Vragen over Inleggen & opnemen

Terug naar alle vragen DGA Werkgever Werknemer Zzp'er

  • Ik heb een verkeerd bedrag ingesteld en het bedrag dat geïncasseerd is voor (één van) mijn werknemer(s) klopt niet. Hoe corrigeer ik dit?

    Het kan gebeuren dat je een ander bedrag hebt ingesteld dan dat er wordt ingehouden bij de werknemer. Dit kun je corrigeren door dit bedrag te verrekenen met de inleg voor de komende maand(en):

    • Bereken eerst wat het verschil is tussen wat er ingelegd had moeten worden en wat er daadwerkelijk is ingelegd. Als het over meerdere maanden gaat, tel je deze bij elkaar op.
    • Is er te veel ingelegd? Neem het bedrag wat er vanaf de eerstvolgende handelsdag geïncasseerd moet worden en haal hier het teveel ingelegde bedrag van af. Nadat de incasso gedaan is, stel je de maandelijkse inleg weer in op het juiste bedrag.
    • Is er te weinig ingelegd? Naast een periodieke inleg kun je ook een eenmalige inleg instellen voor de werknemer. Stel daar het bedrag in wat te weinig is geïncasseerd. Bij de eerstvolgende incasso zal zowel de periodieke inleg als de eenmalige inleg worden geïncasseerd. 

    Hulp nodig? Neem dan contact met ons op. Wij zullen je hierbij helpen.

  • Waarom kan ik pas na 56 dagen geld opnemen van mijn beleggingsrekening?

    Voor SEPA-machtigingen geldt een wettelijke storneringstermijn van acht weken. Dit betekent dat je 56 dagen de tijd hebt om de inleg die wij hebben geïncasseerd, terug te draaien. Omdat wij de inleg maandelijks beleggen, is het mogelijk de incasso te storneren, terwijl het bedrag reeds belegd is. Dat willen wij natuurlijk voorkomen!

    Daarom is het niet mogelijk een opnameverzoek te doen van bedragen die je minder dan 56 dagen geleden hebt ingelegd.

    Los van de storneringstermijn is het niet verstandig om voor zo’n korte termijn te beleggen. Er kunnen zich uiteraard onvoorziene omstandigheden voordoen waardoor je toch (eerder) geld moet opnemen. Maar in alle andere gevallen, bedenk: beleggen is iets voor de lange termijn.

  • Hebben jullie een (reken)voorbeeld van een salarisstrook?

    Zeker. De inleg bij BrightPensioen wordt altijd gedaan vanuit het nettosalaris. Ook als je als werkgever een bijdrage op de pensioenrekening van de werknemer doet. In ons whitepaper voor werkgever vind je een acuteel (reken)voorbeeld.

  • Wat is de standaard handelsdag?

    Op de standaard handelsdag wordt de waarde van de beleggingen van het Bright Lifecycle Fonds bepaald. Op basis van de slotkoers van de laatste dag van de maand bepaalt Caceis (voorheen KAS BANK) de intrinsieke waarde van de participaties. Dat wordt ook wel ‘Net Asset Value’, of NAV genoemd.

  • Kan ik als werkgever direct op de rekening van mijn medewerkers inleggen?

    Ja, dat is mogelijk.

    Lees meer over het verschil tussen inleg via de werkgever of via de werknemer in deze FAQ.