De werkgeversportal is live!

Inlegwijzigingen voor jouw medewerkers doorgeven? Checken wie al wel en wie nog niet meedoet? Dat gaat via de nieuwe werkgeversportal.

Image

De eerste versie van de werkgeversportal is live. De beheerder kan in de online omgeving zien welke medewerkers een rekening bij Bright hebben. Wordt de maandelijkse inleg voor de medewerkers ingehouden via de salarisstrook? Dan kan de inleg hier doorgegeven en gewijzigd worden.

Zo kom je in de portal:

  • Je logt in met het e-mailadres waarop de notificatiemails van Bright worden ontvangen. De mail waarin staat welke medewerkers meedoen en wat hun inleg is.
  • De eerste keer moet je een wachtwoord aanmaken. Klik in het inlogscherm van de portal op “nieuw wachtwoord opvragen” en volg de stappen. Kom je er niet uit, lees dan hier de instructie.
  • Ben je zelf ook deelnemer bij BrightPensioen? Log dan in met je bestaande e-mailadres en wachtwoord.
  • Na het inloggen kom je op de startpagina. Ga naar de werkgeversomgeving door te klikken op het menu (poppetje, rechtsboven in het scherm) en daarna op “switch naar [naam bedrijf]”.

 

Ga naar de portal

Of bekijk eerst de demo video hieronder

Handleiding werkgeversportal

De werkgeversportal is simpel in gebruik. Maar bekijk toch eerst even onderstaande demonstratie-video.

Liever lezen? Ga naar de handleiding.

Lees de veelgestelde vragen

  • Het lukt mij niet om in te loggen in de werkgeversportal. Wat moet ik doen?

    We hebben voor alle werkgevers de contactpersoon gekoppeld als beheerder van de werkgeversportal. We hebben het e-mailadres waarnaar wij de notificatiemails sturen ingesteld als gebruikersnaam. 

    Bij de eerste keer inloggen volg je deze instructie om een wachtwoord in te stellen.

    De beheerder kan vervolgens via de portal ook andere collega’s rechten geven om in de werkgeversportal in te loggen en wijzigingen door te voeren. Deze collega’s moeten hiervoor zelf een account hebben bij BrightPensioen. Anders is dit niet mogelijk. Zij loggen in via hun eigen portal en kunnen vervolgens switchen naar de werkgeversportal via het menu.

    Mocht het hierna toch niet lukken. Neem dan contact met ons op zodat we je kunnen helpen.

  • Het verschil tussen inleg via de werkgever of via de werknemer

    Als je pensioen faciliteert zijn er zijn twee manieren om in te leggen. Via de werkgever of via de werknemer. In alle gevallen werkt het via automatische incasso.

    1. Incasseren bij de werkgever. Hiervoor kies je als je 100% controle wilt hebben over hoeveel er ingelegd wordt. In dat geval incasseren we de inleg van de bankrekening van de werkgever. Omdat er een inhouding op het nettoloon plaatsvindt moet de medewerker hiervoor een “volmacht tot inhouding lijfrente” tekenen. Een voorbeeld daarvan is hier te downloaden.
    2. Incasseren bij de medewerker. In dit geval incasseren wij de inleg van de bankrekening van de medewerker. De medewerker kan zelf zijn inleg aanpassen en heeft meer flexibiliteit. Deze optie wordt het meest gekozen.

    Als je voor optie twee kiest, maar wel wilt weten of er ingelegd wordt, kun de medewerkers vragen het financieel jaaroverzicht te laten zien of een (kopie) bankafschrift met de incasso van BrightPensioen.

    Vanaf 2022 kunnen werkgevers via een werkgeversportal zien of medewerkers inleggen.

  • Kan ik een extern bedrijf (zoals mijn salarisadministratiekantoor) toegang geven tot de werkgeversportal?

    Wordt de salarisadministratie of boekhouding van jouw bedrijf geregeld door een extern bedrijf en wil je dat zij ook wijzigingen kunnen doorvoeren in de portal van Bright? 

    Geef het via dit formulier aan ons door, dan zullen wij het verder in orde maken.

  • Als ik een bijdrage doe voor mijn werknemers, hoe zet ik dit dan op de salarisstrook?

    De inleg bij BrightPensioen wordt altijd gedaan vanuit het nettosalaris. Ook als je als werkgever een bijdrage op de pensioenrekening van de werknemer doet. Hieronder een voorbeeld. De bijdrage door werkgever is in dit geval € 200.

       Zonder BrightPensioen  Bij 200 euro werkgeversbijdrage 
    Brutomaandloon    € 3.000   € 3.000
    Bruto bijdrage oudedagsvoorziening      € 200 
    Loonheffing    – € 602   – € 700
    Nettosalaris    € 2.398    € 2.500

     

    Het bedrag dat de werknemer inlegt voor pensioen: € 200
    Dit doet de werknemer via de online BrightPensioen portal

    Resterend salaris na pensioeninleg: € 2.300

    Belastingteruggave (berekend als maandbedrag): € 74
    Jaarlijks tijdens de aangifte inkomstenbelasting of via een zelf
    aan te vragen maandelijkse aanslag

    Wat het uiteindelijke salaris zou zijn na belastingteruggave: € 2.374
    Dit verschilt € 24 van het salaris zonder pensioen

    Opbouw pensioen: € 200
    Medewerker bouwt dus € 200 pensioen op en dat ‘kost’ € 24

     

    Nog belangrijk: de voorwaarde voor belastingteruggave, is dat de inleg binnen de jaarruimte van de medewerker valt. Dit kan simpel berekend worden met onze jaarruimte tool. 


    Relevante link:

  • Hoe kan ik een nieuwe werknemer toevoegen, als ik al pensioen faciliteer voor mijn werknemers?
    Als je pensioen faciliteert via BrightPensioen voor jouw werknemers en je wilt een nieuwe werknemer toevoegen, dan kan dat via de werkgeversportal regelen.

Deel jouw feedback!
Laat ons weten wat je van de nieuwe portal vindt

  • Sleep bestanden hierheen of
    Toegestane bestandstypen: jpg, png, docx, pdf, Max. bestandsgrootte: 32 MB.
    • Vul het e-mailadres in waarmee je bij ons bekend bent.