Vragen over Aanmelden & opzeggen

Terug naar alle vragen DGA Werkgever Werknemer Zzp'er

  • Wat zijn de kosten voor de werknemer als de werkgever faciliteert?

    Als jouw werkgever pensioen faciliteert via BrightPensioen, worden de lidmaatschapskosten en de inschrijfvergoeding voor jou betaald. Het enige waar je zelf voor betaalt  zijn de beleggingskosten. Geen zorgen, wij beleggen tegen kostprijs en houden deze zo laag mogelijk. BrightPensioen verdient hier niets aan. Jaarlijks worden er lopende fondskosten in rekening gebracht en per inleg betaal je transactiekosten. De actuele beleggingskosten vind je op onze prijs pagina.

    Neem je ontslag bij jouw werkgever? Dan stopt jouw werkgever met het betalen van jouw lidmaatschap. Je hebt twee opties.

    • Je kunt blijven inleggen. In dat geval betaal je zelf of jouw nieuwe werkgever het jaarlijkse lidmaatschap.
    • Je kunt stoppen met inleggen en een inlegpauze inlassen. Lees de voorwaarden. In dit geval worden de lidmaatschapskosten niet in rekening gebracht. Je opgebouwde vermogen blijft gewoon belegd en rendeert door, maar je kunt niet meer inleggen.
  • Hoe kan ik van BrightPensioen overstappen naar een andere aanbieder?

    Als je bij ons weg wilt, dan vinden wij dat erg jammer! Maar we leggen je geen strobreed in de weg. Wij volgen hiervoor het zogenoemde Protocol Stroomlijning Kapitaaloverdrachten (PSK).

    Banken, verzekeraars en beleggingsinstellingen hebben onderling afspraken gemaakt zodat fiscaal gefaciliteerde potjes – lijfrente of stamrecht – soepel overgeheveld kunnen worden tussen aanbieders. Deze afspraken liggen vast in dit protocol.

    Hoe werkt het?

    Om jouw potje over te hevelen naar een andere aanbieder, hebben wij de volgende zaken nodig:

    • Jouw BrightPensioen rekeningnummer
    • Naam en handtekening
    • Een kopie legitimatie (ID-kaart, paspoort of Nederlands rijbewijs)
    • De naam en contactgegevens van de nieuwe aanbieder. En indien bekend: jouw polis- of rekeningnummer bij deze aanbieder.

    Wij vragen je deze aanvraag (zie voorbeeld) te sturen naar psk@brightpensioen.nl. Vervolgens zal de waarde van jouw vermogen bij BrightPensioen vastgesteld worden. Hiervoor hebben we de zogenoemde NAV bepaling – de waarde van het fonds – nodig. Deze wordt eens per maand opgesteld door CACEIS (voorheen KAS BANK) en wij ontvangen deze drie werkdagen na de standaard handelsdag (laatste dag van de maand).

    Hoe lang duurt het?

    Als wij bovengenoemde gegevens ontvangen vóór de laatste werkdag van de maand, dan hevelen wij jouw vermogen binnen 14 dagen na de eerstvolgende handelsdag over naar de nieuwe aanbieder. Na de laatste werkdag duurt het een maand langer. Mocht Bright het termijn van 14 dagen overschrijden, dan zullen wij de wettelijke rente (op niet-handelstransacties) vergoeden.

    Kosten

    Wij rekenen zelf geen kosten voor jouw overstap. Wel wordt voor deze waardeoverdracht 0,05% ingehouden op de waarde van jouw participaties bij BrightPensioen (uitstapvergoeding). Dus 50 cent van elke 1000 euro. Dit blijft achter in het Bright LifeCycle Fonds om de zittende deelnemers te compenseren. Zij zouden anders opdraaien voor de kostprijs van jouw vertrek.

  • Als ik later in het jaar bij BrightPensioen begin, moet ik dan voor het hele jaar betalen?

    Bij BrightPensioen betaal je pas lidmaatschap vanaf € 5.000 aan opgebouwd vermogen, of als je één jaar Bright-lid bent. Op dat moment betaal je pas, vanaf die maand tot het einde van het kalenderjaar (€ 17,50 per maand).

    In het begin van het volgende kalenderjaar, ontvang je een factuur voor het lidmaatschap van het hele jaar.

     

  • Ik kom uit het buitenland, kan ik bij BrightPensioen pensioen opbouwen?

    Voor het openen van een lijfrenterekening is het vereist dat je inkomstenbelasting betaalt in Nederland. Als je dit niet doet, kun je vermogen opbouwen middels onze beleggingsrekening.

  • Hoe kan ik mijn pensioen (lijfrente) opzeggen of stoppen?

    Als je wilt opzeggen, kun je dit telefonisch of via een e-mail aan ons laten weten. Je hebt een paar mogelijkheden.

    1. Vraag een inlegpauze aan. Dit betekent dat je stopt met inleggen, maar je vermogen bij Bright laat staan. Jouw geld wordt dan gewoon doorbelegd door ons. Je betaalt géén lidmaatschap. Lees hier de voorwaarden.
    2. Je stapt over naar een andere aanbieder. In dat geval kun je een waardeoverdracht aanvragen via deze procedure.

    Tenslotte kun je jouw lijfrente afkopen. Maar dat is minder verstandig! Afhankelijk van hoeveel vermogen je hebt opgebouwd, krijg je een boete van de fiscus. En je loopt het risico geen of (te) weinig pensioen (lijfrente) op te bouwen. Is dit toch wat je graag wilt? Dan raden wij je aan om even een belafspraak met ons te maken. Dan nemen we kort de opties en risico’s met je door.

  • Hoe word ik deelnemer / lid van BrightPensioen?

    Om deelnemer / lid te worden van BrightPensioen, kun je jezelf aanmelden via de “word lid” button bovenaan onze website.

    • Je geeft hier jouw NAW-gegevens in.
    • Je kiest voor een pensioenrekening en/of beleggingsrekening (als je wilt; twee rekeningen voor één lidmaatschap).
    • Je uploadt een kopie ID waarop je BSN zichtbaar is.
    • Je maakt de inschrijfvergoeding over (of € 0,01 ter verificatie, in het geval je werkgever de inschrijfvergoeding voldoet).

    Vervolgens gaan wij aan de slag om jouw gegevens te controleren en verwerken. Dat doen we onder andere aan de hand van je betaling (een zogenoemde afgeleide identificatie) en door je online te ‘Googlen’ (geen grap). Dit moeten we doen in het kader van de Wwft, de Wet ter voorkoming van Witwassen en financieren van Terrorisme.

    Ervan uit gaande dat we niets vinden, krijg je van ons een instructie voor de portal en kun je aan de slag. Meestal is dat dezelfde werkdag, en anders de werkdag erna.

    Het eerste wat je vervolgens moet doen is jouw inleg doorgeven in de portal. Een eenmalige en/of periodieke inleg. Die worden bij elkaar opgeteld en de eerst volgende incasso dag geïncasseerd. Klik bovenin de website op de button “Voor Bright leden” voor alle belangrijke data (waaronder de incasso dag).

  • Waarom vraagt BrightPensioen om een SEPA machtiging?

    BrightPensioen heeft de meeste van haar processen volledig geautomatiseerd. Dit voorkomt menselijke fouten en zo houden we de kosten laag. Zo incasseren we de (door jou opgegeven) periodieke en de eventuele eenmalige inleg, maar ook het jaarlijkse lidmaatschap. In de online deelnemersomgeving kan je jouw (periodieke en/of eenmalige) inleg zelf wijzigen en desgewenst naar 0 zetten.

    Het voordeel van een incasso is dat je deze nog altijd binnen 8 weken nadat de incasso heeft plaatsgevonden zelf kan terugdraaien als je het er niet mee eens bent.

    Let wel op: als je dit doet met de inleg incasso nadat de gelden belegd zijn, dan kunnen er extra kosten aan verbonden zijn. Neem in dat geval eerst contact op met onze klantenservice, zodat we je kunnen helpen eventuele kosten te vermijden.

  • Waarom heeft BrightPensioen mijn BSN en fiscaal inwonerschap nodig?

    Als financiële instelling zijn wij verplicht, om bij het afsluiten van een nieuwe rekening, om het fiscale inwonerschap van de deelnemer vast te stellen. Ook dienen wij de belastingdienst jaarlijks te melden hoeveel jij hebt ingelegd op je (box 1) (lijfrente)pensioenrekening. Ook dienen wij de belastingdienst te melden hoeveel (box 3) vermogen jij op je beleggingsrekening bij Bright hebt staan.
    Om dit te kunnen doen, hebben wij jouw BSN nodig en/of het Tax Identification Number (“TIN”) van eventue(e)l(e) andere land(en) waarin je fiscaal inwoner bent.
    De belastingdienst kan vervolgens deze gegevens vooringevuld in jouw jaarlijkse inkomstenbelastingaangifte opnemen, of -indien je (ook) fiscaal inwoner bent in een ander land dan Nederland- deze doorsturen naar dit andere land.

  • Hoe kan ik een beleggingsrekening openen bij BrightPensioen?

    Mocht je al een pensioenrekening hebben en daarnaast een beleggingsrekening willen openen dan kan dit zonder extra kosten. De rekening kun je via deze pagina aanvragen.

  • Kan ik van mijn zakelijke rekening inleggen, of moet het een privérekening zijn?

    Pensioen opbouwen via de derde pijler is lijfrente. Een lijfrente – het woord zegt het al – is gekoppeld aan een lijf. Oftewel: een natuurlijk persoon. De inleg op jouw pensioenrekening bij Bright is dan ook een privé-uitgave.

    Het is daarom het meest logisch van een privérekening in te leggen. Maar het mag ook van je zakelijke rekening. In dat geval hebben we een kopie van een recent KvK-uittreksel nodig. Dat is om jou als persoon te kunnen identificeren aan de hand van jouw zakelijke rekening.

    Maar ook al leg je in van je zakelijke rekening: het blijft een privé-uitgave. Je inleg is niet zakelijk aftrekbaar, wel privé. De inleg is aftrekbaar van je belastbaar inkomen in box 1 bij de aangifte inkomstenbelasting. Zorg dat je niet meer inlegt dan jouw jaarruimte. Ook het lidmaatschap van BrightPensioen is niet zakelijk aftrekbaar.

  • Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?

    Wachtwoord voor de online portal vergeten? Doorloop de volgende stappen.

    Surf naar de portal en klik op “nieuw wachtwoord opvragen”.

    Stappenplan (nieuw) wachtwoord aanmaken online portal BrightPensioen - stap 1

    Vul op het volgende scherm jouw e-mailadres in, waarmee je bij ons geregistreerd staat, en kies voor “stuur verificatiecode”.

    Stappenplan (nieuw) wachtwoord aanmaken online portal BrightPensioen - stap 2

    In jouw mailbox vind je nu een e-mail met de verificatiecode. Controleer ook je spam! Deze vul je in en vervolgens klik je op “code verifiëren”.

    Stappenplan (nieuw) wachtwoord aanmaken online portal BrightPensioen - stap 3

    Klik in het volgende scherm op “Verder met wachtwoord wijzigen”.

    Stappenplan (nieuw) wachtwoord aanmaken online portal BrightPensioen - stap 4

    Nu kun je een wachtwoord instellen. Het wachtwoord moet tussen 8 en 64 tekens lang zijn en moet minstens drie ‘gekke’ tekens bevatten (zoals een hoofdletter, getal of symbool).

    Stappenplan (nieuw) wachtwoord aanmaken online portal BrightPensioen - stap 5

    Klik daarna op “volgende”.

    That’s it! Je nieuwe wachtwoord is ingesteld. Vergeet ‘m niet op te slaan, want dit is je wachtwoord voor de volgende keren.

    Je wordt meteen automatisch ingelogd in de portal.