Vragen over Inleggen & opnemen

Terug naar alle vragen DGA Werkgever Werknemer Zzp'er

  • Waarom kan ik pas na 56 dagen geld opnemen van mijn beleggingsrekening?

    Voor SEPA machtigingen geldt een wettelijke storneringstermijn van 8 weken. Dit betekent dat je 56 dagen de tijd hebt om de inleg die wij hebben geïncasseerd, terug te draaien. Omdat wij de inleg maandelijks beleggen, is het mogelijk de incasso te storneren, terwijl het bedrag reeds belegd is.

    Daarom is het niet mogelijk een opnameverzoek te doen van bedragen die je minder dan 56 dagen eerder hebt ingelegd.

    Los van de storneringstermijn is het niet verstandig om voor zo’n korte termijn te beleggen. Uiteraard kunnen er zich onvoorziene omstandigheden voordoen waardoor het nodig kan zijn geld op te nemen. Bedenk wel dat beleggen iets is voor de lange termijn.

  • Als ik een bijdrage doe voor mijn werknemers, hoe zet ik dit dan op de salarisstrook?

    De inleg bij BrightPensioen wordt altijd gedaan vanuit het nettosalaris. Ook als je als werkgever een bijdrage op de pensioenrekening van de werknemer doet. Hoe dit werkt en hoe je dit kunt verwerken op de salarisstrookzie je hier:

      Zonder pensioen Bij 100 euro werkgeversbijdrage 
    Bruto maandloon € 2.500 € 2.500 
    Bijdrage oudedag   € 100 
    Bruto maandloon na bijdrage € 2.500 € 2.600 
    Loonheffing € -479 € -521 
    Nettosalaris € 2.021 € 2.079 
    Pensioenafdracht   € -100 
    Nettosalaris vóór belastingteruggave   € 1.979 

    Het lijkt nu alsof de werknemer zelf een deel betaalt, omdat er belasting wordt gerekend over de bijdrage oudedag. Onderaan de streep blijft er minder dan honderd euro over, terwijl de medewerker dit bedrag wel inlegt.

    Gelukkig zit dit anders! Tijdens de aangifte inkomstenbelasting geeft de werknemer zijn inleg bij Bright namelijk op. De medewerker krijgt de betaalde belasting hierover terug. In dit geval: € 42. Daarmee komt het nettosalaris van de medewerker weer op € 2.021 uit.

      Zonder pensioen Bij 100 euro werkgeversbijdrage 
    Nettosalaris € 2.021 € 2.079 
    Pensioenafdracht   € -100 
    Nettosalaris vóór belastingteruggave   € 1.979 
    Belastingteruggave   € 42 
    Nettosalaris € 2.021 € 2.021 
    Opbouw pensioen € 0 € 100 

    Nog belangrijk: voor bovenstaand fiscaal voordeel is het nodig dat de inleg binnen de jaarruimte van de medewerker valt. Dit bereken je/werknemers simpel met onze jaarruimte tool. 


    Relevante link:

  • Wanneer mag ik mijn lijfrente (pensioen) laten uitkeren?

    Je mag je uitkering zowel vóór of na je AOW-datum laten beginnen. De regels zijn alleen wel verschillend.

    Vóór je AOW-leeftijd: Wil je de uitkering laten ingaan voordat jouw AOW-leeftijd is ingegaan? Dan dient de uitkering tot minimaal twintig jaar na de AOW-leeftijd door te lopen. Bijvoorbeeld: je bent 64 en wilt beginnen met uitkeren. De AOW-leeftijd is 67. Dan is de duur van de uitkeringsperiode minimaal 4 jaar (van 64 tot 67 jaar) + 20 jaar.

    Na je AOW-leeftijd: Na je AOW-leeftijd moet je uitkering minimaal vijf jaar duren. En maximaal levenslang. Een levenslange uitkering kun je alleen bij een verzekeraar afsluiten. Bij een levenslange uitkering blijft er geen geld over voor nabestaanden, als je komt te overlijden. Kies je anders, bijvoorbeeld voor een twintigjarige uitkering, en overlijd je na tien jaar? Dan krijgen je erfgenamen het restant.

    De uitkering moet uiterlijk vijf jaar na je AOW-leeftijd ingaan.

  • Wanneer is de uiterste wijzigingsdatum voor de incasso van mijn inleg?

    Je kunt je inleg tot vier werkdagen voor de incassodatum wijzigen. Op deze incassodatum – drie werkdagen voor de standaard handelsdag – incasseren we jouw inleg. Ongeveer één week voor de uiterste wijzigingsdatum ontvang je van ons een e-mail. Daarin staat het bedrag dat we gaan incasseren zodat je nog voldoende tijd hebt dit te wijzigen.

  • Wanneer is de uiterste wijzigingsdatum voor een opname verzoek?

    Je kunt een opnameverzoek tot één werkdag voor de standaard handelsdag wijzigen of opgeven. De standaard handelsdag is de laatste dag van de maand. Op basis van de slotkoers van de laatste dag van de maand bepaalt KAS BANK de intrinsieke waarde van de participaties (‘Net Asset Value’, of NAV).

  • Wat is de standaard handelsdag?

    Op de standaard handelsdag wordt de waarde van de beleggingen van het Bright Lifecycle Fonds bepaald. Op basis van de slotkoers van de laatste dag van de maand bepaalt Caceis (voorheen KAS BANK) de intrinsieke waarde van de participaties. Dat wordt ook wel ‘Net Asset Value’, of NAV genoemd.

    Een opnameverzoek doen (of wijzigen) kan tot één werkdag voor deze standaard handelsdag.

  • Kan ik als werkgever direct op de rekening van mijn medewerkers inleggen?

    Het is mogelijk om als werkgever direct op de rekening van medewerkers in te leggen. Aangezien we maar van één rekeningnummer kunnen incasseren, is het (als de werkgever de inleg doet) voor de medewerkers niet mogelijk om de inleg aan te passen of om vanaf een eigen rekening bedragen te laten incasseren.

  • Op welke datum moet ik mijn inleg ingesteld hebben om op tijd te zijn voor de eerstvolgende incassodatum?

    Alle belangrijke data met betrekking tot incasseren en beleggen vind je hier.

  • Hoe kan ik een automatische overboeking naar BrightPensioen instellen?

    Bij je aanmelding machtig je ons om je inleg af te schrijven van het door jou opgegeven rekeningnummer. Je kunt de hoogte van je inleg instellen in de portal; jouw eigen online omgeving.

  • Kan ik mijn inleg bij BrightPensioen tussentijds wijzigen?

    Als deelnemer van Bright krijg je jouw eigen online omgeving. Hier kun je jouw inleg wijzigen wanneer je dat wilt.

  • Als ik inleg zonder belasting af te trekken, is mijn uitkering dan belast?

    Ja, je betaalt altijd inkomstenbelasting zodra je jouw vermogen laat uitkeren. Hoe jouw uitkering belast wordt staat los van de belastingteruggave die je vooraf hebt gehad.

  • Hoe kan ik een eenmalige storting doen?

    Een eenmalige storting is eenvoudig in te voeren op je online BrightPensioen omgeving. Dit kan gedaan worden bij ‘mijn inleg wijzigen’. Mocht dit niet lukken neem dan even contact met ons op.

  • Tot wanneer kan ik nog inleggen dit jaar?

    Je kunt het hele jaar inleggen. Dat doe je door je inleg op te geven in de portal; jouw persoonlijke online omgeving. Wil je per maand weten wanneer je uiterlijk je inleg wilt opgeven of wijzigen? Kijk dan hier: ‘Uiterste wijzigingsdatum incasso inleg’.

     

  • Hoe bepaal ik op welke jaren van de jaar- en reserveringsruimte mijn inleg van toepassing is? En hoe specificeer ik dit?

    Allereerst even de definities van deze twee termen. De jaarruimte geeft aan hoeveel je dit jaar fiscaal vriendelijk opzij mag zetten voor je pensioen. De reserveringsruimte is een deel van de ongebruikte jaarruimtes van de afgelopen zeven jaar.

    Dan nu het antwoord op de vraag. Als je dit jaar begint met inleggen, dan kun zelf kiezen of je de inleg wilt gebruiken om je jaarruimte, of je reserveringsruimte te benutten. Deze keuze maak je bij de aangifte inkomstenbelasting voor het betreffende kalenderjaar. De inleg in het kalenderjaar 2020 geef je dus aan bij de aangifte inkomstenbelasting 2020 die je in het voorjaar van 2021 doet (of via een voorlopige teruggave). Bij de aangifte dien je aan te geven hoeveel je van je jaarruimte van dit jaar wilt gebruiken. En hoeveel reserveringsruimte je van de afgelopen zeven jaar wilt gebruiken.

    Handig om te weten: Het is slim om eerst de oudste reserveringsruimte te gebruiken, omdat deze anders vervalt per het volgende kalenderjaar.

  • Hoe combineer ik SharePeople slim met BrightPensioen?

    Als je via SharePeople het risico op arbeidsongeschiktheid deelt met andere leden, kun je maandelijks een betaalverzoek krijgen voor giften aan zieke Bright-leden. Dit kan maximaal 6% zijn van het door jou gekozen inkomensniveau bij ziekte.

    Tot nu toe blijkt het bedrag dat onze leden maandelijks aan giften kwijt zijn, een stuk lager.

    Daardoor houd je een leuk bedrag over, wat je kunt gebruiken voor je pensioen- of beleggingsrekening bij BrightPensioen.

  • Kan ik ook zelf een bedrag overmaken naar mijn BrightPensioen rekening?

    BrightPensioen werkt met automatische incasso. Volgens een vast schema incasseren we maandelijks de inleg van onze deelnemers. Hierdoor kunnen we de kosten laag houden. Het ‘handmatig’ overmaken van bedragen is niet mogelijk.

    Wil je maandelijks een zelfde bedrag inleggen, dan kun je dit bedrag éénmalig ingeven op de BrightPensioen portal bij maandelijkse inleg.

    Wil je elke maand een wisselend bedrag inleggen, dan geef je elke maand op de portal bij eenmalige inleg het bedrag in dat je die maand wil laten incasseren.
    Bij de eerstvolgende incasso wordt het bedrag geïncasseerd. Als je ervoor zorgt dat je die rekening uitsluitend gebruikt als tegenrekening voor de incasso van BrightPensioen, zorg je dat er nooit teveel op die rekening staat en altijd exact het benodigde bedrag.

  • Hoe kan ik een bedrag van mijn beleggingsrekening naar mijn pensioenrekening overhevelen/ overboeken?

    Dit doe je door vanuit je persoonlijke online omgeving een contactformulier in te vullen. Klik rechts bovenin het scherm op ‘Contact’. Hier geef je aan welke waarde je van jouw beleggingsrekening wilt doorstorten naar jouw pensioenrekening. Vervolgens regelen wij het verder voor je! Hier zijn geen kosten aan verbonden.

    Let op dat je dit uiterlijk voor het einde van het jaar doet, wil je de inleg in dat jaar kunnen aftrekken van je inkomstenbelasting.

  • Kan ik ook mijn stamrecht overboeken/ overhevelen naar BrightPensioen?

    Jazeker. Heb je ooit een ontslagvergoeding ontvangen en staat dit geld binnen een Stamrecht BV of op een Stamrecht-rekening? (bij een bank of verzekeraar). Dan kun je een speciale stamrecht rekening openen bij BrightPensioen en het geld hiernaar overmaken.

    Ben je al klant bij Bright? Dan is dat helemaal aantrekkelijk: je betaalt namelijk niets extra voor een tweede (stamrecht)rekening.

  • Gaat BrightPensioen ook de uitkeringsfase verzorgen?

    Ja, dat is wel onze ambitie. Op dit moment zijn we bezig met de ontwikkeling en testfase van dit product. We verwachten dit rond 2021 te kunnen faciliteren.

  • Hoe kan ik mijn geld opnemen van mijn beleggingsrekening?

    Via de online portal kun je een opnameverzoek doen. In dat geval verkopen we op de eerstvolgende standaard handelsdag (een deel van) jouw beleggingen. Binnen tien werkdagen staat de opbrengst op jouw bankrekening. Hierbij geldt een transactievergoeding van 0.05% (oftewel: € 0,50 per € 1.000).

    Let op: bedragen die minder dan 56 dagen geleden (de wettelijke storneringstermijn) zijn ingelegd, kunnen nog niet worden opgenomen. Het zou dan immers mogelijk zijn je beleggingen te verkopen en vervolgens je inleg te storneren.

  • Waar en wanneer kan ik mijn inleg terugvinden in de portal?

    Op de vijfde werkdag van de maand. Dan zijn alle stortingen, incasso’s en inkomende waardeoverdrachten die we de maand daarvoor hebben ontvangen zichtbaar in de portal: de online deelnemersomgeving. Je kunt jouw inleg terugvinden door op je pensioenuitkering te klikken. Aan de rechterkant vind je dan ‘mijn transacties’.

  • Als ik stop met inleggen, moet ik dan het lidmaatschap betalen?

    Wanneer je een periode* niet meer wilt of kunt inleggen, kun je een inlegpauze inlassen. Op dat moment is het lidmaatschap gratis. Voorwaarde is dat je minimaal één jaar het lidmaatschap hebt betaald en dat er minder dan € 50.000 in je pensioenpot zit.

    Gedurende de inlegpauze:

    • blijft je geld belegd;
    • betaal je geen lidmaatschap;
    • kun je niet meer inleggen;
    • kun je geen inkomende waardeoverdracht aanvragen;
    • wordt je het risico niet afgebouwd richting je pensioenleeftijd;
    • gelden er aangepaste regels rondom de bijstandsbescherming.

    Voorwaarden voor een inlegpauze

    • Je hebt minimaal één jaar het lidmaatschap betaald (€ 210).
    • De inlegpauze las je in vóór het begin van een nieuw kalenderjaar.
    • Je hebt geen beleggingsrekening, of je hebt jouw vermogen van je beleggingsrekening overgeboekt naar je pensioenrekening. Er staat dus geen vermogen op de beleggingsrekening.
    • Je hebt minder dan € 50.000 aan vermogen opgebouwd en je pensioenpot blijft onder de € 50.000. Mocht je pot door rendementsgroei groter worden dan € 50.000, dan zijn we genoodzaakt het jaarlijks lidmaatschap weer in rekening te brengen.
    • Een inlegpauze mag zo lang duren als nodig, maar kan maximaal één keer in de vijf jaar worden ingelast. Mocht het toch voorkomen dat je een tweede keer een inlegpauze wil inlassen, neem dan even telefonisch contact met ons op. Dan zoeken we samen naar een oplossing.

    Hoe las je een inlegpauze in?

    1. Log in via jouw BrightPensioen omgeving.
    2. Geef via het contactformulier aan dat je (voorlopig) wilt stoppen met inleggen.
    3. Wij sturen je een bevestiging.
    4. Vanaf volgend kalenderjaar betaal je geen lidmaatschapskosten meer (tot we weer van je horen).

    Inlegpauze opheffen

    Wanneer je weer wil beginnen met inleggen, geef je dat ook door via het contactformulier. Je ontvangt een bevestiging met de datum waarop jouw rekening weer actief wordt. Vanaf dat moment kun je inleggen en betaal je de lidmaatschapskosten van het betreffende kalenderjaar.

    *) Minimaal één kalenderjaar

  • Hoeveel legt een deelnemer gemiddeld in bij BrightPensioen?

    De gemiddelde deelnemer bij Bright legt ongeveer € 350 per maand in. De bedragen variëren echter van € 100 per maand tot € 1000 per maand. De meeste deelnemers geven aan hun gehele jaarruimte te gebruiken.

    Relevante pagina's:

  • Kan ik een overbruggingslijfrente overhevelen/ overboeken?

    Een overbruggingslijfrente kun je – net als andere lijfrentes – overhevelen naar BrightPensioen. De bijbehorende rechten blijven bestaan.

    Als je een lijfrentepolis hebt die vóór 1 januari 2006 is gesloten, kun je de tot 1 januari 2006 opgebouwde waarde gebruiken als overbruggingslijfrente. Met deze overbruggingslijfrente kun je een uitkering ontvangen tot je pensioendatum. Indien voor de betreffende lijfrentepolis na 1 januari 2006 geen premie meer is voldaan, mag de volledige waarde van deze polis voor een overbruggingslijfrente worden aangewend*. De einddatum van deze lijfrente is uiterlijk het kalenderjaar waarin je:  of 65 jaar wordt, of de AOW gerechtigde leeftijd hebt bereikt of jouw pensioenregeling tot uitkering komt. De hoogte van de uitkering is gebonden aan een wettelijk maximum per jaar.

    *Eventueel in 2006 betaalde en in de aangifte over 2005 opgenomen premie is hierbij buiten beschouwing gelaten.

  • Wat als ik meer dan de jaar-en reserveringsruimte heb ingelegd?

    Als je méér dan de voor jou geldende jaar- en reserveringsruimte inlegt in een bepaald jaar, dan kun je het teveel ingelegde deel niet aftrekken van je inkomstenbelasting. Mocht dit het geval zijn, neem dan contact op met de klantenservice van BrightPensioen voor 1 april.

    De Belastingdienst staat echter een extra inleg van maximaal € 2.269 aan niet-afgetrokken lijfrentepremies of -stortingen per jaar toe, waarover in de uitkeringsfase niet nogmaals inkomstenbelasting dient te worden betaald. Dit maximum bedrag van € 2.269 extra geldt voor alle lijfrenteverzekeringen en bancaire lijfrenten (lijfrentespaarrekeningen of lijfrentebeleggingsrechten) samen.

    Om hiervan gebruik te maken moet je een Verklaring niet-afgetrokken premies (ook wel ‘Saldoverklaring genoemd) aanvragen bij de Belastingdienst.

    Let op: Leg je nóg meer in dan je jaar- en reserveringsruimte plus deze € 2.269 in een jaar, dan is er nog een optie om de “verklaring geruisloze terugstorting” aan te vragen. Ook dit doe je bij de belastingdienst.

  • Kan ik de eenmaal gekozen pensioen-/einddatum nog wijzigen?

    Ja, die datum kun je op ieder moment nog wijzigen.

  • Wanneer en hoe vaak moet ik inleggen?

    Je bepaalt zelf hoeveel en hoe vaak je inlegt. Wel is het zo dat maandelijks inleggen tot een gelijkmatigere ontwikkeling van jouw vermogen leidt dan eenmalig per jaar inleggen. Je stapt immers maandelijks in bij verschillende beurskoersen. Als je één keer per jaar inlegt heb je geluk als de beurzen laag staan en pech als ze hoog staan. Uit oogpunt van risicospreiding is maandelijks inleggen het verstandigst.
    Maar je kunt ook een combinatie van maandelijks en per jaar of kwartaal kiezen. Je kunt bijvoorbeeld maandelijks een bedrag inleggen waarvan je zeker weet dat je dit kunt missen. Aan het einde van het jaar als je weet wat je inkomen geweest is, kan je dan de rest van jouw jaar- en reserveringsruimte nog inleggen.
    Je bent dus volledig flexibel bij BrightPensioen.

  • Kan ik voor mijzelf en mijn partner inleggen?

    Een lijfrente is altijd gekoppeld aan één natuurlijk persoon. Jouw partner zal dus een eigen pensioenrekening bij BrightPensioen moeten openen.
    Wel is het zo dat als je gaat scheiden, je pensioen verevend kan worden met je ex.
    En als je komt te overlijden dat je erfgenamen met jouw opgebouwde pensioenpotje een nabestaandenuitkering mogen aankopen.

  • Kan ik van mijn zakelijke rekening inleggen, of moet het een privé-rekening zijn?

    Pensioen opbouwen via de derde pijler betreft lijfrente en een lijfrente is altijd gekoppeld aan een natuurlijk persoon. Een storting is daarom altijd een privé-storting. Het mag zowel een zakelijke als een privé-rekening zijn en BrightPensioen gebruikt de bankrekening ter identificatie. Als je de eerste storting van een zakelijke rekening doet, hebben we ter identificatie additioneel een uittreksel KvK nodig. En als het een ‘en/of rekening’ betreft, moet de naamgeving van deze rekening overeenkomen met de persoon die de BrightPensioen rekening geopend heeft.

  • Wat gebeurt er met mijn pensioen als ik voor mijn pensioendatum overlijd?

    Als je komt te overlijden, gaat de waarde van jouw opgebouwde pensioenpot naar je wettelijke erfgenamen (dat werkt zo).

    Daarnaast kun je een overlijdensrisicoverzekering afsluiten. BrightPensioen biedt zelf geen verzekeringen. Wel hebben we een samenwerking met Allianz. Bij Allianz kun je een overlijdingsrisicoverzekering afsluiten.

  • Wanneer moet ik beginnen met geld opzij te zetten voor pensioen?

    Dat bepaal je zelf. Wel is het zo dat hoe eerder je begint, hoe lager het bedrag is dat je maandelijks opzij moet zetten voor hetzelfde pensioen. Dat komt door het rendement-op-rendement effect. Daarom loont het om zo vroeg mogelijk te beginnen. Onze pensioenindicator laat zien wat een enorm verschil dit kan maken. Natuurlijk kun je tussendoor een poosje stoppen of wat minder inleggen als het even niet uitkomt. Dan rendeert je vermogen namelijk gewoon door!

  • Hoe kan ik geld uit mijn fiscale oudedagsreserve (FOR) overhevelen / overboeken naar BrightPensioen?

    Het idee van een oudedagsreserve is dat je die op een bepaald moment overzet naar een lijfrente. Zoals de pensioenrekening van BrightPensioen.

    Ben je nog geen lid van Bright?
    Open een rekening

    Vervolgens kun je het bedrag waarmee je de oudedagsreserve wilt laten afnemen, in de portal invullen als eenmalige inleg.

    In jouw boekhouding neemt je oudedagsreserve (FOR) op de balans af met het bedrag dat je inlegt op je pensioenrekening (lijfrente) bij BrightPensioen.
    Dit bedrag wordt bij je winst opgeteld. Daar staat een even grote aftrek in Box 1 tegenover. Daarmee voorkom je dat je er belasting over betaalt.

    NB: Heb je je oudedagsreserve al op een beleggingsrekening bij Bright staan? Dan hoef je ons alleen te laten weten dat je het geld wilt overzetten naar je pensioenrekening. Door een contactformulier in de portal in te vullen of door ons te bellen.

  • Kan ik pensioen dat ik heb opgebouwd bij eerdere werkgevers overhevelen/ overboeken?

    Het is wettelijk helaas niet mogelijk om pensioen dat je bij een werkgever hebt opgebouwd (tweede pijler) over te hevelen naar een lijfrente (derde pijler) zoals bij BrightPensioen. Het zou mooi zou zijn als dit in de toekomst wettelijk mogelijk gemaakt wordt en BrightPensioen wil zich daar hard voor maken.

    Het is wel mogelijk om een opgebouwde lijfrente of bankspaarsaldo over te hevelen naar BrightPensioen. Dit geldt ook voor lijfrente dat is opgebouwd via de werkgever. Volg deze 5 stappen om het te regelen.

  • Kan ik bestaande lijfrentes overhevelen (overboeken) naar BrightPensioen?

    Ja, lijfrente, oftewel pensioenpotjes die je hebt opgebouwd in de derde pijler, bijvoorbeeld via een lijfrentepolis of op een bankspaarrekening, kun je overhevelen naar BrightPensioen. Voor bestaande BrightPensioen deelnemers is dit aantrekkelijk, omdat Bright alleen verdient aan het jaarlijks lidmaatschap en tegen kostprijs belegt.

    Om dit proces in gang te zetten vind je hier een stappenplan en het aanvraagformulier.
    Let wel: indien je een lijfrente hebt dat onder het ‘oude regime’ valt, vervalt dit oude regime. BrightPensioen valt namelijk onder het ‘nieuwe lijfrente regime’.

  • Wat als ik met deeltijd met pensioen wil gaan?

    Bouw je individueel aanvullend pensioen op in de derde pijler? Dan kan je zelf bepalen wanneer je jouw pensioenuitkering wil laten beginnen. Hierbij ben je wel aan regels gebonden. Koop je een tijdelijke uitkering aan, dan geldt een maximum uitkering van € 20.953 per jaar (2015). Als je een levenslange uitkering aankoopt, geldt er geen maximum. Dit geldt ook voor een uitkering die tot minimaal 20 jaar na de AOW leeftijd loopt.

  • Kan ik mijn pensioengeld ook eerder opnemen?

    Lijfrente is bedoeld voor je pensioen. Het is niet de bedoeling dat dit eerder opgenomen wordt.

    Als je het opzij gezette geld toch wilt laten uitkeren – dat heet ‘lijfrente afkopen’ – betaal je naast de inkomstenbelasting, ook nog een extra percentage van maximaal 20 procent. Dat is de zogeheten revisierente. Hiermee wil de overheid voorkomen dat de lijfrente voortijdig geconsumeerd wordt.

    Je kunt wel eerder dan op pensioenleeftijd een uitkering aankopen. Bijvoorbeeld op je 62ste. In dat geval moet de uitkeringsperiode tot minimaal 20 jaar na AOW datum lopen.

    De uitzondering op deze regel is wanneer je langdurig arbeidsongeschikt wordt. In dat geval kun je de revisierente voorkomen.