Alle vragen

Waarom vraagt BrightPensioen om een SEPA machtiging?

BrightPensioen heeft de meeste van haar processen volledig geautomatiseerd. Dit voorkomt menselijke fouten en zo houden we de kosten laag. Zo incasseren we de (door jou opgegeven) periodieke en de eventuele eenmalige inleg, maar ook het jaarlijkse lidmaatschap. In de online deelnemersomgeving kan je jouw (periodieke en/of eenmalige) inleg zelf wijzigen en desgewenst naar 0 zetten. Belangrijke data voor de inleg verwerking zijn hier terug te vinden.

Het voordeel van een incasso is dat je deze nog altijd binnen 8 weken nadat de incasso heeft plaatsgevonden zelf kan terugdraaien als je het er niet mee eens bent.

Let wel op: als je dit doet met de inlegincasso nadat de gelden belegd zijn, dan kunnen er extra kosten aan verbonden zijn. Neem in dat geval eerst contact op met onze klantenservice, zodat we je kunnen helpen eventuele kosten te vermijden.

 

Waarom heeft BrightPensioen mijn BSN en fiscaal inwonerschap nodig?

Als financiële instelling, zijn wij verplicht om bij het afsluiten van een nieuwe rekening, om het fiscale inwonerschap van de deelnemer vast te stellen. Ook dienen wij de belastingdienst jaarlijks te melden hoeveel jij hebt ingelegd op je (box 1) (lijfrente)pensioenrekening. Ook dienen wij de belastingdienst te melden hoeveel (box 3) vermogen jij op je beleggingsrekening bij Bright hebt staan.

Om dit te kunnen doen, hebben wij jouw BSN nodig en/of het Tax Identification Number (“TIN”) van eventue(e)l(e) andere land(en) waarin je fiscaal inwoner bent.

De belastingdienst kan vervolgens deze gegevens vooringevuld in jouw jaarlijkse inkomstenbelastingaangifte opnemen, of -indien je (ook) fiscaal inwoner bent in een ander land dan Nederland- deze doorsturen naar dit andere land.

 

Hoe werkt het belastingvoordeel als ik in loondienst ben?

De inleg bij BrightPensioen doe je van je netto salaris. De belasting die je hierover betaald hebt krijg je weer terug bij de aangifte inkomstenbelasting. Standaard is dat eens per jaar. Het is ook mogelijk het belastingvoordeel maandelijks te ontvangen. Dat doe je door een voorlopige aanslag aan te vragen.

Wat gebeurt er met mijn pensioen als ik uit dienst ga?

Jouw pensioen bij Bright blijft altijd van jou. Als je uit dienst gaat heb je de volgende mogelijkheden:

  1. Je kunt blijven inleggen. In dat geval betaal jij zelf of jouw nieuwe werkgever het jaarlijkse lidmaatschap (210 euro).
  2. Je kunt stoppen met inleggen. je betaalt dan geen lidmaatschap meer (zo lang er minder dan € 50.000 in je pot zit). Jouw pensioenvermogen blijft belegd en rendeert door.

Natuurlijk kun je ook op elk moment stoppen bij BrightPensioen. In dat geval kun je het vermogen óf overdragen naar een andere uitvoerder óf ‘afkopen’. Bij afkopen betaal je inkomstenbelasting en revisierente (een boete).

NB: als je bij een werkgever gaat werken met een pensioenregeling kun je altijd proberen te onderhandelen en verzoeken niet mee te doen met de pensioenregeling en het werkgeversdeel van de premie bij je salaris te krijgen, zodat je bij dit BrightPensioen kunt inleggen

Wat zijn de verschillen tussen de oplossing van BrightPensioen en een traditionele collectieve pensioenregeling?

De verschillen tussen deze vormen van pensioen aanbieden zijn er veelvuldig. We hebben speciaal een whitepaper geschreven om deze verschillen goed uit te leggen. Hierin leggen we de verschillen uit, waarvan flexibiliteit en duurzaamheid misschien wel de belangrijkste verschillen zijn.

Welke belasting kan ik terugvragen als ik bij BrightPensioen inleg?

Mijn werkgever draagt ook bij aan mijn pensioenopbouw. Kan ik over zowel het werknemersdeel als het werkgeversdeel gebruiken als aftrekpost in mijn aangifte inkomstenbelasting? Ja, dat klopt. Over de totale inleg bij BrightPensioen kun je de belasting terugvragen, dus zowel het werkgevers- als het werknemersdeel.

Wat is de premiegrondslag?

De premiegrondslag is het deel van jouw inkomen waarover je pensioen mag opbouwen. Dit is het bruto jaarinkomen minus de AOW franchise. Op onze pagina over de jaarruimte leggen we dit verder uit.

Moeten alle werknemers verplicht meedoen?

Nee, werknemers mogen zelf bepalen of zij een rekening openen bij BrightPensioen om te starten met pensioenopbouw. Een werkgever kan dit wel faciliteren of stimuleren, waardoor het voor de werknemer nog interessanter wordt om mee te doen. Het betreft echter een individuele pensioenopbouw waarbij een werknemer zelf bepaalt hoeveel hij/zij inlegt.

Wat gebeurt er wanneer een werknemer uit dienst gaat?

De BrightPensioen rekening staat altijd op naam van een persoon. Deze pensioenrekening blijft gewoon bestaan en gekoppeld aan hem of haar, ook in een volgende baan. Indien je als werkgever niet meer het jaarlijkse lidmaatschap wil betalen, geef dit dan door aan BrightPensioen. Een werknemer kan altijd kiezen wat hij/zij wil doen met de bestaande rekening.

Betaal ik als werkgever ook voor de werknemers die geen rekening openen bij BrightPensioen?

Uiteraard betaal je alleen voor jouw werknemers die daadwerkelijk een rekening openen bij BrightPensioen. Wij zullen op de factuur altijd specificeren voor wie je betaalt.

Kan ik de inschrijfvergoeding voor mijn werknemers betalen?

Indien een werkgever de inschrijfbetaling wil vergoeden, dan valt deze binnen het forfait van de werkkostenregeling. Mocht je geen ruimte meer hebben in het forfait van de werkkostenregeling, dan dient hier 80% eindheffing over betaald te worden.

Wat is de FOR en hoe werkt dat?

FOR staat voor Fiscale Oudedag Reserve. Als zelfstandige kun je een deel van je winst reserveren als oudedagsreserve (FOR). Dit is voor 2017 9,8% van je winst uit onderneming met een maximum van 2017: € 8.946 (2016: € 8.774). Over dit deel hoef je geen belasting te betalen. Je moet wel voldoen aan het urencriterium (1.225 uur) om een FOR te kunnen opbouwen.

Je bepaalt elk jaar of je FOR opbouwt of niet. Als je in 2017 je FOR ‘aan’ hebt staan, moet deze ook echt met 9,8% (of het maximum) van je winst uit onderneming toenemen. Je FOR kan nooit groter zijn dan je eigen vermogen en eventueel rendement op je FOR (bijvoorbeeld spaarrente of beleggingsrendement) moet je bij je inkomen tellen. Deze wordt dus belast.

We hebben een goede uitleg hoe je handig gebruik kunt maken van de FOR.

Zo ga je slim om met je FOR

 

Hoeveel betaal je als zzp’er voor het lidmaatschap?

Bij BrightPensioen kunnen zzp’ers vrijblijvend beginnen. Zolang jouw (pensioen)vermogen in de eerste twee jaar nog geen €3.000 bedraagt, betaal je geen lidmaatschapsvergoeding. Daarna betaal je €210 per jaar.

Indien je – al dan niet tijdelijk – wilt stoppen met inleggen en er zit minder dan €50.000 in jouw pot, dan kun je een inlegpauze inlassen. In dat geval betaal je niets.

Zie ook onze kostenpagina voor meer informatie.

Welke mogelijkheden heb ik als werkgever?

Als werkgever kun je via BrightPensioen een oudedagsvoorziening voor medewerkers faciliteren in de derde pijler, zonder vast te zitten aan een collectieve pensioenregeling in de tweede pijler. Hier vind je meer informatie over BrightPensioen voor werkgevers. En hier vind je een whitepaper met meer uitleg.

Hoe kan ik als werkgever bijdragen?

Indien je als werkgever wil bijdragen, dan kun je de lidmaatschapsvergoeding voor werknemers betalen, zodat zij tegen kostprijs pensioen kunnen opbouwen. Indien je ook de inschrijfbetaling wilt vergoeden, dan valt deze binnen het forfait van de werkkostenregeling. Bijdragen in de pensioenafdracht kun je doen door het bruto salaris te verhogen, bijvoorbeeld onder het kopje “bijdrage oudedagsvoorziening”. De werknemer betaalt hier initieel inkomstenbelasting over en dient deze zelf terug te vragen, nadat deze is ingelegd.

Wanneer kan ik mijn inleg terugvinden in de portal?

Op de vierde werkdag van de maand zijn stortingen, incasso’s en inkomende waardeoverdrachten die we in de voorgaande maand ontvangen hebben zichtbaar in de online deelnemersomgeving of portal.

Alle belangrijke data zijn hier terug te vinden.

 

Wat is reserveringsruimte?

Wat is de reserveringsruimte voor je pensioen?

Hét grote voordeel van pensioen opbouwen ten opzichte van ‘gewoon’ sparen is namelijk het belastingvoordeel. Dubbel voordeel want:

a) je zet geld opzij vanuit je bruto inkomsten.
b) je betaalt geen vermogensrendementsheffing over je opgebouwde vermogen.

Om die reden wordt je wel beperkt in hoeveel je fiscaal vriendelijk opzij mag zetten. Het deel van je inkomen dat je fiscaal vriendelijk opzij mag zetten, wordt bepaald door je jaarruimte en je reserveringsruimte.

De jaarruimte is dat deel van je inkomen dat je fiscaal vriendelijk opzij mag zetten voor je pensioen. Deze wordt bepaald door wat je het jaar daarvoor hebt verdiend. De reserveringsruimte bestaat uit je niet-gebruikte jaarruimtes van voorgaande zeven jaar. Die mag je alsnog ‘inhalen’ en naast je jaarruimte storten.

Hier een uitgebreide uitleg over hoe je deze zelf kunt berekenen of klik door om onze handige tool te downloaden waarmee je dat kunt doen.

Uitleg jaar- en reserveringsruimte  Download berekentool

Wat voor een instelling is BrightPensioen?

BrightPensioen is een beleggingsinstelling die vermogen belegt ten behoeve van de oudedagsvoorziening van mensen die zelf hun pensioen moeten regelen, zoals ZZP’ers en mensen in loondienst zonder pensioenregeling. Deze doelgroep is aangewezen op de derde pijler binnen ons pensioenstelsel en kan uitsluitend derde pijler pensioen (oftewel ‘lijfrente’) opbouwen.

BrightPensioen is een financiële instelling die beleggingslijfrente biedt voor derde pijler pensioenopbouw.

We zijn dus geen pensioenfonds, geen pensioenverzekeraar en geen premiepensioeninstelling.

Is BrightPensioen net zoiets als een broodfonds?

Net als een broodfonds is BrightPensioen er voor zelfstandigen en is het een betaalbaar alternatief voor reguliere (pensioen)verzekeraars. Een andere overeenkomst is dat je als deelnemer de controle hebt over jouw geld en dat we het samen met onze deelnemers doen. Alle deelnemers zijn immers mede-eigenaar.

Het grote verschil met een broodfonds is dat een broodfonds een maximaal aantal deelnemers heeft, waardoor er sociale controle kan plaatsvinden. Bij een pensioeninstelling is deze controle niet nodig: iedere deelnemer heeft zijn eigen pensioenrekening en er verschuift geen geld tussen deelnemers. BrightPensioen streeft juist naar zoveel mogelijk deelnemers zodat de kosten nog lager kunnen worden.

Hoe is het bedrag van € 210 per jaar tot stand gekomen?

Ons doel is pensioenopbouw bieden tegen kostprijs. We hebben berekend welke bedrag per deelnemer nodig is om vanaf een aantal van 3.000 deelnemers operationeel ‘break-even’ te kunnen draaien. Dat betekent dat er niet meer directe kosten gemaakt worden dan dat er inkomsten zijn. De prognose is dat dit bij 3.000 deelnemers het geval is.

We hopen in de toekomst de kosten verder terug te kunnen brengen. Daarom is het zaak zoveel mogelijk deelnemers te krijgen.

Wat krijg ik voor het jaarlijks lidmaatschap?

Uit het lidmaatschap wordt de volledige bedrijfsvoering van BrightPensioen betaald. Dit zijn onder andere de kosten voor het vermogensbeheer, het voeren van de pensioenadministratie, de IT systemen, de personeelskosten, de huur van onze kantoorruimte, etc. De enige kosten die niet uit de € 210,- betaald worden zijn de variabele beleggingskosten, zoals uitgelegd op onze kostenpagina.

Na afloop van ieder jaar zullen we een uiteenzetting geven van de bestedingen van deze gelden.

Wat is het verschil tussen BrightPensioen en banksparen?

Banksparen is de laatste jaren populair geworden onder zelfstandigen. Het is eenvoudig, want je hebt je eigen spaarrekening en je weet wat het rendement gaat worden.

De pensioenrekening van Bright is net zo eenvoudig als bij banksparen, alleen weet je niet wat het rendement zal worden. Het rendement bij banksparen wordt bepaald door de rente die de bank biedt en die is laag. Bovendien loop je inflatierisico als je je geld voor een lange periode vastzet.

Normaliter bestaat je pensioen voor het grootste deel uit rendement en voor een kleiner deel uit inleg. Maar daarvoor is meer rendement nodig dan dat bij banksparen behaald kan worden.

In het Bright LifeCycle fonds beleggen we in een mix van aandelen en obligaties. Zodoende dekken we rente- en inflatierisico’s gedeeltelijk af. Rendementen uit het verleden zeggen niets over de toekomst, maar de historische rendementen van beleggen in een mix van aandelen en obligaties zijn ruim tweemaal zo hoog als bij banksparen.

Hoe makkelijk kan ik weer weg bij BrightPensioen?

Als je weer weg wilt bij BrightPensioen, bijvoorbeeld omdat je weer in loondienst gaat, dan kan dat heel makkelijk. We vragen je dan een andere derde-pijler aanbieder te kiezen (bijvoorbeeld een bankspaar-aanbieder) naar welke we het saldo van jouw pensioenpotje kunnen overmaken. Anders betaal je immers revisierente, zoals in deze FAQ uitgelegd. BrightPensioen rekent hiervoor geen kosten maar de kosten die het verkopen van jouw beleggingen met zich meebrengen worden wel tegen kostprijs verrekend met het saldo van jouw vermogen. Deze kosten bedragen 0,05%, oftewel € 5,- per € 10.000,- van jouw pensioenvermogen. Dit is om de achterblijvende deelnemers te compenseren voor deze kosten.

Wat zijn ‘greenbonds’?

Greenbonds zijn obligaties (leningen) uitgegeven door nationale & supranationale instellingen. Deze obligaties dienen ter financiering van groene projecten zoals duurzame energie projecten, duurzame bouwprojecten en/of projecten ter verbetering grondwaterkwaliteit.

BrightPensioen koopt met name greenbonds uitgegeven door de Europese Investeringsbank en de Nederlandse Waterschapsbank, met een kredietrating van AA en hoger. Qua risicoprofiel vergelijkbaar met staatsleningen. Oftewel: laag risico en laag verwacht rendement.

We kopen uitsluitend greenbonds met een uitgifte omvang van € 500 miljoen en hoger en uitsluitend in euro’s gedenomineerde greenbonds. We hebben hierbij een buy-and-hold benadering waarbij we de greenbonds in portefeuille houden tot ze het einde van hun looptijd hebben bereikt. De maximale duration die we in de obligatie portefeuille nastreven is 6,5 jaar. De looptijd van de aangekochte greenbonds stemmen we hierop af.

 

Wat is het voordeel om via BrightPensioen te beleggen t.o.v. zelf beleggen?

Beleggen via ons heeft de volgende significante voordelen:

  • Allereerst beleg je bij ons fiscaal gefaciliteerd via het lijfrentebeleggingsrecht. Doordat je bij ons voor je pensioen belegt krijg je van de Belastingdienst een deel van je inleg terug. Dat is niet het geval als je zelf belegt. Overigens kun je ook niet-fiscaal gefaciliteerd bij ons beleggen met een beleggingsrekening. Voor de gewone beleggingsrekeningen geldt dit fiscale voordeel niet (tenzij je – als IB-ondernemer- de waarde van je Fiscale Oudedagsreserve hierop parkeert).
  • We beleggen maandelijks de gecombineerde inleg van alle deelnemers, gespreid over de drie onderliggende ETF’s en greenbonds. Als je zelf iedere maand in deze ETF’s zou aankopen, ben je veel meer (transactie)kosten kwijt.
  • Daarnaast herbalanceren wij de portefeuille, waardoor extra rendement bereikt kan worden.

Kan BrightPensioen failliet gaan en wat gebeurt er dan?

Net als ieder bedrijf kan ook BrightPensioen failliet gaan. Dit heeft echter geen gevolgen voor het pensioengeld van de deelnemers want dit staat veilig bij onze bewaarder KAS bank*.
In dat geval zal in samenspraak met de deelnemers, een vervangende beheerder voor het Bright LifeCycle Fonds aangesteld worden. En daarnaast kan de deelnemer op ieder gewenst moment het vermogen ook zelf naar een andere aanbieder overhevelen. Dus wat er ook met BrightPensioen gebeurt: jouw vermogen staat veilig.

*KAS bank is een systeembank (het pensioenvermogen van miljoenen Nederlanders wordt daar bewaard). Maar zelfs als KAS bank failliet zou gaan heeft dit geen impact op het vermogen van de deelnemers. Want anders dan bij een spaarrekening gaan de aandelen en obligaties van klanten niet mee bij een faillissement van een bewaarbank. Daarom bestaat er ook geen depositogarantiestelsel voor (pensioenvermogen bij) bewaarbanken.

Is jullie vaste vergoeding ook aftrekbaar?

Nee, de vaste vergoeding voor het jaarlijks lidmaatschap is niet fiscaal aftrekbaar. Dit zijn dus netto kosten. Het voordeel van een vaste vergoeding is echter dat er hierdoor meer jaarruimte overblijft voor je pensioen.

Jouw inleg is wel fiscaal aftrekbaar, zolang deze binnen de jaar- en reserveringsruimte valt. Als dit niet zo is benadeel je jezelf doordat je er in de uitkeringsfase (nogmaals) belasting over betaalt. In dat geval kun je nog wel een Verklaring niet-afgetrokken premies’ (ook wel ‘Saldoverklaring’ genoemd) aanvragen bij de Belastingdienst.

 

Als ik stop met inleggen, moet ik dan de jaarlijkse vergoeding betalen?

Wanneer je een periode* niet meer wilt of kunt inleggen, kun je een inlegpauze inlassen. Op dat moment is het lidmaatschap gratis. Voorwaarde is dat je minimaal één jaar het lidmaatschap hebt betaald en dat er minder dan € 50.000 in je pensioenpot zit.

Hoe werkt het?

  1. Login op jouw BrightPensioen omgeving 
  2. Via het contactformulier kun je aangeven dat je (voorlopig) wilt stoppen met inleggen.
  3. Wij sturen je een bevestiging
  4. Je betaalt vanaf dat moment niet meer voor het lidmaatschap.
  5. Je kun je inleg niet meer aanpassen en er wordt geen risico afgebouwd via de lifecycle.
  6. Wanneer je de pauze wilt opheffen doe je dat opnieuw via een contactformulier.
  7. Je ontvangt een bevestiging met de datum waarop jouw rekening weer actief geworden is en op dat moment kun je je inleg weer aanpassen.
  8. Je begint weer met betalen voor het lidmaatschap.

*) Minimaal één kalenderjaar

 

Wie zijn de initiatiefnemers van BrightPensioen?

BrightPensioen is opgericht door Karin Jakobsen en Annemieke Beijerinck-Vlek. Een financiële instelling, opgericht door vrouwen. Dat is tamelijk bijzonder in een wereld die vooral door mannen wordt gedomineerd. Nu hoeft dat niet noodzakelijk beter te zijn. Het is wel verfrissend.

In ieder geval is al diverse keren aangetoond dat vrouwen beter beleggen dan mannen. Ze nemen minder risico, hebben meer oog voor de lange termijn en doen minder transacties. Dan is het toch prettig om te weten dat het beleggingsbeleid van BrightPensioen is opgesteld door vrouwen.

Enkele bronnen.

Recent bleek dit nog uit de gegevens van Binck. En wat langer geleden al uit de gegevens van SNS fundcoach. Maar ook de ING en een beleggerswebsite melden dat vrouwen beter beleggen.

Wie is / wordt eigenaar van BrightPensioen?

BrightPensioen is eigendom van de oprichters (Karin, Annemieke en Sjaak), de crowdfunders en de deelnemers. De deelnemers zijn via een deelnemerscoöperatie aandeelhouder en het aandeel van deze coöperatie groeit, naarmate het aantal deelnemers groeit. BrightPensioen is zo opgezet dat de deelnemers uiteindelijk de volledige zeggenschap over BrightPensioen krijgen. Dat zal naar schatting zijn bij ongeveer 50.000 deelnemers.

Hoe wordt het risico afgebouwd?

Het risico wordt automatisch afgebouwd van neutraal naar defensief. Hierdoor wordt voorkomen dat een wereldwijde beurscrash vlak voor pensioendatum een te grote invloed heeft op jouw pensioen.

We beginnen hiermee tien jaar voor de door jou opgegeven pensioendatum. Vervolgens wordt in 120 maandelijkse stapjes het risico afgebouwd. Door dit in maandelijkse stapjes in plaats van jaarlijkse stappen te doen gebeurt dit heel geleidelijk. En dat zorgt weer voor een stabielere rendementsontwikkeling. Wil je dat we eerder beginnen met risico afbouwen, dan kun je jouw pensioendatum vroeger zetten. En wil je langer in een neutraal profiel blijven zitten kun je de pensioendatum later zetten.

BrightPensioen_lifeCycle_fonds_150dpi

Hoeveel mag ik fiscaal vriendelijk voor mijn pensioen opzij zetten?

Fiscaal vriendelijk betekent dat je vanuit je bruto-inkomen (winst uit onderneming) geld opzij mag zetten voor je pensioen, waardoor je belastbaar inkomen lager wordt. Het maximale deel van je salaris dat je fiscaal vriendelijk opzij mag zetten wordt je jaarruimte genoemd. De jaarruimte voor 2017 is 13,8 procent van de pensioengrondslag (2016: 13,8%). De pensioengrondslag is het bruto-inkomen minus de AOW-franchise (2017: € 12.032 / 2016: € 11.996). De AOW-franchise is het deel van het salaris waarover je geen pensioenpremie betaalt omdat je AOW krijgt. Niet benutte jaarruimtes uit de zeven voorgaande jaren mag je inhalen. Dat heet de reserveringsruimte. Deze is in 2017 gemaximeerd op € 7.110 (2016: € 7.088) per jaar of – als je op 1 januari ouder bent dan 55 en 9 maanden – € 14.039 (2016: € 13.997). Dit bedrag mag je naast je jaarruimte extra storten voor je pensioen.

Benieuwd wat jouw jaarruimte voor dit jaar en/of voorgaande jaren is? Download onze handige tool!

 

Wat zijn de behaalde rendementen van het Bright LifeCycle fonds?

Een overzicht van de koersen en rendementen van de verschillende subfondsen van het Bright LifeCycle fonds zijn terug te vinden op deze pagina. Deze worden iedere maand bijgewerkt.

Kan ik zelf een bedrag storten op mijn pensioenrekening?

We hebben onze administratie zo ingericht dat we éénmaal per maand automatisch incasseren en beleggen. Hierdoor kunnen we efficiënt werken en de kosten laag houden. Zie hier de data waarop we incasseren en beleggen. Mocht dit om wat voor reden dan ook niet uitkomen en je wilt zelf handmatig een bedrag overmaken, dan is dit ook mogelijk. Neem in dat geval eerst even contact met ons op op 020 – 7070540.

Hoeveel legt een deelnemer gemiddeld in bij BrightPensioen?

Op dit moment legt de gemiddelde deelnemer bij BrightPensioen ongeveer € 350 per maand in. Dit varieert echter van € 100 per maand tot € 1000 per maand. De meesten deelnemers geven aan hun gehele jaarruimte te gebruiken. Veel mensen bouwen eerst een Fiscale Oudedag Reserve (FOR) op, welke ze vervolgens (geheel of gedeeltelijk) overboeken naar hun pensioenrekening bij BrightPensioen.

Hoe hoog is een AOW uitkering?

Dit wisselt per jaar, omdat de AOW over het algemeen meestijgt met het prijspeil in Nederland. De AOW is gebaseerd op het minimum loon. Voor 2016 gelden de volgende AOW bedragen:

  • Een alleenstaande krijgt € 1.138,15 bruto per maand. Dit komt neer op € 1.075,56 netto
  • Een samenwonend persoon krijgt € 783,87 bruto per maand, oftewel € 740,76 netto

De netto bedragen zijn inclusief de loonheffingskorting. Heb je naast de AOW ook ander inkomen en gebruik je daar de heffingskorting, dan is het netto AOW bedrag lager. Alle actuele bedragen zijn te vinden op de site van de SBV.

Wat houdt ‘aandeelhouder worden’ precies in?

Bij BrightPensioen krijg je voor het inschrijfgeld (€ 100) aandelen BrightPensioen. Via een coöperatie wordt je mede-eigenaar van BrightPensioen. Je hebt daarmee een stem in hoe zaken bij BrightPensioen geregeld worden. Er is een coöperatiebestuur en een jaarlijkse vergadering van aandeelhouders. Daardoor kan iedere deelnemer zaken ter tafel brengen. Bijvoorbeeld over ons beloningsbeleid. Of ons beleggingsbeleid.

Naarmate het aantal deelnemers groeit, groeit het aandeel – en daarmee de zeggenschap – van de deelnemerscoöperatie. Op een bepaald moment bereikt de deelnemerscoöperatie zelfs de meerderheid van de aandelen. En daarmee de facto de zeggenschap over BrightPensioen. Jouw pensioen is immers van jou. Dus heb je daar ook echt iets over te zeggen.

Als er in de toekomst winst gemaakt wordt, dan deel je als deelnemer mee in die winst. De eerste deelnemers (2015) kregen 500 aandelen voor € 100. Vanaf juni 2016 was dat nog 400 aandelen. Want naarmate BrightPensioen groeit stijgt de waarde. Dus hoe eerder je erbij bent, hoe meer je hiervan profiteert.

Hoe gaan jullie om met dividend en rente ontvangen op de beleggingen?

Alle rendement (dus ook dividenden, koerswinsten of -verliezen, rentebaten en -lasten) komt ten goede aan het fonds. De subfondsen ontvangen van tijd tot tijd dividenden en/of coupons en herbelegt deze gelden in het desbetreffende subfonds. Ook komen de rentebaten en -lasten door de subfondsen toe.

Let op:  de rente is momenteel historisch laag en dit vertaalt zich, bij de meest veilige banken, zelfs in een negatieve rente. Gezien KAS Bank is benoemd tot systeembank en dus behoort tot de meest veilige banken in Nederland, is de rente op de (sub)fondsrekeningen bij KAS Bank negatief (momenteel bedraagt deze 0,4% negatief op jaarbasis). Het Bright LifeCycle fonds houdt zo min mogelijk cash geld op de subfondsrekeningen aan om het effect hiervan te beperken.

Is BrightPensioen aangesloten bij het KiFiD?

Ja, BrightPensioen is aangesloten bij het KiFiD.
Dit betekent dat als je een klacht
hebt over onze dienstverlening en je komt er met ons niet uit, je deze klacht kunt indienen bij het KiFiD. Is jouw klacht ontvankelijk? Dan zal het KiFiD  je klacht  in behandeling nemen en haar uitspraak is bindend voor BrightPensioen.

KIFID2015

Kan ik al mijn geld kwijtraken?

Van ‘al je geld kwijt raken’ is sprake wanneer alle aandelen, alle bedrijfsobligaties en alle staatsobligaties van het Bright LifeCycle Fonds helemaal niets meer waard zijn. Als dat dat het geval is, dan is er iets heel ergs aan de hand. En dan is pensioen niet ons grootste probleem…

Uiteraard kunnen de beurzen wereldwijd instorten. In de zwaarste crisis van 2008/2009 waren de wereldwijde aandelenkoersen op het dieptepunt van maart 2009 zo’n 40 procent gezakt ten opzichte van een jaar eerder. Om te voorkomen dat deelnemers hier door geraakt worden, belegt BrightPensioen voor niet meer dan 50% in aandelen, wereldwijd gespreid. Daarnaast voorkomen we dat je hier kort voor pensioenleeftijd hard geraakt wordt, door het principe van een lifecycle beleggen, waarbij richting pensioendatum het risico wordt afgebouwd.

Je loopt echter altijd beleggingsrisico. Onze overtuiging is dat je voor een goed pensioen wel moet beleggen. Het is niet voor niets dat alle pensioeninstellingen wereldwijd het vermogen van de deelnemers beleggen. Hoe wij beleggen en hoe we het risico spreiden leggen we uit op deze pagina.

Geven jullie ook garantie?

We geven de garantie dat we altijd tegen kostprijs zullen beleggen en dat we nooit geld zullen verdienen aan je inleg of je pensioenvermogen.

We garanderen je echter geen eindkapitaal. Dat doen de zogenaamde ‘verzekerde lijfrentes’. Deze zijn significant duurder en leveren om die reden vrijwel altijd minder op (zie bijvoorbeeld dit rapport van Moneyview). Pensioen gaat over een lange termijn. Gedurende deze termijn zullen er periodes met betere en met mindere beleggingsresultaten zijn. Met ons beleggingsbeleid spreiden we de risico’s en bouwen we deze af richting pensioendatum. Ons doelrendement is 4 procent boven inflatie en daar is de samenstelling van onze beleggingsportefeuille op gebaseerd. Lees hier meer over hoe wij de risico’s beperken.

En wat nu als BrightPensioen geen succes wordt…?

Uiteraard gaan wij daar geheel niet van uit, maar stel dat BrightPensioen toch niet het succes wordt dat wij verwachten? Dan is er voor onze deelnemers niets aan de hand. Jouw geld staat immers veilig. Onze bewaarder, KAS Trust & Depositary Services zal dan in samenspraak met de deelnemers, een vervangende beheerder voor het Bright LifeCycle Fonds aanstellen. En natuurlijk kan jij je vermogen op ieder gewenst moment ook zelf naar een andere aanbieder overhevelen.

 

Doen jullie aan duurzaam beleggen?

Sinds juli 2016 belegt BrightPensioen volledig duurzaam. De portefeuilles zien er als volgt uit:

  • wereldwijde duurzame aandelen
  • wereldwijde duurzame bedrijfsobligaties
  • greenbonds‘ en West-Europese staatsobligaties

Klik hier voor meer details.

Bright Lifecycle fonds

 

Kan ik een overbruggingslijfrente overhevelen?

Een overbruggingslijfrente kun je – net als andere lijfrentes – overhevelen naar BrightPensioen. De bijbehorende rechten blijven bestaan.

Als je een lijfrentepolis hebt die vóór 1 januari 2006 is gesloten, kun je de tot 1 januari 2006 opgebouwde waarde gebruiken als overbruggingslijfrente. Met deze overbruggingslijfrente kun je een uitkering ontvangen tot je pensioendatum. Indien voor de betreffende lijfrentepolis na 1 januari 2006 geen premie meer is voldaan, mag de volledige waarde van deze polis voor een overbruggingslijfrente worden aangewend*. De einddatum van deze lijfrente is uiterlijk het kalenderjaar waarin je:  of 65 jaar wordt, of de AOW gerechtigde leeftijd hebt bereikt of jouw pensioenregeling tot uitkering komt. De hoogte van de uitkering is gebonden aan een wettelijk maximum per jaar.

*Eventueel in 2006 betaalde en in de aangifte over 2005 opgenomen premie is hierbij buiten beschouwing gelaten.

Wat te doen als je meer dan de jaar- en reserveringsruimte hebt ingelegd?

Als je méér dan de voor jou geldende jaar- en reserveringsruimte inlegt in een bepaald jaar, dan kun je het teveel ingelegde deel niet aftrekken van je inkomstenbelasting.

De Belastingdienst staat echter een extra inleg van maximaal € 2.269 aan niet-afgetrokken lijfrentepremies of -stortingen per jaar toe, waarover in de uitkeringsfase niet nogmaals inkomstenbelasting dient te worden betaald. Dit maximum bedrag van € 2.269 extra geldt voor alle lijfrenteverzekeringen en bancaire lijfrenten (lijfrentespaarrekeningen of lijfrentebeleggingsrechten) samen. Om hiervan gebruik te maken moet je een Verklaring niet-afgetrokken premies’ (ook wel ‘Saldoverklaring’ genoemd) aanvragen bij de Belastingdienst. Lees hier hoe je zo’n verklaring aanvraagt.

Let op: Leg je nóg meer in dan je jaar- en reserveringsruimte plus deze € 2.269 in een jaar, dan betaal je over het deel daarboven inkomstenbelasting over zowel de ingelegde premie als de aangekochte uitkering. Hierdoor benadeel je jezelf dus.

Kan ik de eenmaal gekozen pensioen-/einddatum nog wijzigen?

Ja, die datum kun je op ieder moment nog wijzigen.

Wat is jaarruimte?

Wat is jaarruimte voor pensioen?

Hét grote voordeel van pensioen opbouwen ten opzichte van ‘gewoon’ sparen is namelijk het belastingvoordeel. Dubbel voordeel want:

a) je zet geld opzij vanuit je bruto inkomsten.
b) je betaalt geen vermogensrendementsheffing over je opgebouwde vermogen.

Om die reden word je wel beperkt in hoeveel je fiscaal vriendelijk opzij mag zetten. Het deel van je inkomen dat je fiscaal vriendelijk opzij mag zetten, wordt bepaald door je jaarruimte en je reserveringsruimte.

De jaarruimte is dat deel van je inkomen dat je fiscaal vriendelijk opzij mag zetten voor je pensioen.
Let op: je jaarruimte voor dit jaar wordt bepaald door wat je vorig jaar hebt verdiend.

Download berekentool

Hoeveel of hoe vaak moet ik inleggen?

Je moet van ons niets en je bepaalt zelf hoeveel en hoe vaak je inlegt. Wel is het zo dat maandelijks inleggen tot een gelijkmatigere ontwikkeling van jouw vermogen leidt dan per kwartaal of per jaar inleggen. Je stapt immers maandelijks in bij verschillende beurskoersen. Maar je kunt ook een combinatie van maandelijks en per jaar of kwartaal kiezen. Bijvoorbeeld maandelijks een bedrag dat je zeker kunt missen en aan het eind van het jaar, als je weet wat inkomen geweest is, kun je je jaar- en reserveringsruimte ‘afstorten’. Je bent dus volledig flexibel bij BrightPensioen.

Gaan jullie de kosten die jullie in rekening brengen ooit verhogen?

Onze missie is pensioenopbouw bieden tegen kostprijs, en deze kostprijs zo laag mogelijk zien te krijgen. Het is dan ook zeker niet de bedoeling de kosten die we in rekening brengen te verhogen maar in de toekomst juist te verlagen.

Jouw kosten worden bepaald door de jaarlijkse fondskosten en de jaarlijkse vaste vergoeding voor onze dienstverlening.

In het eerste jaar (2015) bedroegen de jaarlijkse fondskosten ongeveer 0,21 procent van het beheerd vermogen. Een randvoorwaarde voor het Bright LifeCycle fonds is dat deze nooit hoger mogen worden dan 0,30 procent. Naarmate het belegd vermogen in het Bright LifeCycle Fonds groeit, krijgt het fonds toegang tot goedkopere indextrackers waardoor deze prijs verder kan zakken. We verwachten in 2020 nog maximaal 0,15 procent aan kosten te hoeven betalen en in de verdere toekomst hopelijk nog minder. En daarmee zakken jouw kosten ook, want wij zullen dit altijd tegen kostprijs doorberekenen. Dus hoe meer deelnemers, hoe lager deze kosten worden.

De vaste vergoeding die je ons betaalt voor onze dienstverlening is € 210,- per jaar. In al onze plannen is rekening gehouden met een gelijkblijvend bedrag. Omdat de mogelijkheid bestaat dat de inflatie ooit weer fors toeneemt, is in onze Aanvullende Voorwaarden opgenomen dat de prijs aangepast kan worden aan de CPI-prijsindex. Het is echter de bedoeling dat we in de toekomst ook deze kosten naar beneden brengen. Dat is mogelijk als er voldoende deelnemers zijn om alle operationele en financieringskosten te dekken.

Alles weten over welke kosten je betaalt bij BrightPensioen? Kijk eens op onze kostenpagina!

Kan ik voor mijzelf en mijn partner inleggen?

Een lijfrente is altijd gekoppeld aan één natuurlijk persoon. Jouw partner zal dus een eigen pensioenrekening bij BrightPensioen moeten openen.
Wel is het zo dat als je gaat scheiden, je pensioen verevend kan worden met je ex.
En als je komt te overlijden dat je erfgenamen met jouw opgebouwde pensioenpotje een nabestaandenuitkering mogen aankopen.

Kan ik van mijn zakelijke rekening inleggen, of moet het een privé-rekening zijn?

Pensioen opbouwen via de derde pijler betreft lijfrente en een lijfrente is altijd gekoppeld aan een natuurlijk persoon. Een storting is daarom altijd een privé-storting. Het mag zowel een zakelijke als een privé-rekening zijn en BrightPensioen gebruikt de bankrekening ter identificatie. Als je de eerste storting van een zakelijke rekening doet, hebben we ter identificatie additioneel een uittreksel KvK nodig. En als het een ‘en/of rekening’ betreft, moet de naamgeving van deze rekening overeenkomen met de persoon die de BrightPensioen rekening geopend heeft.

Hoe zit het met mijn nabestaanden, mocht ik komen te overlijden?

Jouw pensioenvermogen blijft te allen tijde van jou. Op het moment dat je komt te overlijden, komt jouw opgebouwde kapitaal toe aan jouw wettelijke erfgenamen. Hierdoor is een verzekering voor een nabestaandenpensioen, vanaf een bepaalde periode pensioen opbouwen, niet altijd meer nodig.

Wanneer moet ik beginnen met geld opzij te zetten voor pensioen?

Wanneer kan ik het beste beginnen met pensioen opbouwen?

Dat bepaal je zelf. Wel is het zo dat hoe vroeger je begint, hoe lager het bedrag is dat je maandelijks opzij moet zetten voor een zelfde pensioen. Daarom loont het de moeite zo vroeg mogelijk te beginnen. Als je 1000 euro op je 25e opzij zet is dit vermoedelijk zo’n 12 keer meer waard geworden op pensioendatum. Als je dat op je 35e doet, zal dit zo’n 7 keer meer waard worden en als je tot je 45e wacht, wellicht nog zo’n 4 keer. Onze pensioenindicator laat zien wat een enorm verschil vroeg beginnen maakt. Natuurlijk kun je wel eens een poosje stoppen of wat minder inleggen als het  niet uitkomt. Gelukkig mag je maximaal zeven jaar uit het verleden goedmaken via je beschikbare jaar- en reserveringsruimte. Maar als je pensioen opbouwen langer dan vijf jaar uitstelt, wordt het een stuk moeilijker om je pensioengat opgevuld te krijgen binnen de fiscale regelingen zoals we die nu kennen in Nederland.

Kan ik geld uit mijn (Fiscale) Oudedagreserve (FOR) overhevelen?

Ja dat kan! In dat geval neemt je FOR af met het bedrag dat je inlegt voor je lijfrente bij BrightPensioen. Dit bedrag wordt bij je winst opgeteld, maar daar staat een even grote aftrek in Box 1 tegenover. Je betaalt per saldo dus niet meer belasting.

 

Kan ik pensioen dat ik heb opgebouwd bij eerdere werkgevers overhevelen?

Pensioen overhevelen

Het is wettelijk helaas niet mogelijk om pensioen dat je bij een werkgever hebt opgebouwd (tweede pijler) over te hevelen naar een individuele derdepijler pensioenrekening zoals bij BrightPensioen. Het zou mooi zou zijn als dit in de toekomst wettelijk mogelijk gemaakt wordt en BrightPensioen wil zich daar hard voor maken.

Lijfrente of bankspaarsaldo overhevelen

Het is wel mogelijk om een opgebouwde lijfrente of bankspaarsaldo over te hevelen naar BrightPensioen. Dit geldt ook voor lijfrente dat is opgebouwd via de werkgever.  Volg deze 5 stappen om het te regelen.

Kan ik bestaande lijfrentes of geld van bankspaarrekeningen overhevelen?

Lijfrente of bankspaarsaldo overhevelen

Pensioen dat je hebt opgebouwd in de derde pijler, bijvoorbeeld via een lijfrentepolis of op een bankspaarrekening, kun je overhevelen naar BrightPensioen. Voor bestaande BrightPensioen deelnemers is dit zelfs zeer verstandig, omdat Bright alleen verdient aan het jaarlijks lidmaatschap en het beleggen tegen kostprijs uitvoert.

In 5 stappen geregeld

Om dit proces in gang te zetten vind je hier een stappenplan en het aanvraagformulier. Na het ontvangen van je verzoek sturen we jou de benodigde gegevens en een “verklaring overdracht lijfrenteverplichting” (een vrijwaringsverklaring) toe, die je vervolgens naar je huidige aanbieder kunt sturen.

Let wel: indien je een lijfrente hebt dat onder het ‘oude regime’ valt, vervalt dit oude regime. BrightPensioen valt namelijk onder het ‘nieuwe lijfrente regime’. Meer info over de verschillen tussen het oude en nieuwe regime kun je hier terugvinden.

Staat mijn pensioen veilig, mocht ik in de bijstand belanden?

Bijstand en pensioen

Sinds 1 januari 2016 is de wet gewijzigd en is je derdepijler pensioenpotje ook veilig voor de bijstandstoets. Oftewel: je hoeft niet meer je pensioenpot ‘op te eten’ voordat je recht hebt op bijstand.

Wat zijn mijn mogelijkheden als ik arbeidsongeschikt word?

Arbeidsongeschikt en pensioen

Sinds 1 januari 2016 is het mogelijk om opgebouwd derde pijler pensioenvermogen op te nemen in geval van langdurige arbeidsongeschiktheid.

De maximale hoogte van wat je uit je opgebouwde potje mag laten uitkeren, hangt af van wat je de afgelopen twee jaar verdiend hebt. De uitkering mag nooit hoger zijn dan € 40.000,- per jaar.

Wanneer kan ik met (deeltijd) pensioen?

Wanneer met pensioen

Bij zelf opgebouwd pensioen mag je zelf bepalen wanneer je je pensioenuitkering wil laten beginnen. Hierbij ben je wel aan regels gebonden. Koop je een tijdelijke uitkering aan, dan geldt een maximum uitkering van € 20.953 per jaar (2015). Als je een levenslange uitkering aankoopt, geldt er geen maximum. Dit geldt ook voor een uitkering die tot minimaal 20 jaar na de AOW leeftijd loopt.

Moet ik ook een verzekering afsluiten?

Een verzekering voor je nabestaanden of een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten kan verstandig zijn. Het is echter voor iedereen een individuele afweging of een verzekering wenselijk is.

BrightPensioen heeft begin juli 2016 een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Allianz. We kijken samen met Allianz naar vernieuwende en aanvullende verzekeringen die mogelijk voor onze deelnemers interessant kunnen zijn. Mochten wij een interessante aanbieding hebben voor onze deelnemers in samenwerking met Allianz dan laten wij dat weten.

Als je advies wilt of een verzekering in jouw situatie verstandig is, neem dan contact op met een financieel adviseur.

 

Mijn tijdelijke wachtwoord werkt niet

Let op: het kan zijn dat er een tijdslot van toepassing is op je tijdelijke wachtwoord. Hierdoor kan het zijn dat je tijdelijke wachtwoord pas ná het verlopen van een tijdsperiode pas bruikbaar wordt. Dit staat vermeld in de email met je tijdelijke wachtwoord indien dit van toepassing is.

Zo niet, controleer dan of je bij het invoeren van het wachtwoord een extra spatie hebt meegenomen aan het begin of einde. Het systeem ziet deze als een extra karakter. Voer het tijdelijke wachtwoord nogmaals in.

Na 3 keer foutief inloggen, dien je weer een nieuw tijdelijk wachtwoord aan te vragen.

Mocht je nog steeds problemen ondervinden of op korte termijn toegang willen tot je online omgeving, neem dan even contact met ons op via 020-7070540 of stuur een E-mail naar klantenservice@brightpensioen.nl. Dan helpen wij je verder.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten

Wachtwoord voor de deelnemersportal vergeten ? Doorloop de volgende stappen:

  • Ga naar het inlogscherm
  • Klik bij op ‘Nieuw wachtwoord opvragen”,
  • Voer je klantnummer in
  • Kies “Wachtwoord opvragen”.

Je ontvangt een email met een tijdelijk wachtwoord. Log vervolgens in met je klantnummer en het zojuist verkregen wachtwoord. Hierna word je gevraagd een nieuw wachtwoord te kiezen.

Dit wachtwoord moet bestaan uit minimaal 8 karakters, waarvan tenminste één hoofdletter (A-Z), tenminste één cijfer (0-9) en tenminste één speciaal karakter (!@#+, etc.).

Hoe vraag ik een ‘Verklaring niet-afgetrokken premies’ aan?

Deze verklaring vraag je aan bij jouw belastingkantoor. De volgende documenten dien je daarnaast aan de Belastingdienst op te sturen:

  • een kopie van de BrightPensioen Aanvullend Pensioen Voorwaarden
  • een specificatie van de per jaar betaalde, afgetrokken en niet-afgetrokken premies of stortingen

Houd rekening met een verwerkingstermijn van circa 8 weken.

Bewaar deze verklaringen goed in je administratie tot het moment is aangebroken dat je een uitkering gaat aankopen met jouw pensioenpot. Met een ‘Verklaring niet-afgetrokken premies’ (of ‘Saldoverklaring’)  kan je de verzekeraar, bank of beheerder van een beleggingsinstelling waarbij je je uitkering gaat aankopen, laten weten hoe hoog het bedrag is van de door jou niet-afgetrokken premies of bedragen. Bij het inhouden van de loonbelasting wordt dan de zogenoemde saldomethode toegepast.

Weten jullie een goede, onafhankelijke adviseur?

BrightPensioen geeft zelf geen advies. We kennen inmiddels wel een aantal goede en onafhankelijke adviseurs. Dus bel ons gerust even. En ook online zijn er hulpmiddelen om een adviseur te zoeken. Via de website advieskeuze.nl kun je financieel adviseurs zoeken. Check ook de website van de AFM of de adviseur een vergunning heeft.

Hoe veilig is pensioen opbouwen bij Bright?

BrightPensioen staat, net als alle andere financiële instellingen in Nederland, onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank. Er wordt streng gekeken of wij onze financiën wel op orde hebben en of wij de juiste dienstverlening bieden aan onze klanten.

Voor iedere pensioeninstelling in Nederland geldt dat het vermogen van de deelnemer moet zijn ondergebracht in een apart ‘bewaarbedrijf’. Dat is wettelijk zo geregeld in Nederland. Jouw pensioenvermogen blijft altijd jouw eigendom en wordt bewaard bij de grootste bewaarbank van Nederland, KAS Trust & Depositary Services. Daar staat het pensioenvermogen van miljoenen Nederlanders ‘in bewaring’. Mocht er iets met BrightPensioen gebeuren, dan zal KAS Trust & Depositary Services, in samenspraak met de deelnemers, een vervangende beheerder voor het Bright LifeCycle Fonds aanstellen.

Kan ik mijn pensioengeld ook eerder opnemen?

Ja, dat is mogelijk maar niet verstandig. Als je (een deel van) het opzij gezette geld wilt laten uitkeren betaal je – naast de inkomstenbelasting die over de uitkering geheven zal worden – nog een extra percentage van maximaal 20 procent, de zogeheten revisierente. Je kunt de hoogte van de verschuldigde revisierente bij voortijdige afkoop berekenen op de site van de Belastingdienst. Het geld is immers bedoeld voor je pensioen en de overheid wil op deze manier voorkomen dat dit voortijdig geconsumeerd wordt. De uitzondering op deze regel is wanneer het er uitziet dat je langdurig arbeidsongeschikt wordt. In dat geval kun je onder de revisierente uit.

Wel kun je al eerder dan op pensioenleeftijd een uitkering aankopen, bijvoorbeeld op je 60ste al. Deze dient dan wel tot minimaal 20 jaar na AOW datum te lopen.

Wat zijn de verschillen tussen BrightPensioen en ZZP Pensioen?

Op dit moment zijn nog niet alle details van het ZZP Pensioen van de vertegenwoordigende ZZP organisaties bekend. In dit document, gebaseerd op uitlatingen in de media en gesprekken die we hadden met mensen van ZZP Nederland, PZO, FNV Zelfstandigen en Loyalis, beschrijven we de overeenkomsten en verschillen, voor zover bekend.

Hebben jullie een vergunning?

Ja, op 19 december 2014 is onze vergunning voor een beleggingsinstelling (‘ICBE Beheerder’) afgegeven door de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

BrightPensioen (Bright Pensions N.V.) staat onder toezicht van Autoriteit Financiële Markten en De Nederlandsche Bank

Hebben jullie ook een dekkingsgraad?

Nee. Dekkingsgraden hebben betrekking op pensioenfondsen waarbij al het vermogen in een collectieve pot zit. Bij BrightPensioen bouw je pensioen op in een eigen, individueel ‘pensioenpotje’. Wel zo simpel en wel zo eerlijk.

Welke risico’s loop ik?

Je loopt beleggingsrisico’s. Onze overtuiging is dat je voor een goed pensioen moet beleggen. Waarom dit is, hoe we beleggen en hoe we het risico spreiden leggen we uit op deze pagina. Een goed rendement is niet gegarandeerd en het is niet zeker of de beleggingsdoelstellingen daadwerkelijk gerealiseerd worden. De waarde van de beleggingen fluctueert met koerswijzigingen en ook de rentestand heeft invloed op de waardeontwikkeling van de beleggingen van het fonds. Deze risico’s liggen bij de deelnemer. Voor meer informatie over de risico’s zie hoofdstuk 8 van het Prospectus.

Wat is herbalanceren?

Onze beleggingsportefeuille is samengesteld volgens een bepaald risicoprofiel. Dit profiel bepaalt de zogenoemde beleggingsmix. Doordat aandelen- en obligatiebeleggingen niet even hard groeien kan de beleggingsmix gaan afwijken van de beoogde beleggingsmix. Dit is te herstellen door te herbalanceren.

Bij het herbalanceren worden de beleggingen die het relatief beter gedaan hebben over een bepaalde periode verkocht. Daarmee wordt een deel van de winst genomen en herbelegd in markten die het minder goed hebben gedaan. Door te herbalanceren wordt een stabielere vermogensgroei bereikt en het kan resulteren in extra rendement. Zie dit document voor een uitgebreidere uitleg over herbalanceren.

Het effect van herbalanceren

 

Wat houdt ‘netting’ van de kosten in?

BrightPensioen berekent alle kosten die met het beleggen gemoeid zijn door tegen kostprijs. Onze inspanningen zijn er dan ook op gericht deze kosten zo laag mogelijk te houden.

Het kopen of verkopen van beleggingen kost geld (0,05%). Netting houdt in dat we iedere maand het aantal aandelen dat we moeten aankopen afzetten tegen het aantal aandelen dat we moeten verkopen. Hierdoor worden er minder kosten gemaakt en daar profiteer jij als deelnemer van.

Vragen per onderwerp

Begin vandaag met je pensioen Gratis lid tot € 3.000
Bel me terug