Vragen over Inleggen & opnemen

Terug naar alle vragen DGA Werkgever Werknemer Zzp'er

  • Wanneer mag ik mijn lijfrente (pensioen) laten uitkeren?

    Je mag je uitkering zowel vóór of na je AOW datum laten beginnen. De regels zijn alleen wel verschillend.

    Vóór je AOW leeftijd: Wil je de uitkering laten ingaan voordat jouw AOW leeftijd is ingegaan, dat dient de uitkering tot minimaal 20 jaar na de AOW leeftijd doorlopen. Voorbeeld: je bent 64 en wilt beginnen met uitkeren. De AOW leeftijd is 67. Dan duurt de uitkeringsperiode van 64 tot (67 + 20) minimaal 87 jaar.

    Na je AOW leeftijd: Na je AOW leeftijd moet je uitkering minimaal 5 jaar duren. En maximaal levenslang. Een levenslange uitkering kun je alleen bij een verzekeraar afsluiten. Bij een levenslange uitkering blijft er geen geld over voor nabestaanden als je komt te overlijden. Kies je (bijvoorbeeld) voor een 20-jarige uitkering en overlijd je na 10 jaar, krijgen je erfgenamen het restant.

    De uitkering moet uiterlijk 5 jaar na je AOW leeftijd ingaan.

  • Wanneer is de uiterste wijzigingsdatum voor de incasso van mijn inleg?

    Je kunt je inleg tot vier werkdagen voor de incassodatum wijzigen. Op deze incassodatum – drie werkdagen voor de standaard handelsdag – incasseren we jouw inleg. Ongeveer één week voor de uiterste wijzigingsdatum ontvang je van ons een e-mail. Daarin staat het bedrag dat we gaan incasseren zodat je nog voldoende tijd hebt dit te wijzigen.

  • Wanneer is de uiterste wijzigingsdatum voor een opname verzoek?

    Je kunt een opnameverzoek tot één werkdag voor de standaard handelsdag wijzigen of opgeven. De standaard handelsdag is de laatste dag van de maand. Op basis van de slotkoers van de laatste dag van de maand bepaalt KAS BANK de intrinsieke waarde van de participaties (‘Net Asset Value’, of NAV).

  • Wat is de standaard handelsdag?

    Op de standaard handelsdag wordt de waarde van de beleggingen van het Bright Lifecycle Fonds bepaald. Op basis van de slotkoers van de laatste dag van de maand bepaalt Caceis (voorheen KAS BANK) de intrinsieke waarde van de participaties. Dat wordt ook wel ‘Net Asset Value’, of NAV genoemd.

    Een opnameverzoek doen (of wijzigen) kan tot één werkdag voor deze standaard handelsdag.

  • Op welke datum moet ik mijn inleg ingesteld hebben om op tijd te zijn voor de eerstvolgende incassodatum?

    Alle belangrijke data met betrekking tot incasseren en beleggen vind je hier.

  • Hoe kan ik een automatische overboeking naar BrightPensioen instellen?

    Bij je aanmelding machtig je ons om je inleg af te schrijven van het door jou opgegeven rekeningnummer. Je kunt de hoogte van je inleg instellen in de portal; jouw eigen online omgeving.

  • Kan ik mijn inleg bij BrightPensioen tussentijds wijzigen?

    Als deelnemer van Bright krijg je jouw eigen online omgeving. Hier kun je jouw inleg wijzigen wanneer je dat wilt.

  • Als ik inleg zonder belasting af te trekken, is mijn uitkering dan belast?

    Ja, je betaalt altijd inkomstenbelasting zodra je jouw vermogen laat uitkeren. Hoe jouw uitkering belast wordt staat los van de belastingteruggave die je vooraf hebt gehad.

  • Hoe kan ik een eenmalige storting doen?

    Een eenmalige storting is eenvoudig in te voeren op je online BrightPensioen omgeving. Dit kan gedaan worden bij ‘mijn inleg wijzigen’. Mocht dit niet lukken neem dan even contact met ons op.

  • Tot wanneer kan ik nog inleggen dit jaar?

    Je kunt het hele jaar inleggen. Dat doe je door je inleg op te geven in de portal; jouw persoonlijke online omgeving. Wil je per maand weten wanneer je uiterlijk je inleg wilt opgeven of wijzigen? Kijk dan hier: ‘Uiterste wijzigingsdatum incasso inleg’.

    Alleen in de maand december is het mogelijk ook nog na de uiterste wijzigingsdatum een bedrag over te maken. De instructies hiervoor kun je hier teruglezen.

  • Hoe bepaal ik op welke jaren van de jaar- en reserveringsruimte mijn inleg van toepassing is? En hoe specificeer ik dit?

    Allereerst even de definities van deze twee termen. De jaarruimte geeft aan hoeveel je dit jaar fiscaal vriendelijk opzij mag zetten voor je pensioen. De reserveringsruimte is een deel van de ongebruikte jaarruimtes van de afgelopen zeven jaar.

    Dan nu het antwoord op de vraag. Als je dit jaar begint met inleggen, dan kun zelf kiezen of je de inleg wilt gebruiken om je jaarruimte, of je reserveringsruimte te benutten. Deze keuze maak je bij de aangifte inkomstenbelasting voor het betreffende kalenderjaar. De inleg in het kalenderjaar 2020 geef je dus aan bij de aangifte inkomstenbelasting 2020 die je in het voorjaar van 2021 doet (of via een voorlopige teruggave). Bij de aangifte dien je aan te geven hoeveel je van je jaarruimte van dit jaar wilt gebruiken. En hoeveel reserveringsruimte je van de afgelopen zeven jaar wilt gebruiken.

    Handig om te weten: Het is slim om eerst de oudste reserveringsruimte te gebruiken, omdat deze anders vervalt per het volgende kalenderjaar.

  • Hoe kan ik de niet gebruikte inleg voor SharePeople gebruiken voor mijn pensioen?

    Als je gebruikt maakt van SharePeople reserveer je maandelijks een bedrag voor je arbeidsongeschiktheid. Voor een uitkering van € 2.000 kan er nooit meer dan € 120 worden gebruikt voor giften en voor een uitkering van € 3.000 nooit meer dan € 180. Naar alle waarschijnlijkheid wordt maar een klein deel van dit bedrag gebruikt voor donaties. Wat niet gebruikt wordt kun je inleggen bij Bright. Je kunt maandelijks dit bedrag op een pensioen – of beleggingsrekening bij Bright inleggen. Dit doe je door je standaard maandelijkse inleg + ongeveer de helft van je inleg bij Sharepeople in te stellen binnen de online portal van BrightPensioen.

  • Kan ik ook zelf een bedrag overmaken naar mijn BrightPensioen rekening?

    BrightPensioen werkt met automatische incasso. Volgens een vast schema incasseren we maandelijks de inleg van onze deelnemers. Hierdoor kunnen we de kosten laag houden. Het ‘handmatig’ overmaken van bedragen is niet mogelijk.

    Er is wel een work-around om een vergelijkbare werkwijze mogelijk te maken. Door een aparte bankrekening – bijvoorbeeld een gratis Bunq bankrekening – te gebruiken als ‘tussenrekening’. Je kunt op een door jou gewenst moment een bedrag overmaken op deze ‘tussenrekening’ en deze rekening gebruiken als incassorekening voor BrightPensioen.

    Wil je maandelijks een zelfde bedrag inleggen, dan kun je dit bedrag éénmalig ingeven op de BrightPensioen portal bij maandelijkse inleg.

    Wil je elke maand een wisselend bedrag inleggen, dan geef je elke maand op de portal bij eenmalige inleg het bedrag in dat je die maand wil laten incasseren.
    Bij de eerstvolgende incasso wordt het bedrag geïncasseerd. Als je ervoor zorgt dat je die rekening uitsluitend gebruikt als tegenrekening voor de incasso van BrightPensioen, zorg je dat er nooit teveel op die rekening staat en altijd exact het benodigde bedrag.

  • Hoe kan ik een bedrag van mijn beleggingsrekening naar mijn pensioenrekening overhevelen/ overboeken?

    Dit doe je door vanuit je persoonlijke online omgeving een contactformulier in te vullen. Klik rechts bovenin het scherm op ‘Contact’. Hier geef je aan welke waarde je van jouw beleggingsrekening wilt doorstorten naar jouw pensioenrekening. Vervolgens regelen wij het verder voor je! Hier zijn geen kosten aan verbonden.

    Let op dat je dit uiterlijk voor het einde van het jaar doet, wil je de inleg in dat jaar kunnen aftrekken van je inkomstenbelasting.

  • Kan ik ook mijn stamrecht overboeken/ overhevelen naar BrightPensioen?

    Jazeker. Heb je ooit een ontslagvergoeding ontvangen en staat dit geld binnen een Stamrecht BV of op een Stamrecht-rekening? (bij een bank of verzekeraar). Dan kun je een speciale stamrecht rekening openen bij BrightPensioen en het geld hiernaar overmaken.

    Ben je al klant bij Bright? Dan is dat helemaal aantrekkelijk: je betaalt namelijk niets extra voor een tweede (stamrecht)rekening.

  • Gaat BrightPensioen ook de uitkeringsfase verzorgen?

    Ja, dat is wel onze ambitie. Op dit moment hebben we nog geen deelnemers die (bijna) met pensioen gaan, maar dat gaat vanzelf veranderen. We verwachten dit rond 2020 te kunnen faciliteren.

  • Hoe kan ik mijn geld opnemen van mijn beleggingsrekening?

    Via de online portal kun je een opnameverzoek doen. In dat geval verkopen we op de eerstvolgende standaard handelsdag (een deel van) jouw beleggingen. Binnen tien werkdagen staat de opbrengst op jouw bankrekening. Hierbij geldt een transactievergoeding van 0.05% (oftewel: € 0,50 per € 1.000).

    Let op: bedragen je minder dan 56 dagen geleden (de wettelijke storneringstermijn) zijn ingelegd, kunnen nog niet worden opnemen. Het zou dan immers mogelijk zijn je beleggingen te verkopen en vervolgens je inleg te storneren.

  • Waar en wanneer kan ik mijn inleg terugvinden in de portal?

    Op de vijfde werkdag van de maand. Dan zijn alle stortingen, incasso’s en inkomende waardeoverdrachten die we de maand daarvoor hebben ontvangen zichtbaar in de portal: de online deelnemersomgeving. Je kunt jouw inleg terugvinden door op je pensioenuitkering te klikken. Aan de rechterkant vind je dan ‘mijn transacties’.

  • Als ik stop met inleggen, moet ik dan het lidmaatschap betalen?

    Wanneer je een periode* niet meer wilt of kunt inleggen, kun je een inlegpauze inlassen. Op dat moment is het lidmaatschap gratis. Voorwaarde is dat je minimaal één jaar het lidmaatschap hebt betaald en dat er minder dan € 50.000 in je pensioenpot zit.

    Hoe werkt het?

    1. Login op jouw BrightPensioen omgeving 
    2. Via het contactformulier kun je aangeven dat je (voorlopig) wilt stoppen met inleggen.
    3. Wij sturen je een bevestiging
    4. Je betaalt vanaf dat moment niet meer voor het lidmaatschap.
    5. Je kun je inleg niet meer aanpassen en er wordt geen risico afgebouwd via de lifecycle.
    6. Wanneer je de pauze wilt opheffen doe je dat opnieuw via een contactformulier.
    7. Je ontvangt een bevestiging met de datum waarop jouw rekening weer actief geworden is en op dat moment kun je je inleg weer aanpassen.
    8. Je begint weer met betalen voor het lidmaatschap.

    *) Minimaal één kalenderjaar

  • Hoeveel legt een deelnemer gemiddeld in bij BrightPensioen?

    De gemiddelde deelnemer bij Bright legt ongeveer € 350 per maand in. De bedragen variëren echter van € 100 per maand tot € 1000 per maand. De meeste deelnemers geven aan hun gehele jaarruimte te gebruiken.

    Relevante pagina's:

  • Kan ik een overbruggingslijfrente overhevelen/ overboeken?

    Een overbruggingslijfrente kun je – net als andere lijfrentes – overhevelen naar BrightPensioen. De bijbehorende rechten blijven bestaan.

    Als je een lijfrentepolis hebt die vóór 1 januari 2006 is gesloten, kun je de tot 1 januari 2006 opgebouwde waarde gebruiken als overbruggingslijfrente. Met deze overbruggingslijfrente kun je een uitkering ontvangen tot je pensioendatum. Indien voor de betreffende lijfrentepolis na 1 januari 2006 geen premie meer is voldaan, mag de volledige waarde van deze polis voor een overbruggingslijfrente worden aangewend*. De einddatum van deze lijfrente is uiterlijk het kalenderjaar waarin je:  of 65 jaar wordt, of de AOW gerechtigde leeftijd hebt bereikt of jouw pensioenregeling tot uitkering komt. De hoogte van de uitkering is gebonden aan een wettelijk maximum per jaar.

    *Eventueel in 2006 betaalde en in de aangifte over 2005 opgenomen premie is hierbij buiten beschouwing gelaten.

  • Wat als ik meer dan de jaar-en reserveringsruimte heb ingelegd?

    Als je méér dan de voor jou geldende jaar- en reserveringsruimte inlegt in een bepaald jaar, dan kun je het teveel ingelegde deel niet aftrekken van je inkomstenbelasting. Mocht dit het geval zijn, neem dan contact op met de klantenservice van BrightPensioen voor 1 april.

    De Belastingdienst staat echter een extra inleg van maximaal € 2.269 aan niet-afgetrokken lijfrentepremies of -stortingen per jaar toe, waarover in de uitkeringsfase niet nogmaals inkomstenbelasting dient te worden betaald. Dit maximum bedrag van € 2.269 extra geldt voor alle lijfrenteverzekeringen en bancaire lijfrenten (lijfrentespaarrekeningen of lijfrentebeleggingsrechten) samen.

    Om hiervan gebruik te maken moet je een ‘Verklaring niet-afgetrokken premies’ (ook wel ‘Saldoverklaring’ genoemd) aanvragen bij de Belastingdienst.

    Let op: Leg je nóg meer in dan je jaar- en reserveringsruimte plus deze € 2.269 in een jaar, dan betaal je over het deel daarboven inkomstenbelasting over zowel de ingelegde premie als de aangekochte uitkering. Hierdoor benadeel je jezelf dus.

  • Kan ik de eenmaal gekozen pensioen-/einddatum nog wijzigen?

    Ja, die datum kun je op ieder moment nog wijzigen.

  • Wanneer en hoe vaak moet ik inleggen?

    Je bepaalt zelf hoeveel en hoe vaak je inlegt. Wel is het zo dat maandelijks inleggen tot een gelijkmatigere ontwikkeling van jouw vermogen leidt dan per jaar inleggen. Je stapt immers maandelijks in bij verschillende beurskoersen. Als je één keer per jaar inlegt heb je geluk als de beurzen laag staan en pech als ze hoog staan. Uit oogpunt van risicospreiding is maandelijks inleggen het verstandigst.
    Maar je kunt ook een combinatie van maandelijks en per jaar of kwartaal kiezen. Je kunt bijvoorbeeld maandelijks een bedrag storten waarvan je zeker weet dat je dit kunt missen en aan het einde van het jaar, als je weet wat je inkomen geweest is, je jaar- en reserveringsruimte ‘afstorten’.
    Je bent dus volledig flexibel bij BrightPensioen.

  • Kan ik voor mijzelf en mijn partner inleggen?

    Een lijfrente is altijd gekoppeld aan één natuurlijk persoon. Jouw partner zal dus een eigen pensioenrekening bij BrightPensioen moeten openen.
    Wel is het zo dat als je gaat scheiden, je pensioen verevend kan worden met je ex.
    En als je komt te overlijden dat je erfgenamen met jouw opgebouwde pensioenpotje een nabestaandenuitkering mogen aankopen.

  • Kan ik van mijn zakelijke rekening inleggen, of moet het een privé-rekening zijn?

    Pensioen opbouwen via de derde pijler betreft lijfrente en een lijfrente is altijd gekoppeld aan een natuurlijk persoon. Een storting is daarom altijd een privé-storting. Het mag zowel een zakelijke als een privé-rekening zijn en BrightPensioen gebruikt de bankrekening ter identificatie. Als je de eerste storting van een zakelijke rekening doet, hebben we ter identificatie additioneel een uittreksel KvK nodig. En als het een ‘en/of rekening’ betreft, moet de naamgeving van deze rekening overeenkomen met de persoon die de BrightPensioen rekening geopend heeft.

  • Wat als ik voor mijn pensioendatum overlijd?

    Als je komt te overlijden komt de waarde van jouw opgebouwde kapitaal toe aan jouw wettelijke erfgenamen.

    Daarnaast kun je een overlijdensrisicoverzekering afsluiten. BrightPensioen biedt zelf geen verzekeringen, maar heeft sinds juli 2016 een strategische samenwerking met Allianz. Allianz biedt een overlijdingsrisicoverzekering, welke online af te sluiten is.

  • Wanneer moet ik beginnen met geld opzij te zetten voor pensioen?

    Dat bepaal je zelf. Wel is het zo dat hoe eerder je begint, hoe lager het bedrag is dat je maandelijks opzij moet zetten voor hetzelfde pensioen. Dat komt door het rendement-op-rendement effect. Daarom loont het om zo vroeg mogelijk te beginnen. Onze pensioenindicator laat zien wat een enorm verschil dit kan maken. Natuurlijk kun je tussendoor een poosje stoppen of wat minder inleggen als het even niet uitkomt. Dan rendeert je vermogen namelijk gewoon door!

  • Kan ik geld uit mijn (Fiscale) Oudedagreserve (FOR) overhevelen/ overboeken?

    Ja dat kan! In dat geval neemt je FOR af met het bedrag dat je inlegt op je lijfrente bij BrightPensioen. Dit bedrag wordt bij je winst opgeteld, maar daar staat een even grote aftrek in Box 1 tegenover. Je betaalt per saldo dus niet meer belasting.

  • Kan ik pensioen dat ik heb opgebouwd bij eerdere werkgevers overhevelen/ overboeken?

    Het is wettelijk helaas niet mogelijk om pensioen dat je bij een werkgever hebt opgebouwd (tweede pijler) over te hevelen naar een lijfrente (derde pijler) zoals bij BrightPensioen. Het zou mooi zou zijn als dit in de toekomst wettelijk mogelijk gemaakt wordt en BrightPensioen wil zich daar hard voor maken.

    Het is wel mogelijk om een opgebouwde lijfrente of bankspaarsaldo over te hevelen naar BrightPensioen. Dit geldt ook voor lijfrente dat is opgebouwd via de werkgever. Volg deze 5 stappen om het te regelen.

  • Kan ik bestaande lijfrentes overhevelen (overboeken) naar BrightPensioen?

    Ja, lijfrente, oftewel pensioenpotjes die je hebt opgebouwd in de derde pijler, bijvoorbeeld via een lijfrentepolis of op een bankspaarrekening, kun je overhevelen naar BrightPensioen. Voor bestaande BrightPensioen deelnemers is dit aantrekkelijk, omdat Bright alleen verdient aan het jaarlijks lidmaatschap en tegen kostprijs belegt.

    Om dit proces in gang te zetten vind je hier een stappenplan en het aanvraagformulier.
    Let wel: indien je een lijfrente hebt dat onder het ‘oude regime’ valt, vervalt dit oude regime. BrightPensioen valt namelijk onder het ‘nieuwe lijfrente regime’.

  • Wat als ik met deeltijd met pensioen wil gaan?

    Bouw je individueel aanvullend pensioen op in de derde pijler? Dan kan je zelf bepalen wanneer je jouw pensioenuitkering wil laten beginnen. Hierbij ben je wel aan regels gebonden. Koop je een tijdelijke uitkering aan, dan geldt een maximum uitkering van € 20.953 per jaar (2015). Als je een levenslange uitkering aankoopt, geldt er geen maximum. Dit geldt ook voor een uitkering die tot minimaal 20 jaar na de AOW leeftijd loopt.

  • Kan ik mijn pensioengeld ook eerder opnemen?

    Lijfrente is bedoeld voor je pensioen en het is niet de bedoeling dat dit eerder opgenomen wordt.
    Als je het opzij gezette geld toch wilt laten uitkeren – je lijfrente afkopen – betaal je naast de inkomstenbelasting die over de uitkering geheven zal worden, ook nog een extra percentage van maximaal 20 procent. Dat is de zogeheten revisierente. Het geld is immers bedoeld voor je pensioen en de overheid wil op deze manier voorkomen dat dit voortijdig geconsumeerd wordt. Wel kun je al eerder dan op pensioenleeftijd een uitkering aankopen, bijvoorbeeld op je 60ste al. Deze dient dan wel tot minimaal 20 jaar na AOW datum te lopen.

    De uitzondering op deze regel is wanneer je langdurig arbeidsongeschikt wordt. In dat geval kun je de revisierente voorkomen.