Vragen over Aanmelden & opzeggen

Terug naar alle vragen DGA Werkgever Werknemer Zzp'er

  • Ik wil dat mijn collega ook kan inloggen om gegevens te wijzigen, kan dat?

    Als je bent ingelogd als beheerder kun je bij “werknemers bekijken en bewerken” één of meerdere collega’s “editor” maken. Deze kunnen dan inloggen in hun eigen portal en via het symbool rechtsboven switchen naar de werkgeversportal.

    Heeft jouw collega zelf geen account bij BrightPensioen, maar wil je wel dat hij/zij in de werkgeversportal wijziging kan doorvoeren? Geef dit dan door via dit formulier. Wij zullen het verder in orde maken.

  • Het lukt mij niet om in te loggen in de portal?

    Stuur een mail naar klantenservice@brightpensioen.nl met daarbij een screenshot van de melding die je krijgt en zoveel mogelijk aanvullende informatie. Zo krijgen we een volledig beeld krijgen van de situatie. Wij helpen je graag om weer in te loggen.

  • Het lukt mij niet om in te loggen in de werkgeversportal. Wat moet ik doen?

    We hebben voor alle werkgevers de contactpersoon gekoppeld als beheerder van de werkgeversportal. We hebben het e-mailadres waarnaar wij de notificatiemails sturen ingesteld als gebruikersnaam. 

    Bij de eerste keer inloggen volg je deze instructie om een wachtwoord in te stellen.

    De beheerder kan vervolgens via de portal ook andere collega’s rechten geven om in de werkgeversportal in te loggen en wijzigingen door te voeren. Deze collega’s moeten hiervoor zelf een account hebben bij BrightPensioen. Anders is dit niet mogelijk. Zij loggen in via hun eigen portal en kunnen vervolgens switchen naar de werkgeversportal via het menu.

    Mocht het hierna toch niet lukken. Neem dan contact met ons op zodat we je kunnen helpen.

  • Moet ik gelijk na mijn aanmelding het lidmaatschap betalen?

    Bij BrightPensioen kun je laagdrempelig beginnen. Nieuwe leden betalen het eerste jaar na aanmelding geen lidmaatschap, zolang hun vermogen onder de € 5.000 blijft. Wel betaalt ieder nieuw lid eenmalig de inschrijfvergoeding. Na het eerste jaar (of eerder, als het vermogen binnen dat jaar de € 5.000 aantikt) betalen zij, net als ieder ander lid, jaarlijks het lidmaatschap.

    Sinds januari 2021 is onze korting voor het eerste jaar na aanmelding aangepast. Voor de deelnemers die vóór 2021 lid zijn geworden, geldt dat ze maximaal de eerste twee jaar, tot € 3.000 vermogen, geen lidmaatschap betalen.

    Voor nieuwe klanten die vanaf 1 januari 2021 lid zijn geworden geldt dat ze maximaal één jaar, tot € 5.000 vermogen, geen lidmaatschap betalen.

  • Wat zijn de kosten voor de werknemer als de werkgever faciliteert?

    Als jouw werkgever pensioen faciliteert via BrightPensioen, worden de lidmaatschapskosten en de inschrijfvergoeding voor jou betaald. Het enige waar je zelf voor betaalt  zijn de beleggingskosten. Geen zorgen, wij beleggen tegen kostprijs en houden deze zo laag mogelijk. BrightPensioen verdient hier niets aan. Jaarlijks worden er lopende fondskosten in rekening gebracht en per inleg betaal je transactiekosten. De actuele beleggingskosten vind je op onze prijs pagina.

    Neem je ontslag bij jouw werkgever? Dan stopt jouw werkgever met het betalen van jouw lidmaatschap. Je hebt twee opties.

    • Je kunt blijven inleggen. In dat geval betaal je zelf of jouw nieuwe werkgever het jaarlijkse lidmaatschap.
    • Je kunt stoppen met inleggen en een inlegpauze inlassen. Lees de voorwaarden. In dit geval worden de lidmaatschapskosten niet in rekening gebracht. Je opgebouwde vermogen blijft gewoon belegd en rendeert door, maar je kunt niet meer inleggen.
  • Hoe kan ik van BrightPensioen overstappen naar een andere aanbieder?

    Als je bij ons weg wilt, dan vinden wij dat erg jammer! Maar we leggen je geen strobreed in de weg. Wij volgen hiervoor het zogenoemde Protocol Stroomlijning Kapitaaloverdrachten (PSK).

    Ga naar deze pagina en scrol door naar het kopje ‘Van Bright naar een andere aanbieder overstappen’. Daar kan je in een formulier alle nodige informatie invullen. Wij gaan het vervolgens voor je in orde maken.

  • Kan ik BrightPensioen ook aanbieden aan zzp'ers die voor mij werken?

    Dat kan zeker. Goed idee! Slim om waardevolle zzp’ers tevreden te houden. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om pensioen aan te bieden en dat jij, als opdrachtgever, het inschrijfgeld en het jaarlijkse lidmaatschap betaalt. De freelancers kunnen verder zelf bepalen hoeveel ze inleggen.
  • Als ik later in het jaar begin - als deelnemer - moet ik dan voor het hele jaar lidmaatschap betalen?

    Bij BrightPensioen betaal je pas lidmaatschap vanaf € 5.000 aan opgebouwd vermogen, of als je één jaar Bright-lid bent. Op dat moment betaal je pas, vanaf die maand tot het einde van het kalenderjaar (€ 17,50 per maand).

    In het begin van het volgende kalenderjaar, ontvang je een factuur voor het lidmaatschap van het hele jaar.

     

  • Kan er iemand langskomen om mij en mijn werknemers uitleg te geven over pensioen?

    Zeker. Wij helpen graag! Afhankelijk van de grootte van je bedrijf, kunnen wij bijvoorbeeld een webinar of workshop organiseren. Bij een workshop komt een van onze pensioenexperts langs om haarfijn uit te leggen hoe (Bright en) pensioen werkt. Voor een live webinar kun je online een afspraak maken. Interesse of meer weten? Neem dan even contact met ons op.

  • Hoe kan ik een nieuwe werknemer toevoegen, als ik al pensioen faciliteer voor mijn werknemers?

    Als je pensioen faciliteert via BrightPensioen voor jouw werknemers en je wilt een nieuwe werknemer toevoegen, dan kan dat via de werkgeversportal regelen.
  • Hoe of waar geef ik als werkgever aan dat ik pensioen wil faciliteren voor mijn werknemers?

    Goed dat je pensioen gaat regelen (via BrightPensioen). Laat je gegevens op deze pagina achter. Wij nemen dan snel contact met je op.

    Indien je al pensioen faciliteert voor jouw werknemers en iets wilt regelen, dan kan dat via de werkgeversportal.

  • Ik kom uit het buitenland, kan ik bij BrightPensioen pensioen opbouwen?

    Voor het openen van een lijfrenterekening is het vereist dat je inkomstenbelasting betaalt in Nederland. Als je dit niet doet, kun je vermogen opbouwen middels onze beleggingsrekening.

  • Hoe kan ik mijn pensioen (lijfrente) opzeggen of stoppen?

    Als je wilt opzeggen, kun je dit telefonisch of via een e-mail aan ons laten weten. Je hebt een paar mogelijkheden.

    1. Vraag een inlegpauze aan. Dit betekent dat je stopt met inleggen, maar je vermogen bij Bright laat staan. Jouw geld wordt dan gewoon doorbelegd door ons. Je betaalt géén lidmaatschap. Lees hier de voorwaarden.
    2. Je stapt over naar een andere aanbieder. In dat geval kun je een waardeoverdracht aanvragen via deze procedure.

    Tenslotte kun je jouw lijfrente afkopen. Maar dat is minder verstandig! Afhankelijk van hoeveel vermogen je hebt opgebouwd, krijg je een boete van de fiscus. En je loopt het risico geen of (te) weinig pensioen (lijfrente) op te bouwen. Is dit toch wat je graag wilt? Dan raden wij je aan om even een belafspraak met ons te maken. Dan nemen we kort de opties en risico’s met je door.

  • Hoe word ik deelnemer / lid van BrightPensioen?

    Om deelnemer / lid te worden van BrightPensioen, kun je jezelf aanmelden via de “word lid” button bovenaan onze website.

    • Je geeft hier jouw NAW-gegevens in.
    • Je kiest voor een pensioenrekening en/of beleggingsrekening (als je wilt; twee rekeningen voor één lidmaatschap).
    • Je uploadt een kopie ID waarop je BSN zichtbaar is.
    • Je maakt de inschrijfvergoeding over (of € 0,01 ter verificatie, in het geval je werkgever de inschrijfvergoeding voldoet).

    Vervolgens gaan wij aan de slag om jouw gegevens te controleren en verwerken. Dat doen we onder andere aan de hand van je betaling (een zogenoemde afgeleide identificatie) en door je online te ‘Googlen’ (geen grap). Dit moeten we doen in het kader van de Wwft, de Wet ter voorkoming van Witwassen en financieren van Terrorisme.

    Ervan uit gaande dat we niets vinden, krijg je van ons een instructie voor de portal en kun je aan de slag. Meestal is dat dezelfde werkdag, en anders de werkdag erna.

    Het eerste wat je vervolgens moet doen is jouw inleg doorgeven in de portal. Een eenmalige en/of periodieke inleg. Die worden bij elkaar opgeteld en de eerst volgende incasso dag geïncasseerd. Klik bovenin de website op de button “Voor Bright leden” voor alle belangrijke data (waaronder de incasso dag).

  • Waarom vraagt BrightPensioen om een SEPA machtiging?

    BrightPensioen heeft de meeste van haar processen volledig geautomatiseerd. Dit voorkomt menselijke fouten en zo houden we de kosten laag. Zo incasseren we de (door jou opgegeven) periodieke en de eventuele eenmalige inleg, maar ook het jaarlijkse lidmaatschap. In de online deelnemersomgeving kan je jouw (periodieke en/of eenmalige) inleg zelf wijzigen en desgewenst naar 0 zetten.

    Het voordeel van een incasso is dat je deze nog altijd binnen 8 weken nadat de incasso heeft plaatsgevonden zelf kan terugdraaien als je het er niet mee eens bent.

    Let wel op: als je dit doet met de inleg incasso nadat de gelden belegd zijn, dan kunnen er extra kosten aan verbonden zijn. Neem in dat geval eerst contact op met onze klantenservice, zodat we je kunnen helpen eventuele kosten te vermijden.

  • Waarom heeft BrightPensioen mijn BSN en fiscaal inwonerschap nodig?

    Als financiële instelling zijn wij verplicht, om bij het afsluiten van een nieuwe rekening, om het fiscale inwonerschap van de deelnemer vast te stellen. En we hebben van elke deelnemer het BSN (burgerservicenummer) nodig.

    Wij moeten de Belastingdienst immers jaarlijks melden hoeveel jij hebt ingelegd op je  (lijfrente)pensioenrekening (box 1). Daarnaast moeten wij de Belastingdienst te melden hoeveel vermogen jij op je beleggingsrekening (box 3) bij Bright hebt staan.

    Om dit te kunnen doen, hebben wij jouw BSN nodig en/of het Tax Identification Number (“TIN”) van eventuele andere landen waarin je fiscaal inwoner bent.

    De Belastingdienst kan deze gegevens vervolgens vooringevuld in jouw jaarlijkse inkomstenbelastingaangifte opnemen. Of – indien je ook fiscaal inwoner bent in een ander land dan Nederland – deze doorsturen naar dit andere land.

    Zie ‘Mag mijn bank mijn BSN gebruiken?

  • Moet iedereen verplicht meedoen en betaal ik voor werknemers die niet meedoen?

    Daar kunnen wij kort over zijn: nee.

    Jij bepaalt als werkgever wie mee mag doen. Medewerkers kiezen vervolgens zelf of ze ook daadwerlijk een rekening willen openen voor hun pensioenopbouw. Als werkgever kun je dit natuurlijk wel stimuleren. Maar vrijheid staat voorop: het is en blijft individuele pensioenopbouw. En uiteraard betaal je alléén voor werknemers die meedoen. In de werkgeversportal kun je op ieder moment inzien om welke medewerkers het gaat.

  • Wat gebeurt er als een medewerker uit dienst gaat?

    Een BrightPensioen rekening staat altijd op naam het individu (in dit geval: de werknemer). Deze pensioenrekening blijft gewoon bestaan dus en is gekoppeld aan de persoon. Ook als hij of zij (bijvoorbeeld) verandert van baan.

    Gaat een medewerker uit dienst? Geef dit door via de online portal. Wij benaderen de medewerker om te overleggen wat hij of zij wilt doen met de pensioenrekening.

  • Hoe kan ik een beleggingsrekening openen bij BrightPensioen?

    Mocht je al een pensioenrekening hebben en daarnaast een beleggingsrekening willen openen dan kan dit zonder extra kosten. De rekening kun je via deze pagina aanvragen.

  • Kan ik van mijn zakelijke rekening inleggen, of moet het een privérekening zijn?

    Pensioen opbouwen via de derde pijler is lijfrente. Een lijfrente – het woord zegt het al – is gekoppeld aan een lijf. Oftewel: een natuurlijk persoon. De inleg op jouw pensioenrekening bij Bright is dan ook een privé-uitgave.

    Het is daarom het meest logisch van een privérekening in te leggen. Maar het mag ook van je zakelijke rekening. In dat geval hebben we een kopie van een recent KvK-uittreksel nodig (max 1 maand oud). Dat is om te kunnen identificeren dat jij de (mede)eigenaar bent van de eenmanszaak of het bedrijf.

    Maar ook al leg je in van je zakelijke rekening: het blijft een privé-uitgave. Je inleg is niet zakelijk aftrekbaar, wel privé. De inleg is aftrekbaar van je belastbaar inkomen in box 1 bij de aangifte inkomstenbelasting. Zorg dat je niet meer inlegt dan jouw jaarruimte.

  • Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?

    Wachtwoord voor de online portal vergeten? Doorloop de volgende stappen.

    Surf naar de portal en klik op “nieuw wachtwoord opvragen”.

    Stappenplan (nieuw) wachtwoord aanmaken online portal BrightPensioen - stap 1

    Vul op het volgende scherm jouw e-mailadres in, waarmee je bij ons geregistreerd staat, en kies voor “stuur verificatiecode”.

    Stappenplan (nieuw) wachtwoord aanmaken online portal BrightPensioen - stap 2

    In jouw mailbox vind je nu een e-mail met de verificatiecode. Controleer ook je spam! Deze vul je in en vervolgens klik je op “code verifiëren”.

    Stappenplan (nieuw) wachtwoord aanmaken online portal BrightPensioen - stap 3

    Klik in het volgende scherm op “Verder met wachtwoord wijzigen”.

    Stappenplan (nieuw) wachtwoord aanmaken online portal BrightPensioen - stap 4

    Nu kun je een wachtwoord instellen. Het wachtwoord moet tussen 8 en 64 tekens lang zijn en moet minstens drie ‘gekke’ tekens bevatten (zoals een hoofdletter, getal of symbool).

    Stappenplan (nieuw) wachtwoord aanmaken online portal BrightPensioen - stap 5

    Klik daarna op “volgende”.

    That’s it! Je nieuwe wachtwoord is ingesteld. Vergeet ‘m niet op te slaan, want dit is je wachtwoord voor de volgende keren.

    Je wordt meteen automatisch ingelogd in de portal.