Alle vragen

  • Kan ik BrightPensioen ook aanbieden aan zzp’ers die voor mij werken?

    Jazeker. Ook als je zzp’ers in dienst hebt kun je pensioen faciliteren en dus het inschrijfgeld en het jaarlijkse lidmaatschap betalen. Zij kunnen vervolgens zelf kijken hoeveel pensioen zij op willen bouwen. Op deze manier kun je zzp’ers aan je binden als organisatie.
    Inschrijven kan hier. Faciliteer je al pensioen, dan kan je hier nieuwe werknemer/ zzp’er doorgeven. Zijn er wijzigingen of gaat er iemand uit dienst? Dan kun je dat ook online doorgeven.
  • Welke oplossing biedt BrightPensioen voor arbeidsongeschiktheid?

    Met een besloten kring op het crowdsurance platform SharePeople, kun je het risico op arbeidsongeschiktheid tijdens de eerste twee jaar delen met andere Bright leden. Op deze pagina vind je meer informatie.

    Om alle ins en outs van deze oplossing uit te leggen hebben we op 10 december een speciale webinar gegeven. Kijk hier het webinar terug.

    Schrijf je nu in

  • Als ik later in het jaar bij BrightPensioen begin, moet ik dan voor het hele jaar betalen?

    Bij BrightPensioen betaal je pas lidmaatschap vanaf €3000 aan opgebouwd vermogen, of als je twee jaar deelnemer bent. Je betaalt enkel voor de maanden waarin aan één of beide van deze voorwaarden is voldaan (€17,50 per maand).

  • Kan er iemand langskomen om mij en mijn werknemers uitleg te geven over pensioen?

    Afhankelijk van het aantal medewerkers kan een van onze collega’s langskomen of kan er een afspraak gemaakt worden voor een live webinar. Voor afspraken of overige informatie kun je contact met ons opnemen.

  • Hoe kan ik een nieuwe werknemer toevoegen als ik al pensioen faciliteer voor mijn werknemers?

    Als je al pensioen faciliteert voor jouw werknemers maar je wil een nieuwe werknemer toevoegen, dan kan je via deze pagina zijn/ haar gegevens invullen.

  • Hoe of waar geef ik als werkgever aan dat ik pensioen wil faciliteren voor mijn werknemers?

    Als je als werkgever pensioen wil faciliteren voor jouw werknemers, dan kan je op deze pagina jouw eigen gegevens invullen. Wij nemen vervolgens contact met je op.

    Indien je al pensioen faciliteert voor jouw werknemers maar je wil een nieuwe werknemer aanmelden, kan dat via deze pagina.

  • Kan ik als werkgever direct op de rekening van mijn werknemers inleggen?

    Het is mogelijk om als werkgever direct op de rekening van werknemers in te leggen. Omdat we maar van één rekeningnummer kunnen incasseren, is het (als de werkgever de inleg doet) voor de werknemer niet mogelijk om de inleg aan te passen of om vanaf zijn eigen rekening bedragen te laten incasseren.

  • Hoe kan ik een andere tegenrekening/ IBAN opgeven?

    Als je bent ingelogd in jouw online omgeving kan je op de pagina ‘mijn gegevens’ aan de rechterkant jouw bankrekeningnummer wijzigen.

  • Ik kom uit het buitenland, kan ik bij BrightPensioen pensioen opbouwen?

    Voor het openen van een lijfrenterekening is het vereist dat je inkomstenbelasting betaalt in Nederland. Als je dit niet doet, kun je vermogen opbouwen middels onze beleggingsrekening.

  • Wat als ik ga verhuizen naar het buitenland?

    Een beleggingrekening bij BrightPensioen kan altijd. Wat betreft de pensioenrekening krijg je alleen fiscaal voordeel als je ook inkomstenbelasting betaald. Bij uitkering is een Europees rekeningnummer nodig.

  • Op welke datum moet ik mijn inleg storten om op tijd te zijn voor de eerstvolgende beleggingsronde?

    Alle belangrijke data met betrekking tot incasseren en beleggen vind je hier.

  • Hoe kan ik een automatische overboeking naar BrightPensioen instellen?

    Bij je aanmelding machtig je BrightPensioen om de inleg van het door jou opgegeven rekeningnummer af te schrijven. De door jou gewenste inleg kan je zelf instellen in je eigen online omgeving.

  • Kan ik mijn inleg bij BrightPensioen tussentijds wijzigen?

    Als deelnemer van Bright beschik je over een eigen online omgeving. Hier kun je jouw inleg wijzigen wanneer je wilt.

  • Als ik inleg zonder belasting af te trekken, is mijn uitkering dan belast?

    Ja, je betaalt altijd inkomstenbelasting zodra je jouw vermogen laat uitkeren. Hoe jouw uitkering belast wordt staat los van de belastingteruggave die je vooraf hebt gehad.

  • Hoe is het toezicht geregeld bij BrightPensioen?

    BrightPensioen staat – net als alle andere financiële instellingen in Nederland – onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank. Er wordt streng gekeken of wij onze financiën op orde hebben en of wij goede dienstverlening bieden aan onze klanten.

  • Hoe kan ik opzeggen?

    Jammer dat je jouw lijfrenterekening bij Bright wil opzeggen. Het is niet mogelijk om zelf jouw rekening op te zeggen via de portal omdat er met name bij de lijfrenterekening veel nadelen aan vast zitten. Afhankelijk van hoeveel vermogen je hebt opgebouwd krijg je een boete van de overheid. Het kan daarom interessanter zijn om jouw vermogen over te hevelen naar een andere lijfrente aanbieder. Een andere optie zou kunnen zijn om een inlegpauze in te lassen. Dit betekent dat je het jaarlijkse lidmaatschap niet hoeft te betalen terwijl jouw vermogen bij Bright blijft staan. Let op: de inlegpauze geldt alleen voor de lijfrenterekening. Je moet de beleggingsrekening daarom eerst leegboeken.

    Voor alle voor- en nadelen raden we je aan om (telefonisch) contact met ons op te nemen.

  • Hoe word ik deelnemer van BrightPensioen?

    Om deelnemer te worden van BrightPensioen, kun je je aanmelden via deze link.

  • Hoe voorkomt SharePeople misbruik?

    SharePeople is een ‘Semco-style‘ oplossing. Er wordt uitgegaan van vertrouwen. En vertrouwen is goedkoper dan (alles) controleren. Zo worden je beloften, zoals het niet ziek zijn bij start deelname of het door jou gekozen inkomensniveau, niet vooraf gecontroleerd. Er vindt pas controle plaats zodra je je ziek meldt. Dan wordt – namens de deelnemers – gecontroleerd of je je aan je belofte hebt gehouden en wordt je gevraagd jouw inkomensgegevens (bijvoorbeeld btw-aangifte) te delen. Dit scheelt naar schatting meer dan > 98% werk ten opzichte van een één op één controle vooraf. En daarmee kan SharePeople voordeliger werken dan traditionele verzekeraars.

    Zie de ‘Hoe werkt het’ pagina op de website van SharePeople.

  • Tot wanneer kan ik nog inleggen dit jaar?

    Gedurende het jaar kun je inleggen door jouw inleg in te geven in jouw persoonlijke BrightPensioen omgeving.

    Wanneer je per maand ten laatste je inleg kunt ingeven of wijzigen kun je hier zien (‘Uiterste wijzigingsdatum incasso inleg’)

    Uitzondering in december.

    Alleen in de maand december is het mogelijk ook nog na de uiterste wijzigingsdatum een bedrag over te maken. De instructies hiervoor kun je hier teruglezen.

  • Hoe bepaal ik op welke jaren van de jaar- en reserveringsruimte mijn inleg van toepassing is? Hoe en aan wie specificeer ik dit?

    De inleg die je doet op je pensioenrekening dient binnen de jaar- en reserveringsruimte te vallen, anders kun je geen gebruik maken van alle fiscale voordelen.

    De jaarruimte kun je inleggen gedurende het jaar of ineens aan het eind van het jaar. Let hierbij op het voordeel van gespreid inleggen. Zodra je de inleg hebt gedaan geef je dit aan bij de aangifte inkomstenbelasting voor dat betreffende kalenderjaar. De inleg in het kalenderjaar 2018 geef je dus aan bij de aangifte inkomstenbelasting 2018 die je in het voorjaar van 2019 doet (of via een voorlopige teruggave). In deze FAQ geven we daar tips voor.

    Bij de aangifte dien je per jaar aan te geven hoeveel jaarruimte (of reserveringsruimte) je wilt gebruiken. Hiervoor kun je het best eerst de oudste reserveringsruimte gebruiken, omdat deze vervalt na 7 jaar. Via onze jaarruimtetool kun je berekenen hoeveel jaar- en reserveringsruimte je hebt.

  • Kan ik ook voor een lagere uitkering dan € 2.000 bij SharePeople terecht?

    Er komen in eerste instantie twee groepen met Bright leden. Eén voor een inkomen van € 2.000 per maand en één voor € 3.000 per maand. Als je een lager bedrag wilt kun je met de andere SharePeople leden meedoen. Dat is dan geen groep met Bright leden, maar wel krijg je het inschrijfgeld van € 180 kado.

  • Ik zit al bij een Broodfonds. Kan ik dan ook gebruik maken van de korting van Allianz?

    Jazeker, de korting van Allianz geldt voor alle Bright leden. Dus als je het risico de eerste twee jaar via een broodfonds opvangt kun je ook een AOV met wachttijd van twee jaar afsluiten. Je kunt deze AOV zelf online afsluiten of via een adviseur. Als je de AOV zelf online wilt afsluiten, lees dan eerst de informatie op deze pagina, zodat je de kennis en ervaringstoets kunt afleggen.

  • Wat gebeurt er als er teveel mensen ziek worden?

    De huidige inleg is voldoende voor een verzuimpercentage van 6%. Mocht dit onverhoopt meer worden, dan betekent dit dan de maandelijkse uitkering minder wordt. Je hoeft nooit meer te doneren dan het afgesproken maandelijkse bedrag (€ 125 voor een inkomen van € 2.000 of € 200 voor een inkomen van € 3.000)

  • Wat is de relatie tussen Allianz en BrightPensioen?

    In 2016 heeft Allianz geïnvesteerd in startup BrightPensioen. Allianz heeft een minderheidsbelang (ongeveer 7%) en er is overeengekomen dat Allianz ook in de toekomst nooit een meerderheidsbelang mag verwerven. Het doel is immers dat de deelnemerscoöperatie uiteindelijk de meerderheid van de aandelen zal verkrijgen.

  • Wat gebeurt er als SharePeople failliet gaat?

    Mocht SharePeople failliet gaan dan houdt de serviceverlening via het platform op. Uiteraard blijft het geld dat op jouw eigen rekening staat van jou. Mocht je op dat moment ziek zijn en giften van anderen ontvangen, dan zal dit vermoedelijk ook ophouden.

  • Heeft BrightPensioen een (zakelijk) belang bij de samenwerking met SharePeople?

    Nee, BrightPensioen heeft geen belang bij de samenwerking met SharePeople en verdient er ook geen geld aan. Wel geeft SharePeople leden van Bright een voordeel doordat de 180 euro inschrijfgeld voor bright leden gratis is.

  • Hoe werkt SharePeople precies?

    Voor die uitleg kun je het beste even deze pagina op de website van SharePeople raadplegen.

  • Hoe kan ik de niet gebruikte inleg voor SharePeople gebruiken voor mijn pensioen?

    Als je gebruikt maakt van SharePeople leg je maandelijks een bedrag in op een speciale bankrekening bij Bunq. Voor een uitkering van € 2.000 kan er nooit meer dan € 125 worden gebruikt voor giften en voor een uitkering van € 3.000 nooit meer dan € 200. Naar alle waarschijnlijkheid wordt maar een klein deel van dit bedrag gebruikt voor donaties. Wat niet gebruikt wordt, hoeft niet op de rekening te blijven staan. Je kunt dus meer storten op die rekening: er van nooit meer vanaf gehaald worden dan € 125 of € 200.

    Je kunt het deel dat niet gebruikt wordt desgewenst ‘automatisch’ laten beleggen bij Bright. Je kunt maandelijks je Bunqrekening ‘afromen’ en naar een pensioen – of beleggingsrekening bij Bright over laten boeken. Je kunt ook maandelijks een hoger bedrag inleggen op je Bunq bankrekening, zodat je een groter bedrag kunt inleggen voor je pensioen.

    Geef de speciale Bunq bankrekening op als tegenrekening waarvan BrightPensioen jouw inleg incasseert. Op deze rekening zul je maandelijks een bedrag moeten zetten van jouw inleg bij Bright plus het deel dat benodigd is voor giften. Dit kan per maand fluctueren tussen de € 0 en € 125 / € 200. Het is dus wel zaak om in de gaten te houden  hoeveel er op de Bunq-bankrekening staat. Zorg ervoor dat je aan het begin van het jaar 210 extra op deze rekening zet voor het lidmaatschap van Bright.

    Op deze manier kun je (extra) vermogen opbouwen voor later.

  • Kan ik ook zelf een bedrag overmaken naar mijn BrightPensioen rekening?

    BrightPensioen werkt met automatische incasso. Volgens een vast schema incasseren we maandelijks de inleg van onze deelnemers. Hierdoor kunnen we de kosten laag houden. Het ‘handmatig’ overmaken van bedragen is niet mogelijk.

    Er is wel een work-around om een vergelijkbare werkwijze mogelijk te maken. Door een aparte bankrekening – bijvoorbeeld een gratis Bunq bankrekening – te gebruiken als ‘tussenrekening’. Je kunt op een door jou gewenst moment een bedrag overmaken op deze ‘tussenrekening’ en deze rekening gebruiken als incassorekening voor BrightPensioen.

    Wil je maandelijks een zelfde bedrag inleggen, dan kun je dit bedrag éénmalig ingeven op de BrightPensioen portal bij maandelijkse inleg.

    Wil je elke maand een wisselend bedrag inleggen, dan geef je elke maand op de portal bij eenmalige inleg het bedrag in dat je die maand wil laten incasseren.

    Bij de eerstvolgende incasso wordt het bedrag geïncasseerd. Als je ervoor zorgt dat je die rekening uitsluitend gebruikt als tegenrekening voor de incasso van BrightPensioen, zorg je dat er nooit teveel op die rekening staat en altijd exact het benodigde bedrag.

  • Hoe geef ik wijzigingen door voor mijn werknemers?

    Bij indiensttreding van nieuwe medewerkers kun je ons mailen met het mailadres van deze persoon. Wij zorgen dan voor een goede onboarding, waarna de medewerker zelf de keuze heeft om deel te nemen.

    Bij indiensttreding zullen wij contact opnemen met deze medewerker en zorgen voor een juist offboarding.

    Bij wijzigingen in de inleg van medewerkers (mits dit via de werkgever loopt), dan kun je ons direct mailen.

    Alle mutaties kunnen doorgegeven worden via mutaties@brightpensioen.nl

  • Op welke manier kan ik als werkgever pensioen faciliteren voor mijn werknemers?

    Je kunt als werkgever pensioen faciliteren en de inschrijf- en lidmaatschapskosten betalen voor jouw werknemers. Daarnaast kun je ook bijdragen in de opbouw in de vorm van extra bruto salaris (onder de noemer “bijdrage oudedag” bijv). Hierdoor stimuleer je dat medewerkers starten met pensioenopbouw. De werknemer betaalt hier initieel inkomstenbelasting over en dient deze zelf terug te vragen.

    De inschrijfvergoeding valt onder de werkkostenregeling. De lidmaatschapskosten kunnen worden geboekt als bedrijfskosten.

    Onze ervaring (van 150+ werkgevers) is dat zo’n 44% van de werknemers pensioen opbouwt indien deze pensioen faciliteert tegen 5% van de werknemers indien een werkgever niets doet. Zodra een werkgever ook (voorwaardelijk) bijdraagt aan pensioenopbouw, dan stijgt dit percentage verder naar bijna 80%. Voor meer informatie kun je deze pagina bekijken of direct contact opnemen met ons via werkgever@brightpensioen.nl

  • Valt BrightPensioen onder het depositogarantiestelsel?

    Het depositogarantiestelsel is niet van toepassing op jouw vermogen bij BrightPensioen, omdat jouw vermogen belegd wordt in het Bright Lifecycle Fonds. Jouw participaties in het fonds vertegenwoordigen een waarde en die waarde is van jou. Mocht er onverhoopt iets gebeuren met BrightPensioen in de toekomst, dan blijven deze participaties gewoon van jou en zullen deze nooit mee het faillissement ingaan. Een normale bank verdient geld door jouw geld weer uit te lenen. Om die reden bestaat het depositogarantiestelsel en zijn tegoeden in dat geval tot 100.000 gedekt. Bij BrightPensioen is dit dus niet het geval en loop je alleen een beleggingsrisico, zoals dat met alle beleggingen is.

  • Hoe kan ik een bedrag van mijn beleggingsrekening naar mijn pensioenrekening overhevelen/ overboeken?

    Dit doe je door vanuit je persoonlijke online omgeving een contactformulier in te vullen door rechts bovenin het scherm op ‘Contact’ te klikken. Hier geef je aan welke waarde je van jouw beleggingsrekening wilt doorstorten naar jouw pensioenrekening.
    Vervolgens regelen wij het verder voor je! NB: er zijn geen kosten aan verbonden.

  • Biedt BrightPensioen een nabestaandenpensioen voor medewerkers?

    BrightPensioen biedt alleen ‘een potje voor later’ en geen nabestaandenpensioen. Wat een aantrekkelijk (en voordelig) alternatief kan zijn voor een nabestaandenpensioen, is een collectieve overlijdensrisicoverzekering voor je personeel. Hierbij kun je afspreken dat de nabestaanden bijvoorbeeld 3 of 5 jaarsalarissen krijgt mocht een van je medewerkers komt te overlijden.

    BrightPensioen biedt zelf geen verzekeringen, maar heeft sinds juli 2016 een strategische samenwerking met Allianz. Allianz biedt een aantrekkelijke collectieve overlijdensrisicoverzekering. Hiermee zorg je dat de nabestaanden van jouw medewerkers niet onverzorgd achterblijven, in het geval dat een medewerker komt te overlijden.

    Informatie Collectieve ORV Allianz

  • Kan ik ook mijn stamrecht overboeken/ overhevelen naar BrightPensioen?

    Jazeker. Heb je ooit een ontslagvergoeding ontvangen en staat dit geld binnen een Stamrecht BV of op een Stamrecht-rekening? (bij een bank of verzekeraar). Dan kunt je een speciale stamrecht rekening openen bij BrightPensioen en het geld hiernaar overmaken.

    Ben je al klant bij Bright? Dan is dat helemaal aantrekkelijk: je betaalt namelijk niets extra voor een tweede (stamrecht)rekening.

    Lees hier hoe je een bestaande rekening eenvoudig overhevelt.

  • Als mijn werkgever geen pensioen faciliteert, kan ik dan lid worden van BrightPensioen?

    Iedereen kan een rekening openen bij BrightPensioen. Jouw werkgever kan het lidmaatschap betalen en daarmee pensioen faciliteren. Dit brengt een aantal (fiscale) voordelen met zich mee, maar dit hoeft niet natuurlijk. Je kunt ook zelf starten bij BrightPensioen en zelf de lidmaatschapsvergoeding betalen.

  • Waar en vanaf wanneer kan ik mijn financieel jaaroverzicht bekijken?

    De financiële jaaroverzichten zijn begin februari zichtbaar in de portal. Deze gegevens kun je gebruiken voor je belastingaangifte. Je vind de financiële jaaroverzichten in het documentencentrum in jouw online omgeving.

  • Waarom vraagt BrightPensioen om een SEPA machtiging?

    BrightPensioen heeft de meeste van haar processen volledig geautomatiseerd. Dit voorkomt menselijke fouten en zo houden we de kosten laag. Zo incasseren we de (door jou opgegeven) periodieke en de eventuele eenmalige inleg, maar ook het jaarlijkse lidmaatschap. In de online deelnemersomgeving kan je jouw (periodieke en/of eenmalige) inleg zelf wijzigen en desgewenst naar 0 zetten. Belangrijke data voor de inleg verwerking zijn hier terug te vinden.

    Het voordeel van een incasso is dat je deze nog altijd binnen 8 weken nadat de incasso heeft plaatsgevonden zelf kan terugdraaien als je het er niet mee eens bent.

    Let wel op: als je dit doet met de inleg incasso nadat de gelden belegd zijn, dan kunnen er extra kosten aan verbonden zijn. Neem in dat geval eerst contact op met onze klantenservice, zodat we je kunnen helpen eventuele kosten te vermijden.

     

  • Waarom heeft BrightPensioen mijn BSN en fiscaal inwonerschap nodig?

    Als financiële instelling zijn wij verplicht, om bij het afsluiten van een nieuwe rekening, om het fiscale inwonerschap van de deelnemer vast te stellen. Ook dienen wij de belastingdienst jaarlijks te melden hoeveel jij hebt ingelegd op je (box 1) (lijfrente)pensioenrekening. Ook dienen wij de belastingdienst te melden hoeveel (box 3) vermogen jij op je beleggingsrekening bij Bright hebt staan.

    Om dit te kunnen doen, hebben wij jouw BSN nodig en/of het Tax Identification Number (“TIN”) van eventue(e)l(e) andere land(en) waarin je fiscaal inwoner bent.

    De belastingdienst kan vervolgens deze gegevens vooringevuld in jouw jaarlijkse inkomstenbelastingaangifte opnemen, of -indien je (ook) fiscaal inwoner bent in een ander land dan Nederland- deze doorsturen naar dit andere land.

     

  • Waarom belegt BrightPensioen niet offensief?

    Wij beleggen niet offensief omdat bij een neutraal profiel met een verdeling van 60% aandelen en 40% obligaties het effect van herbalanceren maximaal is. Herbalanceren verlaagt het risico en kan tot een procent extra rendement tot gevolg hebben. Op deze manier beogen we een vergelijkbaar resultaat te halen als met een offensief profiel, maar dan met een lager risico.

    Doordat bij BrightPensioen iedereen in het zelfde fonds zit worden er geen individuele portefeuille-samenstellingen gemaakt. Hierdoor kunnen wij maandelijks herbalanceren met de instroom van de inleg van onze deelnemers, zonder daarvoor extra kosten te maken. Lees hier meer over herbalanceren.

    Onze rendementsdoelstelling is inflatie plus 4 procent en dat is met de huidige samenstelling mogelijk. Daarom is meer risico niet noodzakelijk.

  • Wat is een ETF?

    ETF staat voor Exchange Traded Fund. Dit is een mandje beleggingen dat net als een aandeel kan worden verhandeld op de beurs. Ze worden ook wel indextrackers genoemd. Beleggen in ETF’s noem je ook wel indexbeleggen of passief beleggen. Als je bijvoorbeeld belegt in een indextracker van de AEX, beleg je in de 25 bedrijven die deel uitmaken van de AEX index. Maar dan tegen lagere kosten dan wanneer je afzonderlijk in deze 25 bedrijven zou beleggen. Indexbeleggen maakt het makkelijk om tegen lage kosten breed gespreid te beleggen.

  • Hoe werkt het belastingvoordeel als ik in loondienst ben/ voor mij als werknemer?

    De inleg bij BrightPensioen doe je van je netto salaris. De belasting die je hierover betaald hebt krijg je weer terug bij de aangifte inkomstenbelasting. Hier vertellen we daar meer over.

  • Wat gebeurt er met mijn pensioen als ik uit dienst treed?

    Jouw pensioen bij Bright blijft altijd van jou. Als je uit dienst treed, dan heb je de volgende mogelijkheden:

    1. Je kunt stoppen met inleggen en een inlegpauze inlassen. Je betaalt dan geen lidmaatschap meer, maar jouw pensioenvermogen blijft wel belegd en rendeert door.
    2. Je kunt blijven inleggen. In dat geval betaal jijzelf of jouw nieuwe werkgever het jaarlijkse lidmaatschap (210 euro).
  • Wat zijn de verschillen tussen de oplossing van BrightPensioen en een traditionele collectieve pensioenregeling?

    De verschillen tussen deze vormen van pensioen aanbieden zijn er veelvuldig. We hebben speciaal een whitepaper geschreven om deze verschillen goed uit te leggen. Hierin leggen we de verschillen uit, waarvan flexibiliteit en duurzaamheid misschien wel de belangrijkste verschillen zijn.

  • Waarom vind ik BrightPensioen niet terug in www.mijnpensioenoverzicht.nl?

    Op mijnpensioenoverzicht.nl staat alleen het pensioen opgebouwd in de eerste (AOW) en tweede pijler (pensioenfonds/pensioenverzekeraar via werkgever). Individueel opgebouwd pensioen zoals BrightPensioen valt in de derde pijler en is niet zichtbaar op mijnpensioenoverzicht.nl. Dit wordt geregeld vanuit de overheid, wellicht komt hier in de toekomst een oplossing voor. In onze online omgeving is er wel een mogelijkheid om het overzicht van mijnpensioenoverzicht.nl te uploaden.

  • Hoe beperkt BrightPensioen het valutarisico?

    Wat is valutarisico?

    BrightPensioen belegt breed gespreid in bedrijven uit alle delen van de wereld. Dit betekent dat je ook in andere valuta belegt dan de Euro. Deelnemers leggen gedurende de opbouwperiode, (bijvoorbeeld 25 jaar) maandelijks in tegen verschillende valutakoersen. Dus over de gehele opbouwperiode stap je in tegen de zogenoemde middenkoers. Op pensioendatum worden je beleggingen verkocht en heb je een pot met geld in Euro’s. De verkoopkoers kan op dat moment hoger of lager zijn dan deze middenkoers.

    Hedgen

    Eén van de mogelijkheden dit risico af te dekken door middel van derivaten te kopen en te verkopen. Dit wordt ook wel hedgen genoemd. Daardoor kun je zorgen dat je op pensioendatum ook tegen de middenkoers uitstapt. Aan hedgen zijn echter kosten verbonden. Hedgen voegt naar schatting zo’n 0,2% per jaar aan kosten toe.

    Hoe beperkt BrightPensioen dit risico?

    Vanwege de lifecycle van BrightPensioen, waarbij wij in tien jaar tijd in 120 maandelijkse stapjes het risico heel geleidelijk afbouwen, stap je uit tegen de middenkoers, omdat het gedeelte aandelenbeleggingen in deze periode halveert. De obligaties zijn immers in euro’s. Daarmee creëren we effectief een soortgelijk effect als bij het hedgen, echter zonder de kosten die aan hedgen verbonden zijn.

    Alleen voor het resterende deel van de aandelenbeleggingen loop je nog valuta risico. Hoe groot is dat risico? Op pensioendatum bezit je als klant bij Bright nog voor slechts 10% in USD beleggingen en voor maximaal 10% in overige (niet euro) valuta. Dus zelfs als de dollar zou halveren in waarde t.o.v. de gemiddelde valuta koers gedurende de gehele opbouwfase  – wat een buitengewoon extreem en onwaarschijnlijk voorbeeld is -, dan is het uiteindelijke effect zo’n 5% minder pensioen. Tegelijkertijd kan het ook andersom zijn. Een pensioen wat 5% hoger uitpakt mocht de Euro halveren.

    Het is discutabel in hoeverre het afsluiten van extra valuta hedges daadwerkelijk bijdraagt aan het beperken van het werkelijke risico. Daarmee wegen voor ons de extra kosten niet op tegen het beperkte risico dat we hiermee zouden afdekken.

    Tenslotte kun je je nog afvragen in hoeverre je door dit hedgen niet aan het overcorrigeren bent voor valutarisico’s. We beleggen immers uitsluitend in grote, beursgenoteerde en veelal internationaal opererende bedrijven. Deze bedrijven dekken over het algemeen zelf hun valutarisico’s ook al af.

    We realiseren ons dat bovenstaande uitleg niet voor iedereen ‘gesneden koek’ zal zijn. Toch is het belangrijk te begrijpen waarom we welke keuzes maken in ons beleggingsbeleid.

  • Welke belasting kan ik terugvragen als ik bij BrightPensioen inleg?

    Je kunt de inkomstenbelasting terugvragen over het totale bedrag dat je bij BrightPensioen op jouw pensioenrekening stort. Mocht jouw werkgever ook bijdragen aan jouw pensioenopbouw, dan kan je zowel het werknemersdeel als het werkgeversdeel gebruiken als aftrekpost in jouw aangifte inkomstenbelasting. Hoeveel je terug krijgt is afhankelijk van hoeveel inkomstenbelasting je betaalt.

    Lees hier hoe je belastingvoordeel terug vraagt.

  • Wat is de premiegrondslag?

    De premiegrondslag is het deel van jouw inkomen waarover je pensioen mag opbouwen. Dit is het bruto jaarinkomen minus de AOW franchise. Op onze pagina over de jaarruimte leggen we dit verder uit.

  • Moeten alle werknemers verplicht meedoen?

    Nee, werknemers mogen zelf bepalen of zij een rekening openen bij BrightPensioen om te starten met pensioenopbouw. Een werkgever kan dit wel faciliteren of stimuleren, waardoor het voor de werknemer nog interessanter wordt om mee te doen. Het betreft echter een individuele pensioenopbouw waarbij een werknemer zelf bepaalt hoeveel hij/zij inlegt.

  • Wat als er een werknemer uit dienst gaat?

    De BrightPensioen rekening staat altijd op naam van een persoon. Deze pensioenrekening blijft gewoon bestaan en gekoppeld aan hem of haar, ook in een volgende baan. Indien je als werkgever niet meer het jaarlijkse lidmaatschap wil betalen, geef dit dan door aan BrightPensioen. Een werknemer kan altijd kiezen wat hij/zij wil doen met de bestaande rekening.

  • Betaal ik als werkgever ook voor de werknemers die geen rekening openen bij BrightPensioen?

    Je betaalt alleen voor jouw werknemers die daadwerkelijk een rekening openen bij BrightPensioen. Wij zullen op de factuur altijd specificeren voor wie je betaalt.

  • Wat is de FOR en hoe werkt dat?

    FOR staat voor Fiscale Oudedag Reserve. Als zelfstandige kun je een deel van je winst reserveren als oudedagsreserve (FOR). Dit is voor 2017 9,8% van je winst uit onderneming met een maximum van 2017: € 8.946 (2016: € 8.774). Over dit deel hoef je geen belasting te betalen. Je moet wel voldoen aan het urencriterium (1.225 uur) om een FOR te kunnen opbouwen.

    Je bepaalt elk jaar of je FOR opbouwt of niet. Als je in 2017 je FOR ‘aan’ hebt staan, moet deze ook echt met 9,8% (of het maximum) van je winst uit onderneming toenemen. Je FOR kan nooit groter zijn dan je eigen vermogen en eventueel rendement op je FOR (bijvoorbeeld spaarrente of beleggingsrendement) moet je bij je inkomen tellen. Deze wordt dus belast.

    We hebben een goede uitleg hoe je handig gebruik kunt maken van de FOR.

    Zo ga je slim om met je FOR

     

  • Gaat BrightPensioen ook de uitkeringsfase verzorgen?

    Ja, dat is wel onze ambitie. Op dit moment hebben we nog geen deelnemers die (bijna) met pensioen gaan, maar dat gaat vanzelf veranderen. We verwachten dit rond 2020 te kunnen faciliteren.

  • Wat zijn de kosten voor het lidmaatschap?

    Bij BrightPensioen kunnen zzp’ers vrijblijvend beginnen. Zolang jouw (pensioen)vermogen in de eerste twee jaar nog geen €3.000 bedraagt, betaal je geen lidmaatschapsvergoeding. Daarna betaal je €210 per jaar.

    Indien je – al dan niet tijdelijk – wilt stoppen met inleggen en er zit minder dan €50.000 in jouw pot, dan kun je een inlegpauze inlassen. In dat geval betaal je niets.

    Zie ook onze kostenpagina voor meer informatie.

  • Hoe kan ik mijn geld opnemen van mijn beleggingsrekening?

    Hiervoor kun je via de deelnemersomgeving een opnameverzoek doen. In dat geval verkopen we op de eerstvolgende standaard handelsdag (een deel van) jouw beleggingen en binnen 10 werkdagen daarna staat de opbrengst op jouw bankrekening. Hierbij geldt een transactievergoeding van 0.05% (oftewel: € 0,50 per € 1.000).

    Let op: als je minder dan 56 dagen geleden (de wettelijke storneringstermijn) hebt ingelegd, dan kun je dat deel nog niet opnemen. Immers: het zou dan mogelijk zijn je beleggingen te verkopen en vervolgens je inleg te storneren.

  • Hoe kan ik een beleggingsrekening openen bij BrightPensioen?

    Meer informatie over een beleggingsrekening vind je hier. Mocht je reeds een pensioenrekening hebben en daarnaast een beleggingsrekening openen zonder extra kosten, dan kun je dit ook via het online deelnemersportaal aangeven.

  • Hoe kan ik een eenmalige storting doen?

    Een eenmalige storting is eenvoudig in te voeren op je online BrightPensioen omgeving. Dit kan gedaan worden bij ‘mijn inleg wijzigen’. Mocht dit niet lukken neem dan even contact met ons op.

  • Wat zijn de kosten van een beleggingsrekening bij BrightPensioen?

    De kosten zijn hetzelfde als voor de pensioenrekening en zijn hier terug te vinden. Heb je reeds een rekening bij BrightPensioen? Dan betaal je niets extra: je krijgt een tweede rekening voor hetzelfde lidmaatschap. Een extra rekening openen via BrightPensioen kan hier.

  • Hoe vraag ik het belastingvoordeel terug op mijn inleg bij BrightPensioen?

    Je legt bij BrightPensioen een bedrag in van je netto inkomen. De belasting die je over dit bedrag betaald hebt krijg je weer terug bij de aangifte inkomstenbelasting. Standaard is dat eens per jaar. Het is ook mogelijk de belastingteruggave maandelijks aan te vragen.

    • Ga naar de site van de Belastingdienst, ga naar Inloggen op Mijn Belastingdienst” en log in met jouw DigID.
    • Ga naar “Inkomstenbelasting” en selecteer het jaar waarin de inleg bij BrightPensioen heeft plaatsgevonden.
    • Open de aangifte inkomstenbelasting (of het verzoek voorlopige aanslag inkomstenbelasting).
    • De inleg voor BrightPensioen vul je in onder “Uitgaven“. Vink het vakje “Uitgaven voor lijfrente. Alleen bij een pensioentekort” aan.

    • Vul hier vervolgens jouw rekeningnummer en inleg bij BrightPensioen in. In principe moeten deze al ingevuld zijn door de belastingdienst. De ervaring leert dat dit niet bij iedereen het geval is…

    Nadat je de gegevens hebt ingegeven wordt de sectie ‘Jaarruimte en niet-gebruikte jaarruimte vorige jaren’ geopend. Hier wordt gecontroleerd of de hierboven opgegeven inleg past binnen de jaar- en reserveringsruimte.

    Let op: de vraag ‘Hebt u in 2017 pensioen opgebouwd’ heeft geen betrekking op BrightPensioen.

    Deze vraag heeft betrekking op pensioen dat eventueel bij een werkgever is opgebouwd via de tweede pijler. Als dit het geval is heb je op voor dat jaar een Uniform Pensioenoverzicht ontvangen en daarop staat een factor A.

    Wil je voor het komend jaar een voorlopige aanslag aanvragen en het belastingvoordeel maandelijks ontvangen? Bekijk dan deze beschrijving.

  • Wat zijn de verschillen tussen BrightPensioen en Brand New Day?

    Een totaal overzicht van de verschillen en overeenkomsten zie je hier.

  • Waar en wanneer kan ik mijn inleg terugvinden in de portal?

    Op de vijfde werkdag van de maand zijn stortingen, incasso’s en inkomende waardeoverdrachten die we in de voorgaande maand ontvangen hebben zichtbaar in de online deelnemersomgeving of portal. Je kunt jouw inleg terugvinden door op jouw pensioenuitkering te klikken. Aan de rechterkant vind je ‘mijn transacties’.

    Alle belangrijke data zijn hier terug te vinden.

     

  • Wat is het verschil tussen een gelijkgewogen en een marktwaardegewogen ETF?

    • Bij een gelijkgewogen ETF weegt ieder aandeel dat onderdeel uitmaakt van deze index even zwaar mee. Dus bij de AEX met 25 bedrijven weegt ieder onderliggend aandeel voor 4% mee.
    • Bij een marktwaarde (of kapitaal)gewogen index wegen de fondsen met de grootste ondernemingswaarde het zwaarst mee. Dus in de AEX weegt Shell zwaarder mee dan Boskalis.

    Soms doen gelijkgewogen ETF’s het beter dan marktwaardegewogen ETF’s en soms is het precies andersom. BrightPensioen heeft vanaf september 2017 beide type ETF’s in de portefeuille en doordat wij maandelijks herbalanceren kan dit een stukje extra rendement opleveren.

  • Wat is reserveringsruimte?

    Elk jaar mag je een deel van je inkomen fiscaal vriendelijk opzij zetten voor je pensioen: de jaarruimte.

    De reserveringsruimte is een deel van de ongebruikte jaarruimtes van de afgelopen zeven jaar. Als je in de afgelopen zeven jaar jouw jaarruimte dus niet benut hebt, dan mag je een deel hiervan alsnog bovenop jouw jaarruimte van dit jaar storten.

    Bereken je jaar- en reserveringsruimte

    Bekijk het opgenomen webinar waarin we uitleg geven hoe jaarruimte en reserveringsruimte precies werkt en waarin we de tool demonstreren.

    Bekijk onze jaarruimte webinar

  • Wat voor een instelling is BrightPensioen?

    BrightPensioen is een beleggingsinstelling die vermogen belegt ten behoeve van de oudedagsvoorziening van mensen die zelf hun pensioen moeten regelen, zoals ZZP’ers en mensen in loondienst zonder pensioenregeling. Deze doelgroep is aangewezen op de derde pijler binnen ons pensioenstelsel en kan uitsluitend derde pijler pensioen (oftewel ‘lijfrente’) opbouwen.

    BrightPensioen is een financiële instelling die beleggingslijfrente biedt voor derde pijler pensioenopbouw.

    We zijn dus geen pensioenfonds, geen pensioenverzekeraar en geen premiepensioeninstelling.

  • Wat zijn de verschillen tussen SharePeople en een Broodfonds?

    SharePeople is geen Broodfonds. Wel zijn er overeenkomsten, maar er zijn ook belangrijke verschillen. Deze hebben we op deze pagina uiteengezet.

  • Hoe is het bedrag van € 210 per jaar tot stand gekomen?

    Ons doel is pensioenopbouw bieden tegen kostprijs. Met een lidmaatschap van € 210 per jaar is BrightPensioen bij 3.000 betalende deelnemers – dus bij een omzet van € 630.000  ‘operationeel break-even’. Dat betekent dat er niet meer directe kosten gemaakt worden dan dat er inkomsten zijn.

    Bij 10.000 betalende deelnemers is BrightPensioen winstgevend en verwachten we voor het eerst winstdeling te kunnen uitkeren aan bestaande deelnemers. Dit verwachten we in 2020 te bereiken.

    Vanuit deze getallen terugrekenend is het bedrag van 210 per jaar tot stand gekomen.

  • Wat krijg ik voor het jaarlijks lidmaatschap?

    Uit het lidmaatschap wordt de volledige bedrijfsvoering van BrightPensioen betaald. Dit zijn onder andere de kosten voor het vermogensbeheer, het voeren van de pensioenadministratie, de IT systemen, de personeelskosten, de huur van onze kantoorruimte, etc. De enige kosten die niet uit de € 210,- betaald worden zijn de variabele beleggingskosten, zoals uitgelegd op onze kostenpagina.

    Na afloop van ieder jaar zullen we een uiteenzetting geven van de bestedingen van deze gelden.

  • Wat is het verschil tussen BrightPensioen en banksparen?

    De overheid wil dat mensen pensioen opbouwen. Pensioen opbouwen heeft daarom een aantal voordelen ten opzichte van sparen bij een bank. In tegenstelling tot sparen bij een bank, betaal je geen vermogensrendementsheffing over het vermogen wat je bij BrightPensioen via een pensioenrekening opbouwt.
    Daarnaast mag je elk jaar een deel van je inkomen fiscaal vriendelijk opzijzetten voor je pensioen: de jaarruimte. Dit geld zet je opzij vanuit je bruto-inkomsten.

    Het rendement bij banksparen wordt bepaald door de rente die de bank biedt, en die is laag. Bovendien loop je inflatierisico als je geld voor een lange periode vastzet.
    Normaliter bestaat je pensioen voor het grootste deel uit rendement en voor een kleiner deel uit inleg. Maar daarvoor is meer rendement nodig dan dat bij banksparen behaald kan worden.

    In het Bright LifeCycle fonds beleggen we in een mix van aandelen en obligaties. Zodoende dekken we rente- en inflatierisico’s gedeeltelijk af. Rendementen uit het verleden zeggen niets over de toekomst, maar de historische rendementen van beleggen in een mix van aandelen en obligaties zijn ruim tweemaal zo hoog als bij banksparen.

    Bij banksparen ben je instaat om je vermogen tussentijds op te nemen. Bij pensioen sparen spaar je voor later. Dit geld komt dus pas vrij op het moment dat je met pensioen gaat. Bij BrightPensioen krijg je daarom voor het lidmaatschap twee rekeningen: een pensioenrekening en een beleggingsrekening. Het vermogen op de pensioenrekening staat vast voor later, het vermogen op de beleggingsrekening niet. Je kan deze dus gebruiken als buffer.

    Meer weten over de verschillende manieren van sparen?
    Download onze whitepaper

  • Wat zijn ‘greenbonds’?

    Greenbonds zijn obligaties (leningen) uitgegeven door nationale & supranationale instellingen. Deze obligaties dienen ter financiering van groene projecten zoals duurzame energie projecten, duurzame bouwprojecten en/of projecten ter verbetering grondwaterkwaliteit.

    BrightPensioen koopt met name greenbonds uitgegeven door de Europese Investeringsbank en de Nederlandse Waterschapsbank, met een kredietrating van AA en hoger. Qua risicoprofiel vergelijkbaar met staatsleningen. Oftewel: laag risico en laag verwacht rendement.

    We kopen uitsluitend greenbonds met een uitgifte omvang van € 500 miljoen en hoger en uitsluitend in euro’s gedenomineerde greenbonds. We hebben hierbij een buy-and-hold benadering waarbij we de greenbonds in portefeuille houden tot ze het einde van hun looptijd hebben bereikt. De maximale duration die we in de obligatie portefeuille nastreven is 6,5 jaar. De looptijd van de aangekochte greenbonds stemmen we hierop af.

     

  • Wat is het voordeel om via BrightPensioen te beleggen t.o.v. zelf beleggen?

    Beleggen via ons heeft de volgende significante voordelen:

    • Allereerst beleg je bij ons fiscaal gefaciliteerd via het lijfrentebeleggingsrecht. Doordat je bij ons voor je pensioen belegt krijg je van de Belastingdienst een deel van je inleg terug. Dat is niet het geval als je zelf belegt. Overigens kun je ook niet-fiscaal gefaciliteerd bij ons beleggen met een beleggingsrekening. Voor de gewone beleggingsrekeningen geldt dit fiscale voordeel niet (tenzij je – als IB-ondernemer- de waarde van je Fiscale Oudedagsreserve hierop parkeert).
    • We beleggen maandelijks de gecombineerde inleg van alle deelnemers, gespreid over de drie onderliggende ETF’s en greenbonds. Als je zelf iedere maand in deze ETF’s zou aankopen, ben je veel meer (transactie)kosten kwijt.
    • Daarnaast herbalanceren wij de portefeuille, waardoor extra rendement bereikt kan worden.
  • Wat als BrightPensioen failliet gaat?

    Mocht BrightPensioen failliet gaan, dan heeft dit geen gevolgen voor het (pensioen)vermogen van de deelnemers want dit staat veilig bij onze bewaarder KAS bank*.
    In dat geval zal er, in samenspraak met het bestuur van de deelnemerscoöperatie, een vervangende beheerder voor het Bright LifeCycle Fonds aangesteld worden. En daarnaast kan de deelnemer op ieder gewenst moment het vermogen ook zelf naar een andere aanbieder overhevelen. Dus wat er ook met BrightPensioen gebeurt: jouw vermogen staat veilig.

    *KAS bank is een systeembank (het pensioenvermogen van miljoenen Nederlanders wordt daar bewaard). En zelfs als KAS bank failliet zou gaan heeft dit geen impact op het vermogen van de deelnemers. Want anders dan bij een spaarrekening gaan de aandelen en obligaties van klanten niet mee bij een faillissement van een bewaarbank. Daarom bestaat er ook geen depositogarantiestelsel voor het (pensioen)vermogen bij bewaarbanken.

  • Zijn de lidmaatschapkosten ook aftrekbaar?

    Nee, de vaste vergoeding voor het jaarlijks lidmaatschap is niet fiscaal aftrekbaar. Dit zijn dus netto kosten. Het voordeel van een vaste vergoeding is echter dat er hierdoor meer jaarruimte overblijft voor je pensioen.

    Jouw inleg is wel fiscaal aftrekbaar, zolang deze binnen de jaar- en reserveringsruimte valt. Als dit niet zo is benadeel je jezelf doordat je er in de uitkeringsfase (nogmaals) belasting over betaalt. In dat geval kun je nog wel een Verklaring niet-afgetrokken premies’ (ook wel ‘Saldoverklaring’ genoemd) aanvragen bij de Belastingdienst.

     

  • Als ik stop met inleggen, moet ik dan het lidmaatschap betalen?

    Wanneer je een periode* niet meer wilt of kunt inleggen, kun je een inlegpauze inlassen. Op dat moment is het lidmaatschap gratis. Voorwaarde is dat je minimaal één jaar het lidmaatschap hebt betaald en dat er minder dan € 50.000 in je pensioenpot zit.

    Hoe werkt het?

    1. Login op jouw BrightPensioen omgeving 
    2. Via het contactformulier kun je aangeven dat je (voorlopig) wilt stoppen met inleggen.
    3. Wij sturen je een bevestiging
    4. Je betaalt vanaf dat moment niet meer voor het lidmaatschap.
    5. Je kun je inleg niet meer aanpassen en er wordt geen risico afgebouwd via de lifecycle.
    6. Wanneer je de pauze wilt opheffen doe je dat opnieuw via een contactformulier.
    7. Je ontvangt een bevestiging met de datum waarop jouw rekening weer actief geworden is en op dat moment kun je je inleg weer aanpassen.
    8. Je begint weer met betalen voor het lidmaatschap.

    *) Minimaal één kalenderjaar

     

  • Wie zijn de initiatiefnemers van BrightPensioen?

    BrightPensioen is opgericht door Karin Jakobsen en Annemieke Beijerinck-Vlek. Een financiële instelling, opgericht door vrouwen. Dat is tamelijk bijzonder in een wereld die vooral door mannen wordt gedomineerd. Nu hoeft dat niet noodzakelijk beter te zijn. Het is wel verfrissend.

    In ieder geval is al diverse keren aangetoond dat vrouwen beter beleggen dan mannen. Ze nemen minder risico, hebben meer oog voor de lange termijn en doen minder transacties. Dan is het toch prettig om te weten dat het beleggingsbeleid van BrightPensioen is opgesteld door vrouwen.

    Enkele bronnen.

    Recent bleek dit nog uit de gegevens van Binck. En wat langer geleden al uit de gegevens van SNS fundcoach. Maar ook de ING en een beleggerswebsite melden dat vrouwen beter beleggen.

  • Wie is/ wordt eigenaar van BrightPensioen?

    BrightPensioen is eigendom van de oprichters, de crowdfunders, Allianz, enkele informal investors, en de deelnemers. E.e.a. kun je zien in de aandeelhoudersovereenkomst in ons documentencentrum.

    De deelnemers zijn via een deelnemerscoöperatie aandeelhouder en het aandeel van deze coöperatie groeit, naarmate het aantal deelnemers groeit. BrightPensioen is zo opgezet dat de deelnemerscoöperatie uiteindelijk de meerderheid van de aandelen (en daarmee de zeggenschap over BrightPensioen) krijgt. Dat zal naar schatting bij ongeveer 50.000 deelnemers zijn.

  • Hoe wordt het risico afgebouwd?

    Het risico wordt automatisch afgebouwd van neutraal naar defensief. Hierdoor wordt voorkomen dat een wereldwijde beurscrash vlak voor pensioendatum een te grote invloed heeft op jouw pensioen.

    We beginnen hiermee tien jaar voor de door jou opgegeven pensioendatum. Vervolgens wordt in 120 maandelijkse stapjes het risico afgebouwd. Door dit in maandelijkse stapjes in plaats van jaarlijkse stappen te doen gebeurt dit heel geleidelijk. En dat zorgt weer voor een stabielere rendementsontwikkeling. Wil je dat we eerder beginnen met risico afbouwen, dan kun je jouw pensioendatum vroeger zetten. En wil je langer in een neutraal profiel blijven zitten kun je de pensioendatum later zetten.

    BrightPensioen_lifeCycle_fonds_150dpi

  • Hoeveel mag ik fiscaal vriendelijk voor mijn pensioen opzij zetten?

    Via deze pagina krijg je een indicatie van jouw jaarruimte.

    Fiscaal vriendelijk betekent dat je vanuit je bruto-inkomen (winst uit onderneming) geld opzij mag zetten voor je pensioen, waardoor je belastbaar inkomen lager wordt. Het maximale deel van je salaris dat je fiscaal vriendelijk opzij mag zetten wordt je jaarruimte genoemd. De jaarruimte voor 2019 is 13,3 procent van de premiegrondslag (2018: 13,3%). De pensioengrondslag is het bruto-inkomen minus de AOW-franchise (2019: € 12.275, 2018: € 12.129). De AOW-franchise is het deel van het salaris waarover je geen pensioenpremie betaalt omdat je AOW krijgt. De maximale jaarruimte bedraagt in 2019 € 12.678 (2018: € 12.529).

    Niet benutte jaarruimtes uit de zeven voorgaande jaren mag je inhalen. Dat heet de reserveringsruimte. Deze wordt berekend als 17% van de premiegrondslag en is in 2019 gemaximeerd op € 7.254 (2018: € 7.167) per jaar of – als je op 1 januari ouder bent dan 56 en 4 maanden – € 14.322 (2018: € 14.152). Dit bedrag mag je naast je jaarruimte extra storten voor je pensioen.

    Benieuwd wat jouw jaarruimte voor dit jaar en/of voorgaande jaren is? Download onze handige tool!

     

  • Wat zijn de behaalde rendementen van het Bright LifeCycle fonds?

    Een overzicht van de koersen en rendementen van de verschillende subfondsen van het Bright LifeCycle fonds zijn terug te vinden op deze pagina. Deze worden iedere maand bijgewerkt.

  • Hoeveel legt een deelnemer gemiddeld in bij BrightPensioen?

    Op dit moment legt de gemiddelde deelnemer bij BrightPensioen ongeveer € 350 per maand in. Dit varieert echter van € 100 per maand tot € 1000 per maand. De meeste deelnemers geven aan hun gehele jaarruimte te gebruiken. Veel mensen bouwen eerst een Fiscale Oudedag Reserve (FOR) op, welke ze vervolgens (geheel of gedeeltelijk) overboeken naar hun pensioenrekening bij BrightPensioen.

  • Hoe hoog is een AOW uitkering?

    Dit wisselt per jaar, omdat de AOW over het algemeen meestijgt met het prijspeil in Nederland. De AOW is gebaseerd op het minimum loon. Voor 2016 gelden de volgende AOW bedragen:

    • Een alleenstaande krijgt € 1.138,15 bruto per maand. Dit komt neer op € 1.075,56 netto
    • Een samenwonend persoon krijgt € 783,87 bruto per maand, oftewel € 740,76 netto

    De netto bedragen zijn inclusief de loonheffingskorting. Heb je naast de AOW ook ander inkomen en gebruik je daar de heffingskorting, dan is het netto AOW bedrag lager. Alle actuele bedragen zijn te vinden op de site van de SBV.

  • Wat houdt ‘aandeelhouder worden’ precies in?

    Bij BrightPensioen krijg je voor het inschrijfgeld (€ 100) aandelen BrightPensioen. Via een coöperatie wordt je mede-eigenaar van BrightPensioen. Je hebt daarmee een stem in hoe zaken bij BrightPensioen geregeld worden. Er is een coöperatiebestuur en een jaarlijkse vergadering van aandeelhouders. Daardoor kan iedere deelnemer zaken ter tafel brengen. Bijvoorbeeld over ons beloningsbeleid. Of ons beleggingsbeleid.

    Naarmate het aantal deelnemers groeit, groeit het aandeel – en daarmee de zeggenschap – van de deelnemerscoöperatie. Het doel is dat de deelnemerscoöperatie in de toekomst de meerderheid van de aandelen heeft. En daarmee de facto de zeggenschap over BrightPensioen.

    Als er in de toekomst winst gemaakt wordt, dan deel je als deelnemer mee in die winst. De eerste deelnemers (2015) kregen 500 aandelen voor € 100. Vanaf juni 2016 was dat nog 400 aandelen, vanaf 1 januari 2018 nog 300 aandelen en vanaf 1 januari 2019 gaan we naar 250 aandelen. Naarmate BrightPensioen groeit stijgt de waarde. Dus hoe eerder je erbij bent, hoe meer je hiervan profiteert.

  • Hoe gaat BrightPensioen om met ontvangen dividend op de beleggingen?

    Alle rendement (dividenden, koerswinsten of -verliezen, rentebaten en -lasten) komt ten goede aan het fonds. De subfondsen van het Bright Lifecycle fonds ontvangen van tijd tot tijd dividenden en/of coupons en herbelegt deze gelden. Ook komen eventuele rentebaten en -lasten door de subfondsen toe.

  • Is BrightPensioen aangesloten bij het KiFiD?

    Ja, BrightPensioen is aangesloten bij het KiFiD.
    Dit betekent dat als je een klacht
    hebt over onze dienstverlening en je komt er met ons niet uit, je deze klacht kunt indienen bij het KiFiD. Is jouw klacht ontvankelijk? Dan zal het KiFiD  je klacht  in behandeling nemen en haar uitspraak is bindend voor BrightPensioen.

    KIFID2015

  • Geeft BrightPensioen ook garanties?

    We geven de garantie dat we altijd tegen kostprijs zullen beleggen en dat we nooit geld zullen verdienen aan je inleg of je pensioenvermogen.

    We garanderen je echter geen eindkapitaal. Dat doen de zogenaamde ‘verzekerde lijfrentes’. Deze zijn significant duurder en leveren om die reden vrijwel altijd minder op (zie bijvoorbeeld dit rapport van Moneyview). Pensioen gaat over een lange termijn. Gedurende deze termijn zullen er periodes met betere en met mindere beleggingsresultaten zijn. Met ons beleggingsbeleid spreiden we de risico’s en bouwen we deze af richting pensioendatum. Ons doelrendement is 4 procent boven inflatie en daar is de samenstelling van onze beleggingsportefeuille op gebaseerd. Lees hier meer over hoe wij de risico’s beperken.

  • Belegt BrightPensioen duurzaam?

    Sinds juli 2016 belegt BrightPensioen volledig duurzaam. De portefeuilles zien er als volgt uit:

    • wereldwijde duurzame aandelen
    • wereldwijde duurzame bedrijfsobligaties
    • greenbonds‘ en West-Europese staatsobligaties

    Klik hier voor meer details.

    Bright Lifecycle fonds

     

  • Kan ik een overbruggingslijfrente overhevelen/ overboeken?

    Een overbruggingslijfrente kun je – net als andere lijfrentes – overhevelen naar BrightPensioen. De bijbehorende rechten blijven bestaan.

    Als je een lijfrentepolis hebt die vóór 1 januari 2006 is gesloten, kun je de tot 1 januari 2006 opgebouwde waarde gebruiken als overbruggingslijfrente. Met deze overbruggingslijfrente kun je een uitkering ontvangen tot je pensioendatum. Indien voor de betreffende lijfrentepolis na 1 januari 2006 geen premie meer is voldaan, mag de volledige waarde van deze polis voor een overbruggingslijfrente worden aangewend*. De einddatum van deze lijfrente is uiterlijk het kalenderjaar waarin je:  of 65 jaar wordt, of de AOW gerechtigde leeftijd hebt bereikt of jouw pensioenregeling tot uitkering komt. De hoogte van de uitkering is gebonden aan een wettelijk maximum per jaar.

    *Eventueel in 2006 betaalde en in de aangifte over 2005 opgenomen premie is hierbij buiten beschouwing gelaten.

  • Wat als ik meer dan de jaar-en reserveringsruimte heb ingelegd?

    Als je méér dan de voor jou geldende jaar- en reserveringsruimte inlegt in een bepaald jaar, dan kun je het teveel ingelegde deel niet aftrekken van je inkomstenbelasting. Mocht dit het geval zijn, neem dan contact op met de klantenservice van BrightPensioen voor 1 april.

    De Belastingdienst staat echter een extra inleg van maximaal € 2.269 aan niet-afgetrokken lijfrentepremies of -stortingen per jaar toe, waarover in de uitkeringsfase niet nogmaals inkomstenbelasting dient te worden betaald. Dit maximum bedrag van € 2.269 extra geldt voor alle lijfrenteverzekeringen en bancaire lijfrenten (lijfrentespaarrekeningen of lijfrentebeleggingsrechten) samen. Om hiervan gebruik te maken moet je een Verklaring niet-afgetrokken premies’ (ook wel ‘Saldoverklaring’ genoemd) aanvragen bij de Belastingdienst. Lees hier hoe je zo’n verklaring aanvraagt.

    Let op: Leg je nóg meer in dan je jaar- en reserveringsruimte plus deze € 2.269 in een jaar, dan betaal je over het deel daarboven inkomstenbelasting over zowel de ingelegde premie als de aangekochte uitkering. Hierdoor benadeel je jezelf dus.

  • Kan ik de eenmaal gekozen pensioen-/einddatum nog wijzigen?

    Ja, die datum kun je op ieder moment nog wijzigen.

  • Wat is jaarruimte?

    De jaarruimte is dat deel van je inkomen dat je jaarlijks fiscaal vriendelijk opzij mag zetten voor je pensioen. Er zit een grens aan de jaarruimte omdat pensioen opbouwen, in tegenstelling tot ‘gewoon’ sparen, belastingvoordeel oplevert:
    a) Je zet geld opzij vanuit je bruto inkomsten.
    b) Je betaalt geen vermogensrendementsheffing over je opgebouwde vermogen.

    Je jaarruimte voor dit jaar wordt bepaald door wat je vorig jaar hebt verdiend. Het is niet een percentage van het gehele inkomen van vorig jaar, maar een percentage van de premiegrondslag. Dat is je bruto inkomen minus de AOW-franchise voor lijfrente. Lees hier meer over hoe de jaarruimte wordt berekend.

    Je kunt je niet-gebruikte jaarruimte van de afgelopen zeven jaar alsnog ‘inhalen’. Dit heet reserveringsruimte en deze is gemaximeerd.

    Bereken je jaar- en reserveringsruimte

    Bekijk het opgenomen webinar waarin we uitleg geven hoe jaarruimte en reserveringsruimte precies werkt en waarin we de tool demonstreren.

    Bekijk onze jaarruimte webinar

  • Wanneer en hoe vaak moet ik inleggen?

    Je bepaalt zelf hoeveel en hoe vaak je inlegt. Wel is het zo dat maandelijks inleggen tot een gelijkmatigere ontwikkeling van jouw vermogen leidt dan per jaar inleggen. Je stapt immers maandelijks in bij verschillende beurskoersen. Als je één keer per jaar inlegt heb je geluk als de beurzen laag staan en pech als ze hoog staan. Uit oogpunt van risicospreiding is maandelijks inleggen het verstandigst.

    Maar je kunt ook een combinatie van maandelijks en per jaar of kwartaal kiezen. Je kunt bijvoorbeeld maandelijks een bedrag storten waarvan je zeker weet dat je dit kunt missen en aan het einde van het jaar, als je weet wat je inkomen geweest is, je jaar- en reserveringsruimte ‘afstorten’.

    Je bent dus volledig flexibel bij BrightPensioen.

  • Gaat BrightPensioen de kosten die jullie in rekening brengen ooit verhogen?

    Onze missie is pensioenopbouw bieden tegen kostprijs, en deze kostprijs zo laag mogelijk zien te krijgen. Het is dan ook zeker niet de bedoeling de kosten die we in rekening brengen te verhogen maar in de toekomst juist te verlagen.

    Jouw kosten worden bepaald door de jaarlijkse fondskosten en de jaarlijkse vaste vergoeding voor onze dienstverlening.

    In het eerste jaar (2015) bedroegen de jaarlijkse fondskosten ongeveer 0,21 procent van het beheerd vermogen. Een randvoorwaarde voor het Bright LifeCycle fonds is dat deze nooit hoger mogen worden dan 0,30 procent. Naarmate het belegd vermogen in het Bright LifeCycle Fonds groeit, krijgt het fonds toegang tot goedkopere indextrackers waardoor deze prijs verder kan zakken. We verwachten in 2020 nog maximaal 0,15 procent aan kosten te hoeven betalen en in de verdere toekomst hopelijk nog minder. En daarmee zakken jouw kosten ook, want wij zullen dit altijd tegen kostprijs doorberekenen. Dus hoe meer deelnemers, hoe lager deze kosten worden.

    De vaste vergoeding die je ons betaalt voor onze dienstverlening is € 210,- per jaar. In al onze plannen is rekening gehouden met een gelijkblijvend bedrag. Omdat de mogelijkheid bestaat dat de inflatie ooit weer fors toeneemt, is in onze Aanvullende Voorwaarden opgenomen dat de prijs aangepast kan worden aan de CPI-prijsindex. Het is echter de bedoeling dat we in de toekomst ook deze kosten naar beneden brengen. Dat is mogelijk als er voldoende deelnemers zijn om alle operationele en financieringskosten te dekken.

    Alles weten over welke kosten je betaalt bij BrightPensioen? Kijk eens op onze kostenpagina!

  • Kan ik voor mijzelf en mijn partner inleggen?

    Een lijfrente is altijd gekoppeld aan één natuurlijk persoon. Jouw partner zal dus een eigen pensioenrekening bij BrightPensioen moeten openen.
    Wel is het zo dat als je gaat scheiden, je pensioen verevend kan worden met je ex.
    En als je komt te overlijden dat je erfgenamen met jouw opgebouwde pensioenpotje een nabestaandenuitkering mogen aankopen.

  • Kan ik van mijn zakelijke rekening inleggen, of moet het een privé-rekening zijn?

    Pensioen opbouwen via de derde pijler betreft lijfrente en een lijfrente is altijd gekoppeld aan een natuurlijk persoon. Een storting is daarom altijd een privé-storting. Het mag zowel een zakelijke als een privé-rekening zijn en BrightPensioen gebruikt de bankrekening ter identificatie. Als je de eerste storting van een zakelijke rekening doet, hebben we ter identificatie additioneel een uittreksel KvK nodig. En als het een ‘en/of rekening’ betreft, moet de naamgeving van deze rekening overeenkomen met de persoon die de BrightPensioen rekening geopend heeft.

  • Wat als ik voor mijn pensioendatum overlijd?

    De waarde van jouw opgebouwde kapitaal komt, mocht je komen te overlijden, toe aan jouw wettelijke erfgenamen. Het is echter geen partnerpensioen.

    Als alternatief voor een partnerpensioen kun je een overlijdensrisicoverzekering afsluiten. BrightPensioen biedt zelf geen verzekeringen, maar heeft sinds juli 2016 een strategische samenwerking met Allianz. Allianz biedt een ORV, welke online af te sluiten is.

    Voor de afhandeling van het pensioen van een overleden deelnemer bij Bright, zie deze pagina.

  • Wanneer moet ik beginnen met geld opzij te zetten voor pensioen?

    Dat bepaal je zelf. Wel is het zo dat hoe vroeger je begint, hoe lager het bedrag is dat je maandelijks opzij moet zetten voor een zelfde pensioen. Daarom loont het de moeite zo vroeg mogelijk te beginnen. Als je 1000 euro op je 25e opzij zet is dit vermoedelijk zo’n 12 keer meer waard geworden op pensioendatum. Als je dat op je 35e doet, zal dit zo’n 7 keer meer waard worden en als je tot je 45e wacht, wellicht nog zo’n 4 keer. Onze pensioenindicator laat zien wat een enorm verschil vroeg beginnen maakt. Natuurlijk kun je wel eens een poosje stoppen of wat minder inleggen als het  niet uitkomt. Gelukkig mag je maximaal zeven jaar uit het verleden goedmaken via je beschikbare jaar- en reserveringsruimte. Maar als je pensioen opbouwen langer dan vijf jaar uitstelt, wordt het een stuk moeilijker om je pensioengat opgevuld te krijgen binnen de fiscale regelingen zoals we die nu kennen in Nederland.

  • Kan ik geld uit mijn (Fiscale) Oudedagreserve (FOR) overhevelen/ overboeken?

    Ja dat kan! In dat geval neemt je FOR af met het bedrag dat je inlegt voor je lijfrente bij BrightPensioen. Dit bedrag wordt bij je winst opgeteld, maar daar staat een even grote aftrek in Box 1 tegenover. Je betaalt per saldo dus niet meer belasting.

     

  • Kan ik pensioen dat ik heb opgebouwd bij eerdere werkgevers overhevelen/ overboeken?

    Pensioen overhevelen

    Het is wettelijk helaas niet mogelijk om pensioen dat je bij een werkgever hebt opgebouwd (tweede pijler) over te hevelen naar een individuele derde pijler pensioenrekening zoals bij BrightPensioen. Het zou mooi zou zijn als dit in de toekomst wettelijk mogelijk gemaakt wordt en BrightPensioen wil zich daar hard voor maken.

    Lijfrente of bankspaarsaldo overhevelen

    Het is wel mogelijk om een opgebouwde lijfrente of bankspaarsaldo over te hevelen naar BrightPensioen. Dit geldt ook voor lijfrente dat is opgebouwd via de werkgever.  Volg deze 5 stappen om het te regelen.

  • Kan ik bestaande lijfrentes of geld van bankspaarrekeningen overhevelen/ overboeken?

    Lijfrente of bankspaarsaldo overhevelen

    Pensioen dat je hebt opgebouwd in de derde pijler, bijvoorbeeld via een lijfrentepolis of op een bankspaarrekening, kun je overhevelen naar BrightPensioen. Voor bestaande BrightPensioen deelnemers is dit zelfs zeer verstandig, omdat Bright alleen verdient aan het jaarlijks lidmaatschap en het beleggen tegen kostprijs uitvoert.

    In 5 stappen geregeld

    Om dit proces in gang te zetten vind je hier een stappenplan en het aanvraagformulier.

    Let wel: indien je een lijfrente hebt dat onder het ‘oude regime’ valt, vervalt dit oude regime. BrightPensioen valt namelijk onder het ‘nieuwe lijfrente regime’. Meer info over de verschillen tussen het oude en nieuwe regime kun je hier terugvinden.

  • Staat mijn pensioen veilig, mocht ik in de bijstand belanden?

    Bijstand en pensioen

    Sinds 1 januari 2016 is de wet gewijzigd en is je derdepijler pensioenpotje ook veilig voor de bijstandstoets. Oftewel: je hoeft niet meer je pensioenpot ‘op te eten’ voordat je recht hebt op bijstand.

  • Kan ik bij mijn pensioenpot als ik arbeidsongeschikt word?

    Sinds 1 januari 2016 is het mogelijk om opgebouwd derde pijler pensioenvermogen op te nemen in geval van langdurige arbeidsongeschiktheid. Hiervoor heb je een verklaring nodig van een arts.

    De maximale hoogte van wat je uit je opgebouwde potje mag laten uitkeren, hangt af van wat je de afgelopen twee jaar verdiend hebt. De uitkering mag nooit hoger zijn dan € 40.000,- per jaar.

    Let op: dit is geen alternatief voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering.

  • Wat als ik met deeltijd op pensioen wil gaan?

    Wanneer met pensioen

    Bij zelf opgebouwd pensioen mag je zelf bepalen wanneer je je pensioenuitkering wil laten beginnen. Hierbij ben je wel aan regels gebonden. Koop je een tijdelijke uitkering aan, dan geldt een maximum uitkering van € 20.953 per jaar (2015). Als je een levenslange uitkering aankoopt, geldt er geen maximum. Dit geldt ook voor een uitkering die tot minimaal 20 jaar na de AOW leeftijd loopt.

  • Moet ik ook een verzekering afsluiten?

    Een verzekering voor je nabestaanden of een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten kan verstandig zijn. Het is echter voor iedereen een individuele afweging of een verzekering wenselijk is.

    BrightPensioen heeft in juli 2016 een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Allianz. Allianz heeft een aantrekkelijke overlijdensrisicoverzekering, waarmee je kunt zorgen dat je je nabestaanden niet onverzorgd achter laat, mocht je komen te overlijden. Allianz heeft ook een Arbeidsongeschikheidsverzekering (AOV) welke online af te sluiten is.

    Als je advies wilt of een verzekering in jouw situatie verstandig is, neem dan contact op met een financieel adviseur.

     

  • Mijn tijdelijke wachtwoord werkt niet, wat nu?

    Het kan zijn dat er een tijdslot van toepassing is op je tijdelijke wachtwoord. Hierdoor kan het zijn dat je tijdelijke wachtwoord pas ná het verlopen van een tijdsperiode pas bruikbaar wordt. Dit staat vermeld in de email met je tijdelijke wachtwoord indien dit van toepassing is.

    Zo niet, controleer dan of je bij het invoeren van het wachtwoord een extra spatie hebt meegenomen aan het begin of einde. Het systeem ziet deze als een extra karakter. Voer het tijdelijke wachtwoord nogmaals in.

    Na 3 keer foutief inloggen, dien je weer een nieuw tijdelijk wachtwoord aan te vragen.

  • Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?

    Wachtwoord voor de deelnemersportal vergeten ? Doorloop de volgende stappen:

    • Ga naar het inlogscherm
    • Klik op ‘Nieuw wachtwoord opvragen”,
    • Voer je klantnummer in
    • Kies “Wachtwoord opvragen”.

    Je ontvangt een email met een tijdelijk wachtwoord. Log vervolgens in met je klantnummer en het zojuist verkregen wachtwoord. Hierna word je gevraagd een nieuw wachtwoord te kiezen.

    Dit wachtwoord moet bestaan uit minimaal 8 karakters, waarvan tenminste één hoofdletter (A-Z), tenminste één cijfer (0-9) en tenminste één speciaal karakter (!@#+, etc.).

  • Hoe vraag ik een ‘Verklaring niet-afgetrokken premies’ aan?

    Deze verklaring vraag je aan bij jouw belastingkantoor. De volgende documenten dien je daarnaast aan de Belastingdienst op te sturen:

    • een kopie van de BrightPensioen Aanvullend Pensioen Voorwaarden
    • een specificatie van de per jaar betaalde, afgetrokken en niet-afgetrokken premies of stortingen

    Houd rekening met een verwerkingstermijn van circa 8 weken.

    Bewaar deze verklaringen goed in je administratie tot het moment is aangebroken dat je een uitkering gaat aankopen met jouw pensioenpot. Met een ‘Verklaring niet-afgetrokken premies’ (of ‘Saldoverklaring’)  kan je de verzekeraar, bank of beheerder van een beleggingsinstelling waarbij je je uitkering gaat aankopen, laten weten hoe hoog het bedrag is van de door jou niet-afgetrokken premies of bedragen. Bij het inhouden van de loonbelasting wordt dan de zogenoemde saldomethode toegepast.

  • Hoe veilig is vermogen opbouwen bij BrightPensioen?

    BrightPensioen staat, net als alle andere financiële instellingen in Nederland, onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank. Er wordt streng gekeken of wij onze financiën wel op orde hebben en of wij de juiste dienstverlening bieden aan onze klanten.

    Voor iedere beleggingsinstelling in Nederland geldt dat het vermogen van de deelnemer moet zijn ondergebracht in een apart ‘bewaarbedrijf’. Jouw (pensioen)vermogen blijft altijd jouw eigendom en wordt bewaard bij de grootste bewaarbank van Nederland, KAS Trust & Depositary Services. Daar staat het pensioenvermogen van miljoenen Nederlanders ‘in bewaring’. Mocht er iets met BrightPensioen gebeuren, dan zal KAS Trust & Depositary Services, in samenspraak met de deelnemers, een vervangende beheerder voor het Bright LifeCycle Fonds aanstellen.

  • Kan ik mijn pensioengeld ook eerder opnemen?

    Ja, dat is mogelijk maar niet verstandig. Als je (een deel van) het opzij gezette geld wilt laten uitkeren betaal je – naast de inkomstenbelasting die over de uitkering geheven zal worden – nog een extra percentage van maximaal 20 procent, de zogeheten revisierente. Je kunt de hoogte van de verschuldigde revisierente bij voortijdige afkoop berekenen op de site van de Belastingdienst. Het geld is immers bedoeld voor je pensioen en de overheid wil op deze manier voorkomen dat dit voortijdig geconsumeerd wordt. De uitzondering op deze regel is wanneer het er uitziet dat je langdurig arbeidsongeschikt wordt. In dat geval kun je onder de revisierente uit.

    Wel kun je al eerder dan op pensioenleeftijd een uitkering aankopen, bijvoorbeeld op je 60ste al. Deze dient dan wel tot minimaal 20 jaar na AOW datum te lopen.

  • Heeft BrightPensioen een vergunning?

    Ja, op 19 december 2014 is onze vergunning voor een beleggingsinstelling (‘ICBE Beheerder’) afgegeven door de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

    BrightPensioen (Bright Pensions N.V.) staat onder toezicht van Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank

  • Heeft BrightPensioen een dekkingsgraad?

    Nee. Dekkingsgraden hebben betrekking op pensioenfondsen waarbij al het vermogen in een collectieve pot zit. Het is de verhouding tussen het totale vermogen en de verplichtingen die een pensioenfonds heeft naar de toekomst.

    Bij BrightPensioen bouw je pensioen op in een eigen, individuele pensioenpot. Op pensioenleeftijd zet je deze pensioenpot om in een pensioenuitkering. Dekkingsgraden spelen hier geen rol.

  • Welke risico’s loop ik?

    Je loopt beleggingsrisico’s. Onze overtuiging is dat je voor een goed pensioen moet beleggen. Waarom dit is, hoe we beleggen en hoe we het risico spreiden leggen we uit op deze pagina. Een goed rendement is niet gegarandeerd en het is niet zeker of de beleggingsdoelstellingen daadwerkelijk gerealiseerd worden. De waarde van de beleggingen fluctueert met koerswijzigingen en ook de rentestand heeft invloed op de waardeontwikkeling van de beleggingen van het fonds. Deze risico’s liggen bij de deelnemer. Voor meer informatie over de risico’s zie hoofdstuk 8 van het Prospectus.

  • Wat is herbalanceren?

    Onze beleggingsportefeuille is samengesteld volgens een bepaald risicoprofiel. Dit profiel bepaalt de zogenoemde beleggingsmix. Doordat aandelen- en obligatiebeleggingen niet even hard groeien kan de beleggingsmix gaan afwijken van de beoogde beleggingsmix. Dit is te herstellen door te herbalanceren.

    Bij het herbalanceren worden de beleggingen die het relatief beter gedaan hebben over een bepaalde periode verkocht. Daarmee wordt een deel van de winst genomen en herbelegd in markten die het minder goed hebben gedaan. Door te herbalanceren wordt een stabielere vermogensgroei bereikt en het kan resulteren in extra rendement. Zie dit document voor een uitgebreidere uitleg over herbalanceren.

    Het effect van herbalanceren

     

  • Wat houdt ‘netting’ van de kosten in?

    BrightPensioen berekent alle kosten die met het beleggen gemoeid zijn door tegen kostprijs. Onze inspanningen zijn er dan ook op gericht deze kosten zo laag mogelijk te houden.

    Het kopen of verkopen van beleggingen kost geld (0,05%). Netting houdt in dat we iedere maand het aantal aandelen dat we moeten aankopen afzetten tegen het aantal aandelen dat we moeten verkopen. Hierdoor worden er minder kosten gemaakt en daar profiteer jij als deelnemer van.

Vragen per onderwerp

Begin vandaag met je pensioen Gratis lid tot € 3.000