen.

    De beheerder kan vervolgens via de portal ook andere collega’s rechten geven om in de werkgeversportal in te loggen en wijzigingen door te voeren. Deze collega’s moeten hiervoor zelf een account hebben bij BrightPensioen. Anders is dit niet mogelijk. Zij loggen in via hun eigen portal en kunnen vervolgens switchen naar de werkgeversportal via het menu.

    Mocht het hierna toch niet lukken. Neem dan contact met ons op zodat we je kunnen helpen.

  • Ik heb een nieuwe werknemer uitgenodigd, maar ik zie hem/haar niet terug in de portal?

    Direct na het doorgeven krijgt de medewerker een mail met informatie en een link om zich aan te kunnen melden bij BrightPensioen. 

    Als deze aanmelding is afgerond, controleren wij alle gegevens en maken we voor deze medewerker een actief account aan en koppelen deze aan het bedrijf. Op dat moment is deze werknemer zichtbaar in de portal van het bedrijf en kun je de inleg instellen (als we de inleg via het bedrijf incasseren). Vanuit de portal kun je medewerkers ook uit dienst melden.

    Zie je een nieuwe werknemer niet in de portal? Dan is hij/zij nog niet aangemeld. Wij sturen herinneringsmails naar werknemers die aan ons zijn doorgegeven, maar nog niet zijn aangemeld. Het staat je uiteraard vrij jouw werknemers aan te sporen om hun aanmelding te voltooien, zodat ze starten met hun pensioen.

  • Ik heb een verkeerd bedrag ingesteld en het bedrag dat geïncasseerd is voor (één van) mijn werknemer(s) klopt niet. Hoe corrigeer ik dit?

    Het kan gebeuren dat je een ander bedrag hebt ingesteld dan dat er wordt ingehouden bij de werknemer. Dit kun je corrigeren door dit bedrag te verrekenen met de inleg voor de komende maand(en):

    • Bereken eerst wat het verschil is tussen wat er ingelegd had moeten worden en wat er daadwerkelijk is ingelegd. Als het over meerdere maanden gaat, tel je deze bij elkaar op.
    • Is er te veel ingelegd? Neem het bedrag wat er vanaf de eerstvolgende handelsdag geïncasseerd moet worden en haal hier het teveel ingelegde bedrag van af. Nadat de incasso gedaan is, stel je de maandelijkse inleg weer in op het juiste bedrag.
    • Is er te weinig ingelegd? Naast een periodieke inleg kun je ook een eenmalige inleg instellen voor de werknemer. Stel daar het bedrag in wat te weinig is geïncasseerd. Bij de eerstvolgende incasso zal zowel de periodieke inleg als de eenmalige inleg worden geïncasseerd. 

    Hulp nodig? Neem dan contact met ons op. Wij zullen je hierbij helpen.

  • Het verschil tussen inleg via de werkgever of via de werknemer

    Als je pensioen faciliteert zijn er zijn twee manieren om in te leggen. Via de werkgever of via de werknemer. In alle gevallen werkt het via automatische incasso.

    1. Incasseren bij de werkgever. Hiervoor kies je als je 100% controle wilt hebben over hoeveel er ingelegd wordt. In dat geval incasseren we de inleg van de bankrekening van de werkgever. Omdat er een inhouding op het nettoloon plaatsvindt moet de medewerker hiervoor een “volmacht tot inhouding lijfrente” tekenen. Een voorbeeld daarvan is hier te downloaden.
    2. Incasseren bij de medewerker. In dit geval incasseren wij de inleg van de bankrekening van de medewerker. De medewerker kan zelf zijn inleg aanpassen en heeft meer flexibiliteit. Deze optie wordt het meest gekozen.

    Als je voor optie twee kiest, maar wel wilt weten of er ingelegd wordt, kun de medewerkers vragen het financieel jaaroverzicht te laten zien of een (kopie) bankafschrift met de incasso van BrightPensioen.

    Vanaf 2022 kunnen werkgevers via een werkgeversportal zien of medewerkers inleggen.

  • Als ik een bijdrage doe voor mijn werknemers, hoe zet ik dit dan op de salarisstrook?

    De inleg bij BrightPensioen wordt altijd gedaan vanuit het nettosalaris. Ook als je als werkgever een bijdrage op de pensioenrekening van de werknemer doet. Hieronder een voorbeeld. De bijdrage door werkgever is in dit geval € 200.

       Zonder BrightPensioen  Bij 200 euro werkgeversbijdrage 
    Brutomaandloon    € 3.000   € 3.000
    Bruto bijdrage oudedagsvoorziening      € 200 
    Loonheffing    – € 602   – € 700
    Nettosalaris    € 2.398    € 2.500

     

    Het bedrag dat de werknemer inlegt voor pensioen: € 200
    Dit doet de werknemer via de online BrightPensioen portal

    Resterend salaris na pensioeninleg: € 2.300

    Belastingteruggave (berekend als maandbedrag): € 74
    Jaarlijks tijdens de aangifte inkomstenbelasting of via een zelf
    aan te vragen maandelijkse aanslag

    Wat het uiteindelijke salaris zou zijn na belastingteruggave: € 2.374
    Dit verschilt € 24 van het salaris zonder pensioen

    Opbouw pensioen: € 200
    Medewerker bouwt dus € 200 pensioen op en dat ‘kost’ € 24

     

    Nog belangrijk: de voorwaarde voor belastingteruggave, is dat de inleg binnen de jaarruimte van de medewerker valt. Dit kan simpel berekend worden met onze jaarruimte tool. 


    Relevante link:

  • Kan ik BrightPensioen ook aanbieden aan zzp'ers die voor mij werken?
    Dat kan zeker. Goed idee! Slim om waardevolle zzp’ers tevreden te houden. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om pensioen aan te bieden en dat jij, als opdrachtgever, het inschrijfgeld en het jaarlijkse lidmaatschap betaalt. De freelancers kunnen verder zelf bepalen hoeveel ze inleggen.
  • Wat zijn de kosten voor het faciliteren van pensioen voor mijn medewerkers?

    Als je pensioen wilt faciliteren, betaal je alléén voor de medewerkers die meedoen.

    Jij betaalt als werkgever de inschrijfkosten (eenmalig € 50 per medewerker) en de vergoeding voor het lidmaatschap (jaarlijks € 180 per medewerker). Bij meer dan twintig medewerkers gelden lagere lidmaatschapstarieven.

  • Kan er iemand langskomen om mij en mijn werknemers uitleg te geven over pensioen?

    Zeker. Wij helpen graag! Afhankelijk van de grootte van je bedrijf, kunnen wij bijvoorbeeld een webinar of workshop organiseren. Bij een workshop komt een van onze pensioenexperts langs om haarfijn uit te leggen hoe (Bright en) pensioen werkt. Voor een live webinar kun je online een afspraak maken. Interesse of meer weten? Neem dan even contact met ons op.

  • Hoe kan ik een nieuwe werknemer toevoegen, als ik al pensioen faciliteer voor mijn werknemers?
    Als je pensioen faciliteert via BrightPensioen voor jouw werknemers en je wilt een nieuwe werknemer toevoegen, dan kan dat via de werkgeversportal regelen.
  • Hoe of waar geef ik als werkgever aan dat ik pensioen wil faciliteren voor mijn werknemers?

    Goed dat je pensioen gaat regelen (via BrightPensioen). Laat je gegevens op deze pagina achter. Wij nemen dan snel contact met je op.

    Indien je al pensioen faciliteert voor jouw werknemers en iets wilt regelen, dan kan dat via de werkgeversportal.

  • Kan ik als werkgever direct op de rekening van mijn medewerkers inleggen?

    Ja, dat is mogelijk.

    Lees meer over het verschil tussen inleg via de werkgever of via de werknemer in deze FAQ.

  • Hoe kan ik als werkgever controleren of mijn werknemers inleggen?

    Als je pensioen faciliteert voor je werknemers, wil je wellicht verifiëren dat de werknemers hiervan gebruikmaken. Alleen, de pensioenpot is een individuele rekening (lijfrente). Als werkgever heb je hier geen toegang toe. Om toch te kunnen zien dat er ingelegd wordt, heb je de volgende mogelijkheden:

    1. Wij incasseren de inleg bij de werkgever. Zo ben jij er zeker van dat het bedrag ingelegd wordt. De werknemer moet hiervoor een “volmacht tot inhouding lijfrente” tekenen, omdat er een inhouding op het nettoloon plaatsvindt. Een voorbeeld is hier te downloaden. In dit geval zal de werknemer niet zelf de inleg kunnen aanpassen.
    2. Als wij de inleg bij de werknemer incasseren, kun je hem of haar vragen het jaarlijkse financieel overzicht te laten zien. Of een kopie bankafschrift waarop de maandelijkse incasso van BrightPensioen te zien is.
  • Hoe geef ik wijzigingen door voor mijn werknemers?

    Via de werkgeversportal kun je alle mutaties doorgeven. Denk aan: indiensttreding, uitdiensttreding en mutaties met betrekking tot inleg (indien dit via de werkgever gaat).

  • Op welke manier kan ik als werkgever pensioen faciliteren voor mijn werknemers?

    Je kunt als werkgever pensioen faciliteren en de inschrijf- en lidmaatschapskosten betalen voor jouw werknemers. Daarnaast kun je ook bijdragen in de opbouw, in de vorm van extra brutosalaris (onder de noemer “bijdrage oudedag” bijvoorbeeld). Hierdoor stimuleer je dat medewerkers starten met hun pensioenopbouw. De werknemer betaalt hier inkomstenbelasting over, maar kan deze terugvragen (mits de inleg binnen de jaarruimte valt) tijdens de aangifte inkomstenbelasting of via een zelf aan te vragen maandelijkse aanslag.

    Onze ervaring is dat zo’n 30% van de werknemers meedoet, als de werkgever enkel het lidmaatschap betaalt. Als een werkgever ook een bijdrage doet aan de pensioenopbouw, stijgt dit percentage naar 70% – 90%.

    Relevante pagina's:

  • Biedt BrightPensioen een nabestaandenpensioen?

    BrightPensioen biedt ‘een pot voor later’ en geen nabestaandenpensioen. Een nabestaandenpensioen bestaat namelijk uitsluitend bij tweede pijler pensioenregelingen. Wel kun je als Bright-lid een Bright Nabestaandenverzekering afsluiten. Met deze verzekering kun je dit bedrag aanvullen tot het bedrag dat je aan pensioen wilt opbouwen. Zodat jouw nabestaanden altijd een volwaardig bedrag krijgen, mocht je komen te overlijden. Daarmee is het een alternatief op het nabestaandenpensioen.

  • Als mijn werkgever geen pensioen faciliteert, kan ik dan lid worden van BrightPensioen?

    Iedereen kan een rekening openen bij BrightPensioen. Jouw werkgever kan het lidmaatschap betalen en daarmee pensioen faciliteren. Dit brengt een aantal (fiscale) voordelen met zich mee, maar dit hoeft niet natuurlijk. Je kunt ook zelf starten bij BrightPensioen en zelf de lidmaatschapsvergoeding betalen.

  • Wat gebeurt er met mijn pensioen als ik uit dienst treed / ontslag neem bij mijn werkgever?

    Jouw pensioen bij Bright blijft altijd van jou. Als je uit dienst treedt, dan heb je de volgende mogelijkheden:

    1. Je kunt stoppen met inleggen en een inlegpauze inlassen. Je betaalt dan geen lidmaatschap meer, maar jouw pensioenvermogen blijft belegd en rendeert door. Lees de voorwaarden.
    2. Je kunt blijven inleggen. In dat geval betaal je zelf of jouw nieuwe werkgever het jaarlijkse lidmaatschap.

    Relevante pagina's:

  • Welke belasting kan ik terugvragen als ik bij BrightPensioen inleg?

    Je kunt de inkomstenbelasting terugvragen over het totale bedrag dat je bij BrightPensioen op jouw pensioenrekening hebt ingelegd, mits dit binnen je jaar- en reserveringsruimte valt. Mocht je werkgever ook bijdragen aan jouw pensioenopbouw, dan kan je zowel het werknemersdeel als het werkgeversdeel gebruiken als aftrekpost in jouw aangifte inkomstenbelasting. Hoeveel je terugkrijgt, is afhankelijk van hoeveel inkomstenbelasting je betaalt.

  • Moeten alle medewerkers verplicht meedoen?

    Nee. Dat is het mooie aan de flexibiliteit van BrightPensioen. Medewerkers kiezen in principe zelf of ze een rekening willen openen voor hun pensioenopbouw. Als werkgever kun je dit natuurlijk wel aanbieden en stimuleren, waardoor het voor je werknemers (extra) interessant wordt om mee te doen. Maar vrijheid staat voorop: het is en blijft een individuele pensioenopbouw. Medewerkers bepalen zelf of ze meedoen en hoeveel ze inleggen.

  • Wat gebeurt er als een medewerker uit dienst gaat?

    Een BrightPensioen rekening staat altijd op naam het individu (in dit geval: de werknemer). Deze pensioenrekening blijft gewoon bestaan dus en is gekoppeld aan de persoon. Ook als hij of zij (bijvoorbeeld) verandert van baan.

    Gaat een medewerker uit dienst? Geef dit aan ons door. Wij benaderen de medewerker om te overleggen wat hij of zij wilt doen met de pensioenrekening.

  • Betaal ik als werkgever ook voor de werknemers die geen rekening openen bij BrightPensioen?

    Daar kunnen wij kort over zijn: nee. Je betaalt alléén voor werknemers die meedoen. In de werkgever notificatiemail of op je factuur kun je zien wie dat zijn.

  • Kan ik pensioen dat ik heb opgebouwd bij eerdere werkgevers overhevelen/ overboeken?

    Het is wettelijk helaas niet mogelijk om pensioen dat je bij een werkgever hebt opgebouwd (tweede pijler) over te hevelen naar een lijfrente (derde pijler) zoals bij BrightPensioen. Het zou mooi zou zijn als dit in de toekomst wettelijk mogelijk gemaakt wordt en BrightPensioen wil zich daar hard voor maken.

    Het is wel mogelijk om een opgebouwde lijfrente of bankspaarsaldo over te hevelen naar BrightPensioen. Dit geldt ook voor lijfrente dat is opgebouwd via de werkgever. Volg deze 5 stappen om het te regelen.