WhatsApp

15 december 2020

Bright blikt terug op 2020

Wat was het een jaar hè… Een bijzonder jaar. Een bizar jaar. Maar gelukkig toch ook nog wel een beetje een Bright jaar. Er is in ieder geval niet stilgezeten in 2020.

Januari

Image

Het jaar begon positief: 2019 was een erg goed beleggingsjaar. Het rendement van het neutrale fonds van het Bright LifeCycle Fonds was 17,55%. Het defensieve fonds had een rendement van 11,17%. Beleggen doe je natuurlijk voor de lange termijn, maar toch fijn om met deze cijfers het nieuwe jaar te beginnen.

Ook in januari: Sjaak Zonneveld schoof aan bij het ondernemerspanel bij BNR Zakendoen, om een paar dingen recht te zetten. Zzp’ers geen opties om pensioen op te bouwen? Onzin…

Februari

Hét grote nieuws van februari was natuurlijk dat BrightPensioen vijf jaar live was! BrightPensioen werd 12 februari 2015 gelanceerd. In die vijf jaar kwamen er bijna negenduizend leden en mede-eigenaren bij. Tijd voor een feestje.

Image

Wij vroegen alle leden om op 13 maart (tijdelijk) hun LinkedIn aan te passen. En aan te geven dat zij mede-eigenaar van BrightPensioen zijn. Een ludieke actie om te laten zien dat we een hard groeiende club zijn. Met mensen die hun pensioenzaakjes slim op orde hebben! (Leuk om te zien dat best wat leden dit op LinkedIn hebben laten staan.)

 

Ook in februari:

  • De lancering van ons account op reviewplatform Trustpilot. Een onafhankelijk platform om tips en tops over/voor ons achter te laten. Gelukkig zijn leden (over het algemeen) heel tevreden! In minder dan een jaar verzamelden we 250 reviews en een score van 4.8 (uit 5).
  • Ons opiniestuk in het Financieel Dagblad: Pensioenspaarders in de derde pijler worden flink benadeeld. Vreemd dat wie op de derde pijler is aangewezen – zoals zzp’ers en ondernemers – fors worden benadeeld. Waarom kun je als zzp’er met eenzelfde inkomen als iemand in loondienst niet tot een zelfde pensioen komen? Inclusief een suggestie hoe dit op te lossen.

Maart

Het coronavirus hield ook Nederland in z’n greep. Met grote gevolgen. Beleggers raakten bezorgd over de impact van het coronavirus op de wereldeconomie en de aandelenkoersen. Leden vroegen ons (terecht): “Wat moeten we doen?” en “Wat gaan jullie doen?” Wij probeerden in maart en de maanden die volgden zoveel mogelijk uitleg te geven. Met artikelen over koersdalingen en pensioen in crisistijd, via mails, belafspraken en verschillende webinars en Q&A’s.

April

In April lanceerden we de gloednieuwe Bright Academy. Waar leden van elkaar kunnen leren! Bright-lid Daniël Markus gaf het eerste webinar, over groeien met online marketing.

Waarom? Omdat de beste pensioenvoorziening – naast Bright natuurlijk 😉 – investeren in jezelf is. Al snel besloten we de Bright Academy, vanwege de bijzonder omstandigheden, toegankelijk te maken voor alle professionals. Inmiddels al vijftien webinars en heel wat kennis verder.

Ook in april:

  • Digitaal schudden we handen met De Werkvereniging. Zij komen op voor de belangen van ‘modern werkenden’. De Werkvereniging wil een sociaal stelsel waarin zekerheden gekoppeld worden aan mensen, in plaats van aan je arbeidsvorm.

Mei

De ALV is voor elke vereniging één van de belangrijkste gebeurtenissen. Ook voor onze deelnemers coöperatie! Op 14 mei vond een digitale editie plaats. Met aandacht voor onder andere de digitale portal en koers voor komende jaren. Aangezien alle leden mede-eigenaar zijn, hebben zij ook allemaal iets te zeggen en stemrecht.

Juni

In juni verwelkomden wij de vijfhonderdste werkgever! Duizenden zzp’ers bouwen hun pensioen bij ons op. Maar ook werkgevers weten ons steeds vaker te vinden. De flexibiliteit, duurzaamheid, stijl en visie spreken ook (jonge) bedrijven aan.

Image

Juli

Begin juli ging de FNV akkoord met de uitwerking van het pensioenakkoord. Een belangrijk moment voor pensioenclubs en spaarders in de tweede pijler. Het goede nieuws: ook mensen in loondienst gaan naar een meer individueel stelsel. Maar helaas… Voor zzp’ers verandert er voorlopig weinig. Het plan om de (fiscale) verschillen tussen de tweede en derde pijler recht te trekken, kreeg nog geen concrete vormen.

Ook in juli:

  • Ieder jaar versturen wij een NPS. De NPS is de bekendste indicator voor klanttevredenheid en/of -loyaliteit. Dit jaar kwamen wij uit op een mooie NPS van 54. De complimenten en verbeterpunten (zoals een nieuwe portal en vragen over een nabestaandenverzekering) nemen wij mee in onze plannen.
  • Sjaak had de smaak goed te pakken en schoof aan bij twee podcasts: Leaders in Finance. Over oneerlijke elementen in het Nederlandse pensioenstelsel, omgaan met klanten, duurzaam beleggen en Sjaaks reiservaringen. En de Hoe onderneem ik? Podcast. Over mede-eigenaar worden van BrightPensioen, waarom we af moeten van het huidige solidariteit stelsel en wat er gebeurt als je pensioenbeheerder failliet zou gaan.

Image

Augustus

De Bright Academy breidde uit! Met een digitale boekenkast. Alle inspirerende, spannende, leerzame boeken en alles daartussenin, geschreven door leden, kregen in augustus een plek op onze website.

September

Groot nieuws van onze partner SharePeople! Vanaf september maakte SharePeople het ook voor zzp’ers met een (tijdelijk) lager inkomen mogelijk een vangnet te hebben voor arbeidsongeschiktheid. Met vijf inkomensniveaus: €1.000, €1.500, €2.000, €2.500 en €3.000. Bright-leden hebben hun eigen Bright-groep op SharePeople. Waar ze samen (en met korting) het risico op arbeidsongeschiktheid delen.

Oktober

Image

De maand oktober doopten we om tot ‘mijlpalen maand’. BrightPensioen schreef voor het eerst zwarte cijfers! Als social enterprise streven we geen winstmaximalisatie na. Maar zoals elke gezonde organisatie moeten we wel winst maken natuurlijk. Dat dit na vijf jaar na lancering al lukt, is iets om trots op te zijn! En als we winst gaan uitkeren, delen alle leden mee.

Ook in oktober:

  • Nog een mijlpaal: voorbij de tienduizend… Meer dan tienduizend zzp’ers, ondernemers, DGA’s en medewerkers regelen hun pensioen bij ons. Zo bouwen we samen aan die eerlijke, duurzame en transparante financiële wereld. Oh, en het tienduizendste lid hebben we (op veilige afstand) persoonlijk verwelkomd en gefeliciteerd.
  • De derde mijlpaal: ons member-get-member programma, Delen voor Aandelen, bestond één jaar! Bestaande leden kunnen nieuwe leden aandragen. En zodra diegene betalend lid wordt, krijgen beiden extra certificaten van aandelen. Leden maakten al ruim vijfhonderd vrienden, tantes en buurmannen enthousiast.

November

Image

In november zagen we sterren. Figuurlijk dan. Het onafhankelijke benchmarkinstituut MoneyView gaf ons voor het vierde jaar op rij de hoogste waardering van vijf sterren in de categorie productvoorwaarden. Die steken we in onze zak.

December

De laatste maand alweer. Onze partner Qommunity start een grote crowdfunding (doe mee! tot begin januari) voor de workforce van de toekomst. Met hun platform maakt Qommunity het leven van freelancers leuker, beter en makkelijker.

Ook in december:

  • Ons whitepaper: 7 manieren om zelf je pensioen te regelen kreeg een grote update. Met nieuwe informatie en een nieuwe look en feel.
  • En deze terugblik natuurlijk! Als Bright-team staan we stil bij een bijzonder jaar. Waarin we (toch) een hoop hebben bereikt. En niet te vergeten: vijf nieuwe collega’s toevoegde aan het team. Elke, Julia, Eleonora, Sven en Afra.

Proost. Ook op volgend jaar! En op alle leden. Zonder jullie waren wij nooit zo ver gekomen.

Image