Vragen over Inleggen & opnemen

Terug naar alle vragen DGA Werkgever Werknemer Zzp'er

  • Waarom kan ik pas na 56 dagen geld opnemen van mijn beleggingsrekening?

    Voor SEPA-machtigingen geldt een wettelijke storneringstermijn van acht weken. Dit betekent dat je 56 dagen de tijd hebt om de inleg die wij hebben geïncasseerd, terug te draaien. Omdat wij de inleg maandelijks beleggen, is het mogelijk de incasso te storneren, terwijl het bedrag reeds belegd is. Dat willen wij natuurlijk voorkomen!

    Daarom is het niet mogelijk een opnameverzoek te doen van bedragen die je minder dan 56 dagen geleden hebt ingelegd.

    Los van de storneringstermijn is het niet verstandig om voor zo’n korte termijn te beleggen. Er kunnen zich uiteraard onvoorziene omstandigheden voordoen waardoor je toch (eerder) geld moet opnemen. Maar in alle andere gevallen, bedenk: beleggen is iets voor de lange termijn.

  • Wanneer mag ik mijn lijfrente (pensioen) laten uitkeren?

    Je mag je uitkering zowel vóór als na je AOW-datum laten beginnen. De regels zijn daarvoor wel verschillend.

    Voor je AOW-leeftijd: Wil je de uitkering laten ingaan voordat jouw AOW-leeftijd is bereikt? Dan dient de uitkering tot minimaal twintig jaar na de AOW-leeftijd door te lopen. Bijvoorbeeld: je bent nu 64 en wilt beginnen met uitkeren. De AOW-leeftijd is 67. Dan is de duur van de uitkeringsperiode minimaal drie jaar (van 64 tot 67 jaar) + twintig jaar.

    Na je AOW-leeftijd: De uitkering moet uiterlijk vijf jaar na je AOW-leeftijd ingaan. De uitkering moet minimaal vijf jaar duren. Laat je jouw lijfrente korter dan twintig jaar uitkeren (dat wordt ook wel tijdelijke lijfrente genoemd), dan mag de uitkering of uitkeringen (alle tijdelijke lijfrenten) niet hoger zijn dan € 22.443 per jaar (in 2021). Is het jaarlijkse bedrag van de uitkeringen hoger? Dan moet je de uitkeringen minimaal twintig jaar ontvangen. Dit wordt door de fiscus als levenslang gezien.

    Je mag tijdelijke lijfrente en levenslange lijfrente uitkering combineren. Bijvoorbeeld een tijdelijke uitkering van tien jaar die € 15.000 per jaar uitkeert en tegelijkertijd een uitkering van twintig jaar (wordt gezien als levenslang) die € 25.000 per jaar uitkeert. Hierdoor heb je de eerste tien jaar een uitkering van € 40.000 en daarna € 25.000, voor nog eens tien jaar.

    Overlijd je tijdens zo’n tijdelijke en/of levenslange lijfrente uitkering? Dan krijgen je erfgenamen de resterende uitkeringen volledig doorbetaald.

    Een uitkering die uitkeert totdat je overlijdt (dus daadwerkelijk levenslang), kun je alleen bij een verzekeraar afsluiten. Bij zo’n levenslange uitkering bij een verzekeraar blijft er geen geld over voor nabestaanden, als je komt te overlijden. Tenzij je daar weer een extra verzekering voor afsluit of hebt afgesloten.

  • Wanneer is de uiterste wijzigingsdatum voor de incasso van mijn inleg?

    Je kunt je inleg tot vier werkdagen voor de incassodatum wijzigen. Op deze incassodatum – drie werkdagen voor de standaard handelsdag – incasseren we jouw inleg. Ongeveer één week voor de uiterste wijzigingsdatum ontvang je van ons een e-mail. Daarin staat het bedrag dat we gaan incasseren zodat je nog voldoende tijd hebt dit te wijzigen.

  • Wanneer is de uiterste wijzigingsdatum voor een opname verzoek?

    Je kunt een opnameverzoek tot één werkdag voor de standaard handelsdag wijzigen of opgeven. De standaard handelsdag is de laatste dag van de maand. Op basis van de slotkoers van de laatste dag van de maand bepaalt KAS BANK de intrinsieke waarde van de participaties (‘Net Asset Value’, of NAV).

  • Wat is de standaard handelsdag?

    Op de standaard handelsdag wordt de waarde van de beleggingen van het Bright Lifecycle Fonds bepaald. Op basis van de slotkoers van de laatste dag van de maand bepaalt Caceis (voorheen KAS BANK) de intrinsieke waarde van de participaties. Dat wordt ook wel ‘Net Asset Value’, of NAV genoemd.

    Een opnameverzoek doen (of wijzigen) kan tot één werkdag voor deze standaard handelsdag.

  • Op welke datum moet ik mijn inleg ingesteld hebben om op tijd te zijn voor de eerstvolgende incassodatum?

    Alle belangrijke data met betrekking tot incasseren en beleggen vind je hier.

  • Hoe kan ik een automatische overboeking naar BrightPensioen instellen?

    Bij je aanmelding machtig je ons om je inleg af te schrijven van het door jou opgegeven rekeningnummer. Je kunt de hoogte van je inleg instellen in de portal; jouw eigen online omgeving.

  • Kan ik mijn inleg bij BrightPensioen tussentijds wijzigen?

    Als deelnemer van Bright krijg je jouw eigen online omgeving. Hier kun je jouw inleg wijzigen wanneer je wilt.

  • Als ik inleg zonder belasting af te trekken, is mijn uitkering dan belast?

    Ja, je betaalt altijd inkomstenbelasting zodra je jouw vermogen laat uitkeren. Hoe jouw uitkering belast wordt, staat los van de belastingteruggave die je vooraf hebt gehad.

  • Hoe kan ik een eenmalige storting doen?

    Een eenmalige inleg kun je zelf eenvoudig doorgeven via de online portal. Na het inloggen klik je op je pensioenrekening of beleggingsrekening (de rekening waarop je de eenmalige inleg wilt doen). Klik vervolgens op “wijzig hier jouw inleg” en geef je eenmalige inleg door. Vergeet niet om op “opslaan” te klikken! Op de eerstvolgende incassodatum wordt het bedrag geïncasseerd. Je vindt alle belangrijke data (waaronder de incassodata) op onze website, bovenin het menu (bij “voor Bright leden”).

  • Tot wanneer kan ik nog inleggen dit jaar?

    Je kunt het hele jaar inleggen. Dat doe je door je inleg op te geven in de portal; jouw persoonlijke online omgeving. Wil je per maand weten wanneer je uiterlijk je inleg kan opgeven of wijzigen? Klik op “voor Bright leden”, rechts bovenin onze website. Daar vind je alle belangrijke data, waaronder de wijzigingsdata.

  • Hoe bepaal ik op welke jaren van de jaar- en reserveringsruimte mijn inleg van toepassing is? En hoe specificeer ik dit?

    Allereerst even de definities van deze twee termen. De jaarruimte geeft aan hoeveel je dit jaar fiscaal vriendelijk opzij mag zetten voor je pensioen. De reserveringsruimte is een deel van de ongebruikte jaarruimtes van de afgelopen zeven jaar.

    Dan nu het antwoord op de vraag. Als je dit jaar begint met inleggen, dan kun zelf kiezen of je de inleg wilt gebruiken om je jaarruimte, of je reserveringsruimte te benutten. Deze keuze maak je bij de aangifte inkomstenbelasting voor het betreffende kalenderjaar. De inleg in het kalenderjaar 2020 geef je dus aan bij de aangifte inkomstenbelasting 2020 die je in het voorjaar van 2021 doet (of via een voorlopige teruggave). Bij de aangifte dien je aan te geven hoeveel je van je jaarruimte van dit jaar wilt gebruiken. En hoeveel reserveringsruimte je van de afgelopen zeven jaar wilt gebruiken.

    Handig om te weten: Het is slim om eerst de oudste reserveringsruimte te gebruiken, omdat deze anders vervalt per het volgende kalenderjaar.

  • Kan ik ook zelf een bedrag overmaken naar mijn BrightPensioen rekening?

    BrightPensioen werkt met automatische incasso. Volgens een vast schema incasseren wij periodiek de inleg van onze deelnemers. Iedere maand, ieder kwartaal, ieder halfjaar of ieder jaar. Deelnemers kunnen dit zelf doorgeven in hun online portal. Hierdoor kunnen we de kosten laag houden. Het ‘handmatig’ overmaken van bedragen is niet mogelijk.


    Wil je periodiek een vast bedrag inleggen? Dan kun je dit bedrag eenmalig invullen in de online portal bij “wijzig hier jouw inleg”. Vergeet niet om op “opslaan” te klikken!


    Wil je eenmalig een bedrag inleggen? Of elke maand een ander bedrag? Dan geef je dit zelf (eventueel iedere maand) door als eenmalige inleg bij “wijzig hier jouw inleg”. Vergeet niet om op “opslaan” te klikken!

    Bij de eerstvolgende incasso wordt het bedrag geïncasseerd.

  • Hoe kan ik een bedrag van mijn beleggingsrekening naar mijn pensioenrekening overhevelen/overboeken?

    Je kunt zelf een bedrag van je beleggingsrekening naar je pensioenrekening overboeken. Het geld wordt dan vastgezet voor je pensioen. Dit doe je in de online portal. Log in, klik op je beleggingsrekening en scroll naar onder. Klik op “geld overboeken”, kies je pensioenrekening als tegenrekening, vul een bedrag in en bevestig het door op “overboeken” te klikken. Zodra wij je verzoek hebben goedgekeurd, zal het geld overgemaakt worden.

    Let op! Wil je geld overboeken als onderdeel van je jaarruimte? Doe dit uiterlijk op de laatste dag van het jaar om je jaarruimte van dit jaar te benutten.

  • Kan ik ook mijn stamrecht overboeken of overhevelen naar BrightPensioen?

    Dat kan zeker. Je bent van harte welkom! Heb je ooit een ontslagvergoeding, ofwel stamrecht of gouden handdruk, ontvangen en staat dit geld binnen een Stamrecht B.V. of op een stamrechtrekening (bij een bank of verzekeraar)? Dan kun je een speciale stamrechtrekening (beleggingsrekening) openen bij BrightPensioen en het geld hiernaar overmaken. Je betaalt hiervoor het vaste lidmaatschap. Wij beleggen duurzaam en tegen kostprijs.

    Ben je al klant bij Bright? Dan is het helemaal aantrekkelijk: je betaalt namelijk niets extra voor een tweede (stamrecht) rekening.

  • Gaat BrightPensioen ook de uitkeringsfase verzorgen?

    Ja, dat is wel onze ambitie. Op dit moment zijn we bezig met de ontwikkeling van dit product.

  • Hoe kan ik geld opnemen van mijn beleggingsrekening?

    Via de online portal kun je een opnameverzoek doen. Wij verkopen dan op de eerstvolgende handelsdag (een deel van) jouw beleggingen. Uiterlijk tien werkdagen later staat de opbrengst op jouw bankrekening.

    Het aankopen en verkopen van de aandelen kost geld. Deze zogenoemde uitstapvergoeding berekenen wij aan jou door. BrightPensioen verdient hier niets aan, dit wordt altijd tegen kostprijs doorberekend. De uitstapvergoeding is 0,05% (ofwel: € 0,50 per € 1.000).

    Let op: bedragen die minder dan 56 dagen geleden (de wettelijke storneringstermijn) zijn ingelegd, kunnen nog niet worden opgenomen. Het zou dan namelijk mogelijk zijn je beleggingen te verkopen en vervolgens je inleg te storneren.

  • Waar en wanneer kan ik mijn inleg terugvinden in de portal?

    Op de vijfde werkdag van de maand. Dan zijn alle stortingen, incasso’s en inkomende waardeoverdrachten die we de maand daarvoor hebben ontvangen, zichtbaar in de portal: de online deelnemersomgeving. Je kunt jouw inleg terugvinden door op je pensioenrekening of beleggingsrekening te klikken. Op de pagina van jouw pensioenrekening of beleggingsrekening vind je alle transacties.

  • Hoeveel legt een deelnemer gemiddeld in bij BrightPensioen?

    De gemiddelde deelnemer bij Bright legt ongeveer € 350 per maand in. De bedragen variëren van € 100 per maand tot € 1.000 per maand. De meeste deelnemers geven aan hun hele jaarruimte te gebruiken.

    Relevante pagina's:

  • Kan ik een overbruggingslijfrente overhevelen/ overboeken?

    Een overbruggingslijfrente kun je – net als andere lijfrentes – overhevelen naar BrightPensioen. De bijbehorende rechten blijven bestaan.

    Als je een lijfrentepolis hebt die vóór 1 januari 2006 is gesloten, kun je de tot 1 januari 2006 opgebouwde waarde gebruiken als overbruggingslijfrente. Met deze overbruggingslijfrente kun je een uitkering ontvangen tot je pensioendatum. Indien voor de betreffende lijfrentepolis na 1 januari 2006 geen premie meer is voldaan, mag de volledige waarde van deze polis voor een overbruggingslijfrente worden aangewend*. De einddatum van deze lijfrente is uiterlijk het kalenderjaar waarin je:  of 65 jaar wordt, of de AOW gerechtigde leeftijd hebt bereikt of jouw pensioenregeling tot uitkering komt. De hoogte van de uitkering is gebonden aan een wettelijk maximum per jaar.

    *Eventueel in 2006 betaalde en in de aangifte over 2005 opgenomen premie is hierbij buiten beschouwing gelaten.

  • Wat als ik meer dan de jaar- en reserveringsruimte heb ingelegd?

    Als je méér dan de voor jou geldende jaarruimte en reserveringsruimte inlegt in een bepaald jaar, dan kun je het teveel ingelegde deel niet aftrekken van je inkomstenbelasting.

    De Belastingdienst staat een extra inleg van maximaal € 2.269 aan niet-afgetrokken lijfrentepremies of -stortingen per jaar toe, waarover je in de uitkeringsfase niet nogmaals de inkomstenbelasting betaalt. Dit maximum bedrag van € 2.269 extra geldt voor alle lijfrenteverzekeringen en bancaire lijfrenten (lijfrentespaarrekeningen of lijfrentebeleggingsrechten) samen.

    Om hiervan gebruik te maken, moet je een Verklaring niet-afgetrokken premies (ook wel “saldoverklaring”) aanvragen bij de Belastingdienst.

    Let op! Leg je nog meer in dan je jaar- en reserveringsruimte plus deze € 2.269 in een jaar, dan is er nog een optie om de verklaring geruisloze terugstorting aan te vragen. Ook dit doe je bij de Belastingdienst.

  • Kan ik mijn pensioendatum of einddatum wijzigen?

    Het is (nog) niet mogelijk om de looptijd van je rekeningen zelf aan te passen. Hierdoor kun je de beleggingsmix (neutraal en defensief) beïnvloeden. Een wijziging van de beleggingsmix kan grote gevolgen hebben voor het rendement. Aan het begin van de coronacrisis zagen wij dat sommige leden op deze manier het risicoprofiel aan begonnen te passen. En zo een verlies creëerden. Wij willen niet dat iemand zichzelf onbedoeld in de vingers kan snijden. Wil je op dit moment aanpassingen doen in de lifecycle? Neem even contact met ons op.

  • Wanneer en hoe vaak moet ik inleggen?

    Jij bepaalt zelf hoeveel en hoe vaak je inlegt. Wel is het zo dat maandelijks inleggen tot een gelijkmatigere ontwikkeling van jouw vermogen leidt, dan eenmalig per jaar inleggen. Je stapt dan maandelijks in bij verschillende beurskoersen. Als je één keer per jaar inlegt, heb je geluk als de beurzen laag staan en pech als ze hoog staan. Uit oogpunt van risicospreiding is maandelijks inleggen het verstandigst.

    Je kunt ook een combinatie van maandelijks en jaarlijks of per kwartaal kiezen. Je kunt bijvoorbeeld maandelijks een bedrag inleggen, waarvan je zeker weet dat je dit kunt missen. En aan het einde van het jaar, als je weet wat je inkomen geweest is, eventueel nog een beetje bijstorten (dit is een eenmalige inleg). Mits dit binnen jouw jaar- en reserveringsruimte past. Je kunt ook je beleggingsrekening bij Bright gebruiken om in te leggen, maar dan zonder het geld gelijk vast te zetten. Je kunt op een later moment besluiten om wel of niet geld door te schuiven naar je pensioenrekening.

    Je bent dus volledig flexibel bij BrightPensioen.

  • Kan ik voor mijzelf en mijn partner inleggen?

    Een lijfrente is altijd gekoppeld aan één natuurlijk persoon. Jouw partner zal dus een eigen pensioenrekening bij BrightPensioen moeten openen.
    Wel is het zo dat als je gaat scheiden, je pensioen verevend kan worden met je ex.
    En als je komt te overlijden dat je erfgenamen met jouw opgebouwde pensioenpotje een nabestaandenuitkering mogen aankopen.

  • Kan ik van mijn zakelijke rekening inleggen, of moet het een privérekening zijn?

    Pensioen opbouwen via de derde pijler is lijfrente. Een lijfrente – het woord zegt het al – is gekoppeld aan een lijf. Oftewel: een natuurlijk persoon. De inleg op jouw pensioenrekening bij Bright is dan ook een privé-uitgave.

    Het is daarom het meest logisch van een privérekening in te leggen. Maar het mag ook van je zakelijke rekening. In dat geval hebben we een kopie van een recent KvK-uittreksel nodig. Dat is om jou als persoon te kunnen identificeren aan de hand van jouw zakelijke rekening.

    Maar ook al leg je in van je zakelijke rekening: het blijft een privé-uitgave. Je inleg is niet zakelijk aftrekbaar, wel privé. De inleg is aftrekbaar van je belastbaar inkomen in box 1 bij de aangifte inkomstenbelasting. Zorg dat je niet meer inlegt dan jouw jaarruimte. Ook het lidmaatschap van BrightPensioen is niet zakelijk aftrekbaar.

  • Wat gebeurt er met mijn pensioen als ik kom te overlijden?

    Als je komt te overlijden, gaat de waarde van jouw opgebouwde vermogen bij BrightPensioen naar je wettelijke erfgename. Dat werkt zo.

    Daarnaast kun je een overlijdensrisicoverzekering afsluiten, mocht je jouw nabestaanden meer willen achterlaten dan de waarde van je opgebouwde vermogen.

  • Wanneer moet ik beginnen met geld opzij te zetten voor pensioen?

    Dat bepaal je zelf. Wel is het zo dat hoe eerder je begint, hoe lager het bedrag is dat je maandelijks opzij moet zetten voor hetzelfde pensioen. Dat komt door het rendement-op-rendement effect. Daarom loont het om zo vroeg mogelijk te beginnen. Onze pensioenindicator laat zien wat een enorm verschil dit kan maken. Natuurlijk kun je tussendoor een poosje stoppen of wat minder inleggen als het even niet uitkomt. Dan rendeert je vermogen namelijk gewoon door!

  • Kan ik pensioen dat ik heb opgebouwd bij eerdere werkgevers overhevelen/ overboeken?

    Het is wettelijk helaas niet mogelijk om pensioen dat je bij een werkgever hebt opgebouwd (tweede pijler) over te hevelen naar een lijfrente (derde pijler) zoals bij BrightPensioen. Het zou mooi zou zijn als dit in de toekomst wettelijk mogelijk gemaakt wordt en BrightPensioen wil zich daar hard voor maken.

    Het is wel mogelijk om een opgebouwde lijfrente of bankspaarsaldo over te hevelen naar BrightPensioen. Dit geldt ook voor lijfrente dat is opgebouwd via de werkgever. Volg deze 5 stappen om het te regelen.

  • Kan ik bestaande lijfrentes overhevelen (overboeken) naar BrightPensioen?

    Ja! Lijfrente, oftewel pensioenpotjes die je hebt opgebouwd in de derde pijler, bijvoorbeeld via een lijfrentepolis of op een bankspaarrekening, kun je overhevelen naar BrightPensioen. Voor bestaande BrightPensioen deelnemers is dit aantrekkelijk, omdat Bright alleen verdient aan het jaarlijks lidmaatschap en tegen kostprijs belegt.

    Om dit proces in gang te zetten vind je hier een stappenplan en het aanvraagformulier.
    Nog belangrijk: indien je een lijfrente hebt dat onder het ‘oude regime’ valt, vervalt dit oude regime. BrightPensioen valt namelijk onder het ‘nieuwe regime’ lijfrente.

  • Wat als ik met deeltijd met pensioen wil gaan?

    Bouw je individueel aanvullend pensioen op in de derde pijler? Dan kun je zelf bepalen wanneer je jouw pensioenuitkering wilt laten beginnen. Hierbij ben je wel aan regels gebonden. Koop je een tijdelijke uitkering aan, dan geldt een maximum uitkering van € 22.443 per jaar (2021). Als je een levenslange uitkering aankoopt, geldt er geen maximum. Dit geldt ook voor een uitkering die tot minimaal twintig jaar na de AOW-leeftijd loopt.

  • Kan ik mijn pensioengeld ook eerder opnemen?

    Lijfrente bouw je op voor later, voor je pensioen. Het is niet de bedoeling dat dit eerder opgenomen wordt.

    Als je het opzij gezette geld toch wilt laten uitkeren – dat heet “lijfrente afkopen” – dan betaal je naast de inkomstenbelasting, ook nog een extra percentage van maximaal 20%. Dat is de zogeheten revisierente. Hiermee wil de overheid voorkomen dat de lijfrente voortijdig geconsumeerd wordt.

    Je kunt wel eerder dan op pensioenleeftijd een uitkering aankopen. Bijvoorbeeld op je 62ste. In dat geval moet de uitkeringsperiode tot minimaal 20 jaar na AOW-datum lopen.

    De uitzondering op deze regel is wanneer je langdurig arbeidsongeschikt wordt. In dat geval betaal je onder bepaalde voorwaarden geen revisierente. Maar bedenk wel; je ‘snoept’ (alsnog) van je eigen pensioen.

    De meeste Bright-leden hebben daarom twee rekeningen. Een pensioenrekening met fiscaal voordeel (box 1), waarop je geld vaststaat voor je pensioen. En daarnaast een beleggingsrekening zonder fiscaal voordeel (box 3), maar waarmee je wél flexibel bent.

    Je kunt twee rekeningen voor één lidmaatschap openen.