Vragen over Aanmelden & opzeggen

Terug naar alle vragen DGA Werkgever Werknemer Zzp'er

  • Hoe kan ik inloggen in de portal? / How can I login in the portal

    For English, scroll down.

    • Ga naar BrightPensioen.nl en ga naar ‘Voor Bright leden’ en dan naar “Log in bij je Bright omgeving” Of ga met deze link direct naar de pagina.
    • Klik op ‘Nieuw wachtwoord opvragen’.
    • Voer je Bright rekeningnummer in.
    • Klik op ‘Wachtwoord opvragen’. We mailen je dan een tijdelijk wachtwoord.
    • Klik op ‘Ga terug’ en log in met je Brightnummer en wachtwoord dat we hebben gemaild.
    • Kies een #W4chtw00rd dat bestaat uit minimaal 8 karakters. Met minstens één hoofdletter, één cijfer en één speciaal karakter, zoals: ! # + @.
    • Klik op ‘Inleg wijzigen’ en geef daar je periodieke en/of eenmalige inleg in.
      Herhaal bovenstaande stappen als je twee rekeningen hebt.

    English:

    • Go to BrightPensioen.nl and click ‘Voor Bright leden’ (top-right corner) and then “Log in bij je Bright omgeving”. Alternatively: click this link.
    • Click ‘Nieuw wachtwoord opvragen’.
    • Enter your Bright account number.
    • Click ‘Wachtwoord opvragen’. You will receive a temporary password.
    • Click ‘Ga terug’ and login with your Bright account number and password you just received by e-mail.
    • Choose a password of at least 8 characters containing at least one capital, one number and one special character (like ! # + @)
    • Click ‘Inleg wijzigen’ and enter a ‘periodieke inleg’ and/or ‘eenmalige inleg’. The ‘periodieke inleg’ will be collected every period you selected (e.g. monthly) and the ‘eenmalige inleg’ will only be collected the next collection date.
      Repeat these steps if you have more than one account
  • Wat zijn de kosten voor de werknemer als de werkgever faciliteert?

    Als jouw werkgever pensioen faciliteert via BrightPensioen worden de lidmaatschapskosten en de inschrijfvergoeding voor jou betaald. Het enige waar je zelf voor betaalt zijn de beleggingskosten. Geen zorgen, want we beleggen tegen kostprijs! Jaarlijks worden er lopende fondskosten in rekening gebracht van ongeveer 0,24% op jaarbasis en per inleg betaal je 0,07% transactiekosten. Zoals gezegd is dit de kostprijs dus BrightPensioen verdient hier niets aan.

    Neem je ontslag bij jouw werkgever? Dan stopt jouw werkgever natuurlijk met het betalen van jouw lidmaatschap. Je hebt dan twee opties.

    • Je kunt blijven inleggen. In dat geval betaal jijzelf of jouw nieuwe werkgever het jaarlijkse lidmaatschap (210 euro).
    • Je kunt stoppen met inleggen en een inleg pauze inlassen. In dit geval worden de lidmaatschapskosten niet in rekening gebracht. Je opgebouwde vermogen blijft dan gewoon belegd en rendeert door.
  • Hoe kan ik van Bright overstappen naar een andere aanbieder?

    Als je bij ons weg wilt vinden we dat natuurlijk jammer, maar we leggen je geen strobreed in de weg. We volgen hiervoor het zogenoemde Protocol Stroomlijning Kapitaaloverdrachten (PSK).

    Banken, verzekeraars en beleggingsinstellingen hebben onderling afspraken gemaakt zodat fiscaal gefaciliteerde potjes – lijfrente of stamrecht – soepel overgeheveld kunnen worden tussen aanbieders. Deze afspraken liggen vast in dit protocol.

    Hoe werkt het?

    Om jouw potje over te hevelen naar een andere aanbieder hebben wij de volgende zaken nodig:

    • Jouw BrightPensioen rekeningnummer
    • Naam en handtekening
    • Een kopie legitimatie (ID-kaart, paspoort of Nederlands rijbewijs)
    • De naam en contactgegevens van de nieuwe aanbieder. En indien bekend jouw polis- of rekeningnummer bij deze aanbieder.

    Wij vragen je deze aanvraag (zie voorbeeld) te sturen naar psk@brightpensioen.nl Vervolgens zullen de waarde van jouw vermogen bij BrightPensioen vaststellen. Hiervoor hebben we zogenoemde NAV bepaling – zeg maar de waarde van het fonds – nodig. Deze wordt eens per maand opgesteld door Kasbank en wij ontvangen deze drie werkdagen na de standaard handelsdag (laatste dag van de maand)

    Hoe lang duurt het?

    Als wij bovengenoemde gegevens ontvangen vóór de laatste werkdag van de maand, dan hevelen wij jouw vermogen binnen 14 dagen over naar jouw nieuwe aanbieder. Na de laatste werkdag duurt het een maand langer. Mocht Bright de termijn van 14 dagen overschrijden dan zullen wij de wettelijke rente (op niet-handelstransacties) vergoeden.

    Kosten

    Wij rekenen zelf geen kosten voor jouw overstap. Wel wordt voor deze waardeoverdracht 0,05% ingehouden op de waarde van jouw participaties bij BrightPensioen. Dus 50 cent van elke 1000 euro. Dit blijft achter in het Bright LifeCycle fonds om de zittende deelnemers te compenseren. Zij zouden anders opdraaien voor de kostprijs van jouw vertrek.

     

  • Kan ik BrightPensioen ook aanbieden aan zzp'ers die voor mij werken?
    Goed idee! En ja, dat kan. Het is slim om fijne zzp’ers te vriend te houden. Zo kun je ervoor kiezen om het pensioen aan te bieden en dat jij, als opdrachtgever, het inschrijfgeld en het jaarlijkse lidmaatschap betaalt. De freelancers kunnen dan helemaal zelf bepalen hoeveel ze inleggen.
  • Als ik later in het jaar bij BrightPensioen begin, moet ik dan voor het hele jaar betalen?

    Bij BrightPensioen betaal je pas lidmaatschap vanaf €3000 aan opgebouwd vermogen, of als je twee jaar deelnemer bent. Je betaalt enkel voor de maanden waarin aan één of beide van deze voorwaarden is voldaan (€17,50 per maand).

  • Kan er iemand langskomen om mij en mijn werknemers uitleg te geven over pensioen?

    We helpen je graag! Afhankelijk van de grootte van je bedrijf kunnen we een webinar of workshop organiseren. Bij een workshop komt een van onze pensioenexperts langs om haarfijn uit te leggen hoe (Bright)pensioen werkt. Voor een live webinar kun je online een afspraak maken. Interesse? Of wil je meer weten? Neem dan even contact met ons op.

  • Hoe kan ik een nieuwe werknemer toevoegen als ik al pensioen faciliteer voor mijn werknemers?
    Als je al pensioen faciliteert voor jouw werknemers maar je wil een nieuwe werknemer toevoegen, dan kan je via deze pagina zijn/ haar gegevens invullen.
  • Hoe of waar geef ik als werkgever aan dat ik pensioen wil faciliteren voor mijn werknemers?

    Als je als werkgever pensioen wil faciliteren voor jouw werknemers, dan kan je op deze pagina jouw eigen gegevens invullen. Wij nemen vervolgens contact met je op.
    Indien je al pensioen faciliteert voor jouw werknemers maar je wil een nieuwe werknemer aanmelden, kan dat via deze pagina.

  • Ik kom uit het buitenland, kan ik bij BrightPensioen pensioen opbouwen?

    Voor het openen van een lijfrenterekening is het vereist dat je inkomstenbelasting betaalt in Nederland. Als je dit niet doet, kun je vermogen opbouwen middels onze beleggingsrekening.

  • Hoe kan ik mijn pensioen (lijfrente) opzeggen?

    Als je wilt opzeggen kun je dit telefonisch of via een bericht in de portal laten weten. Je hebt dan twee mogelijkheden.

    • Je stopt met inleggen, maar laat jouw vermogen bij Bright staan. Wanneer er nog geen € 50.000 op jouw rekening staat, betaal je geen lidmaatschapskosten. Jouw pot blijft neutraal belegd en kan door-renderen.
    • Je kunt ook overstappen naar een andere aanbieder. In dat geval kun je een waardeoverdracht aanvragen via deze procedure.

    Tenslotte – maar dat is minder verstandig – kun je je lijfrente afkopen. Afhankelijk van hoeveel vermogen je hebt opgebouwd en krijg je namelijk een boete van de fiscus.

  • Hoe word ik deelnemer van BrightPensioen?

    Om deelnemer te worden van BrightPensioen, kun je je aanmelden via deze link.

  • Waarom vraagt BrightPensioen om een SEPA machtiging?

    BrightPensioen heeft de meeste van haar processen volledig geautomatiseerd. Dit voorkomt menselijke fouten en zo houden we de kosten laag. Zo incasseren we de (door jou opgegeven) periodieke en de eventuele eenmalige inleg, maar ook het jaarlijkse lidmaatschap. In de online deelnemersomgeving kan je jouw (periodieke en/of eenmalige) inleg zelf wijzigen en desgewenst naar 0 zetten.

    Het voordeel van een incasso is dat je deze nog altijd binnen 8 weken nadat de incasso heeft plaatsgevonden zelf kan terugdraaien als je het er niet mee eens bent.

    Let wel op: als je dit doet met de inleg incasso nadat de gelden belegd zijn, dan kunnen er extra kosten aan verbonden zijn. Neem in dat geval eerst contact op met onze klantenservice, zodat we je kunnen helpen eventuele kosten te vermijden.

  • Waarom heeft BrightPensioen mijn BSN en fiscaal inwonerschap nodig?

    Als financiële instelling zijn wij verplicht, om bij het afsluiten van een nieuwe rekening, om het fiscale inwonerschap van de deelnemer vast te stellen. Ook dienen wij de belastingdienst jaarlijks te melden hoeveel jij hebt ingelegd op je (box 1) (lijfrente)pensioenrekening. Ook dienen wij de belastingdienst te melden hoeveel (box 3) vermogen jij op je beleggingsrekening bij Bright hebt staan.
    Om dit te kunnen doen, hebben wij jouw BSN nodig en/of het Tax Identification Number (“TIN”) van eventue(e)l(e) andere land(en) waarin je fiscaal inwoner bent.
    De belastingdienst kan vervolgens deze gegevens vooringevuld in jouw jaarlijkse inkomstenbelastingaangifte opnemen, of -indien je (ook) fiscaal inwoner bent in een ander land dan Nederland- deze doorsturen naar dit andere land.

  • Moeten alle werknemers verplicht meedoen?

    Nee. Dat is zo mooi aan de flexibiliteit van Bright. Werknemers mogen zelf bepalen of ze een rekening openen voor hun pensioenopbouw. Als werkgever kun je dit natuurlijk wel aanbieden en stimuleren waardoor het voor je werknemers extra interessant wordt om mee te doen. Maar… de vrijheid staat voorop: het is en blijft een individuele pensioenopbouw. Je werknemers bepalen dus helemaal zelf hoeveel ze inleggen.

  • Wat als er een werknemer uit dienst gaat?

    De BrightPensioen rekening staat altijd op naam van een persoon. Deze pensioenrekening blijft gewoon bestaan en gekoppeld aan hem of haar, ook in een volgende baan. Indien je als werkgever niet meer het jaarlijkse lidmaatschap wil betalen, geef dit dan door aan BrightPensioen. Een werknemer kan altijd kiezen wat hij/zij wil doen met de bestaande rekening.

  • Hoe kan ik een beleggingsrekening openen bij BrightPensioen?

    Mocht je al een pensioenrekening hebben en daarnaast een beleggingsrekening willen openen dan kan dit zonder extra kosten. De rekening kun je via deze pagina aanvragen.

  • Mijn tijdelijke wachtwoord werkt niet, wat nu?

    Het kan zijn dat er een tijdslot van toepassing is op je tijdelijke wachtwoord. Hierdoor kan het zijn dat je tijdelijke wachtwoord pas ná het verlopen van een tijdsperiode pas bruikbaar wordt. Dit staat vermeld in de email met je tijdelijke wachtwoord indien dit van toepassing is.

    Zo niet, controleer dan of je bij het invoeren van het wachtwoord een extra spatie hebt meegenomen aan het begin of einde. Het systeem ziet deze als een extra karakter. Voer het tijdelijke wachtwoord nogmaals in.

    Na 3 keer foutief inloggen, dien je weer een nieuw tijdelijk wachtwoord aan te vragen.

  • Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?

    Wachtwoord voor de deelnemersportal vergeten ? Doorloop de volgende stappen:

    • Ga naar het inlogscherm
    • Klik op ‘Nieuw wachtwoord opvragen”,
    • Voer je klantnummer in
    • Kies “Wachtwoord opvragen”.

    Je ontvangt een email met een tijdelijk wachtwoord. Log vervolgens in met je klantnummer en het zojuist verkregen wachtwoord. Hierna word je gevraagd een nieuw wachtwoord te kiezen.
    Dit wachtwoord moet bestaan uit minimaal 8 karakters, waarvan tenminste één hoofdletter (A-Z), tenminste één cijfer (0-9) en tenminste één speciaal karakter (!@#+, etc.).