Vragen over Aanmelden & opzeggen

Terug naar alle vragen DGA Werkgever Werknemer Zzp'er

  • Moet ik gelijk na mijn aanmelding het lidmaatschap betalen?

    Bij BrightPensioen kun je laagdrempelig beginnen. Nieuwe leden betalen het eerste jaar na aanmelding geen lidmaatschap, zolang hun vermogen onder de € 5.000 blijft. Wel betaalt ieder nieuw lid eenmalig de inschrijfvergoeding. Hiervoor krijgen zij certificaten van aandelen. Na het eerste jaar (of eerder, als het vermogen binnen dat jaar de € 5.000 aantikt) betalen zij, net als ieder ander lid, jaarlijks het lidmaatschap.

    Sinds januari 2021 is onze korting voor het eerste jaar na aanmelding aangepast. Voor de deelnemers die vóór 2021 lid zijn geworden, geldt nog de oude korting. Zij betalen max. de eerste twee jaar, tot € 3.000 vermogen, geen lidmaatschap.

  • Hoe kan ik inloggen in de portal? / How can I login in the portal

    For English, scroll down.

    • Ga naar BrightPensioen.nl en ga naar ‘Voor Bright leden’ en dan naar “Log in bij je Bright omgeving” Of ga met deze link direct naar de pagina.
    • Klik op ‘Nieuw wachtwoord opvragen’.
    • Voer je Bright rekeningnummer in.
    • Klik op ‘Wachtwoord opvragen’. We mailen je dan een tijdelijk wachtwoord.
    • Klik op ‘Ga terug’ en log in met je Brightnummer en wachtwoord dat we hebben gemaild.
    • Kies een #W4chtw00rd dat bestaat uit minimaal 8 karakters. Met minstens één hoofdletter, één cijfer en één speciaal karakter, zoals: ! # + @.
    • Klik op ‘Inleg wijzigen’ en geef daar je periodieke en/of eenmalige inleg in.
      Herhaal bovenstaande stappen als je twee rekeningen hebt.

    English:

    • Go to BrightPensioen.nl and click ‘Voor Bright leden’ (top-right corner) and then “Log in bij je Bright omgeving”. Alternatively: click this link.
    • Click ‘Nieuw wachtwoord opvragen’.
    • Enter your Bright account number.
    • Click ‘Wachtwoord opvragen’. You will receive a temporary password.
    • Click ‘Ga terug’ and login with your Bright account number and password you just received by e-mail.
    • Choose a password of at least 8 characters containing at least one capital, one number and one special character (like ! # + @)
    • Click ‘Inleg wijzigen’ and enter a ‘periodieke inleg’ and/or ‘eenmalige inleg’. The ‘periodieke inleg’ will be collected every period you selected (e.g. monthly) and the ‘eenmalige inleg’ will only be collected the next collection date.
      Repeat these steps if you have more than one account
  • Wat zijn de kosten voor de werknemer als de werkgever faciliteert?

    Als jouw werkgever pensioen faciliteert via BrightPensioen, worden de lidmaatschapskosten en de inschrijfvergoeding voor jou betaald. Het enige waar je zelf voor betaalt  zijn de beleggingskosten. Geen zorgen, wij beleggen tegen kostprijs en houden deze zo laag mogelijk. BrightPensioen verdient hier niets aan. Jaarlijks worden er lopende fondskosten in rekening gebracht en per inleg betaal je transactiekosten. De actuele beleggingskosten vind je op onze prijs pagina.

    Neem je ontslag bij jouw werkgever? Dan stopt jouw werkgever met het betalen van jouw lidmaatschap. Je hebt twee opties.

    • Je kunt blijven inleggen. In dat geval betaal je zelf of jouw nieuwe werkgever het jaarlijkse lidmaatschap.
    • Je kunt stoppen met inleggen en een inlegpauze inlassen. Lees de voorwaarden. In dit geval worden de lidmaatschapskosten niet in rekening gebracht. Je opgebouwde vermogen blijft gewoon belegd en rendeert door, maar je kunt niet meer inleggen.
  • Hoe kan ik van Bright overstappen naar een andere aanbieder?

    Als je bij ons weg wilt, dan vinden wij dat natuurlijk erg jammer! Maar we leggen je geen strobreed in de weg. We volgen hiervoor het zogenoemde Protocol Stroomlijning Kapitaaloverdrachten (PSK).

    Banken, verzekeraars en beleggingsinstellingen hebben onderling afspraken gemaakt zodat fiscaal gefaciliteerde potjes – lijfrente of stamrecht – soepel overgeheveld kunnen worden tussen aanbieders. Deze afspraken liggen vast in dit protocol.

    Hoe werkt het?

    Om jouw potje over te hevelen naar een andere aanbieder, hebben wij de volgende zaken nodig:

    • Jouw BrightPensioen rekeningnummer
    • Naam en handtekening
    • Een kopie legitimatie (ID-kaart, paspoort of Nederlands rijbewijs)
    • De naam en contactgegevens van de nieuwe aanbieder. En indien bekend: jouw polis- of rekeningnummer bij deze aanbieder.

    Wij vragen je deze aanvraag (zie voorbeeld) te sturen naar psk@brightpensioen.nl. Vervolgens zullen de waarde van jouw vermogen bij BrightPensioen vastgesteld worden. Hiervoor hebben we de zogenoemde NAV bepaling – de waarde van het fonds – nodig. Deze wordt eens per maand opgesteld door CACEIS (voorheen KAS BANK) en wij ontvangen deze drie werkdagen na de standaard handelsdag (laatste dag van de maand).

    Hoe lang duurt het?

    Als wij bovengenoemde gegevens ontvangen vóór de laatste werkdag van de maand, dan hevelen wij jouw vermogen binnen 14 dagen na de eerstvolgende handelsdag over naar de nieuwe aanbieder. Na de laatste werkdag duurt het een maand langer. Mocht Bright het termijn van 14 dagen overschrijden, dan zullen wij de wettelijke rente (op niet-handelstransacties) vergoeden.

    Kosten

    Wij rekenen zelf geen kosten voor jouw overstap. Wel wordt voor deze waardeoverdracht 0,05% ingehouden op de waarde van jouw participaties bij BrightPensioen. Dus 50 cent van elke 1000 euro. Dit blijft achter in het Bright LifeCycle Fonds om de zittende deelnemers te compenseren. Zij zouden anders opdraaien voor de kostprijs van jouw vertrek.

  • Kan ik BrightPensioen ook aanbieden aan zzp'ers die voor mij werken?
    Dat kan zeker. Goed idee! Slim om waardevolle zzp’ers tevreden te houden. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om pensioen aan te bieden en dat jij, als opdrachtgever, het inschrijfgeld en het jaarlijkse lidmaatschap betaalt. De freelancers kunnen verder zelf bepalen hoeveel ze inleggen.
  • Als ik later in het jaar bij BrightPensioen begin, moet ik dan voor het hele jaar betalen?

    Bij BrightPensioen betaal je pas lidmaatschap vanaf € 5000 aan opgebouwd vermogen, of als je één jaar Bright-lid bent. Op dat moment betaal je enkel vanaf die maand tot het einde van het kalenderjaar (€17,50 per maand).

    In het begin van het volgende kalenderjaar, zal je wel een factuur ontvangen voor het lidmaatschap van het hele jaar.

     

  • Kan er iemand langskomen om mij en mijn werknemers uitleg te geven over pensioen?

    Zeker. Wij helpen graag! Afhankelijk van de grootte van je bedrijf, kunnen wij bijvoorbeeld een webinar of workshop organiseren. Bij een workshop komt een van onze pensioenexperts langs om haarfijn uit te leggen hoe (Bright en) pensioen werkt. Voor een live webinar kun je online een afspraak maken. Interesse of meer weten? Neem dan even contact met ons op.

  • Hoe kan ik een nieuwe werknemer toevoegen, als ik al pensioen faciliteer voor mijn werknemers?
    Als je pensioen faciliteert via BrightPensioen voor jouw werknemers en je wilt een nieuwe werknemer toevoegen, dan kan dat via de speciale servicepagina voor werkgevers.
  • Hoe of waar geef ik als werkgever aan dat ik pensioen wil faciliteren voor mijn werknemers?

    Goed dat je pensioen gaat regelen (via BrightPensioen). Laat je gegevens op deze pagina achter. Wij nemen dan snel contact met je op.

    Indien je al pensioen faciliteert voor jouw werknemers en iets wilt regelen, dan kan dat via de servicepagina voor werkgevers.

  • Ik kom uit het buitenland, kan ik bij BrightPensioen pensioen opbouwen?

    Voor het openen van een lijfrenterekening is het vereist dat je inkomstenbelasting betaalt in Nederland. Als je dit niet doet, kun je vermogen opbouwen middels onze beleggingsrekening.

  • Hoe kan ik mijn pensioen (lijfrente) opzeggen?

    Als je wilt opzeggen, kun je dit telefonisch of via een bericht in de online portal laten weten. Je hebt twee mogelijkheden.

    1. Vraag een inlegpauze aan. Dit betekent dat je stopt met inleggen, maar je vermogen bij Bright laat staan. Lees hier de voorwaarden.
    2. Je stapt over naar een andere aanbieder. In dat geval kun je een waardeoverdracht aanvragen via deze procedure.

    Tenslotte – maar dat is minder verstandig – kun je jouw lijfrente afkopen. Afhankelijk van hoeveel vermogen je hebt opgebouwd, krijg je een boete van de fiscus.

  • Hoe word ik deelnemer / lid van BrightPensioen?

    Om deelnemer / lid te worden van BrightPensioen, kun je je aanmelden via deze link.

    • Je geeft hier jouw NAW gegevens in
    • Je kiest of je een pensioenrekening en/of beleggingsrekening wilt (twee rekeningen voor één lidmaatschap)
    • Je uploadt een kopie ID waarop je BSN zichtbaar wordt
    • Je maakt de inschrijfvergoeding over (of 0,01 in het geval je werkgever die voldoet)

    Vervolgens gaan wij aan de slag om jouw gegevens te controleren en verwerken. Dat doen we onder andere aan de hand van je betaling (een zogenoemde afgeleide identificatie) en door je te Googelen (no kidding…). Dit moeten we doen in het kader van de Wwft, de Wet ter voorkoming van Witwassen en financieren van Terrorisme.

    Er van uitgaand dat we niets vinden krijg je jouw inloggegevens voor de portal en kun je aan de slag. Meestal is dat dezelfde dag nog, en anders de dag erna.

    Het eerste wat je moet doen is in de portal jouw inleg ingeven. Een eenmalige en/of periodieke inleg, en die worden bij elkaar opgeteld de eerst komende incassodag geïncasseerd. Zie hier de eerstvolgende datum.

     

  • Waarom vraagt BrightPensioen om een SEPA machtiging?

    BrightPensioen heeft de meeste van haar processen volledig geautomatiseerd. Dit voorkomt menselijke fouten en zo houden we de kosten laag. Zo incasseren we de (door jou opgegeven) periodieke en de eventuele eenmalige inleg, maar ook het jaarlijkse lidmaatschap. In de online deelnemersomgeving kan je jouw (periodieke en/of eenmalige) inleg zelf wijzigen en desgewenst naar 0 zetten.

    Het voordeel van een incasso is dat je deze nog altijd binnen 8 weken nadat de incasso heeft plaatsgevonden zelf kan terugdraaien als je het er niet mee eens bent.

    Let wel op: als je dit doet met de inleg incasso nadat de gelden belegd zijn, dan kunnen er extra kosten aan verbonden zijn. Neem in dat geval eerst contact op met onze klantenservice, zodat we je kunnen helpen eventuele kosten te vermijden.

  • Waarom heeft BrightPensioen mijn BSN en fiscaal inwonerschap nodig?

    Als financiële instelling zijn wij verplicht, om bij het afsluiten van een nieuwe rekening, om het fiscale inwonerschap van de deelnemer vast te stellen. Ook dienen wij de belastingdienst jaarlijks te melden hoeveel jij hebt ingelegd op je (box 1) (lijfrente)pensioenrekening. Ook dienen wij de belastingdienst te melden hoeveel (box 3) vermogen jij op je beleggingsrekening bij Bright hebt staan.
    Om dit te kunnen doen, hebben wij jouw BSN nodig en/of het Tax Identification Number (“TIN”) van eventue(e)l(e) andere land(en) waarin je fiscaal inwoner bent.
    De belastingdienst kan vervolgens deze gegevens vooringevuld in jouw jaarlijkse inkomstenbelastingaangifte opnemen, of -indien je (ook) fiscaal inwoner bent in een ander land dan Nederland- deze doorsturen naar dit andere land.

  • Moeten alle medewerkers verplicht meedoen?

    Nee. Dat is het mooie aan de flexibiliteit van BrightPensioen. Medewerkers kiezen in principe zelf of ze een rekening willen openen voor hun pensioenopbouw. Als werkgever kun je dit natuurlijk wel aanbieden en stimuleren, waardoor het voor je werknemers (extra) interessant wordt om mee te doen. Maar vrijheid staat voorop: het is en blijft een individuele pensioenopbouw. Medewerkers bepalen zelf of ze meedoen en hoeveel ze inleggen.

  • Wat gebeurt er als een medewerker uit dienst gaat?

    Een BrightPensioen rekening staat altijd op naam het individu (in dit geval: de werknemer). Deze pensioenrekening blijft gewoon bestaan dus en is gekoppeld aan de persoon. Ook als hij of zij (bijvoorbeeld) verandert van baan.

    Gaat een medewerker uit dienst? Geef dit aan ons door. Wij benaderen de medewerker om te overleggen wat hij of zij wilt doen met de pensioenrekening.

  • Hoe kan ik een beleggingsrekening openen bij BrightPensioen?

    Mocht je al een pensioenrekening hebben en daarnaast een beleggingsrekening willen openen dan kan dit zonder extra kosten. De rekening kun je via deze pagina aanvragen.

  • Kan ik van mijn zakelijke rekening inleggen, of moet het een privérekening zijn?

    Pensioen opbouwen via de derde pijler is lijfrente. Een lijfrente – het woord zegt het al – is gekoppeld aan een lijf. Oftewel: een natuurlijk persoon. De inleg op jouw pensioenrekening bij Bright is dan ook een privé-uitgave.

    Het is daarom het meest logisch van een privérekening in te leggen. Maar het mag ook van je zakelijke rekening. In dat geval hebben we een kopie van een recent KvK-uittreksel nodig. Dat is om jou als persoon te kunnen identificeren aan de hand van jouw zakelijke rekening.

    Maar ook al leg je in van je zakelijke rekening: het blijft een privé-uitgave. Je inleg is niet zakelijk aftrekbaar, wel privé. De inleg is aftrekbaar van je belastbaar inkomen in box 1 bij de aangifte inkomstenbelasting. Zorg dat je niet meer inlegt dan jouw jaarruimte. Ook het lidmaatschap van BrightPensioen is niet zakelijk aftrekbaar.

  • Mijn tijdelijke wachtwoord werkt niet, wat nu?

    Het kan zijn dat er een tijdslot van toepassing is op je tijdelijke wachtwoord. Hierdoor kan het zijn dat je tijdelijke wachtwoord pas ná het verlopen van een tijdsperiode pas bruikbaar wordt. Dit staat vermeld in de email met je tijdelijke wachtwoord indien dit van toepassing is.

    Zo niet, controleer dan of je bij het invoeren van het wachtwoord een extra spatie hebt meegenomen aan het begin of einde. Het systeem ziet deze als een extra karakter. Voer het tijdelijke wachtwoord nogmaals in.

    Na 3 keer foutief inloggen, dien je weer een nieuw tijdelijk wachtwoord aan te vragen.

  • Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?

    Wachtwoord voor de deelnemersportal vergeten ? Doorloop de volgende stappen:

    • Ga naar het inlogscherm
    • Klik op ‘Nieuw wachtwoord opvragen”,
    • Voer je klantnummer in
    • Kies “Wachtwoord opvragen”.

    Je ontvangt een email met een tijdelijk wachtwoord. Log vervolgens in met je klantnummer en het zojuist verkregen wachtwoord. Hierna word je gevraagd een nieuw wachtwoord te kiezen.
    Dit wachtwoord moet bestaan uit minimaal 8 karakters, waarvan tenminste één hoofdletter (A-Z), tenminste één cijfer (0-9) en tenminste één speciaal karakter (!@#+, etc.).